رئیس آموزش پژوهشگاه صنعت نفت در گفت و گو با «مشعل» مطرح کرد:

حرکت در مسیر تجربه های فرامرزی

مشعل    پژوهشگاه صنعت نفت در چند دهه فعالیت خود توانسته است به عنوان یک بازوی پژوهشی و فناورانه در کنار صنعت نفت و زیرمجموعه های آن عمل کند؛ اما آنچه بیش از هرچیزی به عنوان سرمایه این مجموعه محسوب می شود، تلاش در تقویت جایگاه و رتبه نیروی انسانی و پژوهشگرانی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در ارتباط با پژوهشگاه فعالیت می کنند.پژوهشگاه صنعت نفت در این سال ها در کنار نیروی انسانی پژوهشگری که جذب کرده، از همراهی و کمک پژوهشگران و دانشجویان کارشناس ارشد و دکترای دانشگاه های دیگر هم به صورت مقطعی یا در پروژه های مختلف، بهره برده است. اما یکی از اقدام های مهم پژوهشگاه صنعت نفت، برگزاری دوره های آموزشی مختلف برای متخصصان داخلی این مجموعه و سایر متخصصان و پژوهشگران در زیرمجموعه های صنعت نفت است. این دوره های آموزشی که به شکلی متنوع و در سطحی عالی برای متخصصان صنعت نفت برگزار می شود، توانسته نقش قابل توجهی در ارتقای سطح علمی شرکت های مختلف داشته باشد.

امور آموزش پژوهشگاه صنعت نفت، یکی از زیرمجموعه های پژوهشگاه است که خود را نسبت به برگزاری دوره های آموزشی نیروهای داخلی پژوهشگاه و رفع نیازهای متخصصان در بیرون از این مجموعه متعهد می داند. اعظم اسداللهی، رئیس آموزش پژوهشگاه صنعت نفت در گفت و گو با خبرنگار نشریه «مشعل» درباره ماموریت این مجموعه بیشتر توضیح داد.

بخش آموزش پژوهشگاه صنعت نفت، به عنوان یکی از مراکز تخصصی آموزش های راهبردی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و به نوعی در جایگاه یک «هاب تخصصی آموزش در صنعت نفت» به برنامه ریزی و برگزاری دوره های آموزشی تخصصی اقدام می کند.

بهره گیری از متخصصان داخلی برای امر آموزش

اسداللهی در این باره گفت: تقویم آموزشی سالانه برای برگزاری دوره های آموزشی پیش بینی شده که محتوای آموزشی آن ها برگرفته از بخش بالادستی و پایین دستی نفت، حوزه های مرتبط با انرژی و محیط زیست، مدیریت پروژه و ... است.وی با اشاره به توانمندی بالای پژوهشگاه صنعت نفت به واسطه بهره گیری از افراد متخصص و خبره (به لحاظ آکادمیک،علمی و تجربی) تصریح کرد: در پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی مربوط به بخش های مختلف، از توانمندی این افراد متخصص بهره می بریم و در واقع دوره های آموزشی از سوی این افراد برگزار می کند.

اسداللهی در ادامه افزود: از آنجا که پژوهشگاه صنعت نفت، مجموعه ای پروژه محور است، دوره های آموزشی به نحوی طراحی و برنامه ریزی می شوند که با هدف بهبود عملکرد و توانمندی پروژه های پژوهشگاه قرار داشته باشد. تقویم آموزشی و عناوین آن در بخش آموزش سایت اطلاع رسانی پژوهشگاه قرار دارد و علاقه مندان می توانند با مراجعه به آن، از محتوای دوره های آموزشی و فرصت های آموزش استفاده کنند.

توسعه دوره های بین المللی

رئیس آموزش پژوهشگاه صنعت نفت با اعلام اینکه پژوهشگاه با برگزاری دوره های بین المللی برای دانشجویانی از کشورهای همسایه به عرصه کلاس های جهانی هم ورود کرده است، افزود: در واقع توانسته ایم توانمندی و تجربیاتمان در حوزه آموزش را به توانمندی فرامرزی تبدیل کنیم. اسداللهی با اشاره به دوره های آموزشی بین المللی که پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه پایین دستی همچون کاتالیست ها، محیط زیست و خوردگی برگزار کرده است، افزود: به دنبال این هستیم که بتوانیم دوره هایی را در حوزه های بالادستی  با موضوعات  حفاری جهت دار برگزار کنیم.وی با تاکید بر اینکه در جریان برگزاری این دوره های آموزشی از توانمندی های شرکت های دانش بنیان و برخی شرکت های زیر مجموعه صنعت نفت بهره می بریم، افزود: در واقع از حضور و همکاری این مجموعه ها با پژوهشگاه به عنوان یک ارزش افزوده در این دوره های آموزشی استفاده می کنیم. ضمن اینکه در دوره های بین المللی سعی شده است  از استادانی استفاده  شود که توانمندی قابل توجهی در ارائه مطالب و اشراف به مسائل داشته باشند. در موارد مرتبط به بازدیدهای میدانی یا جلسات مشترک با دانشجویان خارجی هم هماهنگی با شرکت های دانش بنیان و سایر شرکت ها وجود دارد.

رئیس آموزش پژوهشگاه صنعت نفت با اعلام اینکه پژوهشگاه صنعت نفت همسو با شبکه سازی و تعامل با دانشگاه ها هر ساله مبادرت به جذب کارآموزهای دانشگاهی می کند، افزود: این کارآموزها در رشته های مختلف شیمی، نفت، مواد و ... از دانشگاه های مختلف مثل صنعتی امیرکبیر، صنعت نفت و ...  وارد پژوهشگاه می شوند و تحت سرپرستی افراد متخصص و متبحر مجموعه در رشته خود، مشغول به کارآموزی می شوند.

اسداللهی افزود: تعداد و ظرفیت پذیرش در این بخش، متناسب با نیازسنجی پروژه و فضای موجود است و محدودیتی برای دانشجویان زن و مرد نداریم.

برگزاری 220 دوره آموزشی در سال گذشته

اسداللهی گفت: با توجه به تجهیزات خوب پایلوت و آزمایشگاه های موجود در پژوهشگاه در زمینه بالادستی و پایین دستی، دوره های آموزشی که در پژوهشگاه برگزار می شود، دارای امتیازات و تفاوت های اساسی با سایر بخش هاست، بخصوص در دوره هایی که نیاز به آزمایشگاه دارند، تلاش می شود دوره تنها تئوری نباشد و بخش تجربی و تمرینی در آزمایشگاه هم داشته باشد تا شرکت کننده ها تست ها، آزمایش ها و نمونه ها را از نزدیک ملاحظه کنند و با امکانات آموزشی و تجهیزات فنی از نزدیک آشنا شوند.

او با تاکید بر اینکه سعی می شود با توجه به نیازهای دانشجویان، بیشترین امکانات و تجهیزات را فراهم کنیم تا منجر به یادگیری حداکثری شود، افزود: در تقویم آموزشی سال گذشته بالغ بر ۲۲۰ عنوان دوره آموزشی تدوین و اجرا کردیم که محوریت این دوره ها بخش بالادستی نفت، مهندسی نفت، علوم زمین شناسی، مباحث پالایش نفت، پلیمر، کاتالیست، مهندسی فرایند، انرژی، محیط زیست، خوردگی، حفاظت صنعتی، تجزیه و ارزیابی مواد و ... بوده است.

رئیس آموزش پژوهشگاه صنعت نفت در ادامه افزود: با توجه به اینکه پژوهشگاه صنعت نفت، با تعدادی از مدیران پروژه ها و طرح های فعال صنعت نفت همکاری دارد، بخشی از برنامه آموزشی هم همسو با توسعه دانش مدیران پروژه در حوزه هایی نظیر بحث های کنترل پروژه است.اسداللهی، یکی دیگر از حوزه های فعالیت بخش آموزش در پژوهشگاه صنعت نفت را اعزام مدرس به سایر صنایع اعلام کرد و گفت: در این بخش، صنایع مختلف نیازمندی خود را اعلام می کنند و ما هم با توجه به شرایط و نیاز استادان مرتبط را اعزام می کنیم تا در محل این شرکت ها، دوره های آموزشی برگزار شود. امور پژوهش پژوهشگاه صنعت نفت، همچنین برنامه آموزش جامع یا به اصطلاح Integrated Training Program را در دستور کار قرار داده است. در این شیوه آموزشی به دلیل هدفمند بودن، بویژه امکان برقراری ارتباط بین مجموع مدل های آموزشی و اهداف کسب و کار سازمانی فراهم است. این شیوه آموزشی می تواند ابزاری موثر برای توسعه نیروی انسانی متخصص و خبره در صنعت، بویژه کارشناسان حرفه ای صنعت نفت باشد.

در این شیوه، فراگیران به جای شرکت در کلاس های متعدد و پراکنده، با هدفی خاص در مجموعه ای یکپارچه از مدول های آموزشی شرکت می کنند که حاصل آن پرورش یا تربیت بُعد دانشی و تخصصی فرد است. هم چنین در این روش، فرد با مشارکت در پروژه های واقعی فرصت خواهد یافت تا یافتـه های خود را در محیط کار شبیـه سازی کند. ویژگی های کلی طرح شامل جلوگیری از زیادآموزی و هدفمند کردن آموزش متناسب با شرایط محیط کسب وکار، توجه به جنبه های توسعه ای و پرورشی به جای توجه صِرف به آموزش شغلی، فراهم آوردن زمینه کار عملی و چالشی با استادان باتجربه و شبیه سازی یافته های آموزشی در محیط کار، ایجاد انگیزه در کارکنان با احساس متخصص شدن و نیز اعطای مدرک معتبر، تجربه همزمان توسعه دانش، مهارت و قابلیت های تخصصی متناسب با فناوری های نو  و جلوگیری از اتلاف هزینه با دستیابی به نتیجه قابل انتظار آموزش می شود. همچنین بهره گیری از تجارب مدرسان صنعت، پژوهشگاه و دانشگاه برای انتقال دانش و ایده، استانداردسازی عناوین، محتوای برنامه های آموزشی و جزوات مطابق با معیارها و ضوابط علمی و افزایش ظرفیت های یادگیری بویژه آماده سازی کارکنان جدید متناسب با اهداف سازمانی به عنوان ویژگی های دیگر این دوره های جامع عنوان شده است.