فعالیت مدیریت عملیات عمومی پایانه های نفتی در قلب صادرات نفت ایران
بومیان خــــارگ روی ریل خدمات
معصومه اصغری از سال 1330 که خارگ به عنوان جزیره نفتی انتخاب و مخازن در آن احداث شد و نفتکش ها در اسکله های بارگیری پهلو گرفتند، چند دهه گذشته و امروز خارگ همچنان نقشی بی بدیل در روند صادرات نفت کشور دارد و پایگاهی مهم در خلیج فارس به شمار می آید. این یک موضوع اثبات شده درصنعت نفت است که رضایت ساکنان جزیره خارگ همانند درست کارکردن تاسیسات نفتی و گازی برای کشوراهمیت دارد. صنعت نفت دراین سال ها درکنار نیروهای شرکتی خود، برای تامین نیازهای ساکنان بومی این جزیره نیزتلاش کرده است. دراین که تاچه حد موفق بوده، شاید اما و اگرهایی وجود داشته باشد، اما به هر روی، این خدمات ادامه دارد و مجموعه ای دردل شرکت پایانه های نفتی ایران به نام «عملیات عمومی» می کوشد این خدمات رسانی را بیش از پیش درمسیرتامین نیازهای واقعی سکنه جزیره خارگ اجرایی سازد. درسفربه جزیره خارگ، فرصتی فراهم شد تا در زمانی هرچند کوتاه، از خدماتی که مجموعه عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی به ساکنان جزیره خارگ ارائه می دهد، بازدید وبا حسین احمدی، سرپرست عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران، برخی همکاران وی و شماری از مردم ساکن در این جزیره گفت وگو کنم. مشروح این گفت وگوها را می خوانید.
شرکت پایانه های نفتی ایران، سال های سال است درجزیره خارگ و درکنارمردم صبور وبا صفایش، درامر صادرات نفت فعالیت می کند، اما این همه ماجرا نیست و خدمات رسانی به مردم جزیره نیزبخش دیگری ازبی شمارفعالیت هایی است که این شرکت با تلاش مجموعه عملیات عمومی انجام می دهد؛ مجموعه ای که حسین احمدی عهده دارمسئولیت درآن است.
جمع آوری روزانه 15 تن زباله
حسین احمدی از22سال قبل درجزیره خارگ مشغول به کار است وبخش زیادی از این زمان به عنوان رئیس تعمیرات خطوط لوله فعال بوده و از حدود 6 ماه قبل به عنوان سرپرست عملیات عمومی به کار در این مجموعه گمارده شده است. او با اشاره به سابقه تاسیس عملیات عمومی جزیره خارگ درسال ۱۳۸۲به عنوان یک مدیریت مستقل زیرنظر اداره عمران مناطق نفت خیز گفت: چند سال بعد و در دهه 90 با تغییراتی که اتفاق افتاد، این بخش عنوان زیرمجموعه شرکت پایانه های نفتی ایران به کار خود ادامه داد. وی با بیان اینکه عملیات عمومی درجزیره خارگ چندمسئولیت اصلی و مهم دارد که یکی از اصلی ترین آنها فرودگاه جزیره خارگ است، افزود: کلیه عملیات ترابری و انتقال نفرات به استان های دیگر را انجام می دهد. از فرودگاه خارگ و درطول هفته به تمام مراکزاستان ها پرواز داریم و رفت و آمد حدود ۸۰ درصد نفرات شاغل درجزیره خارگ با هواپیما انجام می شود، البته تعداد محدودی هم از طریق شناورمنتقل می شوند. احمدی با بیان اینکه کارکنان شرکتی به شهرهای مختلف تردد دارند و فرودگاه موقعیتی راهبردی دارد، گفت: افزون بر رفت و آمد و انتقال نفرات شرکتی و مردم بومی، فرودگاه دربخش پدافند غیرعامل هم اهمیت زیادی دارد. تنها فرودگاه جزیره خارگ همین فرودگاه است که صنعت نفت از ابتدا و در دهه 60 میلادی برای مصارف خود آن را ساخته است. از آن هنگام تاکنون این فرودگاه چند نوبت اصلاح وبه فضای عمومی و باند آن اضافه شده است. توسعه فضای فرودگاه خارگ نیز از جمله طرح های مهمی است که در صورت تامین اعتبارانجام می شود.
سرپرست عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران یکی دیگر از وظایف مهم عملیات عمومی درجزیره خارگ را توجه به محیط زیست و اقدام های زیست محیطی درجهت توسعه پایدار برشمرد و گفت: شرکت های حاضر درجزیره خارگ درمورد محیط زیست پیرامون و رعایت ضوابط زیست محیطی، در داخل فنس خود تعهد دارند، اما یکی ازمسئولیت های اصلی عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران، دفع پسماندهای تر و خشک بخش شرکتی وخانگی مردم ساکن درجزیره خارگ است.
احمدی با تاکید بر اینکه عملیات عمومی بنابر وظیفه ذاتی عمومی خود درحوزه زیست محیطی مسئولیت جمع آوری و دفع زباله های خانگی دربخش شرکتی و شهری را به عهده دارد، افزود: درحال حاضرروزانه بیش از 15 تن پسماند دراین جزیره تولید می شود که این مجموعه عملیات عمومی آنها را جمع آوری وپس از انتقال به مرکزپسماند به تفکیک آن برای تبدیل به کود کمپوست اقدام می کند. وی با بیان این که در مرکزپسماند، روی زباله های تر فرآیندی انجام و به کود کمپوستی تبدیل می شود، تصریح کرد: کود تولیدی در بخشی از سایت پسماند، پشته گذاری و هوادهی می شود و فروش آن نیزمنبع درآمدی برای شرکت است؛ بنابراین یکی از ماموریت های مجموعه عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران که مدیریت پسماند درجزیره خارگ است، مدیریت می شود.
سرپرست عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران اظهار کرد: ازآن جهت که تفکیک زباله باید ازمبدا انجام شود، این مجموعه نیز تلاش می کند این کاررا به شکلی کامل انجام دهد، اگرچه ممکن است کاستی هایی در این زمینه وجود داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه زباله های صنعتی از زباله های خشک جداسازی می شود، گفت: زباله های پرخطر وبازیافتی درچند مرحله فشرده و به بیرون ازجزیره منتقل می شوند. ازحدود 20 سال قبل که عملیات عمومی کارخود را شروع کرده است، واحد پسماند به شکل ابتدایی فعالیت می کرد و به شکل امروزی نبود. درمورد زباله های صنعتی هم بخش شهری و شرکت های عملیاتی موظفند زباله های صنعتی خود راجمع آوری و بسته بندی کنند و به بیرون ازجزیره انتقال دهند که البته مجموعه عملیاتی دراین زمینه مسئولیت ندارد.
بازگرداندن نخاله های رها شده به چرخه مصرف
سرپرست عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران یکی دیگر از مسئولیت های عملیات عمومی را درحوزه حفاظت از محیط زیست جزیره خارگ، جلوگیری ازهرگونه عملیات تخریبی و ایجاد آلودگی دراین جزیره برشمرد و افزود: یکی ازموضوع های اصلی و قدیمی درجزیره خارگ، رها کردن زباله ونخاله ساختمانی است. از آنجا که انتقال زباله به بیرون از جزیره مقرون به صرفه نیست، رها می شود؛ به همین خاطرگشت شبانه روزی درمنطقه فعال است تا ازهرگونه عملیات تخریبی و ایجاد آلودگی جلوگیری کند.