دستاوردهای مسئولیت اجتماعی وزارت نفت در چهل و پنجمین سال پیروزی انقلاب

گام های بلند برای رفاه مردم

کلیدواژه «محرومیت زدایی» در تمام ارکان و فعالیت های نظام جمهوری اسلامی ایران جاری است و در این مسیر اقدام هایی مهم انجام شده است. همه دستگاه های اجرایی و سازمان ها به نوعی درایفای مسئولیت اجتماعی نقش دارند، اما وزارت نفت به عنوان سازمانی پیشرو، همواره رویکردی مثبت و چشمگیردر این زمینه داشته است. پیشرفت ها و دستاوردهای ارزشمند مجموعه صنعت نفت کشور در زمینه ایجاد توسعه پایدار و زدودن غبار فقر و محرومیت از چهره جوامع محلی به ویژه در دولت سیزدهم که اساسی ترین مشخصه آن کار و فعالیت است، خود گواهی بر این مدعاست. در دهه فجر و آغاز چهل و پنجمین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با بخشی از نتایج این رویکرد، همچنین مجموعه اقدام ها، تصمیم ها و فعالیت های حوزه اجتماعی این وزارتخانه با ماه همراه باشید.

مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران با اجرای طرح های متعددی در حوزه مسئولیت اجتماعی به ویژه در دولت سیزدهم که به این مهم بیش از پیش بها داده، این توفیق را داشته است که گام هایی بلند را در مسیر زدودن محرومیت از جوامع محلی بردارد.

اجرای 6 هزار و 218 پروژه عام المنفعه

مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز تاکنون با تکمیل 6 هزار و 218 پروژه عام المنفعه از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تا به امروز، توانسته است سهم بسزایی در پیشرفت، توسعه و آبادانی مناطق محروم ایفا کند. پروژه های یادشده مشتمل بر هزار و ۲۰۰ پروژه آموزشی، هزار و ۷۳۲ پروژه ورزشی، ۳۶۴ پروژه بهداشتی، ۴۶۹ پروژه راه، ۲۱۳ پروژه آبرسانی، ۵۲ پروژه برق رسانی، هزار و ۷۴۱ پروژه طرح هادی و ۴۹۲ پروژه خدماتی با اعتبار بیش از ۱۷ هزارمیلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال تعریف و انجام شده است.همچنین بر این اساس، تعداد پروژه های قابل افتتاح دهه مبارک فجر امسال، 814 پروژه اعلام شده که به تفکیک 158 طرح آموزشی، 75 پروژه ورزشی، 32 طرح بهداشتی و درمانی، 6 پروژه راه، 19 طرح آبرسانی و برق رسانی، 500 پروژه طرح هادی و 24 طرح خدماتی است. اکنون و در آستانه چهل وپنجمین سال از عمر نظام جمهوری اسلامی ایران، آخرین دستاوردهای مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز را مرور می کنیم.

تجهیز بیمارستان مدنی تبریز

 خرید یک دستگاه شتاب دهنده خطی رادیوتراپی(پرتودرمانی) برای بیمارستان شهید مدنی تبریز و خرید تجهیزات رادیوتراپی برای این بیمارستان با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال با همکاری علوم پزشکی تبریز از مصوبه های سفرهای استانی رئیس جمهوری به استان آذربایجان شرقی است که بهره برداری از آنها امسال آغاز شد. مراجعه کنندگان زیاد این شهر، کمبود دستگاه رادیوتراپی در تبریز و نوبت انتظار طولانی برای پرتودرمانی در این بیمارستان دولتی، سبب شده بود بیماران به مراکز رادیوتراپی در شهرهای ارومیه و تبریز مراجعه کنند. خرید این دستگاه از مسافرت های بیماران جلوگیری کرده است و روزانه بیش از ۱۰۰ نفر از خدمات رادیوتراژی این دستگاه بهره مند خواهند بود. نکته مهم دیگر آن است که این دستگاه تولید داخل و با خرید آن از تولید داخل نیز حمایت شده است.

چهار خطه کردن مسیر خرمشهر - اهواز

عملیات اجرایی احداث راه اصلی و چهار خطه کردن مسیر خرمشهر- اهواز به طول ۴۰ کیلومتر و عرض ۱۲.۲ متر با اعتباربیش از سه هزارمیلیارد ریال، از دیگر طرح های در دست اجراست که مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز کشور عهده دار انجام آن است. این خط یکی از مسیرهای صادرات به مرز شلمچه و از مسیرهای پرترافیک استان خوزستان به شمار می رود و سال ۱۴۰۱ ابلاغ شده است. در ساخت این مسیر شرکت های متعددی فعالیت دارند که به همین دلیل روزانه حدود هزار و ۱۵۰ دستگاه وسایط نقلیه در این محور تردد می کنند؛ از این رو، چهار خطه کردن این محور از اولویت هایی است که در دستور کارمدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز کشور با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان قرار دارد. چهار بانده کردن جاده خرمشهر - اهواز علاوه بر تقویت مسائل مربوط به پدافند غیرعامل در منطقه، تردد کاروان راهیان نور و زوار اربعین حسینی به سمت مرز شلمچه را نیز تسهیل می کند. همچنین تکمیل این پروژه، در رشد و توسعه روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته در طول مسیر اهمیت بسزایی دارد. کاهش مصرف سوخت و آلایندگی به مقدار ۳۰ درصد و کاهش زمان سفر و ایمنی از دیگر مزایای اجرای این طرح است. چهار خطه کردن این محور، در شکوفایی اقتصادی منطقه و تسهیل تردد یک میلیون و ۸۳۰ هزار نفر از شهروندان و کاهش تصادفات جاده ای به مقدار ۶۰ درصد تأثیرگذار خواهد بود.

آبرسانی به روستای پادیک

پروژه آبرسانی به روستای پادیک شهرستان سرباز استان سیستان و بلوچستان که جزو مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهوری است، با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال و با همکاری اداره کل آب و فاضلاب این استان به بهره برداری رسید. با توجه به فرسوده بودن تأسیسات قدیمی، در ۱۰ سال گذشته ساکنان روستا از آب تصفیه نشده چاه برای آشامیدن استفاده می کردند که با حمایت شرکت ملی نفت ایران و با ایجاد ۷۲۰۰ متر لوله خط انتقال و یک مخزن ۲۰۰ مترمکعبی و تصفیه آب موجود مردم این منطقه از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره مند شدند. این مسئله بر جمعیت هزار و 719 نفری روستا تأثیر گذاشته و از مهاجرت آنان به علت مشکلات آبرسانی جلوگیری می کند.

ایمن سازی هوتگ ها و آبگیرها

بر اساس تفاهم نامه با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ایمن سازی هوتگ های ۴۴ روستا در جنوب استان سیستان وبلوچستان در حال اجراست. اعتبار پروژه ایمن سازی و مرمت هوتگ ها و آبگیرها در سال ۱۴۰۱ افزون بر ۲۶.۵ میلیارد تومان بود و در آن ساخت و بهسازی، تسطیح و پر کردن هوتگ، فنس کشی، زیرسازی آسفالت، پلکان ایجاد دسترسی و آبشخور در نظر گرفته شد. هوتگ ها در شهرستان های دشتیاری و چابهار(۴۴ روستا) مشمول این طرح هستند. سامان دهی هوتگ ها با استفاده از تجربه ریش سفیدان و افراد بومی در روستاها می تواند در آینده ای نه چندان دور روستاها را از خشکسالی و کمبود آب رهایی بخشد و مانع بروز برخی مشکلات شود. این اقدام بر جمعیت روستایی بیش از ۲۳ هزار نفری در جنوب استان تأثیرگذار بوده است. این پروژه هم اکنون در دست اجراست و پیشرفت فیزیکی قابل قبولی دارد. هوتگ یا هوتک نام گودال مصنوعی یا طبیعی نسبتاً بزرگی است که آب حاصل از بارندگی ها در آن هدایت و جمع آوری می شود و در طول سال به مصارف کشاورزی و آشامیدنی انسان و حیوانات اهلی و وحشی می رسد. این سامانه سنتی برای مهار، کنترل و بهره برداری از سیلاب و به عنوان یکی از راه های متداول تأمین آب محسوب می شود. هوتگ ها عمر مفید بسیار بالایی دارند و با هزینه پایین ساخته می شوند و این حمایت شرکت ملی نفت ایران تأثیر ارزنده ای بر حفظ، احیا و ترویج این روش سنتی و بهره برداری از سیلاب خواهد داشت. در واقع هر هوتگ را می توان طرحی از طرح های آبخیزداری عنوان کرد که قابلیت و نقش مهمی در جمع آوری آب دارند و از آن به عنوان یکی از راه های مواجهه با کمبود و محدودیت منابع آب در نتیجه توسعه روستایی منطقه یاد می شود. طبق نظرسنجی انجام شده از اهالی منطقه می توان گفت سامان دهی و برنامه ریزی مناسب برای هوتگ ها از نیازهای ضروری منطقه است، زیرا در این صورت می توان از بروز حوادثی نظیر غرق شدگی کودکان و احشام جلوگیری کرد. از آثار مثبت این طرح می توان به مواردی مانند کاهش مرگ ومیر، حفظ، احیای روستاها، افزایش جمع آوری آب و تأمین آب آشامیدنی مردم روستا و احشام، جلوگیری از خشکسالی، کنترل و بهره برداری از سیلاب، ایمن سازی و رفع نقاط حادثه خیز و زیباسازی فضای روستایی اشاره کرد.

تجهیز کلینیک ناباروری

فاز ۲ کلینیک ناباروری بیمارستان بنت الهدی شهر بجنورد خراسان شمالی تکمیل و تجهیز شد تا بنیان خانواده ها، بیش از همیشه گرم تر شود. این پروژه که همگام با دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اجرایی شد، با تخصیص اعتبار ۵۰ میلیارد ریالی از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری شرکت ملی نفت ایران انجام شد. این کلینیک، سرانجام با هزینه کرد ۴۷ میلیارد و ۵۴۹ میلیون ریال به بهره برداری رسید و نور امیدی در دل والدین نابارور روشن شد. تجهیزاتی همچون دستگاه سونوگرافی، اتوکلاو، سلترم اویل، اتو آنالایزر و... از سوی شرکت ملی نفت ایران برای این کلینیک خریداری شده است؛ کلینیکی که در آن امید به فرزندآوری دوچندان شده و انتظارها به دیداری شیرین ختم می شود.