سرمربی تیم بسکتبال بانوان ستاد گاز تهران:

بیشترین آمار معرفی بازیکن به تیم ملی را داریم

مشعل  تیم بسکتبال بانوان ستاد گاز تهران از جمله تیم های شناخته شده در سوپرلیگ بسکتبال بانوان است که توانسته سال ها جایگاه خود را در این سوپرلیگ حفظ کند. این تیم در نیم فصل جدید سوپرلیگ بسکتبال بانوان در گروه خود به مقام دوم رسید و در حال حاضر نیز خود را برای آغاز نیم فصل دوم آماده می کند. فرانک طیاری، سرمربی این تیم، یکی از مربیان کهنه کار رشته بسکتبال به شمار می رود و سال هاست که به عنوان مربی و سرمربی در تیم های نفتی حضور دارد. تیم بسکتبال بانوان ستاد گاز تهران در فصل گذشته در رده  پنجم جدول قرار گرفت. اما فرانک طیاری می گوید با توجه به پیشرفت هایی که تیم داشته، حتما یکی از 4 تیم اول سوپرلیگ خواهند بود؛ البته لازم به یادآوری است که این تیم پیش از این توانسته  بود مقام های قهرمانی، نایب قهرمانی و سومی سوپرلیگ را به دست آورد. خبرنگار «مشعل» با فرانک طیاری درباره آمادگی تیمی که او سرمربیگری اش را به عهده دارد و شرایط برگزاری مسابقات سوپرلیگ بسکتبال بانوان گفت وگویی انجام داده که در ادامه می خوانید.

تیم بسکتبال بانوان ستاد گاز در حالی خود را برای شرکت در نیم فصل دوم سوپرلیگ بسکتبال آماده می کند که در نیم فصل اول  موفق شد مقام دومی را از آن خود کند.

 

همه تیم ها حرفه ای و خوب هستند

فرانک طیاری، سرمربی تیم بسکتبال بانوان ستاد گاز تهران درباره این دوره از سوپرلیگ و بازی هایی که تا امروز انجام شده، گفت: تیم بسکتبال بانوان ستاد گاز تهران در نیم فصل سوپرلیگ بسکتبال بانوان در گروه خود در رده دوم قرارگرفته است. سوپر لیگ در دو گروه شامل یک گروه چهار تیمی و یک گروه پنج تیمی، شکل گرفته و هرکدام درنیم فصل به مصاف هم می روند تا تیم های اول تا چهارم مشخص شود؛ البته یک بازی برگشت دیگر نیز وجود دارد تا در نهایت 4 تیم موفق برای قهرمانی، نایب قهرمانی و رده بندی با یکدیگر مسابقه بدهند.

وی در ادامه بیان کرد: خوشبختانه تیم هایی که در سوپرلیگ حضور دارند، همگی خوب و حرفه ای هستند و بیشتر آنها از بازیکنان خارجی بهره می برند؛ البته تیم ستاد گاز تهران براساس قوانین موجود، اجازه استفاده از بازیکن خارجی را ندارد، هرچند سال گذشته تیم بسکتبال پالایش نفت آبادان توانست از بازیکن خارجی استفاده کند. این نکته را هم باید بگویم که نزدیک به 20 سال پیش، تیم بسکتبال نفت آبادان که آن زمان به عنوان مربی در این تیم حضور داشتم، جزو اولین تیم های نفتی بود که بازیکن خارجی گرفته بود.

 

افتخاری که برای بانوان ستاد گاز ثبت شده است

طیاری یادآوری کرد: از اولین دوره لیگ های بسکتبال که بعد از انقلاب اسلامی شکل گرفته بود، مربیگری تیم های مختلفی را به عهده داشتم که از آن جمله می توان به 10 سال مربیگری در تیم بسکتبال نفت آبادان و 12 سال مربیگری تیم بسکتبال گاز اشاره کرد.

در ابتدا تیم های نفتی معمولا رده های اول تا چهارم را از آن خود می کردند؛ اما با ظهور تیم هایی که بودجه بیشتری داشتند، بهترین بازیکنان تیم های بسکتبال صنعت نفت بانوان به این تیم ها پیوستند؛ چراکه دستمزدهای بیشتری دریافت می کردند. این در حالی است که تیم بسکتبال ستاد گاز تهران، مقام های قابل توجهی را در سوپرلیگ بانوان به دست آورده بود.

وی ادامه داد: باید بگویم که تیم بسکتبال بانوان ستاد گاز تهران در تمام این سال ها توانسته بازیکنان بسیار خوبی را به تیم ملی بزرگسالان، جوانان و تیم سه نفره معرفی کند که این یکی از افتخارات تیم های بسکتبال صنعت نفت در بسکتبال بانوان به شمار می رود.

سرمربی تیم بسکتبال بانوان ستاد گاز تهران، درباره وضعیت تیم دراین دوره از سوپرلیگ بسکتبال گفت: تیم بسکتبال بانوان ستاد گازتهران، پیش از شروع سوپرلیگ با چالش کمبود بازیکن حرفه ای مواجه شد، در حالی که در پذیرش بازیکن بسیار سختگیر است. از آنجا که این تیم، یکی از با اخلاق ترین تیم های بسکتبال ایران به شمار می رود، در تمام این سال ها سعی کرده براساس منش موجود در تیم، بازیکن جذب کند. اگر بخواهم تعریفی کلی از وضعیت این تیم در فصل جاری داشته باشم، باید بگویم که تیم بسکتبال بانوان ستاد گاز تهران نسبت به فصل گذشته در شرایط بسیارخوبی قرار دارد و می تواند از مدعیان 4 تیم برتر سوپرلیگ باشد.

 

قدم هایی که صنعت نفت برای ورزش بانوان برداشت

وی در پاسخ به اینکه چه دلایلی باعث پیشرفت تیم در فصل جدید شده است، بیان کرد: یکی از دلایل پیشرفت تیم، افزایش زمان تمرین گروه بوده است. با افزایش بودجه، شرایطی فراهم شد تا بتوانیم بازیکنان قابل توجهی را به تیم دعوت کنیم. در کنار آن، سالن مناسبی برای تمرین در نظر گرفته شد و هم اکنون این تمرین ها نسبت به فصل گذشته با نظم بیشتری انجام می شود. تمام این مسائل سبب شده تا بتوانیم با یک تیم قدرتمند به میدان برویم. خوشبختانه درتمام این سال ها با تلاش و همکاری ورزشکاران تیم، هیچ گاه به دسته یک یا دو بسکتبال سقوط نکرده ایم و حتی در بدترین شرایط و بدون بازیکنان حرفه ای، توانسته ایم خود را در سوپرلیگ حفظ کنیم.

این سرمربی قدیمی تیم های نفتی ادامه داد: معتقدم تیم بسکتبال بانوان ستاد گاز تهران، هنوز جای پیشرفت دارد. تیم های دیگر با توجه به تجربه ای که به دست آورده اند و بودجه و امکاناتی که در اختیار دارند، یک قدم از ما جلوتر هستند. نباید فراموش کرد که بیشتر تیم هایی که در سوپرلیگ بالا می آیند، دو بازیکن خارجی دارند که بیشتر آنها آمریکایی هستند و از بازیکنان ما بسیار قوی ترند؛ البته با توجه به شرایط موجود، می توانم بگویم که صنعت نفت ایران، برای ورزش بانوان، بخصوص در سال های اخیر، کارهای زیادی انجام داده که موجب پیشرفت بانوان در ورزش شده است.

 

سرمایه گذاری با آموزش تیم های پایه

طیاری با تاکید بر اینکه یکی از مهم ترین نقاط مثبت تیم های نفتی، بخصوص در رشته بسکتبال بانوان، این است که این ورزشکاران معمولا به تیم ملی دعوت می شوند، تصریح کرد: این موضوع، نشان دهنده آن است که تربیت و آموزش مناسبی در حوزه ورزش صورت می گیرد و باعث می شود که این تیم ها، محلی برای تربیت ورزشکارانی باشد که به تیم ملی راه پیدا می کنند. تیم بسکتبال بانوان ستاد گاز تهران، بیشترین بازیکنان را به تیم ملی دعوت می کند و شاید یکی از مهم ترین دلایل آن، این باشد که ما روی بازیکنان خودمان به جای بازیکن خارجی حساب می کنیم.

طیاری در پایان صحبت های خود با اشاره به اینکه تیم او در فصل جاری، همانند گذشته از بازیکنان شرکتی بهره برده است، افزود: معتقدم یکی از مهم ترین نکات مثبتی که درباره ورزش نفت وجود دارد، توجه به آموزش و تربیت ورزشکاران است. در این زمینه در حوزه آموزش و سرمایه گذاری روی تیم ها،کارهای بسیار خوبی انجام شده است.

یادآور می شود، سوپرلیگ بسکتبال بانوان در دو گروه در حال برگزاری است که تیم ستاد گاز تهران در گروه A با تیم های ذوب آهن اصفهان، داتیس یزد، کنگوی تهران و بینالودخودرو نیشابور هم گروه است. در دور رفت مسابقات که عصر جمعه 10 آذر به پایان رسید، در بازی اول، نماینده شرکت ملی گاز ایران در اصفهان به مصاف ذوب آهن رفت که این دیدار، به نفع تیم ذوب آهن پایان یافت. در هر سه دیدار باقیمانده از دور رفت نیز تیم ستاد گاز تهران موفق شد با برتری قاطع مقابل حریفان به پیروزی دست یابد. این تیم نخست به مصاف تیم کنگو در تهران رفت و پس از پیروزی در هفته دوم، دیدار سوم خود را در یزد مقابل تیم داتیس برگزار کرد و به عنوان تیم برتر، یزدی ها را شکست داد. در هفته پایانی مسابقات نیز این تیم در مقابل تیم بینالودخودرو نیشابور قرار گرفت که در یک دیدار نزدیک و پایاپای، توانست به پیروزی دست یابد.

در دور رفت از مرحله مقدماتی مسابقات، تیم گاز ستاد تهران، عنوان دومی را به خود اختصاص داد و مسابقات دور برگشت نیز از 24 آذرماه آغاز خواهد شد.