دستاوردهای شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران در چهل و پنجمین سال پیروزی انقلاب

پیشرو در تحقق طرح های توسعه ای

مشعل   صنعت پالایش نفت کشورمان از روزهای آغازین انقلاب اسلامی تاکنون، تحولات متعددی را شاهد و طی چهار دهه و اندی گذشته، بویژه در دوران فعالیت دولت سیزدهم که رکن اساسی آن کار و فعالیت بوده، موفق به کسب توفیقاتی در این حوزه شده است؛ توفیقاتی همراه با دستاوردهایی قابل توجه در حوزه های مختلف برون مرزی و فرامرزی؛ از ارتقای کیفی محصولات فرایندی و ساخت کاتالیست های مورد نیاز پالایشگاه ها گرفته تا راه اندازی پالایشگاه در کشور ونزوئلا. همچنین از متولی شدن برای کاشت 500 هزار اصله نهال تا کمک به جوامع پیرامونی در همسویی با اصل مهم مسؤولیت اجتماعی. اینها تنها بخشی از بی شمار فعالیتی است که شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران به انجام آنها در مسیر رشد و بالندگی این صنعت اقدام کرده است. گزارش پیش رو، شرحی است تفصیلی از مجموعه اقدام ها و دستاوردهای این شرکت بویژه در دو سال و اندی گذشته که با شروع فعالیت دولت سیزدهم همراه شده است.

صنعت پالایش نفت کشور با گذشت 44 سال کار و فعالیت در عرصه تولید فراورده های نفتی در مسیر رشد و بالندگی، گام های قابل توجهی برداشته و در این مسیر، محورهای مهمی همچون بهینه سازی مصرف سوخت، ساخت داخل با تکیه بر توانمندی های متخصصان ایرانی، رفع موانع تولید، همچنین توجه به محیط زیست پیرامون جوامع انسانی و... را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده و با تمرکز بر آنها، مسیر سبز بالندگی را در جهت اتکا به داخل طی می کند.

 حرکت به سوی پیشرفت و تعالی

شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران در زمینه پالایش طی سال های گذشته، پروژه های جدیدی را اجرا و تفاهمنامه و قراردادهای مختلفی را در بخش هایی مانند افزایش ظرفیت پالایشی کشور، تکمیل طرح های توسعه پالایشگاهی، توسعه صنعت انتقال نفت و فراورده کشور، نوسازی ناوگان حمل ونقل فراورده و تعامل با شرکت های دانش بنیان امضا کرده و با بهره گیری از این راهبردها، حرکت بنیادینی برای توسعه و نوسازی زیرساخت های این صنعت در پیش گرفته است. برای تحقق این امر، طرح ها و پروژه های ارتقای کیفیت و کاهش تولید نفت کوره در شرکت های مختلف پالایشی صورت گرفته و برای مثال هم اکنون طرح تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با احداث واحدهای فرایندی به ظرفیت 210 هزار بشکه در روز هیدروکراکر و سایر واحدهای فرایندی با سرمایه گذاری یک میلیارد و 200 میلیون یورویی در حال اجراست.  همچنین پالایشگاه اصفهان، طرح افزایش تولید نفت گاز یورو 5 به میزان روزانه 16 میلیون لیتر، معادل تولید 100 هزار بشکه را در دستور کار دارد که هدف از اجرای آن، جلوگیری از انتشار 300 تن گوگرد در سال است. این طرح زیست محیطی با سرمایه گذاری به میزان 67 میلیارد و 848 میلیون ریال و 511 میلیون یورو در دست اجراست. در پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز طرح افزایش تولید بنزین از 36 میلیون لیتر به 40 میلیون لیتر با شاخصه های منطبق با استاندارد اجرا می شود. افزون بر این، واحد شیرین سازی نفت سفید این پالایشگاه نیز در سرویس قرار گرفته و امکان صادرات این محصول فراهم شده است.  پالایشگاه لاوان هم ظرفیت تولید روزانه بنزین یورو 4 را به میزان یک میلیون لیتر افزایش داده است.

 استمرار تولید و تامین فراورده های نفتی

به منظور استمرار تولید و تامین فراورده های نفتی در سراسر کشور، 2 میلیون و 200 هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی در 10 پالایشگاه کشور طی10 ماه نخست امسال تولید شده که شاهد افزایش تولید فراورده های نفتی به میزان روزانه 11.2 میلیون لیتر نفت گاز، 113 میلیون لیتر بنزین، 11 میلیون لیتر گاز مایع، 67 میلیون لیتر نفت کوره، 5 میلیون لیتر سوخت هواپیما و 8 میلیون لیتر نفت سفید هستیم.