در سفر معاون حقوقی رئیس جمهوری به مناطق عملیاتی صنعت نفت تاکید شد

حمایت دولت از افزایش سقف حقوق کارکنان نفت

معاون حقوقی رئیس جمهوری طی سفری به منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس وهمچنین منطقه عملیاتی لاوان از بخش های فرآیندی و جانبی پالایشگاه فاز ۱۴ میدان گازی مشترک پارس جنوبی و سکوی سلمان بازدید کرد و طی آن بر حمایت  دولت از افزایش سقف حقوق کارکنان صنعت نفت در مناطق سخت عملیاتی تاکید کرد.

محمد دهقان در سفر به عسلویه با همراهی سجاد خلیلی، معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت، مهدی علی مددی، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت، محمدحسین متجلی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس و جمعی از مدیران ارشد این شرکت در حوزه توسعه و عملیات تولید گاز از پالایشگاه طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی بازدید کرد و در جریان روند توسعه تا بهره برداری، حجم سرمایه گذاری و مشتقات گازی آخرین طرح عظیم پالایشگاهی پارس جنوبی قرار گرفت.

بازدید از طرح ایران ال ان جی و بندر خدماتی، صادراتی سیراف پارس در منطقه پارس ۲ و نشست با مدیران و متخصصان صنعت نفت در منطقه ویژه پارس از دیگر برنامه های سفر معاون حقوقی رئیس جمهوری به قطب تولید گاز ایران خواهد بود.

حمایت از تغییر سقف حقوق کارکنان

محمد دهقان در نشست مشترک با مدیران منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با بیان این که در بازدیدی که از تأسیسات نفتی و گازی موجود در این منطقه داشتیم شاهد مجاهدت های ارزشمند کارکنان صنعت نفت بودیم، گفت: زبان از بیان این همه تلاش شبانه روزی برای تأمین امنیت انرژی مردم در عسلویه قاصر است.

معاون حقوقی رئیس جمهوری با اشاره به رعایت سقف حقوق کارکنان صنعت نفت گفت: با توجه به اینکه مجلس بعضی از اختیارات و مجوزهای لازم را به دولت داده است، به نظر می رسد بتوان در این زمینه گفت وگو کرد، از این رو ما از تغییر سقف حقوق در مناطق عملیاتی با شرایط سخت آب وهوایی و کاری حمایت می کنیم.

وی ادامه داد: کارکنان صنعت نفت طی دو دهه اخیر نشان دادند که می شود زیر سنگین ترین تحریم ها کارهای عظیمی را به ثمر رساند تا امنیت انرژی کشور و تأمین نیازهای ارزی کشور با مخاطره روبه رو نشود. باید قدردان زحمات شبانه روزی کارکنان بی ادعای صنعت نفت کشورمان باشیم.

معاون امور حقوقی رئیس جمهوری با اشاره به مطرح شدن مشکلات حقوقی صنعت نفت و اختلافات این صنعت با دیگر دستگاه های اجرای و دولتی کشور اعلام کرد: برخی از این مشکلات به صورت مستقیم به امور حقوقی ریاست جمهوری مربوط می شود، از مدیران حاضر در این نشست می خواهم مستندات و مدارک مربوط به این مشکلات را ارسال کنند تا ما بتوانیم در حل آنها بهتر عمل کنیم.

دهقان با اشاره به قانون کلی مناطق آزاد و ویژه در کشور تأکید کرد: هر استان و شهرستان این مناطق اقتضائات خود را دارد، از این رو رئیس جمهوری به تازگی برای اصلاح این قوانین این موضوع را به ما ارجاع داد تا با همکاری و هماهنگی سازمان مناطق آزاد کشور اصلاحاتی در این قوانین انجام شود، البته در این زمینه نیاز است اصلاحاتی در قوانین کشور هم صورت بگیرد که بحث آن در این نشست نمی گنجد، اما از مدیران صنعت نفت حاضر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس می خواهیم مشکلات و چالش های خود با گمرک را برای ما ارسال کنند تا بررسی های لازم انجام شود.

وی درباره برخی مشکلات و دغدغه های کارکنان صنعت نفت مانند اخذ مالیات های سنگین از حقوق کارکنان گفت: نهادی جز مجلس نمی تواند در این زمینه تصمیم بگیرد. بنده خیلی بعید می دانم بتوان قوانین مجلس شورای اسلامی در این زمینه را تغییر داد، خیلی به انجام این موضوع خوش بین نیستیم، زیرا قوانین مربوط به اخذ مالیات موضوعی سراسری در کشور است.

معاون حقوقی رئیس جمهوری همچنین اظهار کرد: درباره رعایت سقف حقوق دریافتی کارکنان صنعت نفت که مورد اشاره معاون وزیر نفت در امور منابع انسانی است، به نظر می رسد در این زمینه با توجه به اینکه مجلس به دولت برخی اختیارات و مجوزها را داده است بتوان اقدام هایی انجام داد، زیرا به طور مثال دریافتی کسی که روی سکوهای دریایی کار می کند با کسی که در تهران زیر باد کولر کار می کند نمی تواند یکسان باشد، از این رو ما از تغییر سقف حقوق در مناطق عملیاتی با شرایط سخت آب و هوایی و کاری حمایت می کنیم.

دهقان درباره پرداخت پاداش پایان خدمت به کارکنان صنعت نفت نیز گفت: پرداخت پاداش پایان خدمت به کارکنان دولت در زمان مجلس شورای اسلامی پنجم از سوی برخی نمایندگان به دولت پیشنهاد و از همان زمان آیتم موضوع باب شده است، با توجه به اینکه کمیت و کیفیت این پاداش مصوبه مجلس شورای اسلامی است بنده بعید می دانم بتوان تغییری در آن ایجاد کرد.

ابراز تاسف از ماندگار نماندن نیروهای متخصص

وی با اشاره به اینکه متأسفانه به دلیل پرداخت حقوق پایین نیروهای متخصص در بدنه دولت خیلی ماندگار نیستند، تأکید کرد: بخش خصوصی با پرداخت حقوق های بالاتر نیروهای آموزش دیده در بخش دولتی را جذب می کند، از این رو باید برای رفع این مشکل راهکاری اندیشیده شود.

 

 

معاون وزیر نفت در امور نظارت بر منابع هیدروکربوری مطرح کرد

نیاز وزارت نفت به مجوزهای ویژه برای توسعه بهتر پارس جنوبی

سجاد خلیلی، معاون وزیر نفت در امور نظارت بر منابع هیدروکربوری در نشست مشترک با محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهوری در عسلویه گفت: برای مدیریت بهتر توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی و با توجه به نقش این میدان در تأمین امنیت انرژی کشور نیازمند مجوزهای ویژه از دولت و مجلس شورای اسلامی در این زمینه هستیم.

خلیلی با بیان اینکه همه تأسیسات بالادستی و پایین دستی صنعت نفت در عسلویه به برکت وجود میدان مشترک پارس جنوبی است، توضیح داد: کشور طی ۲۵ سال اخیر بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در بخش های بالادستی و ۳۰ میلیارد دلار در بخش های پایین دستی این منطقه سرمایه گذاری کرده است. وی با تأکید بر اینکه بار سنگین اداره تأسیسات موجود در عسلویه زیر سایه تحریم های فلج کننده بر دوش کارکنان صنعت نفت است، افزود: مقام معظم رهبری در سفری که سال ۱۳۹۰ به عسلویه داشتند ثروت اصلی این منطقه را نه نفت و گاز آن، بلکه نیروی انسانی توانمند فعال در آن دانستند که بدون حضور شرکت ها و کارشناسان خارجی توانسته اند این صنعت را اداره کنند. معاون وزیر نفت در امور نظارت بر منابع هیدروکربوری به تحمل استرس ها و سختی های ناشی از کار با گاز ترش فوق العاده سمی پارس جنوبی از سوی کارکنان صنعت نفت اشاره کرد و ادامه داد: بهره برداری از پالایشگاه فاز ۱۴،  تسریع در تعمیر سکوی A فاز ۱۳ و چاه های آن و به تولید رساندن فاز ۱۱ بعد از ۲۰ سال در دو سال اخیر با اراده و تلاش کارکنان صنعت نفت و مدیریت کلان آن از سوی وزیر نفت انجام شده است. 

تأمین ۷۰ درصد گاز و ۴۰ درصد فرآورده های نفتی از پارس جنوبی

خلیلی گفت: همان طوری که این میدان نقش بی بدیلی در تأمین امنیت انرژی ایران دارد، می تواند با نبود مدیریت به پاشنه آشیل کشور تبدیل شود، از این رو حل مشکلات و چالش های تأسیسات و کارکنان موجود در آن و رعایت الزام های آن باید اولویت نخست صنعت نفت کشور باشد و برای مدیریت بهتر توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی با توجه به اهمیت تأمین امنیت انرژی کشور نیازمند مجوزهای ویژه از دولت و مجلس شورای اسلامی هستیم.

 

 

از سوی معاون وزیر نفت در منابع  انسانی اعلام شد:

اجرای مرحله دوم طبقه بندی مشاغل پیمانکاری ها

مهدی علی مددی، معاون وزیر نفت در منابع  انسانی در نشست مشترک محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهوری گفت: با اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در بخش نیروهای پیمانکاری اقدام های خوبی انجام شده است که البته این پروژه مرحله دومی نیز دارد.

علی مددی با بیان اینکه کارکنان صنعت نفت کشور در زمان آغاز به کار دولت مردمی سیزدهم دریافتی حقوق خوبی نداشتند، گفت: خیلی از قوانین در دولت پیش در حوزه سرمایه انسانی ابتر و اجرا نشده بود، از جمله آنها می توان به قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، آیین نامه ماده ۱۰ و قوانین مربوط به ایثارگری اشاره کرد. معاون وزیر نفت در منابع  انسانی تصریح کرد: با مساعدت های دولت مردمی سیزدهم و نگاه حکیمانه مقام عالی وزارت نفت توانستیم تا حدودی بر مشکلات موجود در حوزه سرمایه انسانی صنعت نفت فائق آییم، به طوری که با اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در بخش نیروهای پیمانکاری اقدام های خوبی انجام شده است که البته این پروژه فاز دومی نیز دارد که با تأمین بار مالی آن شاهد اتفاق های بهتری برای این دسته از کارکنان صنعت نفت خواهیم بود.

نظام جبران خدمات منطبق با قوانین صنعت نفت برای قراردادی ها

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۲ شاهد نبود اجرای نظام جامع جبران خدمات مناسبی در بخش کارکنان قرارداد مدت موقت و مدت معین نیز بودیم، از این رو با حمایت وزیر نفت توانستیم یک نظام جبران خدمات مناسب و منطبق با قوانین صنعت نفت را برای این دسته از کارکنان اجرا کنیم.

معاون وزیر نفت در امور سرمایه انسانی اظهار کرد: در حوزه نیروهای رسمی اجرای ماده ۱۰ آیین نامه پس از تأیید شورای حقوق و دستمزد و شورای حقوقی ریاست جمهوری با تصویب رئیس جمهوری از یکم فروردین ماه امسال لازم الاجرا شد. علی مددی تأکید کرد: در حوزه نیروهای رسمی صنعت نفت سه دغدغه و مشکل در صنعت نفت شامل سقف حقوق، مالیات و پاداش سنوات بازنشستگی وجود دارد که منابع انسانی وزارت نفت برای حل هر سه مورد راهکار و پیشنهادهایی را به شورای حقوق و دستمزد کشور ارائه کرده است.

 

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران:

 پیام تسلیت وزیر نفت برای درگذشت بیژن عالی پور

وزیر نفت در پیامی درگذشت بیژن عالی پور، مدیرعامل پیشین شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت جواد اوجی به شرح زیر است:

«انالله و اناالیه راجعون

مهندس عالی پور سال های متمادی از عمر خویش را در مسیر خدمت به صنعت نفت ایران زمین گذراند و در هر جایگاه شغلی و مدیریتی از جمله در مدیرعاملی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، همواره منشأ خدماتی ارزشمند بود.

ایشان به گواه و بیان همکارانی که او را می شناختند پیوسته بر مدار اخلاق گام برمی داشت و در یاد دوستان و همراهان، بذر و نهالی نکاشت مگر آمیخته با صمیمیت، دوستی و نکویی.

از درگاه ایزد منان برای این همکار تلاشگر و درست کار، غفران و آمرزش الهی مسئلت می نمایم.

همچنین به نمایندگی از کارکنان خدوم و همه مدیران صنعت نفت، خدمت خانواده محترم شان تسلیت عرض نموده از درگاه احدیت برای فرزندان و سایر بستگان، دوستان و دوستداران آن مرحوم، صبر و سلامت آرزو می کنم.