در دومین رویداد پتروفن با تاکید بر رویکرد تقاضا محوری تاکید شد

تقویت زیست بوم پتروشیمی  برای  دانش بنیان ها

مشعل   صنعت پتروشیمی توانسته است از آزمون تحریم های مستقیم و همه جانبه، سربلند بیرون بیاید و امروز بخش قابل توجهی از نیازهای دانش فنی و فناورانه خود را در داخل کشور و در همکاری نزدیک با مجموعه های دانش بنیان و فناور تامین کند.

 امروز چرخه تامین تجهیزات و نیازهای فنی و خدماتی، مواد شیمیایی و کاتالیستی صنعت پتروشیمی در داخل کشور، بازاری را ایجاد کرده است که به همراستایی وهماهنگی بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل است که رویدادی همچون «پتروفن» تلاش می کند نیازهای مرتبط با صنعت پتروشیمی را با کنارهم قراردادن دو سوی عرضه و تقاضا، در دسترس همه صنعت قرار دهد .در هفته دوم آذرماه امسال، این رویداد مهم درصنعت پتروشیمی، با حضورفعالان این عرصه به مدت سه روز به میزبانی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس وهمراهی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران درتهران برگزارشد. گزارش پیش رو شرحی است براین رویداد.

اولین دوره رویداد «پتروفن»، درسال1401 با تلاش شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس برگزار شد ودرسال دوم افزون برشرکت های تابعه هلدینگ خلیج فارس، این مهم باهمراهی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و 13 شرکت پتروشیمی دیگر، درسطحی گسترده تر از دوره نخست برگزارشد.

افزایش3 برابری شرکت های دانش بنیان

رشید قانعی، مدیرعامل پترول و دبیر رویداد «پتروفن» ۱۴۰۲ درآیین افتتاحیه دومین دوره برگزاری رویداد «پتروفن» با محوریت «مسیر نوآوری پتروشیمی» از افزایش سه برابری تعداد شرکت های دانش بنیان در «پتروفن» امسال خبر داد و گفت: تعداد شرکت های دانش بنیان علاقه مند برای حضور در رویداد «پتروفن» امسال نسبت به پارسال به سه برابر و از ۱۰۰ شرکت به بیش از ۳۰۰ شرکت رسیده است.

وی افزود: بسیاری از پیگیری ها نیز برای انعقاد قرارداد از سال گذشته به نتیجه رسیده اند، به طوری که ۴۸ درصد از تفاهم های انجام شده بین شرکت ها در نخستین دوره رویداد «پتروفن»، به قرارداد منتج شده و بقیه نیز درحال مذاکره است.

قانعی اظهار کرد: «پتروفن» بارویکرد ارائه معکوس نیازهای فناورانه کارخود را شروع کرده و درحالی که در نخستین دوره آن ۸۰ نیاز فناورانه اعلام شد، امسال این رقم به سه برابر و230 نیاز رسیده است.

وی به همراهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، پژوهشگاه صنعت نفت و دیگر نهادها برای برگزاری رویداد «پتروفن» اشاره و تصریح کرد: تعداد شرکت های دانش بنیان علاقه مند برای حضور در رویداد «پتروفن» امسال نسبت به پارسال سه برابر شده و از ۱۰۰ شرکت به بیش از ۳۰۰ شرکت رسیده است. همچنین بسیاری از پیگیری ها برای انعقاد قرارداد از سال گذشته به نتیجه رسیده و ۴۸ درصد از تفاهم های صورت گرفته بین شرکت ها در نخستین دوره رویداد «پتروفن» به قرارداد منتج شده و مابقی نیز در حال مذاکره است.

ضرورت سرمایه گذاری برای نگهداشت نیروهای نخبه

محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری وشکوفایی نیز دررویداد «پتروفن» به تلاش هایی که در دوسال اخیر و در دولت سیزدهم برای شکل گیری و گسترش فعالیت دانش بنیان ها صورت گرفته است، اشاره و اظهار کرد: امروز بازار بزرگی برای شرکت های دانش بنیان شکل گرفته است، به طوری که سال گذشته، فروش محصولات دانش بنیان ها به حدود ۴۳۰ هزارمیلیارد تومان رسید.

وی مهم ترین عنصر در توسعه ایران را نیروی انسانی توانمند برشمرد و گفت: امروز تعداد زیادی از شرکت های خارجی سرمایه گذاری های کلان در منطقه ما دارند و به صراحت اعلام می کنند که نیروی انسانی ایرانی به کار خواهند گرفت؛ به همین دلیل باید سرمایه گذاری های کلان برای نگه داشتن نخبه ها و نیروهای خلاق و توانمند بیشتر شود.

وی افزود: فناوری و دانش پیشرفته سبب ایجاد ارزش افزوده می شود و شرکت های دانش بنیان مطلوبی در ایران شکل گرفته اند که با حمایت های انجام شده، اکنون به ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان رسیده اند.

خیاطیان، یکی از راه های حفظ نخبگان در کشور را توسعه شرکت های دانش بنیان و حمایت از آنها عنوان کرد و افزود: سرمایه گذاری های ریسک پذیر باید از سوی شرکت های بزرگ انجام شود که در دنیا نیز به همین شکل است و شرکت های خارجی افزون بر سرمایه گذاری در زنجیره ارزش خود، در سایر حوزه های های تک نیز با رویکرد تنوع سازی سرمایه گذاری می کنند.

دست یاری به سمت دانش بنیان ها دراز می کنیم

بابک افقهی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین نیز با تأکید بر اینکه دست یاری به سمت شرکت های دانش بنیان درازمی کنیم، گفت: مهم ترین راه دور زدن تحریم ها کمک گرفتن ازشرکت های دانش بنیان است و امیدواریم این رویداد (پتروفن)فصل نوینی در به کارگیری توان جوانان متخصص و خوش فکر ایرانی درکلیدی ترین صنعت کشور، یعنی صنعت پتروشیمی باشد.

افقهی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان افزون بر بومی سازی دانش فنی می توانند در بخش های نرم افزاری، افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها و جلوگیری از خام فروشی به سودآوری شرکت های پتروشیمی کمک کنند. اعتقاد داریم که باید شرکت های دانش بنیان را بیش از گذشته به حوزه عملیاتی نزدیک کنیم تا هرچه سریع تر به یک بازآفرینی و بازمهندسی فرایندها در مجتمع های پتروشیمی دست یابیم.