دستاوردهای شرکت ملی نفتی پخش فراورده های نفتی ایران در

 چهل و پنجمین سال پیروزی انقلاب

سوخت رسانی زنجیره بی وقفه  و پایدار

مشعل دستاوردهای چشمگیر نظام جمهوری اسلامی ایران در تمامی عرصه ها طی چهار دهه و اندی گذشته، به وضوح نمایان است. در این میان ایستادگی و بالندگی صنعت نفت است که در طول سالیان متمادی، متاثر از دیدگاه ها و راهبرد های نفت خواران، با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده و اکنون به عنوان مهم ترین رکن دخیل در عرصه های پیشرفت، قلمداد می شود. امروزه صنعت نفت به نقطه ای قابل اتکا دست یافته و توانسته است در طول سالیان متمادی با پایمردی های کارکنان خود، این صنعت را به یک صنعت داخلی تبدیل کند. اکنون چرخ این صنعت به دست تلاشگران شرکت های داخلی می چرخد. شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران به عنوان یکی از زیرمجموعه های فعال این صنعت، در به دست آوردن دستاوردهای چشمگیر، سهم بسزایی داشته است. این شرکت با توجه به ماموریت اصلی خود، یعنی تامین انواع فراورده و ارسال آن به مبادی مصرف، پیشرفت های قابل توجهی را رقم زده است. آنچه ازنظرتان می گذرد، مروری است بر مهم ترین دستاوردهای شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران که با تلاش خستگی ناپذیر کارکنان زحمتکش و غیور آن در دولت سیزدهم که دولت کار و فعالیت است، به بار نشسته است.

برنامه ریزی برای ذخیره سازی فراورده های نفتی عادی و ویژه در مخازن تعبیه شده مناطق 37 گانه شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران و انتقال آنها به مبادی مصرف در جای جای کشور به منظور مصرف درحوزه های مختلف از جمله حمل ونقل(هوایی، دریایی و خشکی)، صنایع و ... بخش عظیمی از فعالیت هایی است که این شرکت به عنوان یکی از زیربخش های اصلی وزارت نفت آن را به عهده دارد. تامین و عرضه انواع فراورده نفتی، اصلی ترین مسؤولیت شرکت ملی پخش فراوره های نفتی ایران به شمار می آید و این شرکت به منظور روان سازی فعالیت هایی که تنها درعبارت «تامین و عرضه فراورده های نفتی» خلاصه می شود، زمینه های لازم را فراهم کرده و پیرو آن نیز اقدام های متعددی انجام داده، اقدام هایی که زیربنای تحولی بزرگ شده است.

سامانه هوشمند سوخت

سامانه هوشمند سوخت، یکی از مهم ترین و در عین حال مگاپروژه ای است که با هدف سامان دادن به مصرف متعارف بنزین در شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران فعالیت می کند. این سامانه هم اکنون با بیش از ۲۷ میلیون مشترک، اطلاعات سوخت گیری وسایل نقلیه را در بیش از ۴ هزار باب جایگاه عرضه فراورده های نفتی از تمام نقاط کشور به صورت مکانیزه جمع آوری و به منظور پردازش و تهیه گزارش های تحلیلی و آماری به مرکز داده منتقل می کند. در این سامانه بیش از یکهزار و ۱۰۰ دفتر خدمات پشتیبانی کارت هوشمند سوخت، وظیفه خدمت رسانی به مشترکان را به عهده دارند.

پرداخت الکترونیک قیمت سوخت، از فواید ارزشمند سامانه هوشمند سوخت است که پیاده سازی آن سبب اجرایی شدن مصوبه کارگروه تحولات اقتصادی، کاهش حجم نقدینگی در جایگاه ها، افزایش امنیت، اجرایی شدن سامانه های پرداخت الکترونیکی و اتوماسیون مالی در تمام مجاری عرضه، کنترل دقیق و سریع مقادیر فروش و گردش سریع پول و کاهش استهلاک اسکناس و ارتقای سلامت شده است. اجرای سامانه هوشمند سوخت، کنترل رشد مصرف فراورده های نفتی و کاهش مصرف بنزین و نفت گاز در کشور را هم در پی داشته است، به نحوی که طبق برآوردهای آماری، تاکنون میلیاردها دلار از بابت کاهش واردات بنزین و نفت گاز در کشور صرفه جویی ارزی شده است.

با این وجود، دفع حمله سايبري آبان 1400 به جايگاه هاي سوخت كشور با كمترين هزينه و تبعات اجتماعي، اجراي پايلوت "طرح عدالت محور بازتوزيع سوخت" در جزيره كيش، راه اندازي مركز داده پشتيبان سامانه ملي هوشمند سوخت، اتصال 109 جايگاه نوساز به سامانه هوشمند سوخت، پیاده سازی چرخه امن تولید نرم افزار(Secure SDLC2 ) با استفاده از ابزارهاي نرم افزاري مربوطه، اجراي پروژه بازگشت و احیای بالغ بر 5/1 میلیون قطعه کارت هوشمند سوخت و استفاده مجدد آن در چرخه تولید کارت هوشمند سوخت و صرفه جویی بیش از 2/1 میلیون دلار، اجراي پروژه استفاده از كارت هاي هوشمند سوخت نسل جديد و ايجاد امكان پياده سازي سامانه جديد خوانش كارت سوخت با دانش داخلي، دور زدن تحريم ها و قطع وابستگي توليد در خارج از كشور و تداوم كسب وكار شبكه توزيع سوخت و صرفه جويي 60 هزار دلاري با مهندسي معكوس، SAM PT, IP(ماژول امنیتی و تولید داخل آن)، دور زدن تحريم ها با اجراي طرح بومي سازي كارتخوان سوخت در جايگاه هاي عرضه سوخت، اجراي پروژه ثبت مشكلات جايگاه هاي عرضه سوخت به صورت مستقيم ازسوی جايگاه داران بر بستر اينترنت با طراحي نرم افزار GTS، دور زدن تحريم ها با توليد و بومي سازي IPC (طراحي سرورهاي صنعتي)، دفع حمله سايبري آذر 1402 به جايگاه هاي سوخت كشور و توزيع سوخت در جايگاه هاي سراسر كشور در همان روز بدون كمترين هزينه و تبعات اجتماعي، از اهم دستاوردهای مدیریت سامانه هوشمند سوخت طی دو سال و اندی فعالیت شرکت ملی پخش فراورده های نفتی دولت سیزدهم بوده که به بار نشسته است.

خدمات رسانی از پنجره هوشمند

مدیریت برنامه ریزی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، نخستین مجموعه در صنعت نفت است که به منظور تحقق اهداف دولت الکترونیک و برای بهبود شرایط زندگی مردم گام پیش نهاده و بخش عمده ای از خدمات خود را به پنجره ملی دولت هوشمند متصل کرده است. این مدیریت، نزدیک به 40 سامانه فعال در شرکت ملی پخش فراورده های نفتی در حوزه های مختلف مالی، بازرگانی، فروش و . . . را راهبری و پشتیبانی می کند که برخی از آنها به منظور تسهیل در دسترسی عموم مردم به خدمات پرکاربرد شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران طراحی و راه اندازی شده اند.

احداث و راه اندازي 10 نيروگاه خورشيدي20 كيلوواتي در مناطق اصفهان، شيراز، يزد، كرمان، زاهدان، قم، همدان، لرستان، خراسان جنوبي و خراسان شمالي به منظور استفاده از انرژي هاي پاك و تجديد پذير، تعويض 2 هزار و 500چراغ خياباني و پروژكتور پرمصرف با نوع فوق كم مصرف، اجراي 170 اقدام و پروژه بهبود، بهينه سازي و مديريت مصرف انرژي، اجراي سيستم آبياري قطره اي و باراني براي آبياري فضاي سبز در 12 منطقه عملياتي، انجام مميزي فني انرژي در 6 منطقه البرز، گلستان، چهارمحال وبختياري، ساري، تربت حيدريه، اصفهان و همچنين ساختمان ستاد شركت و استقرار سيستم مديريت انرژي ايزو 50001 در مناطق تربت حيدريه و چهارمحال وبختياري، اتصال خدمات شركت ملي پخش به پنجره ملي خدمات دولت هوشمند و توسعه دولت الكترونيك و حذف فرايندهاي زايد براي خدمت رساني در52 سامانه الكترونيكي تامين و توزيع هوشمند سوخت را می توان از اهم اقدام ها و فعالیت های ارزشمند مدیریت برنامه ریزی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران به شمار آورد.

ساماندهی فروش فراورده

کنترل و نظارت بر به ثمر رسیدن چشم انداز مجموعه، مهم ترین رویکرد تعریف شده برای واحد بازرگانی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران است؛ بخشی که می تواند با بهره مندی از ظرفیت های موجود و تدوین راهبردها و فرایندهای تجاری، در مسیر دستیابی به اهداف مدنظر مجموعه گام بردارد. شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، سالیان متمادی به عنوان یک شرکت زیان ده فعالیت می کرد، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و به کارگیری تدبیرهای موفق مدیران این مجموعه، اکنون به نقطه ای از پیشرفت دست یافته که به عنوان یک سازمان سودآور و با صرفه اقتصادی بالا برای دولت، پیشتاز است. اقدام های ارزشمندی در حیطه ساماندهی فروش فراورده و کالا به بار نشسته که رشد و بالندگی زنجیره تامین و توزیع سوخت کشور را رقم زده است.

تبیین سال ها کار، فعالیت و ممارست مستمر در واحد مدیریت بازرگانی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی را می توان به موارد زیر خلاصه کرد؛ حذف امضاهاي طلايي با صدور مجوز احداث جايگاه عرضه سوخت در درگاه ملي صدور مجوزها، ساماندهي شيوه نامه صدور مجوز فعاليت خودروهاي سوخت رسان سيار، حذف امضاهاي طلايي با صدور مجوز فعاليت سوخت رسان هاي سيار در درگاه ملي صدور مجوزها، پيگيري و وصول مطالبات معوقه بخش قابل توجهي از بدهي هاي شركت هاي هواپيمايي، تعيين نرخ حق العمل پلكاني فروش بنزين و نفتگازبراي نخستین بار در سطح كشور، بازنگري و ابلاغ نرخ انواع فراورده براي واحدها و تامين سوخت مورد نياز واحدهاي صنعتي، كشاورزي و ... فاقد گاز يا دچار قطعي و افت فشار گاز( بر اساس جدول تبصره 14 بودجه سال 1401).