آیا فعالیت مدیریت ترابری در حوزه مسئولیت های اجتماعی هم گسترده است؟

همسو با اهداف مسئولیت اجتماعی، خدمات مختلفی از جمله دستگاه سبک، سنگین و فوق سنگین از جمله کمپرسی، کشنده، کانکس، جرثقیل، بیل مکانیکی، دوکابین، اتوبوس، مینی بوس، تانکر آب و سواری را در اختیار ارگان ها و نهادهای برون سازمانی قرار دادیم. مشارکت در آواربرداری ریزش ساختمان متروپل آبادان، کمک به ستاد اربعین و ستاد راهیان نور، تامین سرویس رفت و آمد دانش آموزان روستایی رامشیر رامهرمز و غیزانیه، آبرسانی به شهرستان رامشیر و روستاهای حومه، ارائه خدمات بارگیری، تخلیه، انواع خاکبرداری و خاکریزی برای گروه های جهادی، فرمانداری های رامشیر، رامهرمز، باغملک، هلال احمر، لایروبی و بهسازی نهرهای کشاورزی در شهرهای مختلف استان از جمله رامهرمز، رامشیر و شادگان، از جمله اقدام های مدیریت عملیات ترابری و پشتیبانی تولید در همسویی با عمل به مسئولیت های اجتماعی در سال گذشته محسوب می شود. ما همزمان در دو پایانه مرزی شلمچه و چذابه برای بهـبود خدمـت رسانی به زائران 1400دستگاه روز خودرو شامل کمپرسی، کشنده، تانکر آب، غلتک، گریدر، لودر، بولدوزر، اتوبوس، مینی بوس، کرین و وانت دو کابین را اختصاص دادیم.

این ماشین آلات به منظور خاکبرداری، خاکریزی، تسطیح و بهسازی پارکینگ ها و محوطه مواکب، حمل و جابه جایی زائران و خدمت رسانی به کاروان ها در پایانه های مرزی از ابتدای ماه محرم تا پایان مراسم عزاداری اربعین حسینی به خدمت رسانی ادامه می دهند.

  درباره چالش ها و موانع موجود در حوزه فعالیت مدیریت ترابری توضیح می فرمایید؟

تولید، یک فرایند پرخطر یا به اصطلاح ریسکی است. این خطرها همواره پایش می شوند و همه تلاش می کنند تا سطح آن را به صفر برسانند، اما به دلیل گستردگی کار در برخی موارد مجبور شده ایم که امکانات موجود در یک عملیات را به لوکیشنی منتقل کنیم تا بتوانیم از بروز حوادث احتمالی جلوگیری کنیم، بعد از آن باید برگردیم و عملیات پیشین را با سرعتی مضاعف به پیش ببریم تا برنامه تولید تحقق یابد.

با توجه به این تفاسیر عمده چالش های این مدیریت، فرسودگی ناوگان ترابری و نیروی انسانی هستند که در این خصوص توضیحاتی را ارائه می دهم.

الف) فرسودگی ناوگان: با توجه به اینکه طی سال های گذشته در زمینه خودروهای عملیات ترابری اقدامات شایانی صورت نگرفته، همین موضوع سبب فرسودگی بیش از ۸۰ درصد ناوگان شده است که در کاهش سرعت خدمات دهی به درخواست کنندگان و ایجاد خرابی های اضطراری در حین انجام عملیات تولید و بروز وقفه در سرویس دهی موثر بوده است.

ب) چالش نیروی انسانی: در سال های اخیر به دلیل بازنشستگی، فوت و بیماری تعدادی از همکاران از بدنه سازمان جدا شدند و هیچ نیرویی جایگزین نشد و همین موضوع سبب شده است تا مابقی نیروها با توان حداکثری فعالیت کنند که این امر افزایش ضریب خطا را به همراه دارد.

کمبود نیروی انسانی به کارکنان کارگاهی فشاری مضاعف تحمیل کرده است؛ به گونه ای که یک کارگاه که قبلا دارای ۲۰۰ پرسنل بوده هم اکنون با ۳۵ نفر در حال فعالیت است که این موضوع با توجه به فرسودگی ناوگان، خطرهای بسیار زیادی را در بخش تعمیرات و نگهداری خودرو و ماشین آلات ایجاد می کند و در صورتی که چاره اساسی در این زمینه اندیشیده نشود و نیروی ماهر، متخصص و جوان به مجموعه تزریق نشود، با مشکلات عدیده ای رو به رو خواهیم شد.

  برای برون رفت از شرایط موجود و رفع چالش های مذکور چه راهکارها و تمهیداتی اندیشیده شده است؟

به منظور تقویت ناوگان عملیاتی حمل و نقل به عنوان بازوی توانمند تولید، راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برنامه ریزی شده و اقدام های لازم در دستور کار قرار گرفته است.

در این خصوص یک فقره پروژه سرمایه ای برای بازسازی ۱۸۶ دستگاه خودروی سنگین و ماشین آلات سیار ساختمانی تعریف شده و تعمیرات اساسی و بازسازی آنها در حال انجام است.

همچنین یک فقره شرح نیاز برای بازسازی ۳۲۶ دستگاه خودروی سبک و ۷۲ دستگاه اتوبوس و مینی بوس تهیه شده و در مرحله طرح در هیئت مدیره محترم شرکت ملی نفت ایران قرار دارد. در بحث نوسازی ناوگان نیز اقدام های گسترده ای صورت گرفته است. در نتیجه این اقدام ها ۱۸ دستگاه مینی بوس به ناوگان اتوبوسرانی افزوده شده و خرید حداقل ۹ دستگاه مینی بوس و ۱۰دستگاه اتوبوس نیز تا پایان سال محقق خواهد شد. افزون بر این، مطابق با برنامه ریزی بلندمدت چهار ساله، یک فقره شرح نیاز جهت خرید خودروهای سنگین و ماشین آلات سیار ساختمانی تهیه شده و به تصویب رسیده است و یک فقره شرح نیاز نیز برای خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس درون شهری و برون شهری تهیه شده که در مرحله طرح در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران است.

در بخش خودروهای سبک نیز برنامه جامعی برای نوسازی وانت های ستاد اهواز و کلیه شرکت های بهره بردار تهیه و در نتیجه، پروژه خرید ۱۹۰ دستگاه وانت تک کابین و دو کابین عملیاتی مصوب و قرارداد ۸۰ دستگاه آن نیز منعقد شده که تا پایان سال تحویل عملیات خواهد شد.

با توجه به پیگیری های صورت گرفته جهت مبادله موافقت نامه طرح تملک دارایی های سرمایه ای سال ۱۴۰۲ مناطق نفت خیزجنوب، اخذ مصوبه و خرید ۳۷۷ دستگاه وانت دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

 یکی دیگر از چالش های ترابری، فرسودگی و کمبود ابزارآلات و تجهیزات کارگاهی بوده که طی سالیان متمادی، نوسازی و تکمیل نشده اند، در این خصوص نیز پروژه ای شامل ۸۸ قلم انواع ابزار آلات و تجهیزات کارگاهی به تصویب رسیده و مراحل خرید آنها در حال پیگیری است.

بدیهی است دستیابی به موفقیت ها و نتایجی که به آن اشاره شد، با حمایت های بی دریغ مدیر عامل و مدیران شرکت ملی نفت ایران و مدیرعامل مناطق نفت خیزجنوب و تلاش ها و پیگیری های مستمر سایر مسئولین، رؤسا و کارشناسان محترم حاصل شده که قدردان این حمایت ها و زحمات بوده و سپاسگزاریم. امید است بتوانیم ناوگان خودرویی و ماشین آلات مناطق نفت خیزجنوب را نوسازی و تقویت کنیم و در خدمت تولید باشیم.

  چه تعداد نیرو در مدیریت تحت راهبری شما فعالیت می کنند و اغلب با چه سختی هایی مواجه می شوند؟

در مدیریت عملیات ترابری و پشتیبانی مناطق نفت خیزجنوب در مجموع2 هزار و 199 نیروی رسمی، قراردادی و ارکان ثالث فعالیت می کنند. کار در فضای باز، آن هم در مناطقی که حدود هشت ماه از سال گرم است، عمده ترین مشقت همکاران به خصوص در ماه مبارک رمضان است. کمبود نیروی انسانی نیز مزید بر علت شده و گاه باعث افزایش ساعت کاری کارکنان می شود. به هر حال امیدوارم که دو موضوع تامین نیروی انسانی کارآمد و نوسازی ناوگان ترابری (سبک و سنگین) در دستور کار قرار گیرد. سرمایه های انسانی سازمان واقعا به صورت جهادی با خلوص نیت در همسویی با فرمایشات مقام معظم رهبری و حمایت از تولید، تلاش را سرلوحه کار خود قرار داده اند و با وجود تمام مشکلات، روند خدمات رسانی و پشتیبانی از تولید به صورت مستمر انجام می شود و همین موضوع سبب شده است تاثیر تحریم های ظالمانه کشورهای استعمارگر برای کاهش و توقف تولید بی اثر شود و در نتیجه نه تنها تولید کاهش نیافته بلکه افزایش هم پیدا کرده است.