پایان عملیات پیش از موعد مقرر

محمدحسن بگی، معاون فنی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان پایان عملیات پیش از موعد مقرر را یکی از نقاط قوت عملیات ایمن سازی خط لوله سخت گذر مارون-اصفهان یاد کرد و گفت: پس از پایان کار تخلیه آب در کیلومتر 199 خط لوله فوق، صبح روز یکشنبه(23 مهرماه) خط لوله به واحد تعمیرات خط تحویل داده شد و 4 و نیم متر لوله آن هم در محدوده سنگی و سخت ترین شرایط جغرافیایی جوشکاری و تعویض شد. وقتی از سخت ترین شرایط جغرافیایی سخن به میان می آید، منظور فعالیت ایمن سازی خط در شیب 60 درجه ای است که فقط ماشین آلات دو دیفرانسیل کمک دار توان تردد دارند، همچنین یک دستگاه چک ولو هم جایگزین نوع معیوب شد.

وی ادامه داد: فردای آن روز یعنی روز دوشنبه(24 مهرماه) ساعت 14 بعدازظهر عملیات جوشکاری به پایان رسید و پس از انجام رادیوگرافی ازسوی واحد بازرسی فنی، ساعت 22 و 30 دقیقه شب خط به بهره بردار تحویل داده شد که جا دارد از تلاش و همت ستودنی یکایک کارکنان از واحدهای مختلف شرکت خطوط لوله نفت منطقه اصفهان قدردانی کنم که توانستیم این عملیات را در شرایط سخت 13 ساعت زودتر از موعد مقرر و پیش بینی شده به پایان برسانیم.

معاون فنی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان یادآور شد: نصب چک ولو هم سختی خودش را به دنبال داشت، زیرا شرایط جغرافیایی حاکم بر منطقه به گونه ای بود که باید سطح آب در دریاچه سد کارون 4 به پایین ترین حد خود می رسید تا ما می توانستیم نسبت به تعویض و نصب چک ولو در کیلومتر 203 اقدام کنیم، به این منظور با مکاتباتی که با عوامل و دست درکاران مجموعه سد کارون داشتیم، این اقدام هم با همکاری این دوستان با موفقیت انجام شد و به پایان رسید.بگی اظهار کرد: به این ترتیب با کمک واحدهای تعمیرات خط، خوردگی، ترابری، اچ اس ای و بازرسی فنی، عملیات آب زنی و پیگرانی بدون بروز حادثه اجرایی شد.

    انتقال چک ولو ده تنی

مسعود حمیدیان، رئیس واحد ترابری شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان است که به شرایط حساس، سخت و پیچیده فرآیند ایمن سازی خط لوله انتقال نفت 30 اینچ مارون-اصفهان اشراف کامل دارد و به خوبی می داند که کار در شیب بالا چه مشقت هایی را به همراه خواهد داشت.

وی درباره روند فعالیت ایمن سازی خط لوله عنوان کرد: تخلیه آب و مواد نفتی باید در کیلومتر 199 خط لوله مارون-اصفهان انجام می شد که خوب این محل در پایین ترین نقطه در منطقه کوهستانی و سخت گذر بلوط بلند دهدز واقع شده بود و امکان تردد ماشین آلات سنگین از جمله آیخوف و جرثقیل وجود نداشت و ما توانستیم به وسیله دستگاه های بولدوزر، بیل مکانیکی و لودر، جاده دسترسی به طول 3 کیلومتر را در بازه زمانی دو هفته احداث کنیم.

رئیس واحد ترابری شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان با بیان اینکه به منظور تخلیه آب و جلوگیری از نشت احتمالی مواد نفتی در دریاچه، سه سد خاکی هر کدام به طول تقریبی 40 متر با حجم حمل خاکبرداری به مساحت هزار و 900 مترمکعب احداث شد، افزود: با توجه به همزمانی عملیات تخلیه در کیلومتر 199 و تعویض خط در کیلومتر 203 و همچنین به علت عبور 4 کیلومتر از خط لوله در زیر دریاچه و نبود امکان تردد ماشین آلات سبک و سنگین از کیلومتر 199 به 203 ما ناچار به تجهیز نفرات و ماشین آلات در دو جبهه کاری به طور همزمان بودیم.

حمیدیان به تعداد دستگاه های استفاده شده در این عملیات اشاره و بیان کرد: برای عملیات تعویض خط در کیلومتر 203 و نصب چک ولو به طور کلی از دستگاه های بیل مکانیکی، سایدبوم، بولدوزر، ولدینگ دوزر، ولدینگ تراک، جرثقیل، کمپرسی، کمرشکن، آیخوف، تریلی کفی، کامیون باری، لودر و ... استفاده شد، همچنین یک گروه تعمیراتی 3 نفره به همراه یک نفر مکانیک خودرو به صورت شبانه روزی به منظور پیشگیری از اختلال در اجرای کار، عملیات را پشتیبانی می کردند.

به گفته وی، از نکات بارز و خاص این عملیات، انتقال تجهیزات مورد نیاز همچون کمپرسورهای هوا، کلدکتر، کپسول های گاز و هوا، سیم بکسل های مختلف، لوله جفت کن 30 اینچ و ... ازسوی رانندگان به محض تعویض خط بود که خوشبختانه عملیات فوق بدون هیچ حادثه ای انجام شد.

رئیس واحد ترابری شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان گفت: نقطه عطف این عملیات، انتقال چک ولو 30 اینچ ده تنی به کیلومتر 203 بود که پس از نصب روی شاسی مربوطه در داخل یک دستگاه کمپرسی بارگیری و بوسیله چندین لوله 4 اینچی به دیواره دستگاه جوشکاری و در پایان نیز با استفاده از 2 رشته زنجیر 9 تنی به بدنه کمپرسی مهار و سپس به کیلومتر 203 منتقل شد.

حمیدیان تصریح کرد: رانندگان ترابری منطقه اصفهان بدلیل داشتن گواهینامه های ویژه کار با دستگاه های مختلف ساختمانی و همچنین با داشتن اراده، توان و همت بالا، مهارت ها و تجارب را به کار بستند و عملا سختی کارها به حداقل ممکن کاهش یافت.

     پیشگیری ازآلودگی‎های زیست محیطی

رحمت الله مصباح، رئیس واحد حفاظت از خوردگی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان نیز درباره این عملیات گفت: عمق فرورفتگی و آسیب دیدگی خط لوله در کیلومتر 203 به دلیل سقوط سنگ از کوه، حدود 13 درصد برآورد شده بود که بر اساس استاندارد API1160 برای دنت های (برآمدگی یا فرورفتگی خط لوله) بالای 6 درصد، تعمیر و یا تعویض نقطه آسیب دیده ضروری است؛ از این رو برای تعویض بخشی از خط لوله از راهکار تخلیه نفت خام موجود در خطوط لوله به وسیله آب انجام و برای هدایت سیال آب به محل برشکاری و تعویض لوله از 3 دستگاه پیگ ساخته شده در کارگاه خوردگی استفاده شد.

وی ادامه داد: برای ردیابی و سنجش عملکرد دستگاه های پیگ، گروه های سه نفره ای تشکیل شد تا با استفاده از تجارب آنان، حرکت و سرعت پیمایش پیگ ها رصد و ارزیابی شود، همچنین رصدها بر اساس دستگاه ردیابی که روی بدنه پیگ ها جانمایی شده، تعیین و به این ترتیب محل آسیب دیدگی لوله با توقف پیگ ها شناسایی شد.

رئیس واحد حفاظت از خوردگی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان اضافه کرد: در حین اجرای عملیات اقدام هایی نیز برای پیشگیری از آلودگی های زیست محیطی ناشی از نشت سیال نفت خام انجام شد که بسیار حائز اهمیت بود.

     خطر آلودگی سد کارون 4 به صفر رسید

محمود گودرزی، رئیس واحد اچ اس ای شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان هم درباره این عملیات و اقدام های زیست محیطی آن گفت: به خاطر حوادث سال های قبل در تنگه گندمکار، افزون بر اهمیت عملیات ایمن سازی خط لوله آسیب دیده، خطر آلودگی سد کارون 4 هم بسیار حائز اهمیت بود، به همین خاطر فعالیت های شرکت ازسوی نهادهای ذی ربط به ویژه سازمان محیط زیست منطقه به شدت پایش می شد، همچنین باید حداکثر تمهیدات ایمنی و زیست محیطی در محل های عملیات یعنی کیلومتر 199 و 203 خط لوله در نظر گرفته می شد که در حال حاضر جای هیچ گونه نگرانی از بابت آلودگی در منطقه وجود ندارد و حتی حین انجام عملیات هم آلودگی در سد به صفر رسید.

وی اظهار کرد: در زمان تخلیه، مواد آلوده احتمالی به صورت تمام وقت پایش و کنترل می شد تا تهدیدی برای سد و منطقه نباشد که در نهایت عملیات فنی در محدوه های سخت گذر و کوهستانی با تلاش تمامی کارکنان فنی و ستادی در 59 ساعت بدون هیچ گونه حادثه جانی و آلودگی زیست محیطی به پایان رسید؛ عملیاتی که هر لحظه آن برای مسئولان از بعد زیست محیطی حائز اهمیت بود، اما با توان و دقت نیروهای عملیاتی این منطقه با موفقیت به سرانجام رسید و انتقال نفت خام ایمن و پایدار ادامه پیدا کرد.

غلامرضا گودرزی، رئیس واحد تعمیرات خط شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان با بیان اینکه ما در سه جبهه کاری نسبت به آماده سازی عملیات ایمن سازی حضور داشتیم، توضیح داد: در این عملیات تعداد 20 نفر از کارکنان واحد تعمیرات خط با همراهی بیش از 10 نفر کارگر و سنگ زن، به مدت 3 شبانه روز فعالیت های مربوطه را انجام دادند.