گفت وگو با مدیر عملیات ترابری و پشتیبانی تولید شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب

ترابری حلقه ای از زنجیره تولید نفت و گاز

مشعل    ترابری واژه ای است که با آنکه بیشترین استفاده از آن را می بریم، اما کمتر به گوشمان خورده و شاید تاحدودی هم برایمان ناآشنا و بیگانه به نظر بیاید. این واژه شش حرفی تنها مجموعه ای از حروف نیست و به عنوان یک زیرساخت مهم در همه بخش ها و با تقسیم بندی های مختلف زمینی، دریایی، هوایی، ریلی و. . . کاربردهایی بی نهایت دارد تا آنجا که در گاهنامه ها مناسبتی به آن اختصاص یافته است و 26 آذرماه را روز حمل و نقل نام گذاری کرده اند.

ترابری، افزون برتقسیم بندی های معمول و کاربرد آن در زمینه های مختلف که پیش تر به آنها اشاره شد، در صنایع مختلفی همچون صنعت نفت با گستره ای از فعالیت در تولید نفت و گاز نیز نقش آفرین است وحلقه ای مهم درجای جای آن به شمارمی آید؛ حلقه ای از یک زنجیر با ارزش.

شرکت ملی مناطق نفت خیزجنوب، از جمله شرکت های زیرمجموعه صنعت نفت است که ترابری همچون دیگر بخش های تشکیل دهنده آن، ازجایگاه و اهمیتی خاص برخوردار است. واحدی که امیر بصیری با عنوان سازمانی مدیرعملیات  ترابری وپشتیبانی تولید شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب عهده دارمسئولیت درآن است.

بصیری در گفت وگو با خبرنگار «مشعل» مطالبی را درباب اهمیت ترابری، نقش و جایگاه آن، همچنین چالش هایی که این بخش از زنجیره تولید با آن روبه روست، بیان کرده است که می خوانید.

  ابتدا به صورت کلی بفرمایید نقش مجموعه تحت مدیریت خود را در صنعت نفت چگونه ارزیابی می کنید؟

در وهله نخست باید بگویم که عملیات ترابری در صنعت نفت و گاز نقش بسیارمهمی ایفا می کند، زیرا این صنعت بسیار به انتقال کالا و تجهیزات از یک مکان به مکان دیگر وابسته است. ترابری ناکارآمد می تواند به تأخیرهای قابل توجهی منجر شود که در نهایت به فرایند تولید آسیب بزند و منجر به کاهش بهره وری شود. در زمینه اهمیت خدمات ترابری چند عامل نقش آن را درصنعت نفت و گاز برجسته می کند؛ نخست آنکه این صنعت اغلب دارای پراکندگی جغرافیایی است و از آنجا که فعالیت های کاوش و تولید در مکان های دورافتاده و چالش برانگیز صورت می گیرد، داشتن خدمات ترابری قابل اعتماد و کارآمد می تواند افراد، تجهیزات، لوازم و امکانات را منتقل کند؛ دوم آنکه صنعت نفت و گاز نیازمند تجهیزات ویژه است که اغلب دارای ابعاد با وزن بالا و ارزش مالی زیادی هستند و با توجه به شرایط تحریم، تهیه این نوع تجهیزات بسیار دشوار و گاه ناممکن است.

   به طورمشخص، مدیریت ترابری چه اهداف و ماموریتی را در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب عهده داراست؟

مدیریت عملیات ترابری و پشتیبانی تولید در صنعت نفت و گاز به عنوان یک مؤلفه مهم، نقش مهمی در زنجیره تولید نفت و گاز ایفا می کند، زیرا تولید پایدار به شدت به کارآمدی این مدیریت وابسته است. ماموریت ما از بخش بالادست تا پایین دست صنعت نفت استمرار دارد و تقریبا تمام بخش های فنی، عملیاتی و ستادی از خدمات تخصصی مدیریت ترابری بهره می برند. این همان زنجیره تولید است که به واسطه حلقه های مهم ماشین آلات سبک تا فوق سنگین و خدمات زیرساختی مدیریت ترابری، ثبات یافته و تداوم دارد.

  با توجه به این که در آستانه ۲۶ آذر (روز ملی حمل ونقل) هستیم، لطفا چکیده ای از عملکرد مدیریت ترابری و پشتیبانی تولید مناطق نفت خیز جنوب در دولت سیزدهم را تشریح بفرمایید؟

در دوره فعالیت دولت سیزدهم افزون بر جابه جایی دکل های تعمیراتی حفاری مناطق  نفت خیز جنوب، نزدیک به ۴۶ میلیون لیتر سوخت نفت گاز دکل های حفاری و لوله مغزی سیار راحمل و ارسال کردیم. حدود ۱۲۸ هزار تن مواد شیمیایی را به دکل های حفاری و دستگاه های لوله مغزی سیار ارسال و بیش از ۱۴۳ میلیون لیتر آب آشامیدنی و آب خام دکل های حفاری، دستگاه های لوله مغزی سیار وتأسیسات شرکت های بهره بردار تابع مناطق نفت خیز جنوب از سوی مدیریت ترابری تامین شد.

افزون براین، ۶۹۹ دستگاه ماشین آلات سیار ساختمانی شامل انواع دستگاه راه سازی و بالابرنده، کمپرسورهوا، موتورجوش و مولد برق را نیز به واحدهای ستادی و شرکت های بهره برداری نفت و گاز تابع ارسال کرده ایم. در بخش عملیات ویژه خطوط لوله شامل تعمیرات هات تپ، بورینگ و لوله بُر، 174 دستگاه روز را برای شرکت های تابع شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تامین کردیم. طی این یک سال، بیش از 80 هزار و 520  دستگاه روز جابه جایی کارکنان واحدهای بهره برداری، خانواده ها و دانش آموزان انجام و 12 هزار و 24  دستگاه خودرو به اردوهای دانش آموزی، راهیان نور و رویدادهای مختلف فرهنگی اختصاص یافت، همچنین 44 هزار و 314  مورد تعمیرات اضطراری و تعمیرات عمومی، 9 هزار و 141  مورد تعمیرات بازرسی فنی دوره ای خودروها و ماشین آلات شرکتی مورد بازرسی فنی دوره ای خودروهای شرکتی و استیجاری، بازسازی کامل ۸۰ دستگاه خودرو و ماشین آلات، 35 هزار و ۱۷۳ مورد تعمیرات اضطراری را می توان از اهم فعالیت های این مدیریت در یک سال گذشته برشمرد.