رئیس جمهوری:

حمایت مالی و حقوقی دستگاه های دولتی از دانش بنیان ها ضروری است

رئیس جمهوری گفت: همه دستگاه های دولتی موظفند همسو با اجرای مصوبه ایجاد خط ارتباط کاری با شرکت های دانش بنیان، در ابعاد مالی و حقوقی از این شرکت ها حمایت کنند.

سیدابراهیم رئیسی در نشست هیئت دولت، از همه نهادها، سازمان ها و افرادی که در مدت برگزاری راهپیمایی عظیم اربعین حسینی، در عراق و ایران، به زائران سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) خدمت کردند و در تبدیل این آیین مذهبی به حماسه ای بزرگ و تمدن ساز نقش داشتند، قدردانی و تمجید کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به گزارش معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری درباره افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان همکار با وزارت نیرو به ۹۰۰ و شرکت های همکار با وزارت نفت به ۵۰۰ شرکت و ۶ برابر شدن حجم قراردادهای منعقدشده از سوی دستگاه های اجرایی با شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: همه دستگاه های دولتی موظفند همسو با اجرای مصوبه ایجاد خط ارتباط کاری با شرکت های دانش بنیان، در ابعاد مالی و حقوقی از این شرکت ها حمایت کنند.

 

     سخنگوی وزارت امور خارجه:

 موضوع میدان گازی آرش در چارچوب گفت وگوهای کارشناسی دنبال می شود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در رابطه با میدان گازی آرش اعلام کردیم که موضوع فنی است و در چارچوب گفت وگوهای کارشناسان دنبال خواهد شد.

ناصر کنعانی در نشست خبری درباره همکاری های ایران و روسیه اظهار کرد: موضوعات عدیده ای از جمله همکاری های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، هنری، ورزشی و گردشگری میان دو کشور وجود دارد. برای اینکه روند همکاری بتواند نقشه جامع و کاملی داشته باشد و دستگاه ها بتوانند بر مبنای هدف گذاری شده به وظایف خود بپردازند، گفت وگوهای دو کشور برای تنظیم یک سند جامع در حال انجام است. وی در خصوص کریدور هند به اروپا نیز گفت: خیلی به گمانه زنی های رسانه ای نباید اعتنا کرد، در خصوص کریدور شمال به جنوب، کشورهای مختلفی در مبدا و مقصد علاقه مند هستند برای افزایش ظرفیت های این کریدور مهم سرمایه گذاری کنند و منافع خودشان را در این ارتباط می بینند. سخنگوی وزارت امور خارجه درباره میدان گازی آرش تصریح کرد: در این باره اعلام کردیم که موضوع فنی است و در چارچوب گفت وگوهای کارشناسان این موضوع دنبال خواهد شد. مسائل فنی ماهیت خاص خودشان را دارند.

 

در نشست کمیسیون انرژی مجلس بررسی شد

اقدام های شرکت ملی نفت در حوزه افزایش تولید

اقدام های شرکت ملی نفت ایران در حوزه افزایش تولید نفت و گاز در نشست کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بررسی شد. عبدالعلی رحیمی مظفری در تشریح نشست کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی که با حضور محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برگزار شد، گفت: در این نشست مباحثی همچون توسعه و فشارافزایی پارس جنوبی، بهینه سازی، مهار گازهای همراه نفت، میزان تولید، صادرات، ذخایر نفت، همچنین سوخت تحویلی به پالایشگاه ها بررسی شد. همچنین در این نشست گزارشی از اقدام های انجام شده پیرامون افزایش تولید نفت و گاز در سال ۱۴۰۱ و انجام تکالیف وزارت نفت در این حوزه ارائه شد. وی افزود: در ادامه این نشست گزارشی از اقدام های انجام شده همسو با مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران و ظرفیت های ایجادشده در هر میدان و اقدام های انجام شده در حوزه مهار گازهای همراه نفت ارائه شد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این نشست گزارشی از توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و اقدام های انجام شده در میدان های مشترک گازی ارائه کرد و سپس نمایندگان نیز هرکدام نظرات خود را درباره گزارش ارائه شده مطرح کردند.

 

معاون پارلمانی رئیس جمهوری اظهار کرد:

افزایش درآمدهای دولت با فروش نفت و رشد صادرات

معاون پارلمانی رئیس جمهوری گفت: امروز درآمدهای دولت با فروش نفت، رشد صادرات، دریافت مالیات و مولدسازی افزایش یافته است.

سیدمحمد حسینی در ششمین دوره معرفت افزایی و توانمندسازی اعضای هیئت علمی و استادان دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور اظهار کرد: وقتی دولت سیزدهم در شهریور ۱۴۰۰ کار خود را آغاز کرد، کشور با مشکلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و دیپلماسی متعددی مواجه بود.وی افزود: امروز درآمدهای دولت با فروش نفت، افزایش صادرات، اخذ مالیات و مولدسازی افزایشی شده است و این درآمدها به منظور افزایش بهره وری در مسیر تکمیل پروژه های نیمه تمام و سرمایه گذاری در پروژه های پیشران اقتصادی هزینه می شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهوری تصریح کرد: در دوره قبل چاپ پول بدون پشتوانه باعث رشد نقدینگی و تورم شده بود که این موضوع در دوره کنونی به شدت تحت کنترل قرار گرفته و با برنامه ریزی های انجام شده رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۱ با احتساب فروش نفت به ۴.۸ و بدون نفت به ۴.۵ رسیده است.

حسینی گفت: امروز سفارتخانه ها معرفی ظرفیت های اقتصادی کشور و جذب سرمایه خارجی را با جدیت پیگیری می کنند و با معرفی ظرفیت های صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه نفت، پالایشگاه، بندر و صنعت میلیون ها دلار درآمد برای کشور زمینه سازی شده است.

وی با اشاره به رویکرد آینده نگرانه دولت مردمی نسبت به اداره کشور اظهار کرد: دولت سرمایه گذاری در طرح های پیشران و بزرگ اقتصادی از جمله فاز ۱۱ پارس جنوبی را انجام داد تا درآمد پایداری برای کشور ایجاد کند، از این رو مقام معظم رهبری در بیانات اخیرشان به این نکته مهم اشاره داشتند که این دولت آینده را قربانی نکرد.

 

 

محموله های نفت روسیه راهی آمریکای جنوبی می شود

 روسیه نخستین محموله نفتی خود را به برزیل می فرستد، زیرا به دنبال تنوع بخشیدن به خریداران است. بر اساس داده های گروه بورس اوراق بهادار لندن (LSEG) و اعلام تاجران بازارهای نفت، با توجه به تلاش مسکو برای تنوع بخشی به خریدارانش، روسیه نخستین محموله نفت خام خود را راهی برزیل می کند. روسیه به شدت به هند و چین به عنوان خریداران اصلی نفت خام خود پس از تحریم اروپا و سیاست های سقف قیمتی که در دسامبر سال گذشته میلادی و پس از آغاز تنش های مسکو و کی یف اعمال شد، متکی بوده است. برزیل به همراه هند و چین که فعال ترین خریداران نفت روسیه بوده اند، بخشی از ائتلاف بریکس است. برخلاف هند و چین، برزیل تولیدکننده و صادرکننده عمده نفت است، اما گاه نفت خام را برای نیازهای پالایشی داخلی وارد می کند. بر اساس منابع و داده های کشتیرانی، شرکت لوک اویل روسیه ۸۰ هزار تن نفت خام نوع «واراندی» را با نفتکش استراتوس آئورا (Stratos Aurora) از بندر مورمانسک به پایانه نفتی بندر «مادر دئوس» در برزیل که از سوی شرکت «ترنس پترو» (Transpetro)، یکی از شرکت های تابع پتروبراس، اداره می شود، ارسال می کند. «واراندی بلند» یک نوع نفت خام سبک شیرین است، زیرا دیگر انواع نفت روسیه بیشتر در ماه های اخیر به هند و چین ارسال شده اند.

 

  عربستان قیمت نفت را برای مشتریان آسیایی افزایش داد

 شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان در بیانیه ای از افزایش قیمت رسمی فروش نفت به مشتریان آسیایی برای ماه اکتبر خبر داد. شرکت سعودی آرامکو با انتشار بیانیه ای قیمت رسمی فروش نفت خام «سبک عربی» را برای عرضه به مشتریان آسیایی در ماه اکتبر با ۱۰ سنت افزایش به مبلغ ۳ دلار و ۶۰ سنت برای هر بشکه بیشتر از میانگین قیمت نفت خام شاخص های عمان/ دوبی تعیین کرد. پنج منبع پالایشی که توسط رویترز مورد بررسی قرار گرفته اند، اعلام کردند قیمت رسمی فروش هر بشکه نفت خام سبک عرب ممکن است حدود ۴۵ سنت نسبت به ماه قبل افزایش یابد که بالاترین قیمت برای این نوع نفت خام از ابتدای سال جاری تاکنون بوده است. قیمت های رسمی فروش شرکت سعودی آرامکو به طور معمول روند قیمتی نفت خام ایران، کویت و عراق را نیز تعیین می کند و بر صادرات حدود ۹ میلیون بشکه نفت خام در روز به مقصد آسیا تأثیر می گذارد. عربستان سعودی و روسیه روز سه شنبه (۱۴ شهریورماه) کاهش داوطلبانه تولید نفت خود را تا پایان سال تمدید کردند. افزون بر توافق ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیرعضو (اوپک پلاس) در ماه آوریل مبنی بر کاهش تولید نفت خام تا پایان سال ۲۰۲۴، عربستان یک میلیون بشکه در روز و روسیه ۳۰۰ هزار بشکه در روز تولید خود را کاهش خواهند داد. کاهش تازه در تولید نفت خام سبب افزایش قیمت نفت به بالای ۹۰ دلارهر بشکه شده بود، اما از آن زمان تاکنون قیمت ها روند کاهشی یافته اند.