ارتقای کیفی سوخت

پالایشگاه های کشور در مسیر ارتقای کیفی سوخت و فراورده های نفتی گام های موثری برداشته اند که از آن جمله می توان به تولید کاتالیست ایرانی به منظور خودکفایی در پالایشگاه های آبادان و امام خمینی(ره) شازند، با هدف جلوگیری از خروج سالانه 35 میلیون دلار اشاره کرد.

هلدینگ پتروپالایش اصفهان نیز اقدام به احداث واحد گوگردزدایی ته مانده برج های تقطیر (RHU) کرده که با اجرای آن، افزایش سودآوری سالانه 315 میلیون دلاری خواهد داشت.  احداث 16 واحد فرایندی جدید در سه فاز برای ارتقای کیفی سوخت و فراورده های نفتی در پالایشگاه بندرعباس نیز از دیگر اقدام های انجام شده در این زمینه به شمار می رود که هدف از آن، ارتقای کیفیت محصولات سنگین و تولید کک اسفنجی مورد نیاز صنایع آلومینیوم سازی برای نخستین بار و جلوگیری از تحریم های ظالمانه زیرساخت های صنایع کشور در بین 7 کشور تولیدکننده است.

ساخت پالایشگاه های جدید

شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، همچنین طی دو سال و اندی گذشته از شروع فعالیت دولت سیزدهم تاکنون، در افزایش ظرفیت تولید فراورده های راهبردی همچون بنزین اقدام به ساخت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی به ظرفیت 300 هزار بشکه در روز و پالایشگاه نفت خوزستان به ظرفیت 180 هزار بشکه در روز کرده که این دو پالایشگاه، اکنون در مراحل اولیه ساخت قرار دارند.

همکاری با شرکت های دانش بنیان

حمایت از شرکت های دانش بنیان و ساخت بار اول، امضای تفاهمنامه با 17شرکت توانمند دانش بنیان و تولید 400 قلم کالا به ارزش تفاهمنامه 75 میلیون دلار از دیگر گام های برداشته شده در صنعت پالایش کشور است. همچنین به منظور کاهش آلایندگی محیط زیستی و جلوگیری از آلودگی هوا، 25 تفاهمنامه همکاری میان شرکت های پالایشی و شرکت های دانش بنیان صورت گرفته که تولید دستگاه جداسازی روغن از پساب، رونمایی از دستگاه سولفورزدایی از مازوت و تولید سوخت امولسیونی از جمله آنهاست.

همچنین پروژه بومی سازی و برندسازی توأمان سیستم های اندازه گیری و ابزار دقیق به ارزش 60 میلیون دلار با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان اجرایی شده است.

صدور خدمات فنی و مهندسی به برون مرزها

از نخستین کمپرسور فرایندی صادراتی ساخت ایران به منظور ارسال به پروژه فراسرزمینی پالایشگاه ال پالیتو به ونزوئلا در نیمه دوم امسال رونمایی شد. دانش فنی این کمپرسور صادراتی ساخت ایران که به همت یک شرکت دانش بنیان کمپرسورسازی برای نخستین بار در کشورمان تولید شده است، پیش از این تنها در اختیار شرکت های اروپایی و آمریکایی قرار داشت. در قالب قرارداد تعمیرات اساسی پالایشگاه ال پالیتو ونزوئلا به ارزش ۱۱۰ میلیون یورو، 2 میلیون قطعه ساخته، تجهیز و تهیه شده که یکی از مهم ترین آنها، کمپرسور و کاتالیست ساخت داخل است.

وزارت نفت با صدور خدمات فنی - مهندسی در حوزه صنایع پالایشی برای نخستین بار، معبر صدور خدمات فنی- مهندسی برای دیگر صنایع کشور را گشود و امروز بجز پالایشگاه های کشورهای حوزه کارائیب که درخواست همکاری با صنعت پالایش کشور را داشتند، کشورهای آفریقای جنوبی، آسیای میانه و آسیای شرقی نیز خواهان این هستند که در حوزه نوسازی، راه اندازی و تعمیرات پالایشگاه ها با آنها همکاری کنیم که تفاهمنامه هایی نیز در این زمینه منعقد شده است.

گواه این امر، اجرای تعمیرات اساسی، صدور کالای ایرانی به تعداد سه میلیون قلم و رونمایی و به کارگیری از کاتالیست صادرات تولید بنزین ساخت ایران است.

همچنین با هدف جلوگیری از خام فروشی، ایجاد ارزش افزوده و ایجاد رونق اقتصادی در صنعت، تفاهمنامه ای به مبلغ 110 میلیون یورو با پالایشگاه های فراسرزمین منعقد شده است.

حمایت از شرکت های دانش بنیان با بومی سازی تولید کاتالیست پالایشگاه و صادرات به کشورهای حوزه کارائیب، بومی سازی و تولید کمپرسورهای پالایشگاهی در شرکت های دانش بنیان ایرانی و تولید و صادرات آن به پالایشگاه های فراسرزمینی و حوزه کارائیب مصداق این امر است.

در پالایشگاه حمص سوریه نیز اجرای تعمیرات اساسی و صدور خدمات فنی و مهندسی از سوی متخصصان ایرانی صورت گرفته است.

عملکرد زیست محیطی

صنعت پالایش نفت کشورمان همسو با تعهد نسبت به جوامع پیرامون خود در سال گذشته 4.4 هکتار فضای سبز را افزایش داده که بیش از 2 هزار و 234 هکتار فضای سبز معادل 41.1 درصد را به فضای صنعتی اختصاص داده است. این میزان 10 درصد فراتر از حد استاندارد قانونی است.

در زمینه مدیریت آب و پساب نیز افزایش 3 درصدی نسبت به سال قبل در صنعت پالایش نفت کشورمان محقق شده است. از دیگر گام های برداشته شده در این زمینه می توان به مدیریت بیش از 50 میلیون مترمکعب پساب تولیدی، پیشرفت 80 درصدی پروژه های پایش آنلاین در بخش پساب (10 درصد افزایش نسبت به سال قبل) و برگشت 89 درصدی از آب تازه برداشته شده در مجموعه پالایش و پخش به سیستم اشاره کرد. بیش از 2 میلیون مترمکعب مصرف آب نسبت به سال گذشته نیز کاهش یافته است.

 در زمینه کنترل آلودگی خاک و آب زیرزمینی نیز از سوی شرکت های پالایشی گام های موثری برداشته شده که عبارتند از: تحقق 99 درصدی استاندارد آلاینده های خاک در شرکت های پالایشی، تحقق حدود 88 درصدی استانداردهای آب زیرزمینی در شرکت های پالایشی، تکمیل شبکه پایش آب زیرزمینی در پالایشگاه های تهران، امام خمینی(ره) شازند، تبریز، شیراز، کرمانشاه و بندرعباس و توسعه شبکه پایش آب زیرزمینی در پالایشگاه های آبادان، اصفهان، لاوان و ستاره خلیج فارس.  برای مدیریت پسماندهی صنعتی نیز سیستم یکپارچه کدگذاری و گزارش دهی در شرکت های پالایشی استقرار یافته است.

پسماندهای تولیدی دستیابی به میانگین زمان ماند 0.5 (زمان ماند کمتر از یک، مطلوب ارزیابی می شود) نیز مدیریت شده است.

کاشت 500 هزار اصله نهال،تعهدی در قبال محیط زیست

  همسو با دستور مقام معظم رهبری برای کاشت یک میلیارد نهال در کشور تا چهار سال آینده، بر اساس تفاهمنامه با وزارت جهاد کشاورزی، ۵۰۰ هزار اصله نهال در صنایع پالایشی کشور غرس خواهد شد که این عدد در سال های آینده به ۵ میلیون اصله خواهد رسید.

با اجرای این تفاهمنامه، کاشت ۵۰۰ هزار اصله نهال در صنایع پالایشی کشور به صورت همزمان انجام شد، به طوری که در پالایشگاه بندرعباس ۲۰۰ هزار اصله، در پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۱۲۰ هزار اصله، در پالایشگاه تهران 3 هزار اصله، در پالایشگاه لاوان ۱۳۰۰ اصله و در پالایشگاه شیراز یکهزار اصله کاشته شد.

در این بازه زمانی، در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت نیز ۲۰۰ هزار اصله نهال، در پالایشگاه کرمانشاه ۱۰۰ هزار، در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران ۱۸ هزار و ۲۰۰ اصله و در شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران ۲۲ هزار و ۵۰۰ اصله کاشته شد.

پالایشگاه آبادان عهده دار کاشت 32 هزار و 500 اصله نهال و پالایشگاه اصفهان عهده دار کاشت۴۰ هزار اصله شدند، ضمن اینکه پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند نیز کاشت ۵۰ هزار اصله نهال را به عهده گرفته است.

بومی سازی بیش از ۴ هزار قلم کالا در پالایشگاه بندرعباس

در یک سال گذشته، با هدف حمایت از ساخت داخل و خنثی سازی تحریم ها، با تکیه بر توان متخصصان، بیش از ۴ هزار قلم کالا در پالایشگاه بندرعباس، برای نخستین بار در کشور بومی سازی شد.

بنابراین حمایت از توان ساخت داخل همسو با سیاست های کشور مبنی بر حفظ منابع و صیانت از سرمایه های ملی و اتخاذ روش های موثر در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی با هدف ایجاد بهبود در فرایندهای عملیاتی و استمرار تولید اجرا شده است.