تقدیر مقام معظم رهبری از تلاش های صنعت پتروشیمی

عملکرد ارزنده

مشعل       صنعت پتروشیمی درچند سال اخیر با عبور از گردنه های پر پیچ و خم تحریم های همه جانبه و شرایط سخت تورمی در اقتصاد ایران، سهمی چشمگیر در تامین ارز مورد نیاز دولت داشته است. این اثرگذاری در حالی بوده که صنعت پتروشیمی در دو سال اخیر با روی کار آمدن دولت سیزدهم تلاش کرده است، ضمن اجرای برنامه های توسعه ای و ادامه روند تولید و صادرات و حفظ بازارجهانی و منطقه ای، پروژه های نیمه کاره را هم به انجام برساند.

صنعت پتروشیمی به عنوان یکی ازصنایع درآمدزا برای کشور در دوسال گذشته و با روی کار آمدن دولت سیزدهم، توانسته است نقش مهمی در رونق بخشی به اقتصاد کشورایفا کند.

آنچه این صنعت در دوسال گذشته محقق کرده، ازچشم دولت و مقام های ارشد کشور دورنمانده است؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با رئیس جمهوری و اعضای هیئت دولت، با قدردانی و تمجید از عملکرد خوب و قوی دولت در برخی بخش ها ازجمله «کارهای زیربنایی»، «رشد شاخص های کلان اقتصادی» و «سیاست خارجی» گفتند: افزایش محصولات پتروشیمی و کارهای ارزنده در زمینه نفت و گاز و راه اندازی چند هزار کارگاه تعطیل یا نیمه تعطیل، از اقدام های قابل تقدیر دولت است.

اهمیت و حساسیت بیشتر صنعت پتروشیمی

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان چندی پیش در آیین بهره برداری رسمی از پتروشیمی گچساران، ضمن تقدیر از بخش های مختلف صنعت پتروشیمی، پتروشیمی گچساران را مصداق هنر مقاومت در برابر تحریم ها عنوان و تاکید کرد: پتروشیمی ها در کنار تولید ثروت برای کشور، زمینه ایجاد اشتغال وکاهش محرومیت از شهرها را فراهم می کند. رئیسی چندین بار هم از سهم و اثرگذاری شرکت های پتروشیمی در تامین ارز مورد نیاز دولت و همراهی با سامانه نیما تقدیر کرده است.

مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم با تأکید بر اهمیت صنعت پتروشیمی در کشور گفت: نقش پتروشیمی ها برای اعتلای اقتصاد و حتی امنیت و اقتدار کشور حیاتی و اثربخش است.

وی در تشریح اهمیت و جایگاه صنعت پتروشیمی در اقتصاد کشور افزود: در صورتی که تولید یکی از واحدهای پتروشیمی برای مدت کوتاهی متوقف شود، تولید صنایع بسیاری به واسطه این اتفاق متوقف می شود که این موضوع، جایگاه صنعت پتروشیمی را نشان می دهد. روز به روز جایگاه صنعت پتروشیمی در میان دیگر صنایع از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار می شود و در این مسیر، نقش پتروشیمی ها برای اعتلای اقتصاد و حتی امنیت و اقتدار کشور حیاتی و اثربخش است.

شاهمیرزایی، مدیریت کلان را موضوعی جدی برشمرد و با تأکید بر جلوگیری از سوزاندن گازهای مشعل تصریح کرد: باید برنامه ریزی شود تا در دوره ای کوتاه به سمت خاموشی مشعل ها حرکت کنیم؛ مگر در موقعیت هایی که شرایط فرآیندی اجازه عمل ندهد.

وی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی شاگرد اول اجرای طرح های ان جی ال است، افزود: احداث ان جی ال ها از گذشته در برنامه بود، اما اجرای آنها بسیار کُند پیش می رفت. امروز شرکت های پتروشیمی می توانند ضمن تأمین منابع مالی و سرمایه با مدیریت مناسب نقش پررنگ تری در اجرای سریع آنها داشته باشند.

پای کار در ثبات ارزی کشور

معاون وزیرنفت درامور پتروشیمی با اشاره به اجرای طرح جمع آوری گازهای مشعل در شرق کارون از سوی پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس افزود: این موارد توانست به دولتمردان و سازمان محیط زیست اثبات کند که صنعت پتروشیمی در این بخش هم شاگرد اول جلوگیری از هدررفت منابع و کاهش آلودگی و حفظ محیط زیست برای آیندگان است.

شاهمیرزایی به نقش پتروشیمی ها در ارزآوری کشور به ویژه تأثیرگذاری آنها در دوران نوسان های ارزی کشور تأکید و یادآوری کرد: در بومی سازی فرآیندها، مواد شیمیایی و ساخت کالاها و تجهیزات مورد نیاز، شرکت های پتروشیمی باید همکاری بیشتری داشته باشند.

وی به کاهش قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی و تأثیر آن بر مقدار ارزآوری پتروشیمی ها اشاره و اظهار کرد: پتروشیمی ها همیشه یاور امین و پای کار در حوزه ثبات و تعادل ارزی کشور هستند و این صنعت تعهد خود را به بهترین نحو انجام داده است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه برخی واحدهای پتروشیمی به ویژه واحدهای متانولی سالی دشوار را پشت سر گذاشتند، تصریح کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی تلاش می کند موضوع ها و چالش های شرکت ها در زمینه قیمت گذاری خوراک و سرویس های جانبی را به درستی به مسئولان تصمیم گیر منتقل کند تا تصمیم های منطقی گرفته شود.

پایداری اقتصاد و کسب و کار

هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه ریزی وزیر نفت هم چندی پیش با تأکید بر اینکه وزارت نفت در کنار شرکت های پتروشیمی است، تاکید کرد که پایداری اقتصاد و فضای کسب وکار شرکت های پتروشیمی برای کشور بسیار اهمیت دارد و وزارت نفت به عنوان نماینده و مدافع صنایع پتروشیمی، دغدغه پتروشیمی ها را به قانون گذار منعکس می کند.

وی با بیان اینکه موارد زیادی مرتبط با صنعت نفت و پتروشیمی در برنامه هفتم مورد تاکید قرار گرفته و اولویت را برای شرکت های پتروشیمی قرار داده ایم، افزود: افزایش ظرفیت پتروپالایشگاهی، توسعه ذخیره سازی روزمینی و زیرزمینی گاز، تجدید ساختار بهینه سازی انرژی در کشور، جمع آوری گازهای مشعل، میترینگ و هوشمندسازی ورود و خروج حامل های انرژی و تخفیف پلکانی خوراک مایع از جمله مواردی است که در این برنامه به آن توجه شده است.

وی تأکید کرد: پایداری اقتصاد و فضای کسب وکار شرکت های پتروشیمی برای کشور بسیار اهمیت دارد. شرکت های پتروشیمی با راهبری شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مواردی که زمینه توسعه وجود دارد، حتی با استفاده از خوراک های بین مجتمعی در مسیر تکمیل زنجیره ارزش گام بردارند.

نقش آفرینی پتروشیمی ها

در شرایطی که احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی می گوید ارزآوری پتروشیمی ها همچنان در رأس شرکت های تولیدی کشور است، باید بر این که دولت اهمیت بیشتری را برای این صنعت قائل می شود، صحه گذاشت. این تدبیر در شرایطی است که پتروشیمی ها در دو دهه گذشته با مشکلات و موانع زیادی رو به رو بودند و پروژه های زیادی از صنعت پتروشیمی در میانه تحریم ها و بی مهری شرکت های خارجی روی زمین باقی مانده بود.

مهدوی ابهری با اشاره به اینکه از 53 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته 16.24 میلیارد دلار معادل 30.1 درصد سهم صنعت پتروشیمی بوده است. این مقدار صادرات به غیر از محصولاتی است که در صنایع داخلی فروخته شده که بخشی از آن نیز به محصولات نهایی تبدیل شده و صادر می شود.

مهدوی ابهری با تأکید بر اینکه صادرات محصولات پتروشیمی با وجود شرایط سخت تحریم های ظالمانه انجام می شود، تصریح کرد: ارزآوری پتروشیمی ها همچنان در رأس شرکت های تولیدی کشور است به طوری که از حدود 16 میلیارد دلار صادرات پتروشیمی ها در سال 1401 حدود 14 میلیارد دلار در سامانه نیما فروخته شده است. در مجموع در 17 ماهه گذشته حدود 17.772 میلیارد دلار معادل ماهانه یک میلیارد و 50 میلیون دلار به نیما ارز عرضه شده است.

وی با اشاره به اینکه تولید صنعت پتروشیمی در چهار ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 1.4 درصد افزایش داشته است، افزود: صادرات نیز در این مدت در این صنعت حدود 2.5 درصد از نظر وزنی به دلیل افزایش عرضه به داخل کاهش داشته است.

صنعت پتروشیمی به دلیل تلاش برای بومی سازی تجهیزات و کالاها و کاتالیست ها، اجرای قانون ساخت بار اول، توسعه همه جانبه و تکمیل زنجیره ارزش و کاهش خام فروشی، همچنین تلاش برای تداوم روند تولید و صادرات و ارزآوری برای کشور نقش بی بدیلی در توسعه اقتصادی کشور ایفا کرده است. دولت سیزدهم با شناخت این جایگاه و اثرگذاری، می کوشد این سهم و جایگاه را حفظ و در جهت کاهش موانع اجرایی شرکت های پتروشیمی حرکت کند.