گفت و گو با همکار نفتی بهداشت و درمان هرمزگان

پرستاری که مخترع هم هست

 در ابتدا بفرمایید افزون بر مسئولیت در بهداشت و درمان صنعت نفت هرمزگان چه فعالیت های دیگری انجام می دهید؟

در کنار حرفه اصلی خود یعنی پرستاری، نزدیک به 28 سال است که در زمینه تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی فعالیت می کنم و اکنون نیز دانشجوی ارشد علوم سیاسی دانشگاه بین الملل (پیام نور) قشم هستم و در این رشته تحصیل می کنم.

 علوم سیاسی، اختراع، پرستاری، اینها ربط زیادی به هم ندارند؟ دلیل این پراکندگی چیست؟

دانستن و یادگیری مرزی ندارند و من هم به واسطه علاقه مندی هایم، دوست دارم بیشتر بدانم و شاید این پراکندگی به نظرتان کمی عجیب بیاید.

 برگردیم به موضوع اختراع؛ تاکنون چند اختراع داشته اید؟

در این زمینه فعالیت های متعددی انجام داده ام که به ثبت چند مورد اختراع انجامیده است مثل اختراع دستگاه آبیاری هوشمند میراب باقابلیت اتصال به تلفن همراه درسال 1384،یا دستگاه ماساژ قلبی اتوماتیک (امید) در سال 1394، همچنین دستگاه حفاظت و ایمنی مراکز درمانی با کاربرد در مطب دندانپزشکی و کلینیک ها با قابلیت اتصال به چند ادمین و اعلام خطر از طریق تلفن همراه در سال1396، ساخت دستگاه تصفیه هوا با فشار منفی برای بخش دندانپزشکی در کمترین زمان و آماده سازی آن به منظور استفاده برای بیمار بعدی در زمان کرونا درسال ۱۴۰۰.

 چه شد که به فکر اختراع چنین تجهیزاتی که به آن اشاره داشتید، افتادید؟

به طبع هر فرد که در بخش درمان فعالیت می کند، عاشق خدمت به هم نوع خودش هست؛ از سوی دیگر کاستی ها،کمبود نیرو و امکاناتی که با آن روبه رو بودیم، عاملی شد که به زمینه ساخت ورود کنم و برخی دستگاه ها و تجهیزات را که پیشتر به آن اشاره شد بسازم.

 اختراعات شما در کدام بخش ها کاربرد دارد؟

از دستگاه آبیاری هوشمند میراب در حوزه کشاورزی و باغات استفاده می شود؛دستگاه حفاظت و ایمنی مراکز درمانی که نوعی دستگاه تصفیه هوا با فشار منفی است و زمان کرونا در کلینیک دندانپزشکی و مطب ها مورد استفاده قرار می گرفت. همچنین دستگاه نگهبان مطب (ایمنی و حفاظت) که در زمان تعطیلی کلینیک و مطب کاربرد دارد و پیام خطر آتش سوزی، ترکیدگی و آبگرفتگی را به ۳ شماره تعریف شده برای آن ارسال می کند.

 از اختراعات خود در جهت ارتقای کار و خدمت به همنوعان خود چه استفاده هایی می شود؟

بی شک هر دستگاه یا تجهیزی که ساخته می شود، کاربردی یا کاربردهایی هم دارد؛ ساخته ها و اختراعات من نیز از این قاعده مسثتنی نیستند.

مثل دستگاه «امید» که در اتاق عمل برای احیای بیمار کاربرد دارد و ضرورت آن برای بیماران حیاتی است؛ البته این سوال را باید همکارانم که در زمان احیای بیمار فشار فیزیکی و روانی بسیار زیادی را تحمل می کنند، پاسخ دهند.

 آیا اختراعات شما نمونه خارجی دارد؟

دستگاه هایی که من به ساخت آنها اقدام کرده ام، مشابه خارجی هم دارد و این یعنی برای وارد کردن آنها باید ارز از کشور خارج شود؛ تحریم ها هم که مزیدی بر علت هستند؛ درسال های تحریم، تجهیزات و دستگاه های بسیاری با اتکا به توانمندی های داخلی در حوزه های مختلف ساخته شده است. بی تردید اگر حمایت ها از سوی ارگان های ذیربط بیشتر و متمرکزتر باشد، این قابلیت وجود دارد آنچه که در داخل ساخته می شود، افزون بر رفع نیازهای داخلی، قابل عرضه به بازارهای بین الملل نیز باشد.

 برای مثال، دستگاه امید که پیشتر به آن اشاره شد قابل استفاده در اتاق عمل و آمبولانس هاست و نمونه خارجی آن بسیار پرهزینه است؛ می توان این دستگاه را با هزینه ای بسیار کمتر از مشابه خارجی آن انبوه سازی کرد.

 برای ثبت آنها چه مراحلی طی کرده اید؟

فرآیند ثبت اختراع در سال های گذشته برای ما شهرستان نشین ها بسیار سخت و پردردسر بود. برای این کار باید به تهران می آمدیم و اختراع خود را به اداره ثبت مالکیت صنعتی ارائه می کردیم.

آنها طرح یا اختراع ارائه شده را بررسی می کردند و در مرحله بعد باید از آن دفاع می شد. در صورت پذیرفته شدن از سوی کارشناس، باید با مجوز دادگستری درج روزنامه و آگهی انجام می گرفت و بعد از یک سال،گواهی فعالیت صادر می شد. اما این فرایند امروز روان تر انجام می گیرد.

 آیا برای ساخت و ثبت آنها حمایت شده اید؟

متاسفانه فقط شبکه تلویزیونی استانی و رادیو جوان و شبکه خبر پوشش خبری کامل دادند و بعد از آن به دو نمایشگاه یکی در هامبورگ و دیگری در سن پترزبورگ دعوت شدم که متاسفانه به دلیل نبود بودجه، موفق به حضور در آنها نشدم. تجهیزاتی که من ساخته ام، پرهزینه بوده است و همه آنها با هزینه خانواده بوده است، امیدوارم حمایت های انجام شود تا در حوزه ساخت و اختراع بهتر و بیشتر فعالیت کنم.

 فارغ از مباحث فنی که در مورد آن صحبت شد، کمی در مورد زندگی خانوادگی خود توضیح دهید.

من در یک خانواده معمولی و سنتی زندگی را شروع کردم و فرزند آخر هستم. بعد از ازدواج در سال 1371صاحب دو فرزند شدم، پسرم در رشته مهندسی متالوژی تحصیلکرده وهم اکنون در شرکت پالایش نفت بندرعباس به صورت قراردادی مشغول کار است و دخترم هم دانش آموخته رشته حقوق در مقطع کارشناسی است و در پی کار.

 در مورد همسرتان بفرمایید که در طی دوران زندگی چه حمایت هایی از شما داشته است؟

همسرم یکی موثرترین افراد در پیشبرد اهداف اختراعات من بوده و اگر حمایت او نبود شاید تلاش های من محقق نمی شد . ایشان بعد از 25 سال تدریس در پایه اول دبستان بازنشسته شدند.

 با چه سختی هایی روبرو بوده و هستید؟

هر کار تحقیقاتی مستلزم بودجه و وقت کافی است؛فعالیت های کارگاهی توام با تحقیق مستلزم ابزارهای خاص و بودجه هستند و باید در محیطی با شرایطی ویژه، مثل دمای مناسب انجام شوند؛ ایجاد چنین شرایط کارگاهی مشکلات خود را دارد اما به همه این احوال وقتی عاشق کار و تحقیق باشید، همه اینها قابل تحمل خواهد بود.

 اختراع و ورود به این مقوله نیازمند مطالعه است با توجه به شغل خود (پرستاری) چگونه فرصت کردید که به این حوزه هم ورود کنید؟

اگر عاشق کاری باشید به طبع زمان را به نفع مدیریت خواهید کرد و با حداقل استراحت به تمام کارها با برنامه از پیش تعیین شده خواهید رسید ناگفته نماند من با همین زمان باقی مانده، دانشجوی مقطع ارشد علوم سیاسی هم هستم.

 پرستاری را بیشتر دوست دارید یا تحقیق و پژوهش؟

 پرستاری، عشق است؛ وقتی بیماری بهبودی خود را در سایه تلاش کادر درمانی به دست می آورد، لحظاتی وصف ناشدنی برای من و همکارانم ثبت می شود.بنابراین پرستاری را دوست دارم. از سوی دیگر علوم پزشکی هر لحظه در حال بهروز شدن است و من و همکارانم نیز در حرفه خود نیز باید اینگونه باشم.

اما تحقیق و پژوهش هم مقوله ای است که به آن علاقه مندم و از اینکه دستگاه یا تجهیزی ساخته شود و با کاربردی که دارد، گره گشا باشد، خوشحال می شوم. از آنجایی که زاویه دید فنی هم به مسائل اطرافم دارم به همین دلیل مطالعه و تحقیق سرلوحه کارم قرار دارد.

 اگر صحبتی باقی مانده است که بخواهید از این طریق اطلاع رسانی کنید، بفرمایید.

انگیزه، الگوی خوب و مدیریت، عوامل پیشرفت و ترقی هر انسانی خواهد شد کما اینکه تاکنون هم همین عناصر باعث حفظ و اقتدار صنعت کشور عزیزمان بوده خواهد بود و من در سال های خدمت خود شاهد رشادت این عزیزان بوده و هستم.