نصب دوربین های پایش آنلاین در واحدهای فرآیندی برای جلوگیری از تهدیدات خرابکارانه را در زمینه پدافند غیرعامل، از دیگر برنامه هایی است که در دستور کار قرار دارد.

مقاوم سازی و افزایش ایمنی تاسیسات تزریق گاز که جزء آسیب پذیرهای فرآیندی هستند، همچنین احداث جاده جدید و محوط سازی و ایمنی سازی درب شرقی پالایشگاه که در این زمینه مانوری برگزار کرده ایم، زیرا بیشتر تانکرهای بارگیری محصولات پالایشگاه را از آنجا خارج می کنند و این پروژه در حال اجراست.

شبکه بی سیم، سیستم اعصاب مرکزی سازمان به شمار می رود و در شرایط اضطراری بسیار کارساز است. به دلیل اهمیت این موضوع، سامانه بی سیم سیار نسل سوم ایجاد خواهد شد.احداث پناهگاه جایگزین RO (سیستم تصفیه آب) نیز از دیگر برنامه های واحد اچ اس ای شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی است.

  یکی دیگر از محورهای اچ اس ای بر پایه پدافند غیر عامل است، در این زمینه چه برنامه هایی در دستور کار دارید؟

مدیرعامل پالایشگاه تبریز، فرمانده ارشد پدافند غیر عامل منطقه است و به دلیل استراتژیک بودن آن افزون بر پالایشگاه، صنایع پتروشیمی، پخش فراورده های نفتی، انبار نفت، خطوط لوله و مخابرات، شرکت گاز منطقه 8 را زیر پوشش دارد؛ از این رو پروژه ای در نظر گرفته شده تا ایستگاه دوم آتش نشانی و اتاق مدیریت بحران ساخته شود؛ این طرح ظرف دو سال آینده به پایان خواهد رسید.

   اکنون بیشتر خودروهای آتش نشانی موجود در پالایشگاه های کشور عمر بالای 50 سال دارند، برای به روز رسانی خودروهای پالایشگاه تبریز چه برنامه هایی تعریف شده است.

 هر سال بر اساس بودجه ای که پیش بینی شده خرید خودروهای آتش نشانی را در دستور کار داریم و اکنون یک خودروخریداری شده و دو خودروی دیگر نیز در مرحله سفارش است.

گام بزرگی هم در زمینه خرید خودروی پلتفرم برداشته شده واز دو سال گذشته در این مورد جهت خرید رایزنی های لازم انجام شده است.این خودرو قابلیت امداد و نجات و اطفای حریق را دارد. اکنون خودروهای پلتفرم ساخت داخلی 41 متر ارتفاع را پوشش می دهند و ساختمان های پالایشگاه ارتفاع 60 تا 70 متری دارند. برای دستیابی به خودروی مورد نظر، مجوز واردات آن را گرفته ایم و اکنون به گمرک رسیده است؛ با این خودرو می توان کل منطقه را پوشش داد.

خرید سه دستگاه خودروی آتش نشانی سنگین به منظور افزایش ظرفیت توان اطفای حریق نیز در دستور کار قرار دارد و یکی از سازندگان داخلی برنده مناقصه آن شده است.

  مدیریت بهداشت با سلامت کارکنان در ارتباط مستقیم است و جهت ارائه خدمات بهتر در این زمینه هر سازمانی برنامه های خود را در دستور کار دارد، لطفا بفرمایید پالایشگاه تبریز در زمینه بهبود شرایط مدیریت بهداشت چه گام هایی برداشته است؟

 در زمینه مدیریت بهداشت، انطباق شاخص های بهداشتی به میزان 20 درصد را در افق برنامه پنج ساله خود داریم. از جمله برنامه های در نظر گرفته شده، تقویت اصلاح سیستم های روشنایی واحدهای عملیاتی است، زیرا نیروهای شب کار، نیاز به بهبود سیستم روشنایی جهت تردد در سایت پالایشگاه دارند. این پروژه از سوی مدیریت اچ اس ای تعریف می شود، اما متولی آن واحدهای مهندسی عمومی و خدمات فنی مهندسی هستند.

حذف یا کاهش بنزن در واحدهای آزمایشگاه، آب و برق و بخار در منطقه سه و چهار پالایش و واحد اختلاط روغن، حذف یا کاهش گاز یا هیدروژن سولفور (H2S) در واحدهای آزمایشگاه و عملیاتی را واحد بهداشت مورد پایش قرار می دهد، همچنین کارکنان هنگام مراجعه به معاینات دوره ای در این زمینه غربالگری می شوند.

نصب سیستم میترینگ برای بازوهای بارگیری نیز از دیگر برنامه هاست تا به این وسیله قطع بارگیری به محض پر شدن تانکر انجام شود.

مکانیزه کردن فعالیت های آشپزخانه از دیگر برنامه هایی است که در شاخه بهداشت حوزه اچ اس ای به آن توجه شده است. از آنجا که فعالیت های آشپزخانه باید در محیطی عاری از هرگونه آلودگی انجام شود، وجود آشپزخانه صنعتی به واسطه حذف فعالیت های دستی، امری ضروری است. برای این منظور و تسریع در انجام فعالیت های این بخش، خرید دیگ های چلوپز و پلوپز صنعتی، همچنین دستگاه های آب گردان که از ابزارهای لازم به شمار می روند، در دستور کار قرار گرفته است.

  توجه به مباحث زیست محیطی یکی از موارد مهم و مورد توجه در هر شرکت و سازمانی به شمار می رود، پالایشگاه تبریز در این زمینه چه پروژه ها و خدماتی در دستور کار دارد؟ 

بیشتر بودجه های مصرف شده در مدیریت اچ اس ای به الزامات زیست محیطی اختصاص یافته است تا به این وسیله مدیریت فروش پسماند را آسیب شناسی کنیم، زیرا برخی از پسماندها قابل فروش و برخی دیگر باید امحا شوند.

بازطراحی شبکه پایش آب های زیر زمینی و منشا یابی و پاکسازی آلودگی احتمالی، از دیگر طرح های خدماتی پالایشگاه تبریز است که قبل از اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام کند، پیشگام بوده است. این پروژه به صورت مشترک میان پالایشگاه، شرکت ملی پخش فراورده های نفتی و خطوط لوله و مخابرات انجام شده است. بر اساس این پروژه 30 تا 40 چاه حفر شده است تا در فواصل زمانی تعیین شده بتوانیم از آب ها نمونه برداری کنیم که در صورت آلوده بودن بتوان از ورود آن جلوگیری کرد.

راه اندازی و بهره برداری از واحد جدید گوگردسازی (SRP) یکی دیگر از طرح هایی است که هم اکنون با انجام 99 درصد آن می شود گفت که پایان یافته است؛ راه اندازی این واحد یکی از پروژه هایی است که سازمان محیط زیست و پالایشگاه تبریز به شدت پیگیر آن بودند.

بهره برداری از واحد تصفیه گازهای انتهایی واحد گوگردسازی نیزکه همزمان با راه اندازی واحد SRP انجام می شود، می شود(این دو واحد مکمل یکدیگرند)از دیگر برنامه های پالایشگاه نفت تبریز در حوزه محیط زیست است.

مطالعه گونه های درختی مناسب با شرایط و اصلاح روش های نگهداشت و بهبود فضای سبز با رویکرد مدیریت مصرف آب را نیز در دستور کار داریم، زیرا برخی از درختان آب زیادی مصرف می کنند و باید گیاهانی کاشته شود که مصرف آب کمی دارند، همچنین برای آبیاری فضای سبز از منابع آب بازیافتی استفاده می کنیم.

طرح جامع انتقال محصول نفت کوره با استاندارد روزآمد دنیا از دیگر طرح هایی است که تحلیل محیط زیستی آن تمام شده است و با اجرای آن دیگر نفت کوره ای نخواهیم داشت که آلودگی هوا ایجاد کند؛ به این دلیل که مجدد به چرخه تولید باز خواهد گشت.

احداث برج های تقطیر با شرایط استاندارد که هم اکنون در حال ساخت هستند، طرح دیگری در حوزه محیط زیست است که با اجرایی شدن آن تمام آبهای پالایشگاه تصفیه خواهد شد و آبهایی که قابلیت تصفیه ندارند، به حوضچه های تبخیر هدایت می شوند. با این روش از نفوذ آنها به آب های زیر زمینی هم جلوگیری می شود.

کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به میزان 15 درصد و احداث واحد ازت به منظور تامین گاز پوششی مخازن نیز دیگرطرح های زیست محیطی در دست اجرای پالایشگاه تبریز هستند.

سعی شده که انتشار گازهای گلخانه ای را نیز به حداقل برسانیم. تنها منتظر شروع طرح جامع هستیم. هر پروژه ای که تعریف کرده ایم، اجرا شده یا در حال اجراست.

  به عنوان سوال پایانی بفرمایید که در زمینه مسئولیت اجتماعی چه برنامه هایی در دستور کار دارید؟

همسو با مسئولیت اجتماعی، تمام مواردی که در پالایشگاه آلاینده بودند، حذف کرده ایم. منابع آلاینده نیز پایش آنلاین می شوند؛ تمام خروجی کوره های پالایشگاه به مرکز پایش سازمان محیط زیست متصل و در هر لحظه از سوی این سازمان قابل بررسی است.

برای این کار با یک آزمایشگاه مطمئن قرار داد بسته ایم و هر 6 ماه یک بار گازهای خروجی اندازه گیری می شود. می کوشیم همسایه خوبی برای شهر و ساکنان آن باشیم.

از نظر پدافندی نیز منطقه را پوشش داده ایم و از نظر فعالیت های امداد و نجات هم همکاری خوبی با سازمان ها و ارگان ها داریم. با برگزاری مناسبت های مختلف مثل هفته هوای پاک در شهرهای مختلف استان آذربایجان غربی و یا تهیه و ارسال بسته های آموزشی به مدارس در پایه های مختلف، تلاش کرده ایم همسایه خوبی برای شهروندان باشیم.