شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران

ارتقای بهره وری با بازرسی تجهیزات

رئیس بازرسی فنی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران از برنامه ریزی و هدف گذاری برای استقرار سیستم بازرسی بر مبنای ریسک (RBI) در تجهیزات صنعت انتقال نفت خبر داد.

امیرحشمت سیف در تشریح اقدام های این واحد در سال گذشته (۱۴۰۱) به اهمیت ارزیابی تجهیزات در صنعت انتقال نفت پرداخت و گفت: سیستم مذکور برای ارزیابی ریسک دستگاه ها و تجهیزات ثابت، انجام به موقع تعمیرات و روتین های مورد نیاز مستقر خواهد شد.به گفته وی، این در حالی است که با تمرکز بر بازرسی های فنی مبتنی بر شناسایی ریسک با ممانعت از هدررفت منابع مالی و انسانی این طرح، صرفه اقتصادی قابل ملاحظه ای به همراه خواهد داشت.

رئیس بازرسی فنی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران همچنین به برنامه ریزی و انجام بازدیدهای دوره ای از همه مراکز انتقال نفت و تاسیسات موجود در ۸ منطقه از مناطق دوازده گانه در سطح کشور در طول مدت ۸ ماه منتهی به شهریورماه امسال اشاره کرد و افزود: بازدیدهای دوره ای به منظور اطمینان از آماده به کار و در سرویس بودن همه دستگاه های ثابت، دوار، تجهیزات کنترلی و دستیابی به انتقال پایدار و حداکثری نفت خام و فراورده های نفتی در گستره کشور انجام شده است.

سیف تصریح کرد: با توجه به حساسیت این صنعت و اهمیت ارسال ایمن و پایدار مواد نفتی از مبادی تولید به مصرف، بازدید از تأسیسات مراکز انتقال نفت از رویکردها و موضوعات مهمی تلقی می شود که به صورت مداوم و مستمر با همراهی متخصصان و کارشناسان زبده در حال انجام است.

به گفته وی، بهره گیری از نیروهای جوان، متخصص و متعهد در واحدهای بازرسی فنی مناطق و استفاده حداکثری از توان علمی و فنی آنان برای تحقق اهداف تعریف شده در صدر اولویت های این مجموعه قرار دارد.

رئیس بازرسی فنی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران بیان کرد: استفاده از دستورعمل ها و استانداردهای ملی و بین المللی صنعت نفت برای رشد و تقویت بنیه علمی و فنی کارکنان اداره بازرسی فنی و متعاقب آن انجام وظایف بازرسی فنی بر مبنای استانداردهای صنعت نفت به منظور پیشگیری از وقوع خرابی و توقف دستگاه های موجود در مراکز انتقال نفت، از جمله اقدام هایی است که در این مدت اجرایی شده است.

 

     شرکت پایانه های نفتی ایران

صرفه جویی ۲۴۰ میلیارد ریالی با توان داخل

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران در بازدید از پایانه نفتی خارگ با تشکر از فعالیت های جهادی انجام شده برای حل مشکلات سیستم های سرمایشی منطقه گفت: این اقدام ها صرفه جویی ۲۴۰ میلیارد ریالی برای شرکت به همراه داشت.

عباس غریبی اظهار کرد: موفقیت یک سازمان در داشتن روحیه جهادی کارکنان معطوف می شود و نیروی انسانی کیفی، متعهد و متخصص، از جمله الزامات یک سازمان موفق است.

وی ادامه داد: با برگزاری نشست های مختلف درزمینه شناسایی چالش ها، نقاط ضعف و تهدیدها با حضور مدیران و رؤسای اداره ها موضوع تعمیر و احیای زیرساخت های سرمایشی اداره ها، خوابگاه ها، منازل سازمانی، فرودگاه خارگ، تعمیرات اساسی، راه اندازی و بهره برداری از سیستم ها و تجهیزاتی که سال ها خارج از سرویس بودند در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با بیان جزئیات اقدام های انجام شده افزود: با استفاده از تخصص، توانمندی و مدیریت ایمان رحیم زاده یکی از متخصصان خلاق شرکت، عملیات تعمیر و نوسازی سیستم های سرمایشی، تعمیرات انبار سرد اداره کالا، تعمیرات ۱۰۰۰ عدد کولر پنجره ای، راه اندازی سیستم های VRF ساختمان ستاد، سالن تزانزیت و سالن اول و تهویه سیار فرودگاه جزیره خارگ، سالن های غذاخوری و لابی مهمان سرای خلیج فارس، سیستم های سرمایشی ایر کاندیشن منازل مسکونی، تعدادی آب سردکن، یخچال، پمپ آب، کولرهای ایستاده در این مدت انجام شد و صرفه جویی ۲۴۰ میلیارد ریالی برای شرکت در برداشت.

 

    صندوق بازنشستگی صنعت نفت

احیای پروژه ایران ال ان جی پس از یک دهه

 رئیس هیئت رئیسه صندوق های بازنشستگی صنعت نفت گفت: طرح ملی و راهبردی کارخانه مایع سازی گاز که بیش از یک دهه راکد مانده بود، در دو سال گذشته فعال شد و در تقویم پروژه های در دست اجرا قرار گرفت.عبدالحسین بیات در پنجاه وششمین شورای عالی پروژه ها گفت: یکی از طرح های ملی و راهبردی کشور و صنعت نفت که بیش از یک دهه راکد مانده بود، خوشبختانه در دو سال گذشته در چرخه احیا و پیشرفت قرار گرفت.

وی با اشاره به بازدید اسفندماه پارسال رئیس جمهوری از این طرح افزود: با حمایت های وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران محل تأمین خوراک این طرح ملی تعیین شده است.رئیس هیئت رئیسه صندوق های بازنشستگی صنعت نفت اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی در پروژه ایران ال ان جی مشخص است و مخازن ال پی جی و ال ان جی این طرح حدود ۹۸ درصد پیشرفت داشته اند. نیروگاه های تولید برق این پروژه هم پیش تر راه اندازی شده بود.بیات با بیان اینکه قراردادهای پیمانکاران طرح سامان دهی و کنسرسیوم داخلی تشکیل شد، افزود: بهره برداری نهایی با تکمیل کارخانه شیرین سازی انجام می شود که ضمن سودآوری برای سهامداران، به اقتصاد و اشتغال منطقه و کشور کمک خواهد شد.وی گفت: هم اکنون به طور کلی این طرح نزدیک به ۵۰ درصد پیشرفت دارد که حدود ۱۰ درصد آن در یک سال پیش محقق شده است، این مقدار پیشرفت مؤید احیای پروژه ملی و راهبردی مایع سازی گاز بعد از یک دهه راکد بودن است.رئیس هیئت رئیسه صندوق های بازنشستگی صنعت نفت تصریح کرد: هم اکنون با پیشرفت حاصل شده، جمع زیادی از جوانان کشور در طرح ایران ال ان جی پارس جنوبی مشغول کار شده اند. بیات افزود: خوشبختانه با حمایت های وزیر نفت هم اکنون فضای مناسبی برای پیشبرد پروژه ها با اولویت قرار دادن طرح های راکد و نیمه راکد فراهم شده است.

 

    شرکت ملی نفت ایران

آبرسانی به روستای پادیک سیستان و بلوچستان

پروژه آبرسانی به روستای پادیک شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان با اعتبار ۵۰ میلیارد ریالی به همت مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز شرکت ملی نفت ایران، به بهره برداری رسید.

مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز همسو با ایفای مسئولیت اجتماعی به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران پروژه آبرسانی به روستای پادیک شهرستان سرباز استان سیستان و بلوچستان را که جزو مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهوری است، با اعتبار ۵۰ میلیارد ریالی و با همکاری اداره کل آب و فاضلاب این استان به بهره برداری رساند.

با توجه به فرسوده بودن تأسیسات قدیمی، در ۱۰ سال گذشته ساکنان روستا از آب تصفیه نشده چاه برای آشامیدن استفاده می کردند که با حمایت شرکت ملی نفت ایران و با ایجاد ۷۲۰۰ متر لوله خط انتقال و یک مخزن ۲۰۰ مترمکعبی و تصفیه آب موجود، مردم این منطقه از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره مند شدند.

این مسئله بر جمعیت ۱۷۱۹ نفری اهل تسنن روستا تأثیر گذاشته و از مهاجرت این عزیزان به علت مشکلات آبرسانی جلوگیری می کند.

بر اساس این گزارش، مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز همسو با ایفای نقش مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران، اجرای پروژه های آموزشی، ورزشی، بهداشتی، راه، آب رسانی، برق رسانی، خدماتی و... را در مناطق نفت خیز و محروم کشور در دستور کار دارد.

 

     شرکت گاز استان خوزستان

خدمت به زائران اربعین در مرز چذابه

 مدیرعامل شرکت گاز استان خوزستان در بازدید از موکب این شرکت در پایانه مرزی چذابه گفت: روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ پرس غذای گرم میان زائران اربعین حسینی توزیع می شود.نادرقلی زری میدانی توضیح داد: شرکت گاز استان خوزستان همسو با ایفای مسئولیت اجتماعی، موکب خدام اباالفضل العباس(ع)را در پایانه مرزی چذابه با مساحت ۶۶۰ مترمربع برپا کرده و همچنان در حال خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی است.وی با اشاره به ارائه خدمات در سه بخش پذیرایی، بهداشتی و اسکان به زائران افزود: ظرفیت شب خواب در موکب گاز خوزستان روزانه حدود ۱۵۰ نفر برای آقایان و بانوان پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان خوزستان با بیان اینکه روزانه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ بسته غذایی در پایانه مرزی چذابه از سوی موکب این شرکت توزیع می شود، گفت: سه وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام و توزیع میان وعده و آب معدنی، از مهم ترین اقدام های این شرکت برای خدمت به زائران است.زری میدانی تصریح کرد: تجهیز ۵ چشمه سرویس بهداشتی و حمام برای آقایان و بانوان در موکب نیز برای رفاه زائران در نظر گرفته شده که روزانه در حال خدمت رسانی هستیم.وی یادآور شد: با توجه به گرمای هوا و شرایط خاص کشور عراق انتظار داریم زائران نسبت به اطلاعیه های ستاد اربعین حسینی توجه ویژه داشته باشند.

 

   شرکت نفت و گاز آغاجاری

جمع آوری ۵۰ هزار بشکه نفت از گودال های سوخت

مدیر عملیات شرکت نفت و گاز آغاجاری گفت: با تلاش کارکنان عملیاتی این شرکت از سوزاندن ۴۹ هزار و 260 بشکه نفت خام در گودال های سوخت تأسیسات جلوگیری شد.

محمدرضا گودرزی گفت: در زمینه حفاظت محیط زیست و جلوگیری از آلودگی آب و خاک محیط پیرامونی تأسیسات این شرکت، با تلاش همکاران مجموعه عملیاتی، ۴۹ هزار و 260 بشکه نفت خام از شیرخانه های تأسیسات شرکت آغاجاری جمع آوری و با برگشت به خطوط صادراتی بر ذخایر سرمایه ملی افزوده شد.

وی افزود: در این اقدام، بر اساس دستورعمل های ایمنی و محیط زیستی گودال های نفتی، این مایع ها که حاوی سیالات نفتی هستند، از گودال شیرخانه های نفتی در حوزه عملیاتی جمع آوری و به خطوط لوله صادراتی تزریق شدند.

شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری زیرمجموعه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است که در زمینه تولید و بهره برداری، فرآورش و انتقال نفت خام و گاز طبیعی و تولید میعانات گازی فعالیت می کند. ظرفیت تولید نفت این شرکت به طور میانگین معادل ۶۱۵ هزار بشکه در روز و ظرفیت تولید گاز آن حدود ۲۰ میلیون مترمکعب در روز است.

 

    شرکت بهره برداری

 نفت و گاز گچساران پیشتاز در مسئولیت های اجتماعی

  مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با بیان اینکه این شرکت پیشتاز در انجام مسئولیت های اجتماعی پیرامون خود است، اظهار کرد: از زمان ورود به شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران نشست های زیادی با ائمه جمعه، استانداران، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندهان نظامی و انتظامی، مسئولان امنیتی، فرمانداران، شهرداران، بخشداران، اعضای شورای شهر و سایر مسئولان در حوزه چهار استان جنوبی کشور برگزار کرده ایم تا در یک تعامل مثبت و سازنده و با هم افزایی ظرفیت های موجود به نظام اسلامی ایران و مردم کشور و محیط پیرامونی تأسیسات خدمت صادقانه و بی منت کنیم.

غلامرضا کمالی افزود: دولت انقلابی سیزدهم نگاه ویژه ای به جوامع پیرامونی صنعت نفت دارد، از این رو در این دولت شاهد اعتبارهای ویژه صنعت نفت به استان ها هستیم.وی ادامه داد: در این مدت یک هزار و ۸۰۰ مورد درخواست واصله از سوی فرمانداران منطقه داشته ایم که بر اساس هزینه یابی انجام شده مبلغ ۱۰۲ میلیارد تومان در زمینه مسئولیت های اجتماعی هزینه شده که همه این موارد با استفاده از ظرفیت های داخلی این شرکت به سرانجام رسیده است.کمالی تصریح کرد: در سفرهای ریاست جمهوری و هیئت دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد نیز اعتبارهای بسیار خوبی از سوی ریاست جمهوری و وزیر نفت به این استان و شهرستان های گچساران و باشت اختصاص یافت که با تخصیص مناسب زمینه اقدام های مناسب زیرساختی را در حوزه های مختلف در پی خواهد داشت.وی گفت: کارکنان صنعت نفت امروز در اوج عزت و بالندگی به سر می برند و نگاه دولت و وزیر نفت نیز به حل مشکل های کارکنان است، چراکه رسیدن به تولید حداکثری به دست توانای همین کارکنان رقم خورده و اعتقاد ما این است که تولید صیانتی و حداکثری با رضایت مندی کارکنان محقق خواهد شد.مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران افزود: در اوج گرمای طاقت فرسای جنوب کشور کارهای بزرگ و جهادی به دست کارکنان نفت گچساران رقم خورده تا شریان اقتصاد کشور متوقف نشود و این اقدام های جهادی سبب افزایش و پایداری تولید شده است.کمالی ادامه داد: برای مثال از ابتدای امسال نزدیک به ۲ هزار کیلومتر توپکرانی در سایزهای مختلف در نقاط سخت گذر انجام شده که کار بسیار ارزشمند و بزرگی است.وی از انجام ۴۰۵ مورد مأموریت موفقیت آمیز در چارچوب ایمن سازی، تعمیرات غیرمترقبه و اصلاحیه های مهندسی در محدوده خطوط لوله این شرکت در سال جاری خبر داد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران با اشاره به اینکه این شرکت از نظر حوزه فعالیت از جایگاه ویژه ای برخوردار است، افزود: تعمیرات و پشتیبانی بیش از ۷ هزار کیلومتر خط لوله که بخش قابل توجهی از آن در مناطق سخت گذر است، به عهده این شرکت قرار دارد.

 

   شرکت پتروشیمی نوری

کسب جایزه تعالی فینالیست کنگره ۲۴ جهانی نفت

شرکت پتروشیمی نوری با رویکرد فناورانه در حوزه محیط زیست و معرفی پروژه شیرین سازی گازهای مشعل، توانست با درخشش در میان ۴۰۰ پروژه فناورانه از کشورهای مختلف جهان به عنوان یکی از سه فینالیست بخش توسعه فناوری در کنار دو شرکت بزرگ دیگر از کشورهای آمریکا و کانادا قرار گیرد.

جایزه تعالی شورای جهانی نفت (WPC Excellence Awards) بزرگ ترین رویداد صنعت نفت و انرژی در سطح بین المللی است که به المپیک صنایع نفتی جهان شهرت دارد و هر سه سال یک بار از سوی این شورای معتبر بین المللی برگزار می شود.

این رویداد بین المللی با حضور نمایندگان تمامی شرکت های بزرگ و غول های نفتی و تکنولوژیک دنیا برگزار می شود و افزون بر بازدید از نمایشگاه تخصصی، نشست های تخصصی متعددی را در سطح رؤسای جمهور، وزرای نفت و انرژی، مدیران عامل شرکت های بزرگ و نمایندگان صنعت نفت کشورها ارائه می کند که در آن فرصت بی سابقه ای برای کسب اطلاعات، آشنایی با فناوری های نوین و به اشتراک گذاری تجربه برای سایر شرکت کنندگان فراهم است.

بنا بر این گزارش، در آوردگاه معتبر WPC که باهدف شناسایی و معرفی شرکت های فعال با عالی ترین درجه و سطح استاندارد شکل گرفته، برجسته ترین پروژه ها و نوآوری های صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در سه محور توسعه فناوری، مسئولیت اجتماعی و تعالی جوانان، در قالب جایزه تعالی به رقابت می پردازند.

بر این اساس شرکت پتروشیمی نوری با رویکرد فناورانه در حوزه محیط زیست و معرفی پروژه شیرین سازی گازهای مشعل، پای در این جایزه جهانی نهاد و توانست با درخشش در میان ۴۰۰ پروژه فناورانه از کشورهای مختلف جهان و متقاعد ساختن داوران برجسته بین المللی، افتخاری بی سابقه را رقم بزند و به عنوان یکی از سه فینالیست بخش توسعه فناوری در کنار دو شرکت بزرگ دیگر از کشورهای آمریکا و کانادا قرار گیرد.