قائم مقام شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران به مقوله صیانت از فراورده های نفتی اشاره کرد و با بیان اینکه باید مراقب بود تا فراورده به دست مصرف کننده اصلی برسد، عنوان کرد: سامانه تجارت آسان که بعدها به اسم سامانه درخواست فراورده های نفتی(سدف) تغییر نام داد، این الزام را ایجاد کرد تا تمامی نیازهای مربوط به انواع فراورده های نفتی از طریق این سامانه درخواست شود، ضمن آنکه برای هر مصرف کننده ، سازمان متولی مشخص تا از این طریق، آن نیازمندی ها راستی آزمایی شود و در صورت نبود اعتماد به فرآیند راستی آزمایی، شرکت ملی پخش فراورده های نفتی وارد عمل شده و با بازرسی میدانی، میزان مورد نیاز مصرف را تعیین می کند، گاه پیش آمده است که در بررسی های میدانی به اختلاف فاحش 25 درصدی به میزانی که سازمان متولی درخواست و شرکت ملی پخش آن را تایید کرده است، رسیده ایم.

اکبری ادامه داد: با مصرف کنندگان عمده که حوزه های مختلف اعم از اصناف، جهاد کشاورزی، صنایع و معادن، نیروهای نظامی و انتظامی و راه و مسکن را شامل می شود، همیشه این بحث را داریم که آنچه متقاضی درخواست می دهد، متولی به این میزان مصرف را تایید می کند؛ درحالی که بررسی های میدانی مقدار متفاوتی را نشان می دهد که شاید در بعضی موارد ناچیز باشد اما مادامی که به آن به دید بلندمدت و در سطح کلان نگریسته شود، به عدد بزرگی دست می یابیم که قابل چشم پوشی و اغماض نیست، متاسفانه در این مسئله هم همیشه متولیان شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران مورد سوال و مواخذه قرار می گیرند؛ درحالی که باید به این موضوع واقف باشند که این شرکت همان طور که وظیفه تامین و توزیع فراورده های نفتی را به عهده دارد، صیانت از این فراورده ها نیز بخش دیگر از مسئولیت خطیری است که به دوش این شرکت نهاده شده است و باید به درستی این مسئولیت را به انجام برساند.

بی علاقگی به گازسوز کردن خودروهای شخصی

قائم مقام شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران در ادامه به موضوع بهینه سازی مصرف سوخت اشاره و اظهار کرد: از حق نگذریم این مولفه وظیفه همه دستگاه ها و سازمان های اجرایی کشور است و می طلبد تا همه برای تحقق آن پای کار باشند و راهکارها برای تحقق آن به درستی عملیاتی شود، تا جایی که امکان دارد باید از سوخت گاز طبیعی بهره جست و سوخت مایع را تنها برای شرایط اضطرار به کار گرفت، از این رو تمام سیاست ها و ماموریت ها باید حول محور بهره مندی از سوخت گاز طبیعی تبیین و تعریف شود.

وی با بیان اینکه بهینه سازی مصرف سوخت این امکان را به ما می دهد که در ذخیره سازی انرژی هوشمندانه عمل کنیم و در شرایط ناتراز، مدیریت کارآمدی داشته باشیم، افزود: البته در این زمینه عواملی وجود دارد که در اختیار ما نیست و نمونه بارز آن شیوه تولید خودرو در داخل است.

اکبری با بیان اینکه در حال حاضر 2 هزار و 557 باب جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده (سی ان جی) در سراسر کشور احداث شده است، عنوان کرد: این تعداد جایگاه به طور میانگین ظرفیت توزیع روزانه 40 میلیون مترمکعب گاز را دارد؛ این در حالی است که روزانه تنها حدود 22 میلیون مترمکعب از این ظرفیت توزیع می شود و متاسفانه این روند روز به روز در حال  کاهش  است. در اصل، برای استفاده از سی ان جی جذابیتی وجود ندارد و تنها عامل آن هم به خاطر اختلاف قیمت بین بنزین و این سوخت پاک است.

وی گفت: حتی اگر ما سوخت سی ان جی را به رایگان هم در اختیار متقاضیان قرار دهیم، باز برایمان صرفه اقتصادی بالایی به همراه خواهد داشت، در این زمینه فرهنگ سازی مناسبی صورت نگرفته و مردم هنوز به این درک و باور نرسیده اند که مصرف این سوخت می تواند برایشان صرفه اقتصادی بالایی به همراه داشته باشد، البته زیرساخت های لازم هم باید در این باره فراهم شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران با اشاره به این موضوع که برای تبدیل خودروهای بنزینی یا دیزلی به سی ان جی، وزارت نفت ذی نفع نیست و این موضوع در حیطه وظایف و اختیارات آن تعریف نشده است، ادامه داد: با وجود این، مصوبه ای دریافت کرده ایم مبنی بر اینکه یک میلیون خودرو را به صورت رایگان به سی ان جی سوز تبدیل کنیم، سازوکار آن هم فراهم است و هفت پیمانکار با 355 کارگاه، روزانه و به طور میانگین یکهزار و 500 خودرو را  سی ان جی سوز می کنند.

اکبری می گوید: به دنبال این هستیم تا به سی ان جی سوز کردن خودروهای شخصی هم ورود و آنها را هم به رایگان گازسوز کنیم، اما پیش بینی ها حاکی از آن است که خودروهای شخصی هم از این طرح استقبال نخواهند کرد.

وی همچنین درباره احداث جایگاه های کوچک مقیاس هم گفت: به دلیل بالا بودن قیمت زمین در تهران چندان رغبتی برای احداث جایگاه های عرضه سوخت وجود ندارد، اما این مسئله در مورد جایگاه های کوچک مقیاس قدری متفاوت و قرار است با همکاری شهرداری تهران، زمین هایی برای احداث این دست از جایگاه ها برای مدت ده سال به اجاره گرفته شود.

شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران به عنوان متولی توزیع روزانه مقادیر فراوان انواع فراورده نفتی خاصه بنزین و گازوییل، بخش خدمات رسانی است که فراتر از وظیفه و ماموریت خود تلاش می کند. از طرح کهاب گرفته تا سی ان جی سوز کردن خودروها همه در این جهت است که درجهت خدمات رسانی به مردم گام برداشته شود.