گفت وگو با طاها فتحی، فرزند نفتی و  استعداد برتر رشته وزنه برداری

می خواهم مثل کیانوش رستمی باشم

 طاها فتحی، نوجوان 15ساله ای است که باحضور درچهارمین دوره مسابقات وزنه برداری المپیاد استعداد های برتر ورزش کشور توانست به مدال طلا دست یابد. او به عنوان نماینده آکادمی وزنه برداری مناطق نفت خیز جنوب-اهواز دراین مسابقات حضور پیدا کرده و در دسته 96 کیلوگرم با مجموع 275 کیلوگرم مدال طلای این وزن را از آن خود کرد. طاها فتحی، فرزند منوچهرفتحی است که در شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون فعالیت می کند. خبرنگار«مشعل» با این پدر و پسر درباره موفقیت ها، موقعیت ها و آینده ورزشی که پیش روی طاها در رشته وزنه برداری است، گفت و گو کرده که مشروح آن در پی می آید.

   از خودتان و آینده ای که به عنوان یک نوجوان برای خود ترسیم کرده اید، بگویید.

من متولد 26 مرداد سال 1387 هستم و درحال حاضر 15 سال دارم. قرار است در دوره تحصیلی جدید انتخاب رشته داشته باشم و فکرمی کنم که رشته علوم انسانی را برای ادامه تحصیل در دبیرستان انتخاب کنم. ورزش، یکی از مهم ترین علاقه های من در زندگی به شمار می رود و اگر قرار باشد در دانشگاه ادامه تحصیل دهم، حتما رشته تربیت بدنی را انتخاب می کنم تا بتوانم از نظر علمی نیز در این رشته پیشرفت کنم.

    در حال حاضر به عنوان یک وزنه بردار نوجوان فعالیت می کنید، بجز این رشته، به ورزش دیگری هم علاقه دارید؟

بجز وزنه برداری به فوتسال هم علاقه دارم و اگر قرارباشد در کنار وزنه برداری، ورزش دیگری را انتخاب کنم، انتخاب اول حتما فوتسال خواهد بود؛ البته باید تاکید کنم که وزنه برداری برای من رشته اصلی است و آن را به صورت حرفه ای دنبال می کنم و فوتسال را به صورت تفریحی ادامه خواهم داد.

    چه چیز باعث شد تا در سن پایین به ورزش وزنه برداری علاقه مند شوید؟

من در8 سالگی با تماشای مسابقات جهانی وزنه برداری درتلویزیون و دیدن موفقیت های وزنه برداران ایرانی که مدال می آوردند، به این رشته علاقه مند شدم. از همان زمان تصمیم گرفتم به کلاس های وزنه برداری بروم و این ورزش را یاد بگیرم. امروزکه 15 ساله هستم، همچنان به این ورزش ادامه و تمرین های بسیاری انجام می دهم.

    تماشای مسابقات کدام یک از وزنه برداران ملی پوش باعث شد تا به سمت این ورزش بروید؟

از میان وزنه برداران ملی کشور، کسی که با دیدن مسابقاتش به وجد می آمدم، کیانوش رستمی بود. می توانم بگویم یکی ازمهم ترین دلایلم برای انتخاب رشته وزنه برداری، این وزنه بردار وموفقیت هایی بوده که تا امروزبه دست آورده است.

    برای رسیدن به اهدافی که دنبال آن هستید، درحال حاضر چند ساعت در هفته تمرین می کنید؟

با توجه به هدفی که برای موفقیت در وزنه برداری انتخاب کرده ام، هفته ای 10 ساعت تمرین می کنم تا بتوانم آمادگی کاملی در این زمینه داشته باشم؛ البته به درس هم به اندازه کافی توجه دارم تا سال تحصیلی را با نمره های خوبی به پایان برسانم.سال گذشته،بامعدل 50/18 سال تحصیلی را به پایان رساندم؛ البته بسیارسخت است که هم تحصیل کنی و هم ورزش؛ اما همه تلاشم را برای موفقیت در این زمینه انجام می دهم. درحال حاضر صبح ها و عصرها تمرین می کنم و در طول سال تحصیلی برای اینکه به تمرین های وزنه برداری برسم، اولیای مدرسه همکاری لازم را با من دارند.

    فکر می کنید چند درصد امکان دارد تا به تیم ملی نوجوانان دعوت شوید؟

در تلاش هستم تا امسال رکوردهای خود را بالا ببرم و امیدوارم با موفقیت دراین کار، به تیم ملی وزنه برداری نوجوانان دعوت شوم. درحال حاضر توانسته ام درحرکت یک ضرب، وزنه 137 و در دو ضرب نیز وزنه 157 کیلو را بالای سر ببرم. با رکوردهای آسیایی در وزن 96 کیلوگرم نوجوانان فاصله کمی دارم و امسال حتما به این رکورد دست پیدا می کنم. همچنین باید بگویم که پدر و مادرم در این راه من را همراهی کردند و از 8 سالگی برای رسیدن به آنچه که امروز هستم، از من حمایت کرده اند.

    مطلب دیگری باقیمانده که بخواهید بگویید؟

امیدوارم یک روز بتوانم همانند کیانوش رستمی برای کشورم مدال های رنگارنگ بیاورم.

 

منوچهر فتحی : مسؤولان از استعدادهای ورزشی حمایت کنند

منوچهرفتحی، پدر طاها فتحی نیز درباره فرزندش وچگونگی حضور او در رشته وزنه برداری گفت: طاها از سال 1395 که یک پسر 8 ساله بود، فعالیت ورزشی خود را آغاز کرد.در واقع می خواستیم طاها در تابستان به یک کلاس ورزشی برود؛ اما پیش زمینه ای در این مورد نداشتیم و تنها به دنبال این بودیم که در تابستان مشغول باشد. به همین دلیل او را در مجتمع ورزشی امام رضا(ع) که از مجموعه های ورزشی وزارت نفت است، بردم. نمی دانم برچه اساس تصمیم گرفت تا رشته وزنه برداری را انتخاب کند. وقتی می خواستیم او را در این رشته ثبت نام کنیم، مربی های مجموعه قبول نکردند و گفتند که سن او برای فعالیت در این رشته بسیار کم است؛ اما طاها اصرار داشت در این رشته فعالیت کند. به هرحال، مربی ها قبول کردند تا درحد یادگیری اولیه دراین رشته کار کند.

   با توجه به سن کم طاها و مخالفتی که برای فعالیت در وزنه برداری وجود داشت، چه چیز باعث شد تا او این ورزش را ادامه دهد؟

فکر می کنم بعد از مدتی از حضور طاها در کلاس های وزنه برداری، مربی او به این مساله پی برد که طاها می تواند در این رشته موفق باشد و استعداد لازم را برای فعالیت در این رشته دارد.

طاها طی 3 سال اول تنها به صورت اجرای تکنیک ساده در این رشته فعالیت می کرد؛ اما کار خود را ازسال 1399 به صورت حرفه ای، به عنوان وزنه بردار آغاز کرد و توانست در مسابقات استانی خوزستان مقام آورد. پس از آن نیز، زیر نظر مربیان تیم نفت اهواز فعالیت خود را ادامه داد و موفق شد تا رکوردهای خود را بالا ببرد؛ البته در دور سوم مسابقات استعدادهای برتر که سال گذشته برگزار شد، به دلیل اینکه تجربه کمی برای حضور در مسابقات داشت، در وزن 81 کیلوگرم نفر چهارم شد.

    برای موفقیت در این دوره از مسابقات استعدادهای برتر تا چه اندازه تلاش کرد؟

طاها بعد از آن مسابقات، طی یک سال گذشته تمرین های خود را به صورت حرفه ای،صبح و عصر دنبال کرد و توانست با حضور در این دوره از مسابقات استعدادهای برتر، مقام اول وزنه برداری را در دسته 96 کیلوگرم به دست آورد.

 او دراین مسابقات با 9 وزنه بردار دیگر به رقابت پرداخت و توانست نشان طلای این دوره از مسابقات را بگیرد. طاها در حال تمرین های بیشتر است و امیدوارم که با دعوت به تیم ملی نوجوانان در مسابقات آسیایی،از مقام آوران آن باشد.

    با توجه به شناختی که از طاها دارید، فکر می کنید یک کودک 8 ساله چرا باید به رشته ای مانند وزنه برداری علاقه مند باشد؟

شاید یکی از دلایلی که طاها از ابتدا به رشته وزنه برداری علاقه مند بود، ریشه و اصالت خانوادگی ما ست؛ ما بختیاری هستیم و بختیاری ها هم همیشه به دنبال زور و قدرت هستند؛ البته من در دوره نوجوانی خود علاقه زیادی به فوتبال داشتم و این ورزش را به صورت حرفه ای دنبال می کردم؛ اما نتوانستم آن را ادامه دهم.  من سه پسر دارم و همیشه دوست داشتم که یکی از آنها فوتبال را ادامه دهد؛ اما طاها علاقه بسیاری به وزنه برداری داشت و من هم تلاش خود را کردم تا بتواند در این رشته موفق باشد. طی این سال ها تلاش کرده ام شرایط مناسبی برای طاها فراهم باشد واز همان روز اولی که طاها تمرین های خود را در رشته وزنه برداری آغاز کرد تا امروز، درکنارش بودم و در زمان انجام تمرین ها هم درباشگاه حضور داشتم.

    برای به موفقیت رسیدن طاها، با مشکلات و موانعی مواجه هستید؟

می خواهم مشکلات موجود را به عنوان یک درخواست مطرح کنم. از مسؤولان نفت یک درخواست دارم و می خواهم به آنها یادآوری کنم که وزنه برداری، رشته ای بسیار پرهزینه است .یک کارگر مثل من تا چه اندازه می تواند از پس این هزینه ها برآید؟ برای مثال، مکمل های لازم برای این ورزش گران و تامین هزینه های آن سخت است. به همین دلیل درخواست می کنم مسؤولان ورزشی از ورزشکاران جوانی مانند طاها حمایت کنند تا بتوانند راه های پیشرفت را طی کنند.

    در حال حاضر مهم ترین هدفی که طاها به دنبال آن است، چیست؟

مربیان طاها با بررسی استعداد و توانایی او به این نتیجه رسیده اند که می تواند به تیم ملی نوجوانان دعوت شود. طاها تا امروز رکوردهای خوبی برای تیم نوجوان زیر 15 سال در رشته وزنه برداری که نزدیک به رکوردهای آسیایی است، داشته است.

 البته اردوی تیم ملی نوجوانان برای حضور درمسابقات آسیایی تشکیل نشده و مربیانش معتقدند امکان دارد از او هم دعوت شود. درحال حاضر، دعوت به تیم ملی، مهم ترین هدف طاها به شمار می رود.