وزیر نفت دستورعمل تشکیل باشگاه خبرگان صنعت نفت را ابلاغ کرد

تلاش برای مشارکت نخبگان

مشعل     صنعت نفت به عنوان صنعتی که نیازمند آخرین فناوری ها و علوم و تخصص های روزآمد است، تلاش می کند تا این به روز بودن و همسویی با جامعه متخصصان را حفظ کند و دیدگاه های آنها را در اولویت بگذارد. می توان گفت که تنها راه حفظ امید و انگیزه استعدادها و نخبگان یک سازمان، شایسته سالاری در نصب و ارتقای مدیران است و کم فروغی استعدادها، مساوی با متوقف شدن حرکت به سمت اهداف و درجا زدن های افراد در بدنه صنعت است. با همین رویکرد بوده است که وزیر نفت دولت سیزدهم برای نخستین بار، دستورعمل تشکیل باشگاه خبرگان صنعت نفت با هدف مشارکت خبرگان فنی - تخصصی کشور در اجرا و پیاده سازی فرآیندهای دانش گرایی، شایسته  سالاری، توسعه و تعالی مدیریت در صنعت نفت را ابلاغ کرده است.

صنعت نفت درچند دهه گذشته تلاش کرده است تعامل میان صنعت و دانشگاه و مراکز پژوهشی و فناوری را بیش از قبل تقویت و ازهمراهی و تخصص دانشگاهیان و فناوران در پیشبرد اهداف خود استفاده کند. در عین حال، بخش قابل توجهی از کارکنان صنعت نفت را نیروهای جوان و متخصصی تشکیل می دهند که جزو نفرات برتر دانشگاه ها و نخبگانند و در بدنه صنعت نفت جذب شده اند. به همین جهت است که ایجاد انگیزه و حفظ امید این قشر از نفرات متخصص و نخبگان در صنعت نفت اهمیت دارد و در عین حال همراهی آنها می تواند به نفع صنعت نفت باشد؛ از این رو وزارت نفت دولت سیزدهم تلاش کرده است به جای اقدام های نمایشی در به کارگیری نخبگان درصنعت نفت، مسیری روشن و معین را برای حضور و اثرگذاری آنها فراهم کند.

تدوین نظام جامع توسعه مدیریت نفت

سال گذشته جواد اوجی، وزیرنفت نظام جامع توسعه مدیریت صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران را ابلاغ کرد و براین اساس ۱۶ هیئت عالی فنی و تخصصی در ۱۶ گروه شغلی، معیارها و فرآیندهای ارزیابی و انتصاب مدیران صنعت نفت را ارزیابی و نظارت خواهند کرد.

بر اساس ابلاغیه نظام جامع توسعه مدیریت صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران، هیئت های عالی فنی و تخصصی هر گروه شغلی از بالاترین مقام فنی - تخصصی از آن گروه شغلی به عنوان رئیس هیئت و دو نفر از خبرگان درون صنعت نفت از آن گروه شغلی و نماینده مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت به عنوان دبیر هیئت و یک نفر از خبرگان گروه شغلی مربوط به خارج از صنعت نفت با پیشنهاد مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت هستند.

شمس الله بهمئی، معاون مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت با اشاره به همکاری بیش از 100نفر برای تدوین نظام جامع توسعه مدیریت صنعت نفت گفت: این نظام جامع می تواند منشأیی برای تحول توسعه مدیریت در کشور باشد.

وی با تاکید بر اینکه این نظام جامع می تواند تحول توسعه مدیریت در سطح کشور باشد، افزود: این نظام نامه با توجه به جامع بودن می تواند مبنای قانون نظام جامع توسعه مدیریت در سطح کشور باشد. نظام جامع توسعه مدیریت صنعت نفت به قدری دقیق و مبتنی بر قواعد نظام جامع نویسی و با نظر کارشناسان باتجربه نظام جامع نویسی تدوین شده است که می تواند مبنای قانون در کشور باشد. به هر حال نظام صنعت نفت به عنوان صنعت پیشرو، در بسیاری از حوزه ها به ویژه توسعه مدیریت، کار بزرگی انجام داده است که می تواند الگویی در توسعه مدیریت صنعت نفت باشد.

ارزیابی برای عضویت کمیته های فنی و بازرگانی

محسن حقیقی مقدم، سرپرست مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت هم با بیان اینکه نظام جامع توسعه مدیریت که از سوی این مرکز ابلاغ شده، سنگ بنای عدالت در نصب مدیران و امیدآفرینی در چشم استعدادهای مدیریتی صنعت نفت است، افزود: این نظام جامع با ارائه سطح متوازنی از شایستگی های پایه و شایستگی های قابل توسعه مبتنی بر فرهنگ ایرانی - اسلامی و نظام ارزشی حکمرانی متعالی در حقیقت نظامی است، روشنی بخش مسیر پیشرفت استعدادها و نظام امید آفرین صنعت نفت است.

حقیقی مقدم به ماده ۹-۳ از نظام جامع توسعه مدیریت اشاره کرد و در توضیح این ماده گفت: بر اساس این ماده تولید «ادبیات و گفتمان عمومی تعالی و توسعه مدیریت باید به گونه ای ملموس احساس امکان رشد و تعالی استعدادها در یک سازوکار عادلانه از طریق برنامه های توسعه مدیران را به همه کارکنان صنعت نفت منتقل کند و همه کارکنانی که ظرفیت خود در ارائه خدمت به صنعت نفت را بیش از وضع کنونی شان می دانند، راه بروز استعدادها و قابلیت های خود را در برنامه های توسعه مدیران متصور شوند و در برابر بن بست های شغلی که سبب ضایع شدن استعدادها می شوند، راه برون رفت داشته باشند. همچنین نحوه ورود به فرآیندهای ارزیابی و توسعه مرکز به نحوی بازطراحی شود که افزون بر مدیران صنعت نفت، همه شاغلان واجد شرایط، امکان حضور و شرکت در فرآیندهای مرکز از طریق فراخوان ها را داشته باشند.

وی به تحول اصلاح و بازآرایی ساختار مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت اشاره کرد و گفت: هدف نهادینه سازی نگاه جامع به توسعه مدیریت و تغذیه معاونت ساماندهی و پایش در ساختار جدید و بخش همکاری های بین الملی، تدوین و ابلاغ دستورعمل خانه مدیران صنعت نفت با هدف مدیریت دانش و تجربه در سطح ملی و فرا ملی و تداوم میل به توسعه فردی در مدیران پس از انتصاب و در حین مسئولیت و شناسایی و حل چالش های اساسی، تدوین و ابلاغ باشگاه خبرگان صنعت نفت با هدف تقویت جنبه های فنی و دانشی در ارزیابی ها و انتصاب ها و برنامه های توسعه و پایش عملکرد مدیران و یکپارچه سازی این فرآیندهاست.مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت در ادامه تصریح کرد: ارزیابی بیش از دو هزار نفر از نامزدهای عضویت در کمیته های فنی و بازرگانی صنعت نفت با کمک چهار شرکت اصلی، ارزیابی و انتصاب مدیران طرح و پروژه، ارزیابی و انتصاب فرماندهان کنترل فوران چاه، توسعه زیرساخت های مرکز و شناسایی و ساماندهی خبرگان فنی تخصصی، از دیگر کارهای مهم و زیربنایی است که در این مرکز در حال انجام است. حقیقتی مقدم افزود: با تصویب و ابلاغ دستورعمل باشگاه خبرگان صنعت نفت تاکنون بیش از ۲۴۰۰ نفر از خبرگان این صنعت در ۲۱ گروه مدیریتی برای شرکت در توسعه و تعالی مدیریت اعلام آمادگی کرده اند که پس از بررسی اولیه سابقه و مستندها در هر گروه مدیریتی ۱۵ نفر و در مجموع ۳۱۵ نفر با تأیید هیئت های عالی فنی تخصصی به عضویت باشگاه خبرگان صنعت نفت در می آیند.

مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت اظهار کرد: این خبرگان بازوی کارشناسی مرکز راهبردی توسعه مدیریت صنعت نفت در اصلاح فرآیندهای توسعه مدیریت شامل انتصاب، توسعه مدیران، پایش عملکرد، مدیریت دانش و تجربه در صنعت نفت در چارچوب خانه مدیران و تحول فرهنگ مدیریت هستند.

نفت، الگوی حفظ نخبگان در سازمان ها

بر اساس برنامه ریزی، در سال نخست اجرای نظام جامع (۱۴۰۲) ۱۰ درصد از مدیران به طور حتم گواهینامه صلاحیت حرفه ای را دریافت می کنند، در سال دوم ۳۰ درصد و سرانجام تا سال ۱۴۰۵ تمامی مدیران گواهینامه داشته باشند، اما در سال آخر نیز اجازه به کارگیری تا ۲۵ درصد مدیران بدون گواهینامه داده شده است، اما همه مدیران باید تا آن زمان در دو دوره فراخوان برای دریافت گواهینامه اقدام کرده باشند. درصورت اجرایی شدن این نظام نامه و تحقق اهدافی که در آن پیش بینی شده است، می توان امیدوار بود که تعداد بیشتری از مدیران متخصص و خبرگان صنعت نفت در این صنعت تصمیم گیر و اثرگذار باشند و روند نگران کننده مهاجرت نخبگان کاهش پیدا کند و این نیروهای ارزشمند به ماندن در صنعت نفت امیدوار باشند. این رویکرد که برای نخستین بار در این دوره و در سطح وزارت نفت اجرایی شده تا از ظرفیت بالای خبرگان در فرآیندهای مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت استفاده شود، می تواند در آینده الگوی ارگان های دیگر در حوزه حفظ منابع انسانی خود قرار گیرد.