وزیر نفت خبر داد:

جمع آوری گازهای همراه ۲۱ مشعل میدان های شرق کارون تا پایان ۱۴۰۲

وزیر نفت از جمع آوری گازهای همراه ۲۱ مشعل مربوط به میدان های شرق کارون برای ارسال به پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس تا پایان سال ۱۴۰۲ خبر داد.

جواد اوجی در حاشیه نشست هیأت دولت در جمع خبرنگاران تازه ترین اقدام های دولت در حوزه نفت و گاز را تشریح و درباره جمع آوری گازهای همراه نفت میدان های غرب و شرق کارون اظهار کرد: با حضور رئیس جمهوری و بهره برداری رسمی از طرح پالایش گاز هویزه خلیج فارس، گازهای مشعل میدان های نفتی غرب کارون جمع می شوند.وی افزود: جمع آوری گازهای همراه میدان های شرق کارون، یعنی میدان های مارون، گچساران، آقاجاری و رگ سفید با جدیت در حال پیگیری است و از ۵۲ مشعل موجود در این منطقه تا پایان امسال ۲۱ مشعل جمع آوری می شوند و برای فراوری به پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس خواهند آمد. وزیر نفت تصریح کرد: به جرأت می توان گفت با جمع آوری این مقدار گازهای همراه، معادل نزدیک به تولید گاز یک فاز پارس جنوبی به مقدار روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب به حجم گاز کشور اضافه می شود که هم به شبکه سراسری گاز کشور و هم تأمین خوراک پتروشیمی ها کمک می کند. اوجی گفت: گازهای جمع آوری شده از مشعل ها در پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس فراوری و برای ارسال به عنوان خوراک به پتروشیمی ها به اتان (سیتوپلاس) تبدیل می شوند و در مسیر تکمیل زنجیره ارزش قرار می گیرند. وی با اشاره به اینکه تذکر رهبر معظم انقلاب و تأکید رئیس جمهوری جمع آوری گازهای همراه و مشعل بوده است، افزود: در دولت گذشته در این زمینه اقدام اساسی نشد؛ اما دولت سیزدهم مصمم است تا پایان مسؤولیتش همه گازهای همراه مربوط به شرق کارون را جمع آوری کند. وزیر نفت اظهار کرد: پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس با ظرفیت پالایش روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب، نزدیک به ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون فوت مکعب ظرفیت خالی دارد که برای ارسال گازهای جمع آوری شده به این پالایشگاه قراردادهایی امضا شده که اجرای این پروژه ها ۵۳ درصد نیز پیشرفت داشته و کار به طور جدی پیش می رود.

وی با بیان اینکه جمع آوری گازهای همراه و مشعل کار بزرگ دولت است، گفت: این گازها، سرمایه ملی است که به ارزش افزوده تبدیل و از آلایندگی محیط زیست هم جلوگیری می شود.

 

 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران:

تکریم کارکنان و مراجعان به بهداشت و درمان از اولویت های نفت است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اهمیت ارتقای جایگاه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و بهبود خدمت رسانی گفت: تکریم کارکنان و مراجعان در بخش سلامت یک اولویت مهم و اساسی است.

محسن خجسته مهر در آیین تودیع و معارفه مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت اظهار کرد: عمیق ترین نیاز بیماران نیاز به پزشک خوب و خدمات درمانی مناسب است، از این رو خدمت رسانی در حوزه بهداشت و درمان یکی از مهم ترین خدمت هاست و در این زمینه باید قدردان تلاش همکاران در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت باشیم. وی با تأکید بر ضرورت ترویج اخلاق مداری و حرفه ای گری و ایجاد جذابیت های شغلی و انگیزه برای کارکنان و نیروهای بخش بهداشت و درمان افزود: در این زمینه تدابیری اندیشیده شده تا بهبود جایگاه شغلی و سازمانی داشته باشیم. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بر لزوم توسعه خدمات بیمارستانی و کلینیکی در صنعت نفت تأکید کرد و گفت: ساخت بیمارستان جدید و توسعه خدمات در کلینیک ها از برنامه های مهم صنعت نفت در آینده است.

خجسته مهر با ابلاغ قدردانی وزیر نفت از خدمات سیدمهدی هاشمی در دوران تصدی سمت مدیرعاملی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت تصریح کرد: ضرورت دارد از تلاش های همکاران در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، بویژه در دوران کرونا قدردانی ویژه داشته باشیم.

وی ضمن آرزوی موفقیت برای سیدعلی جزایری در دوران مدیرعاملی سازمان بهداشت و درمان نفت تأکید کرد: با هم افزایی و همکاری در بخش های مختلف صنعت نفت باید به این سازمان در بهبود خدمت رسانی به کارکنان و مراجعان کمک کنیم.

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز به نمایندگی از کارکنان این شرکت از حوزه بهداشت و درمان قدردانی کرد و گفت: آرزوی سلامت و موفقیت برای دکتر هاشمی و توفیق روزافزون برای دکتر جزایری در مسؤولیت جدید دارم.

علیرضا ضیغمی، مشاور وزیر نفت نیز با اشاره به اهمیت نقش بهداشت و درمان به عنوان پشتیبان صنعت نفت گفت: شرایط کار در صنعت نفت ایجاب می کند که خدمات بهداشتی و درمانی مختص به خود را داشته باشد، بنابراین هر چقدر در این حوزه سرمایه گذاری شود، در واقع به سلامت کارکنان و خانواده های آنها بها داده شده است.

وی افزود: خوشبختانه در دولت سیزدهم شاهد نگرش مثبت به حوزه بهداشت و درمان بودیم و اقدام های خوب مدیریتی، بویژه در مناطق جنوبی نشأت گرفته از همین نگرش و دیدگاه مثبت به حوزه درمان است.

مهدی علی مددی، معاون وزیر نفت در امور توسعه مدیریت و سرمایه انسانی نیز با اشاره به نگاه ویژه وزیر نفت به گروه درمان و پزشکان سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت گفت: پزشکان شاغل در این سازمان با دیگر پزشکان تفاوت دارند، زیرا اهمیت و جنس کار در صنعت نفت را می شناسند و با تعصب و علاقه خود در ارائه خدمات باکیفیت تلاش می کنند. حوزه بهداشت و درمان بسیار با اهمیت است و باید اقدام هایی مؤثر انجام شود تا شاهد افزایش رضایت مندی باشیم.

 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تأکید کرد:

نگاه ویژه دولت سیزدهم به تقویت صنایع تکمیلی با هدف رونق تولید و اشتغالزایی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه رونق تولید و افزایش اشتغالزایی از مهم ترین دستاوردهای راهبردی تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی است، تأکید کرد: دولت نگاه ویژه ای به تقویت، رفع موانع و مقررات زدایی این بخش از صنعت پتروشیمی در کشور دارد.

مرتضی شاهمیرزایی در آستانه برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست، ضمن تأکید بر ایجاد ارزش افزوده و رونق کسب وکار از طریق توسعه صنایع تکمیلی یادآور شد: رونق تولید و افزایش اشتغالزایی از مهم ترین دستاوردهای راهبردی تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی است که به منظور تحقق آن، دولت نگاه ویژه ای به تقویت، رفع موانع و مقررات زدایی این بخش از صنعت پتروشیمی در کشور دارد.

وی ادامه داد: تکمیل زنجیره ارزش با جلوگیری از خام فروشی محصولات پتروشیمی از طریق توسعه صنعت پایین دستی، از اهم برنامه های دولت مردمی سیزدهم است.

معاون وزیر نفت، مهم ترین بخش از راهبردهای دولت در صنعت پتروشیمی را تکمیل و توسعه زنجیره ارزش و حمایت از شرکت های دانش بنیان، ساخت داخل و بومی سازی کاتالیست ها عنوان کرد و افزود: سیاست اجرایی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حوزه تولید، حداکثر استفاده از ظرفیت نصب شده با بهره گیری از دانش و ساخت داخل است.

شاهمیرزایی، یکی از خاستگاه های توسعه زنجیره ارزش در حوزه صنایع پایین دستی را نمایشگاه ایران پلاست خواند و اظهار کرد: نمایشگاه بین المللی ایران پلاست در طول ۱۶ دوره قبل، بستر توسعه صنعت پایین دست پتروشیمی بوده است؛ رویدادی که بدون تردید جایگاه ممتازی در صنعت پتروشیمی منطقه داشته و نگاه بازار منطقه و جهان به صنعت پتروشیمی ایران را متحول کرده است.

هفدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست با رویکرد توسعه تکمیل زنجیره ارزش، حمایت از تولید ملی و رونق ساخت داخل از ۲۶ تا ۲۹ شهریورماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.

 

نخبگان بنیاد ملی نخبگان در پژوهشگاه صنعت نفت

جمعی از دانشجویان نخبه زیرپوشش بنیاد ملی نخبگان با هدف آشنایی با فعالیت های پژوهشگاه صنعت نفت از بخش های مختلف این مرکـز

علمی- پژوهشی دیدن کردند.  در این برنامه 6 ساعته که 20 شهریور امسال به همت اداره کل روابط عمومی وزارت نفت و همکاری معاونت مهندسی، پژوهشی و فناوری این وزارتخانه انجام شد، 35 نفر از مستعدان و برگزیدگان علمی زیرپوشش بنیاد ملی نخبگان در مقاطع مختلف کارشناسی ارشد و دکترای رشته های فنی مرتبط با صنعت نفت (از دانشگاه های صنعتی شریف، امیرکبیر، علم و صنعت، تهران و...) به همراه شماری از مدیران این بنیاد با حضور در پردیس های بالادستی و پایین دستی، مرکز نوآوری و آزمایشگاه های پژوهشگاه صنعت نفت از نزدیک با فعالیت های این مرکز پژوهشی آشنا شدند. نشست هم اندیشی با حضور برخی مدیران و کارشناسان پژوهشگاه صنعت نفت و تبادل نظر با نخبگان حاضر در جلسه، بخش دیگری از این برنامه بود.

حمایت از ایده های مرتبط با صنعت نفت

در این نشست منصور بزمی، معاون فناوری و روابط بین الملل پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه حضور دانشجویان و نخبگان در محیط پژوهشگاه روح تازه ای به فضای این مرکز می دمد، گفت: پژوهشگاه چرخه ای از همه بخش های صنعت نفت را که شامل بالادستی (اکتشاف، حفاری، مطالعات میدان و ازدیاد برداشت) و پایین دستی (حوزه های مختلف پالایشی، پتروشیمی، ساخت کاتالیست و...)  می شود، در دل خود جای داده است.

وی با اشاره به استقرار و تعامل نزدیک پردیس های بالادستی و پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت با بخش های مختلف این صنعت،  گفت: پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت هرگونه فعالیت های صنعتی و آلایندگی های محیطی را کنترل می کند و پروژه های مختلفی را در حوزه پاکسازی مناطق عملیاتی اجرایی کرده است. معاون فناوری و روابط بین الملل پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به یکی از طرح های موفق در ارتباط با دانشگاه های کشور و جامعه نخبگان گفت: در سال 1401 طرح میزبانی از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا اجرا شد و در قالب آن نزدیک به 90 نفر از دانشجویان مقاطع ارشد و دکترا، رساله خود را که مرتبط با صنعت نفت بود، در پژوهشگاه گذراندند. وی با تاکید بر اینکه موضوعات پژوهش های این دانشجویان همسو با نیازهای صنعت نفت بوده است، گفت: پژوهشگاه از همه ایده های مرتبط با صنعت نفت حمایت می کند و آمادگی دارد ایده های مختلف را بررسی و در مسیر اجرایی و تجاری شدن حمایت کند. بزمی به همکاری پژوهشگاه صنعت نفت با پارک فناوری صنعت نفت و صندوق نوآوری و شکوفایی صنعت نفت اشاره و تصریح کرد: تامین فاینانس پروژه های نوآور، یکی از اهداف صنعت نفت است و پژوهشگاه آمادگی حمایت از طرح ها و پروژه های نخبگان و دانشجویان را دارد.

با هماهنگی اداره کل روابط عمومی وزارت نفت و همکاری بنیاد ملی نخبگان، برنامه های مختلفی برای آشنایی نخبگان با صنعت نفت کشور و بهره گیری از ظرفیت نخبگان برنامه ریزی شده که بازدید از مناطق عملیاتی صنعت نفت و مراکز علمی و پژوهشی در زمره آنها قرار دارد.

اسفند سال گذشته نیز جمعی از نخبگان تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان در سفر سه روزه به عسلویه از مجموعه های پالایشی و پتروشیمیایی بازدید کردند.

 

سخنگوی دولت با انتشار مطلبی در توئیتر اعلام کرد:

بازگشت ایران به جایگاه سوم تولید نفت اوپک

  سخنگوی دولت با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: در گزارش جدید اوپک، ایران باوجود باقی ماندن تحریم ها، در مرداد به جایگاه سوم تولید نفت بازگشت. علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در توئیتر با انتشار مطلبی با عنوان سه خبر خوب نوشت:

«در گزارش جدید اوپک، ایران باوجود باقی ماندن تحریم ها در مردادماه به جایگاه سوم تولید نفت بازگشت.

گزارش مرکز آمار نشان می دهد فاصله طبقاتی کاهشی شد.

طبق آمار بانک مرکزی تسهیلات اعطایی به دانش بنیان ها در پنج ماه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶۱ درصد افزایش یافت.»

 

 

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی تاکید کرد:

ضرورت اولویت دهی به کیفی سازی نفت کوره درهمه پالایشگاه ها

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی گفت: با توجه به اینکه نفت خام کشور بتدریج در حال سنگین شدن است، لازم است طرح های کیفی سازی نفت کوره در اولویت اجرای طرح های توسعه ای پالایشگاه های کشور قرار گیرد.

جلیل سالاری در حاشیه امضای تفاهمنامه تجهیز 400 جایگاه سی ان جی اظهار کرد: با توجه به اینکه کیفیت نفت خام کشور و درصد استحصال آن در حال تغییر است، لازم است اجرای طرح های کیفی سازی نفت کوره در پالایشگاه های کشور در اولویت اجرا قرار بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه کیفی سازی و کمی سازی فراورده هر دو مهم است، بیان کرد: با توجه به چالش هایی که در زمینه تولید نفت کوره وجود دارد، همچنین ملزم کردن قانون بودجه به اختصاص ۴۰ درصد از سود سهام شرکت های پالایشی به اجرای طرح های توسعه ای، امیدواریم به اجرای این طرح ها سرعت بخشیده شود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فراورده های نفتی همچنین با تقدیر از اقدام های مثبت انجام شده در پالایشگاه نفت اصفهان در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی و رفع چالش های این پالایشگاه در حوزه آب و دیگر طرح های توسعه ای گفت: لازم است اجرای طرح RHU طرح(بهبود فرایند و بهینه سازی پالایشگاه اصفهان) با استفاده از سود پالایشگاه به عنوان منبعی برای نقدینگی پروژه در اولویت اجرای طرح های توسعه ای قرار بگیرد و این پروژه در زمان بندی مناسب اجرایی شود.

سالاری اجرای طرح های توسعه ای در همه زمینه ها را تأمین کننده امنیت تولید در مجموعه های تولیدی دانست و افزود: پالایشگاه نفت اصفهان در گذشته نفت کوره نیروگاه شهید منتظری و اسلام آباد را تأمین می کرد؛ اما امروز در بحث استفاده از نفت کوره محدودیت داریم و تنها در شرایط ناترازی گاز در فصل زمستان نفت کوره به مصرف می رسد.

وی با اشاره به هزینه های تحمیلی ناشی از حمل وانتقال نفت کوره و نگهداری آن در کشتی بیان کرد: ما برای ارائه نفت کوره در بازارهای صادراتی نیز دچار مشکل هستیم و استانداردهای محیط زیستی استفاده از آن را محدود کرده است و نگهداری آن نیز هزینه های هنگفتی را به دولت و سهامداران شرکت ها تحمیل می کند. معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فراورده های نفتی، ضمن قدردانی از اقدام های قابل تحسین انجام شده در بخش های حمل ونقل، خطوط لوله و آب در پالایشگاه نفت اصفهان گفت: آب پالایشگاه اصفهان  از مشکلات اساسی این پالایشگاه بود که خوشبختانه در حال حل شدن است.

سالاری تأکید کرد: امیدوارم از الگوهایی نو که با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در پالایشگاه نفت اصفهان در حال شکل گیری است، در دیگر مجموعه های پالایشی نیز استفاده شود.