گام های مسئولیت اجتماعی صنعت نفت در توسعه پایدار

نقش آفرینی در محرومیت زدایی

مشعل    بیش از یک قرن از اکتشاف نفت، این ارزشمندترین حامل انرژی جهان در دل خاک های تفتیده خوزستان می گذرد و این صنعت در طول سالیان متمادی چنان با معاش و معیشت مردم مناطق نفت خیز و گازخیز کشور گره خورده است که انتظاری جز تحقق توسعه پایدار و رفع هر نوع فقر، تبعیض و محرومیت زدایی از آن را ندارند. اغلب فعالان حوزه انرژی بر این باورند که باید به توسعه جوامع پیرامون مناطق نفتی نگاهی همه جانبه و متوازن داشت، متوازن از این نظر که توسعه، از مولفه های چندبعدی است نه یک بعدی؛ به این معنا که نباید نگاه ها تنها به توسعه اقتصادی معطوف باشد، زیرا در توسعه و پیشرفت یک جامعه، باید همه ابعاد از جمله ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را مدنظر قرار داد. شرکت ملی نفت ایران با شکل گیری و راه اندازی مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز با هدف کاهش محرومیت ها به دنبال آن است تا ایفای مسئولیت اجتماعی در جوامع پیرامونی را به بهترین نحو ممکن عملیاتی کند. از حق نگذریم؛ این مدیریت در طول سال ها فعالیت با تلاشی ستودنی همه عزم خود را برای اعتلای نام صنعت نفت ایران و همچنین دستیابی به توسعه پایدار و تعالی جزم کرده و توانسته است گام های ارزشمندی را در مسیر رشد و پیشرفت مناطق محروم نفتی بردارد.

خبرنگار «مشعل» در گفت‎وگو با بابک دارابی، مدیر نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز، ازعملکرد وزارت نفت دولت سیزدهم در ایفای مسئولیت اجتماعی پرسیده است که مشروح آن در ادامه می آید.

این مدیریت به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران در طول سال های اخیر در تمامی مناطق نفت خیز طرح ها و برنامه هایی را اجرا و عملیاتی کرده است. تمرکز و تاکید وزارت نفت دولت سیزدهم بر اجرای طرح های مسئولیت اجتماعی و انجام خدمات عام المنفعه به نحوی بود که به صراحت می توان اذعان کرد که دستاوردهای ارزشمندی در طی این دو سال از عمر دولت سیزدهم به ثبت رسید. اقدام های گسترده ای که در حوزه نوسازی مدارس، افزایش سرانه فضاهای آموزشی، ورزشی و درمانی، راهسازی، توانمندسازی نیروهای بومی، آب رسانی و اجرای پروژه های دفع فاضلاب شهری و توسعه منابع طبیعی به انجام رسیده است، نشان از آن دارد که وزارت نفت در حوزه فعالیت های ذاتی خود، پا را فراتر گذاشته و توانسته است نقش موثری در رونق و شکوفایی اجتماعی و فرهنگی مردم مناطق محروم داشته باشد.

بر اساس آمارها از حوزه برنامه ریزی مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز، از ابتدای شهریور 1400 تاکنون، تعداد 6 هزار و 42 پروژه به تفکیک هزار و 96 طرح آموزشی، هزار و 696 طرح ورزشی، 341 پروژه بهداشتی، 451 پروژه راه، 203 طرح آبرسانی، 50 طرح برق رسانی، هزار و 733 طرح هادی و 472 پروژه خدماتی با اعتبار افزون بر 16 هزار و 700 میلیارد تومان تعریف که از میان آنها 4 هزار و 374 پروژه در دست اقدام و هزار و 668 پروژه نیز تکمیل شده است.