ضرورت بازتاب گسترده تر خدمات شرکت ملی پخش در پیاده روی اربعین

خط مقدم  سوخت رسانی  را بیشتر ببینیم

مشعل  پیاده روی عظیم اربعین حسینی، امسال نیز فرا رسید و بار دیگر بی نظیرترین و قدرتمندترین صحنه اتحاد، انسجام و همبستگی مسلمانان، خاصه شیعیان جهان، به دنیا مخابره شد. بی شک حضور میلیون ها زائر از اقصا نقاط جهان در این اجتماع مذهبی برای ابراز ارادت به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین(ع) که هر سال هم عظیم تر و باشکوه تر از سال قبل برپا می شود، ره آورد این راهپیمایی است.  نهادهای دولتی و بسیاری از دستگاه های اجرایی از ماه ها پیش تمام عزم خود را جزم کرده تا زیرساخت ها و امکانات لازم را  برای تشرف خیل عظیم عاشقان حسینی فراهم کنند. به گواه بیشتر زائرانی که امسال در ایام اربعین به عراق سفر کردند، دولت سیزدهم با فراهم کردن تسهیلات ویژه، برای زائران سنگ تمام گذاشت و امسال برخلاف سال های گذشته، این امکان فراهم شد تا جمعیت زیادی بتوانند در این آوردگاه معنوی حضور به هم رسانند.  با همه این اوصاف، اما نباید از نقش خطیر و تاثیرگذار رسانه و خبر و همچنین ثبت و به تصویر کشیدن این حجم از همدلی، یکصدایی و وحدت رویه غافل ماند. بی شک جایگاه رسانه ها و میزان تاثیرگذاریشان در بازنمایی وقایع حماسی اربعین برجسته و بی بدیل است و گزاف نیست اگر بگوییم که تنها نقطه قوت تبیین اجتماع بزرگ اربعین، حضور گسترده رسانه هاست؛ موضوعی که محسن مومنی، مشاور مدیرعامل و سرپرست روابط عمومی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران در گفت وگو با هفته نامه «مشعل» به جنبه های مختلف این مولفه اشاره کرده و در ادامه ضمن بیان برخی فعالیت های شاخص شرکت ملی پخش فراورده های نفتی به منظور تامین و توزیع مناسب و مطلوب سوخت  در این ایام، ابراز گلایه می کند از اینکه زحمات بی شائبه برخی دستگاه های متولی خدمت رسان به زائران حسینی از طریق برخی رسانه ها بدرستی پوشش داده نمی شود.

شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، اقدام های ارزشمندی را در ایام اربعین همسو با ماموریت های اصلی خود، یعنی صیانت از فراورده و توزیع مناسب آن در کشور، با هدف تامین بی وقفه و مستمر سوخت رسانی انجام داده که این مهم از ماه ها قبل با تلاش شبانه روزی کارکنان زحمتکش و خدوم مجموعه شرکت ملی پخش فراورده های نفتی و با ذخیره سازی مناسب انواع فراورده های سوختی مورد نیاز زائران، به ثمر نشسته است. افزون بر این دست از فعالیت ها در عرصه سوخت رسانی از سوی این شرکت ، اقدام مهم و ارزشمند دیگری در زمینه ثبت، ضبط، مستندسازی، انتشار و اطلاع رسانی ابعاد مختلف حماسه بزرگ و معنوی اربعین حسینی رقم خورده که می توان از آن به عنوان یک تجربه موفق در تاریخ فعالیت های روابط عمومی یاد کرد. اقدام هایی که با درک اهمیت موضوع حماسه اربعین، پابه پای کار جهادی کارکنان بخش های مختلف عملیاتی و منطبق با یک برنامه ریزی اصولی، مدون و سازماندهی شده، همچنین بهره گیری از ظرفیت های موجود در سطح ستاد و مناطق 37 گانه شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران شکل گرفت و دستاوردهای بس گرانمایه ای را به یادگار گذاشت که می تواند ره توشه خوبی برای سال های آتی باشد.

لزوم تغییر نگاه به عرصه سوخت رسانی

سرپرست روابط عمومی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، خواستار تغییر نوع نگاه به فعالیت های این شرکت شده و ضمن ابراز گلایه از عملکرد برخی دستگاه های متولی درباره برنامه ریزی برای سفرهای برون شهری در ایام تعطیل سال می گوید: اصولا مجموعه پالایشی کشور به دلیل ماهیت و ذات فعالیت هایشان که در تمام طول سال جاری و مستمر است، کمتر در دیدرس عموم مردم قرار دارد و همین مسأله دستمایه ای شده تا کارکرد و نحوه خدمات دهی این دست از فعالیت ها در تمامی حوزه های رسانه ای هم مغفول بماند. نوع نگاهی که هم اکنون بر پیکره شرکت ملی پخش فراورده های نفتی حاکم است، نگاه درستی نیست و نیازمند تغییر است.  گاه این گلایه از سوی کارکنان عنوان می شود که چرا رسانه ملی آنگونه که شایسته است، زحمات کارکنان این حوزه خدمت رسان را پوشش نمی دهد، در حالی که این مسأله در مورد سازمان های دیگر صدق نمی کند و دستاوردهای آنان از طریق محافل رسانه ای بازتاب داده می شود. این دیده نشدن  برای مجموعه خدمت رسانی چون شرکت ملی پخش و دیگر فعالان این حوزه که در گرما و سرمای طاقت فرسا سوخت مورد نیاز مردم را از دل کوه ها و گردنه های سخت گذر انتقال می دهند و با انواع مشکلات و سختی ها دست وپنجه نرم می کنند، خوشایند نیست و انگیزه برای تلاش و رسیدن به پیشرفت و موفقیت را از بین می برد. مومنی، مصداق بارز این مدعا را برپایی مراسم معنوی اربعین حسینی دانسته و عنوان می کند: نقش شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران به عنوان خط مقدم سوخت رسانی به زائران غیرقابل انکار است؛ اما به دلیل نامهری برخی محافل رسانه ای، این خدمات عظیم و گسترده به تصویر کشیده نمی شود. دوستان و همکاران من در عرصه های اطلاع رسانی به این مسأله اذعان داشته باشند که ما همه سوار بر یک کشتی هستیم و یک هدف خاص و مشترک را دنبال می کنیم. بنابراین، این نوع نگاه و برخوردها، حداقل شایسته و بایسته چنین مراسم عظیم و پرشوری چون اربعین نمی تواند باشد.