همکاری سه جانبه وزارت نفت ، وزارت دفاع و سازمان صنایع هواپیماسازی در تجهیز 400 جایگاه سی ان جی

همگرایی در توسعه صنعت سوخت پاک

مشعل گاز طبیعی فشرده (سی ان جی) از سال 1380 وارد سبد سوخت حمل و نقل کشور شد و صنعت آن طی دهه های 1380 تا 1390 به بلوغ رسید. پایین بودن قیمت سی ان جی در مقایسه با بنزین، اشتغال زایی، همچنین کاهش هزینه های یارانه انرژی و برداشته شدن بار مالی از دوش دولت، تنوع بخشی به سبد تک سوختی خودروهای سبک کشور و آلایندگی کمتر نسبت به بنزین و گازوییل را می توان از مزایای استفاده از سی ان جی برشمرد.  به جهت تسریع در این امور 20 شهریورماه 1402 تفاهم نامه همکاری سه جانبه ای برای تجهیز 400 جایگاه سوخت گیری سی ان جی در نقاط مختلف کشور میان وزارت نفت، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و شرکت صنایع هواپیما سازی ایران (هسا) امضا شد.  هدف از این تفاهم نامه، توسعه زیرساخت های صنعت سی ان جی، افزایش سهم سوخت پاک در سبد سوخت خودروها با تأکید بر استفاده حداکثری از زیرساخت های داخلی و توان صنعتی کشور به منظور ارائه خدمات و تأمین تجهیزات مورد نیاز ۴۰۰ جایگاه سوخت سی ان جی در کشور است.  جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، نصرالله ناظریان، رئیس قرارگاه سازندگی خاتم الاوصیا و افشین خواجه فرد، رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) امضاکنندگان این تفاهم نامه سه جانبه در کارخانه هسای شهر اصفهان بودند. مشروح این گزارش را در ادامه می خوانید:

کمپرسور گاز طبیعی که به دست مهندسان داخلی در شرکت هواپیماسازی ایران ساخته شده است می تواند فشار 15 بار در سه مرحله را به 250 بار تبدیل کند. به این صورت که سیلندر یک تا ۶۰ بار، سیلندر دو تا 120بار و سیلندر سه نیز تا۲۵۰ بار قابلیت فشرده سازی دارد. این کمپرسور که انرژی خود را از الکتروموتور می گیرد ، با نصب در برخی جایگاه های سوخت سی ان جی طی 10 گذشته، از مرحله سال آزمون و خطا عبور کرده و وارد مرحله انبوه سازی شده است.

استفاده از ظرفیت خالی جایگاه ها

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در آیین تفاهم نامه «تجهیز 400 جایگاه سوخت گیری گاز طبیعی سی ان جی در نقاط مختلف کشور» بر ضرورت تراز انرژی در کشور  تاکید و تصریح کرد: در مناطقی مانند شرق کشور ظرفیت دسترسی به سی ان جی را ایجاد و بر اساس تعهداتی که داریم از ظرفیت های آن استفاده می کنیم.

او با بیان اینکه اکنون برخی نقاط جایگاه های سوخت مکان یابی شده است، افزود: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با هسا و قرارگاه خاتم الاوصیا از گذشته های دور با هم همکاری داشته اند و این دو توانسته اند بومی سازی در کشور را با تکیه بر توان شرکت های دانش بنیان عملیاتی سازند و امروز نیز این مجموعه ها با کمک و همراهی دانش بنیان ها در حوزه سی ان جی وارد شده اند و با ارتقای تجهیزات کیفی تولید خود استانداردهای وزارت نفت را پوشش داده اند. سالاری با اشاره به ظرفیت سی ان جی در کشور گفت: شرایطی فراهم کرده ایم تا جایگزینی ظرفیت ۵تا ۶ میلیون مترمکعب سی ان جی اتفاق بیفتد و تعداد جایگاه سی ان جی در کشور از 2 هزار و 515 جایگاه به سه هزار جایگاه افزایش یابد.  به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، سال ۸۳ تنها ۷۰ جایگاه عرضه سی ان جی در کشور فعال بود  و اکنون 2 هزار و 515 جایگاه عرضه سی ان جی در کشور فعالیت می کنند. وی با بیان به اینکه هم اکنون از 60 درصد ظرفیت جایگاه عرض سی ان جی (معادل روزانه 23میلیون لیتر بنزین) استفاده می شود، اظهار کرد: با افزایش این جایگاه ها به 3 هزار باب، این عدد به معادل 34 میلیون لیتر قابل افزایش خواهد بود. سالاری با اشاره به همکاری وزارتخانه های نفت و دفاع تصریح کرد: براساس این تفاهم نامه می توانیم از ظرفیت های وزارت دفاع در حوزه صنعت نفت به لحاظ هدف گذاری برای تامین انرژی کشور و امنیت آن استفاده کنیم، ضمن آنکه با بومی سازی  تجهیزات صنعت سی ان جی در کشور نیز می توانیم شاهد توسعه، نوسازی و پشتیبانی در این بخش باشیم.

سالاری با تاکید بر مشارکت شرکت های دانش بنیان و مراکز علمی در حوزه های مختلف از جمله سی ان جی افزود: از شرکت های دانش بنیان مجموعه دانشگاهی و تولیدی در کشور می خواهم که زیر یک چتر قرار گیرند تا با یک محوریت و تشکل بتوان زنجیره تولید سی ان جی در کشور را بومی سازی کرد. او تاکید کرد: سال ۱۳۸۸ نزدیک به ۴۵۰ جایگاه توسط شرکت هسا در داخل کشور تجهیز شد و امیدواریم در بازه زمانی کوتاهی با مکان یابی که شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کشور پیش بینی کرده است، بتوانند 400 جایگاه مورد تفاهم را آماده و تجهیز کنند.

استفاده حداکثری از زیرساخت های موجود

نصرالله ناظریان ، رئیس قرارگاه خاتم الاوصیا نیز در آیین امضای تفاهم نامه تجهیز 400 جایگاه عرضه سی ان جی و ارائه خدمات پشتیبانی به آنها گفت: امروز نیاز کشور، استفاده از همه ظرفیت های موجود در حوزه انرژی کشور است تا بدین طریق بتوان تغییری در سبد سوخت کشور ایجاد کرد.  او ادامه داد: تغییر در سبد سوخت کشور باعث می شود که از منافع اقتصادی برخوردار شویم و از مشکلات حوزه مصرف سوخت به ویژه بنزین کاسته شود. ناظریان با اشاره به همکاری وزارت دفاع با وزارت نفت تصریح کرد: این همکاری ها موجبات ورود به عرصه های نوین فناوری را فراهم کرده و تلاش 10 ساله هسا در حوزه سی ان جی نیز محصول همین همکاری هاست که ارزش افزوده بسیار غنی را در پی دارد.

رئیس قرارگاه خاتم الاوصیا  با بیان اینکه در دولت سیزدهم توانستیم وارد اجرای فاز جدید احداث و تجهیز ۴۰۰ دستگاه  سی ان جی در اقصی نقاط کشور شویم، ادامه داد: وظیفه وزارت دفاع در این تفاهم نامه سه جانبه بهره مندی و استفاده حداکثری از زیرساخت های موجود و توان صنعتی کشور است  و باید در اجرای این طرح به گونه ای عمل شود که در حداقل زمان، حداکثر بهره ایجاد شود. او تاکید کرد: با تحکیم روابط میان وزارت دفاع، قرارگاه خاتم الاوصیا، شرکت هسا و مجموعه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران می توان افزون بر تجهیز ۴۰۰ جایگاه سی ان جی به توسعه زیرساخت ها نیز دست یافت.

تشکیل هلدینگ های تخصصی

 افشین خواجه فرد، رئیس هیئت مدیره شرکت هواپیماسازی ایران (هسا) نیز در آیین امضای تفاهم نامه تجهیز 400 جایگاه سوخت گیری سی ان جی در نقاط مختلف کشور، سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر رسوب فناوری ها در اقتصاد کشور و اشاره مستقیم ایشان به صنعت نفت را از دلایل مهم ورود وزارت دفاع به تجهیز جایگاه های سوخت عنوان کرد. به گفته او، دفاع مختص به میدان رزم نیست و امروز تهدید دشمن میدان اقتصادی است و به طور قطع به عنوان بازوی نیروهای مسلح، دشمن را در جنگ اقتصادی شکست خواهیم داد.

خواجه فرد با بیان اینکه کشورمان صاحب ذخایر غنی، به ویژه در حوزه های نفت و گاز است، افزود: در این بخش ها ظرفیت بالقوه بسیاری داریم که باید آن را بالفعل کنیم.  معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به ضرورت تشکیل هلدینگ های تخصصی در حوزه های فناوری محور گفت: برای وزارت نفت، بازارهایی در سطح بین المللی وجود دارد که این مراسم آن را شکوفا خواهد کرد.  وی با تاکید بر اینکه برای شرکت هسا درآمدزایی را متصور نیستیم، اظهار کرد: می خواهیم با پویایی در چرخه اقتصادی از صنعتگران گرفته تا مواد خام و خوراکی که وارد این عرصه می شود، استفاده از سی ان جی در حوزه های مختلف افزایش یابد و دستیابی به این مهم برای ما در وزارت دفاع کافی است.