۷۰ میلیون دلار صرفه جویی با ساخت کاتالیست ایرانی

از سوی دیگر با بومی سازی کاتالیست پرمصرف صنعت پالایش از سوی متخصصان ایرانی، سالانه ۷۰ میلیون دلار از خروج ارز از کشور جلوگیری خواهد شد. استفاده از کاتالیست در واحدهای پیچیده تر برای تولید فراورده های باارزش تر مانند بنزین و نفت گاز اهمیت بیشتری دارد تا سهم این محصولات را در سبد تولید پالایشگاه ها افزایش دهد.

این کاتالیست در واحدهای RFCC پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند و FCC پالایشگاه آبادان با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است. از این کاتالیست برای تولید روزانه ۱۱ میلیون لیتر بنزین در صنعت پالایش کشور بهره گرفته خواهد شد.

 همچنین بومی سازی این کاتالیست از خروج سالانه ۷۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می کند.

تولید کاتالیست ایرانی با استاندارد جهانی

همچنین تولید کاتالیست RCD در پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند، دستاورد ارزشمند دیگری است که موجب شکست تحریم در این بخش شده است.

تولید این کاتالیست در کشور، یک اقدام اقتصادی مثبت محسوب می شود که از سوی شرکت های دانش بنیان انجام شده است، ضمن اینکه واحدهای دیگری هم وجود دارند که در آینده مورد بهره برداری قرار می گیرند.

جذب بیش از 700 نیروی انسانی

در آزمون استخدامی سال 1402 وزارت نفت، بر اساس نیاز اولیه استخدامی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران بر مبنای سمت های بلاتصدی و طرح های توسعه ای، 767 مجوز استخدام کسب شد.

گفتنی است، از مجموع 767 مجوز استخدامی، 14 نفر در ستاد شرکت ملی پالایش و پخش، 84 نفر در شرکت ملی پخش، 175 نفر در شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران، 17 نفر در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و 477 نفر در شرکت پالایش نفت آبادان به کارگیری خواهند شد.

این در حالی است که مجوز استخدامی در بخش های مختلف شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، شامل رشته های مهندسی مکانیک، برق، شیمی، عمران، صنایع، کامپیوتر، مهندسی ایمنی، بازرسی فنی، دریانوردی، حقوق و مدیریت صنعتی و بازرگانی در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس است.

برگزاری مصاحبه های فنی تخصصی و نیز مصاحبه های روانشناختی برای 1309 نفر در دو حوزه تهران از 15 تا 28 مردادماه در محل ساختمان مدیریت توسعه منابع انسانی و حوزه خوزستان به میزبانی شرکت پالایش نفت آبادان از 4 تا 14 شهریورماه برگزار شد.

در این آزمون، مصاحبه ها از سوی اداره تامین نیروی انسانی با حضور مصاحبه گران تخصصی واحدهای ستادی و تمامی شرکت های تابعه شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی و مشارکت و همکاری در فرایند اجرایی از سوی تمامی واحدهای مدیریت توسعه منابع انسانی انجام شد.

ورود هیدروژن به  سبد سوخت کشور

یکی از مهم ترین فعالیت های انجام شده در دولت سیزدهم، ورود هیدروژن به چرخه سوخت است. هم اکنون در 10پالایشگاه نفت کشور، روزانه حدود 300 میلیون فوت مکعب هیدروژن تولید و در کشور مصرف می شود. با توجه به اینکه هیدروژن به عنوان یک سوخت پاک و سبز شناخته شده، ورود این منبع به سبد سوخت کشور الزامی است.

از سوی دیگر، در بخش تولید هیدروژن اگر از منابع هیدروکربنی استفاده شود، با توجه به فرایند قیمت تمام شده، تابعی از قیمت گاز خواهد بود. از آنجا که قیمت های فعلی گاز طبیعی در کشور، قیمت تمام شده یک تن هیدروژن معادل 400 دلار است، ورود هیدروژن به سبد سوخت کشور به قیمت گذاری حامل های انرژی و رقابتی بستگی دارد.

همچنین روش حمل و مصارف تعریف شده برای هیدروژن، موضوع دیگری است که در ورود هیدروژن به سبد سوخت نقش دارد.

این در حالی است که بالاترین تولید هیدروژن کشور در شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران انجام می شود. به لحاظ نوع کاربری در واحدهای تصفیه به هیدروژن نیاز است که در کنار کیفی سازی فراورده ها، باید کمی سازی نیز توجه شود؛ زیرا نفت خام ایران به تدریج سنگین تر می شود و با توجه به شرایط استانداردهای زیست محیطی، باید به دنبال واحدهای شکست ملکولی در مجاورت هیدروژن بود .

امروزه با تلاش شرکت های دانش بنیان و مجموعه های علم و فناوری، تولید هیدروژن و واحدهای هیدروژن از نظر تجهیزات، دانش فنی و کاتالیست بومی سازی محقق شده است.

توجه به جوامع محلی با عمل به مسؤولیت اجتماعی

در دنیای امروز، شرکت ها صرفا در برابر سهامداران مسؤول نیستند، بلکه برخی از این مسؤولیت ها که مسؤولیت اجتماعی (CSR )نامیده می شود، جزو وظایف اصلی این شرکت ها تعریف شده است. مسؤولیت اجتماعی شرکت، فعالیت هایی است که پیش برنده سود و منفعت اجتماعی و فراتر از منافع سازمان بوده و چیزی است که در قانون به آن تکلیف شده است.

در همین خصوص، شرکت ملی پالایش و پخش فراوردهای نفتی، برای نخستین بار اقدام به انتشار کتابچه ای ۷۵ صفحه ای حاوی وظایف غیراقتصادی این شرکت در تعامل با قشرهای مختلف جامعه در حوزه های مختلف فرهنگی- اجتماعی، عمرانی و عام المنفعه و محیط زیستی کرده است .

پروژه های در دست اجرا

پالایشگاه های 10 گانه کشور علاوه بر گام های برداشته شده، طرح هایی نیز در دست اجرا دارد که از آن جمله می توان به اجرای پروژه زیست محیطی با اجرای تکالیف قانونی در پالایشگاه کرمانشاه و شیراز با کاهش نفت کوره تولیدی اشاره کرد.

پتروپالایش اصفهان نیز بهره برداری از واحدهای با هدف افزایش کیفیت سوخت های تولیدی و کاهش گوگرد زیر 10 ppm با بهره برداری از واحدهای تصفیه نفت گاز واحد آب و برق و بخار و آفسایت (GHT) را در دستور کار دارد.

 احداث 15واحد فرایندی جدید در سه فاز پالایشگاه بندرعباس در دست اجراست که هدف از اجرای آن، ارتقای کیفیت محصولات سنگین، تولید کک اسفنجی مورد نیاز صنایع آلومینیوم سازی برای نخستین بار در کشور بیان شده است.

از دیگر اهداف آن نیز جلوگیری از تحریم های ظالمانه در زیرساخت های صنایع کشور میان 7 کشور تولیدکننده با درآمد سالانه 400 میلیون دلار به شمار می رود.

پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند نیز اقدام به احداث واحد کک اسفنجی کوره کرده که هدف از آن حذف کامل نفت کوره و تولید محصولات با ارزش مانند بنزین، نفت و گاز و تولید کک اسفنجی جهت استفاده در صنایع آلومینیوم بیان شده است.

پالایشگاه تبریز نیز بهره برداری از واحد تصفیه نفت گاز با هدف تصفیه نفت گاز با استاندارد یورو 5 را در دستور کار دارد.

پالایشگاه کرمانشاه بهره برداری از واحدهای پالایشگاهی را به منظور افزایش ظرفیت کیفی سازی محصولات و کاهش نفت کوره در برنامه های خود دارد، ضمن آنکه به دنبال حذف بنزن از بنزین به ظرفیت 150 هزار بشکه در روز با اجرای واحدهای تقطیر در خلأ به ظرفیت 20 هزار بشکه در روز و تصفیه هیدروژنی نفت گاز به ظرفیت 8 هزار و 794 بشکه در روز است.

بهره برداری از واحدهای پالایشگاه آبادان با هدف ارتقا، بهینه سازی و تثبیت ظرفیت پالایشی و با بهره برداری از واحدهای تولید هیدروژن، هیدروکراکر، آمین، آب ترش و واحد گوگردسازی و برج تفکیک نفتا از دیگر طرح های در دست اجراست.

پالایشگاه لاوان نیز احداث واحدهای جدید با هدف حذف فراورده های نفت کوره و تامین نفت کوره کم گوگرد برای سوخت بانکرینک با اجرای واحد تقطیر در خلأ جدید و واحد قیرسازی را دنبال می کند.