چالش آفرینی در بازار ال ان جی

حمله های حوثی های یمن به کشتی های تجاری در بخش جنوبی دریای سرخ، چند شرکت کشتیرانی و نفتی و چند شناور ویژه حمل گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) را به توقف استفاده از مسیر اصلی تجاری شرق به غرب جهان وا داشت.حمله حوثی ها به کشتی های تجاری در حال حرکت به سمت آب های رژیم صهیونیستی پس از بحران شیوع ویروس عالم گیر کرونا اکنون شبح اختلال دیگری را در تجارت بین المللی ایجاد کرده تا جایی که ائتلافی بین المللی به رهبری ایالات متحده آمریکا و بعضی از کشورهای غربی برای گشت زنی در آب های نزدیک یمن تشکیل شده است.

حملات حوثی های یمن رسیدن به کانال سوئز را خطرناک تر کرده، در سال 2023 میلادی حدود 12 درصد از عبور و مرور دریایی جهان از این کانال بوده و 4 تا 8 درصد از محموله های ال ان جی جهان هم از این آبراه بین المللی عبور کرده است.

آیا مسیر دریای سرخ برای بازار ال ان جی اهمیت دارد؟

به گفته شرکت تحلیلی ورتکسا (Vortexa)، روزانه 8 میلیون و 200 هزار بشکه نفت خام و فرآورده های نفتی در ماه های ژانویه تا نوامبر از دریای سرخ عبور کرده است.

طبق گزارش مؤسسه اس اندپی گلوبال (S&P Global)، در سال 2023 میلادی در مجموع 16 میلیون و 200 هزار تن یا 51 درصد از تجارت ال ان جی از حوزه اقیانوس اطلس به شرق و از طریق کانال سوئز عبور کرده، درحالی که 15 میلیون و 700 هزار تن هم از  آبراهه حوزه اقیانوس آرام غربی عبور کرده است.

کانال سوئز یکی از مهم ترین شریان های تجارت جهانی نفت است.

جی مارو، رئیس بخش اطلاعات و تجزیه و تحلیل شرکت تحلیل داده های حمل و نقل دریایی در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی (مِنا) در این باره گفت: ترافیک شمال با حجم روزانه 3 میلیون و 900 هزار بشکه معادل نفت در سال جاری میلادی به مقاصد بنادر اروپایی که  بیشتر محموله ها هم نفت خام از سوی تولیدکنندگان خاورمیانه و فرآورده های میان تقطیر از سوی هند و خاورمیانه بوده است.

وی افزود: ترافیک جنوب با حجم روزانه 2 میلیون و 900 هزار بشکه در سال 2023 میلادی تاکنون شامل جریان نفت خام،  بیشتر از سمت روسیه به مقصد مشتریان آسیایی و نفتا و نفت کوره و فرآورده های نفتی است.

قطر، ایالات متحده آمریکا و روسیه فعال ترین صادرکنندگان محموله های ال ان جی از طریق آبراهه سوئز هستند.

قطر، بزرگ ترین صادرکننده محموله های ال ان جی از شرق به اروپا بوده است، اما این مقدار تنها حدود پنج درصد از واردات خالص اتحادیه اروپا و انگلیس را تأمین می کند.

رابرت سونگر، تحلیلگر بازارهای ال ان جی در مؤسسه اطلاعاتی آی سی آی اس در این باره گفت: در واقع قطر تنها صادرکننده ال ان جی از مسیر شرق به غرب از طریق کانال سوئز بوده است.

مسیری جایگزین به اروپا از طریق «دماغه امیدنیک» کیپ تاون آفریقای جنوبی می تواند تعداد روزهای سفر کشتی های حامل محموله های ال ان جی قطر را 145 درصد یا 22 روز اضافی به صورت رفت و برگشت افزایش دهد.

برای حمل محموله های ال ان جی به آسیا قطر در صدر قرار دارد و پس از آن ایالات متحده آمریکا که به تازگی از کانال سوئز به عنوان جایگزینی برای کانال پاناما استفاده کرده است، قرار دارد.

آیا قیمت ها تحت تأثیر قرار می گیرند؟

ال ان جی در آسیا هم اکنون 12 دلار و 30 سنت به ازای هر یک میلیون بی تی یو معامله می شود و از زمان آغاز حمله ها در دریای سرخ در این محدوده باقی مانده است.

سطح بالای ذخیره سازی ها در اروپا و شمال آسیا تقاضا را محدود می کند و انتظار می رود رشد قیمت لحظه ای را در نیمه نخست سال 2024 میلادی مهار کند.

در همین حال، قیمت نفت اکنون به حدود 79 دلار برای هر بشکه رسیده، اما کمتر از میانگین سه ماه چهارم خود یعنی حدود 83 دلار و 30 سنت برای هر بشکه باقی مانده است.

قیمت های جهانی نفت خام در هفته های اخیر کاهش یافته اند و نگرانی ها درباره تقاضای نفت و نشانه هایی فزاینده مبنی بر اینکه جهان در سال 2024 میلادی با مازاد عرضه روبه رو خواهد بود هم افزایش یافته است.

تاماس وارگا دلال نفت PVM گفت: «افزایش اخیر قیمت نفت قابل درک است، اما این افزایش قیمت ادامه نخواهد داشت، مگر اینکه عرضه نفت تحت تأثیر مادی قرار گیرد».با این حال، قیمت نفت در حال حاضر تحت تأثیر قرار گرفته است.

به گفته مؤسسه تحقیقاتی ورتکسا، قیمت رزرو نفتکش سوئزمکس برای حمل محموله های  نفت خام از مسیر خاورمیانه به اروپا طی یک هفته 25 درصد افزایش یافته است.

یک منبع کشتیرانی که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفت: در پی خطرهای ناشی از جنگ و حمله حوثی ها به کشتی های تجاری در دریای سرخ، نرخ بیمه را از 2 هزار دلار به 10 هزار دلار رسانده است.

ارزیابی بازیگران بازار نفت و ال ان جی از ریسک

فعالان بازارهای جهانی نفت خام و فرآورده های نفتی اعلام کردند که مقدار تأثیر آن براساس مدت زمان اختلال ها در حمل ونقل به دنبال حمله ها حوثی ها تعیین می شود.

یک تحلیلگر در یک مؤسسه تجاری در این باره گفت: بعید است شرایط تغییر کند، مگر اینکه وضع بیش از چند هفته ادامه یابد.

وی افزود: ما هنوز هیچ خرید هیجانی یا تغییر رفتاری در پالایشگاه ها مشاهده نکرده ایم.

یک تاجر نفت خام به رویترز گفت: تاخیرها به احتمال زیاد بر نفت خام نوع ترش متوسط تولیدشده در منطقه خاورمیانه تأثیر می گذارد، این نوع نفت می تواند با گریدهایی با کیفیت مشابه از سمت کشورهای برزیل، گویان و نروژ جایگزین شود.

فعالان بازارهای ال ان جی جهان بر این باورند که تجارت این کالا تا حد زیادی تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت و هرگونه اختلال تأثیر زیادی بر عرضه جهانی نخواهد داشت.

بسیاری بر این باورند که محموله های ال ان جی ایالات متحده آمریکا، در صورتی که راهی چین و مقاصدی در آسیا شوند، تنها در صورت تغییر مسیر محموله ها، با تأخیر کوتاه مدت روبه رو خواهند شد.

خطرهای فیزیکی برای ترانزیت ال ان جی از مسیر کانال سوئز بیشتر به سمت حفظ عرضه اقیانوس اطلس به سمت اروپاست.

جیک هورسلن، تحلیلگر ارشد بازارهای ال ان جی در مؤسسه «انرژی اسپکتس» (Energy Aspects) در این باره گفت: این شرایط مانع از رسیدن عرضه محموله های ال ان جی قطر به اروپا می شود.

تاکاهیرو هونجو، رئیس انجمن گاز ژاپن (JGA) در یک نشست خبری گفت: اگرچه خطرهایی وجود دارد، اما فکر نمی کنم به این زودی ها به طور ناگهانی کاهش عرضه رخ دهد.

منبع: رویترز

مترجم: امیردشتی