طرح توسعه ای میدان گازی کیش شامل چه بخش هایی می شود؟

طرح توسعه میدان گازی کیش شامل سه بخش طرح انتقال گاز به نيروگاه كيش، تاسيسات دريايي و ساحلي، انتقال گاز طبيعي از خط هفتم سراسري گاز در منطقه بستك استان هرمزگان تا بندر آفتاب و از بندر آفتاب تا جزيره كيش به وسیله خطوط لوله دريايي و خشكي است. از اهداف این طرح جايگزينی سوخت مايع نفت گاز با گاز طبیعی در نیروگاه های جزیره كيش، صرفه جویی هزينه های ناشی از این جايگزينی، تضمين پايداری توليد برق جزيره و جلوگيری از آلودگی های زیست محیطی است. طرح توسعه فاز یک ميدان گازی كيش مشتمل بر تاسيسات دريايي و ساحلی، تكميل تاسيسات واقع در جزيره كيش (تكميل حفاری 14 حلقه چاه، خطوط جريانی سرچاهی و تاسيسات جانبی مربوطه)، ساخت حدود 220كيلومتر خط لوله دريايی حد فاصله جزيره كيش تا عسلويه، ساخت تاسيسات جانبی در پالايشگاه های موجود پارس جنوبی شامل اتصالات، ساير تاسيسات جانبی و... به منظور ايجاد يكپارچگی با پالايشگاه هاست.

 هدف از توسعه میدان گازی کیش چیست؟

 توليد و انتقال گاز به ميزان يك ميليارد فوت مكعب در روز از كلاسترهاي 1 و 2 ميدان كيش به عسلويه به منظور بهره گيري حداكثري از ظرفيت پالايشگاه هاي موجود پارس جنوبي و استحصال حدود 10 هزار بشكه ميعانات گازي در روز. افزون بر آن طرح توسعه فازهاي 2و3 ميدان گازي كيش شامل تاسيسات دريايي و ساحلی، در اطراف جزيره كيش، ساخت خطوط لوله دريايي، ساخت تاسيسات جانبي در پالايشگاه هاي موجود پارس جنوبي شامل اتصالات، لخته گير، ساير تاسيسات جانبي و... به منظور ايجاد يكپارچگي با پالايشگاه ها بخش دیگری از اقدام هایی است که در این پروژه اجرایی می شود. در فازهای 2 و 3 طرح توسعه میدان گازی کیش، اهداف توليد و انتقال گاز به ميزان 2 ميليارد فوت مكعب در روز از سکوهای دريايي ميدان كيش به عسلويه به منظور بهره گيري حداكثري از ظرفيت پالايشگاه هاي موجود پارس جنوبي و استحصال حدود 20هزار بشكه ميعانات گازي در روز دنبال می شود.

 شناور فراورشی کوروش یا همان FPSO قابلیت ذخیره سازی چه میزان نفت را دارد؟

نفتی که از سکوی سرچاهی لایه نفتی استخراج می شود، به وسیله یک خط لوله به شناور فراورشی کوروش منتقل می شود. نفت در این شناور تصفیه شده و ذخیره می شود. این شناور قابلیت ذخیره سازی 730 هزار بشکه نفت را دارد.

  چرا فعالیت روی این شناور فراورشی یکی از پیچیده ترین عملیات های انتقال نفت نام گرفته است؟

چون عملیات انتقال و صادرات نفت از روی این شناور بر روی دریاست. در واقع چون شناور FPSO روی آب قرار دارد، بنابراین تانکری که به این شناور برای دریافت و صادرات نفت متصل می شود، در معرض جریان آب قرار دارد و همین عملیات بارگیری را بسیار پیچیده و مشکل می کند. البته ناگفته نماند که در دنیا بالغ بر 250 شناور فراورشی نفت وجود دارد که در آب های عمیق فعالیت می کنند  اما در خلیج فارس، کوروش تنها پایانه شناور فراورشی نفت خام است. این را هم بگویم که کمتر کسی تصور می کرد که متخصصان ایرانی قادر به راهبری این تاسیسات باشند، زیرا ما در صنعت نفت تجربه راهبری شناور فراورشی را نداشتیم، اما خوشبختانه تیم ما توانست به خوبی و بدون مشکل این شناور را هدایت و راهبری کند.

  در منطقه عملیاتی کیش چه تعداد نیروی انسانی شاغل هستند و اسکان خانواده ها چگونه است؟

ساعت کاری در منطقه عملیاتی کیش از 7 صبح تا 3 بعدازظهر است؛ حدود 40 درصد نیروها در بخش خشکی هستند و بقیه در شناور فراورشی کوروش مستقر هستند. در واقع عمده فعالیت نیروی انسانی این منطقه در لایه نفتی پارس جنوبی است. نیروهایی که در شناور مستقرند، اقماری هستند. حدود 128 نفر روی شناور مشغول به فعالیت هستند که 106 نفر از این تعداد، نیروی پیمانکار و 22 نفر نیروی رسمی هستند. به کمک همین نفرات هم دکل الوند را راهبری می کنیم. این را هم بگویم که با اینکه حجم فعالیت مان زیاد شده، اما تراز نیروی انسانی منفی است، چون  73 نفر از همکارانمان بازنشسته شده اند و نیرویی هم جایگزین آنها نشده است.

  از بحث های فنی که فاصله بگیریم، بفرمایید زندگی در کیش چگونه است؟

زندگی در کیش خیلی سخت است. منطقه عملیاتی کیش برای کسانی که از بیرون به این جزیره نگاه می کنند خیلی جذاب است، اما برای داخلی ها چنین نیست و این جذابیت را ندارد. کیش برای یک گردشگر و مهمان جذابیت و زیبایی های خاصی دارد، اما در لایه های زیرین اینگونه نیست. هزینه ها در کیش سرسام آور است؛ عموما خانواده نفراتی که اینجا مشغولند در سرزمین اصلی ساکن هستند، چراکه برای اجاره یک آپارتمان 37متری در کیش باید هزینه زیادی را متحمل شد( 300میلیون تومان ودیعه و 6 میلیون تومان هم اجاره) هزینه رفت وآمد و استفاده از تاکسی و مایحتاج را هم به آن اضافه کنید. با حقوق هایی که نیروهای ما دریافت می کنند، زندگی در کیش بسیار سخت و همه چیز گران است. درست است که کیفیت در اینجا عالی است، اما برای کسی که درآمد بالایی داشته باشد نه برای همه. در اوج تابستان که اوج سفرها به همه جای کشور، به خصوص نقاطی مثل کیش است، بلیت به سختی تهیه می شود؛ مثلا امسال بعضی از همکارانمان برای بازگشت به سرزمین اصلی به دلیل اینکه نمی توانستند بلیت تهیه کنند، با مشکل بسیاری روبه رو بودند و مجبور شدند سه ماه تابستان امسال  را دور از خانواده در این جزیره بگذرانند. سال گذشته هم وضع به همین منوال بود. هزینه های درمان و آموزش در جزیره بالاست و برای کوچک ترین موضوعی در این زمینه ها باید به شیراز، یزد و یا به تهران برویم. در کل جزیره کیش برای کسی که به آموزش نیاز نداشته باشد و به لحاظ جسمی و مالی خوب باشد، خیلی خوب و عالی است. 

  با این تفاسیر فکر می کنم کارکنانی که در منطقه کیش زندگی می کنند، بهتر است که اقماری باشند.

در حال حاضر70 درصد نیروهای مشغول به کار، اقماری نیستند. فکر می کنم پس از بهره برداری از میدان گازی کیش برای اینکه نیروی متخصص داشته باشیم باید اقماری شوند. من تجربه 30 سال زندگی اقماری دارم. همسرم معلم و پسرم دانشجوست. آنها ذهنیت خوبی از کیش ندارند و نام جزیره معنای خوبی را برایشان تداعی نمی کند، چون هیچ گاه در بزنگاه هایی که به من نیاز داشتند، کنارشان نبودم. برای نگهداشت متخصص در جزیره کیش راهی جز اقماری شدن نیست. اتاق کنترل ایستگاه تقویت فشار نسبت به سال قبل ریزش نیرو داشت و افراد به جاهای دیگر مثل پایانه شناور کوروش منتقل شدند. برخی نیز که از زبده ترین نیروها بودند، در چند سال گذشته به بخش های دیگر صنعت نفت مهاجرت کردند. در مجموع همان طور که پیش تر هم به این موضوع اشاره شد، هزینه های سرسام آور با دریافتی ها همخوانی ندارد و به راحتی نمی توان از پس هزینه های سنگین برآمد؛ این مهم زندگی و کار را در جزیره کیش، به خصوص برای افراد تازه استخدام شده بسیار سخت کرده است.

  در حوزه مسئولیت های اجتماعی چه خدماتی را به کیش نشین ها ارائه کرده اید؟

به مدت 15سال از سال 83 تا تیرماه 1401 انرژی کیش از جزیره سیری و به کمک کمپرسورهای تقویت فشار گاز کیش از شرکت فلات قاره ایران تامین می شد. افزون بر اینها از تیرماه 1401 عمده گاز جزیره کیش از سرزمین اصلی تامین می شود. خوشبختانه از تیرماه 1401 مصرف گازوئیل در جزیره صفر شده است.

 کیش، زیبایی هایی دارد که شاید در کسوت یک گردشگر بتوان از آن زیبایی ها لذت برد، اما بی تردید برای افرادی مثل من و همکارانم در شرکت نفت فلات قاره که شب و روزشان را به هم می دوزند تا در بخشی که به خدمت در آن مشغولند، وقفه ای ایجاد نشود، این زیبایی ها چندان محسوس و قابل مشاهده نیست، اما دل به آن خوش دارند تا کسانی که برای گذران اوقات خوش پای به این جزیره می گذارند، با تلاش کارکنان در جای جای صنعت نفت از لحظه لحظه بودنشان در این جزیره زیبا لذت ببرند.