وزیر نفت اعلام کرد:

افزایش ۴۰ درصدی توان تولید نفت ایران در دولت سیزدهم

وزیر نفت با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد آثار افزایش سرمایه گذاری در رشد تولید گفت: با افزایش سرمایه گذاری در طرح های نیمه تمام طی دو سال اخیر ۴۰ درصد به توان تولید نفت کشور افزوده شده است.

جواد اوجی با تأکید بر اینکه از ابتدای آغاز دولت سیزدهم، افزایش سرمایه گذاری در طرح های صنعت نفت، یکی از بحث های کلیدی وزارت نفت بوده است، افزود: به همین دلیل از روز نخست، طرح های این وزارتخانه اولویت بندی شد و طرح های جدیدی که در رشد اقتصادی مهم بودند، در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد آثار افزایش سرمایه گذاری در رشد تولید ادامه داد: با افزایش سرمایه گذاری در طرح های نیمه تمام طی دو سال اخیر ۴۰ درصد به توان تولید نفت کشور افزوده شده است. روزی که کارم را در وزارت نفت آغاز کردم، تولید عملیاتی نفت خام روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بود؛ اما امروز این رقم به روزانه ۳ میلیون و ۱۰۰ تا ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رسیده است.

وزیر نفت با بیان اینکه در حوزه گاز نیز طرح های نیمه تمامی همچون فاز ۱۴ و فاز ۱۱ پارس جنوبی اولویت بندی شد، اظهار کرد: برای نمونه طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در ۲۰ سال اخیر از این دولت به آن دولت فقط دست به دست شد و آخرین اقدام برای توسعه این فاز، قرارداد ۴.۸ میلیارد دلاری شرکت توتال بود. متأسفانه در آن زمان ضمانت نامه های اجرایی خوبی نیز از این شرکت خارجی برای ادامه کارش گرفته نشد و تنها این شرکت آمد و اطلاعات میدان پارس جنوبی را گرفت و رفت.

اوجی تصریح کرد: با سرمایه گذاری های انجام شده، تولید گاز کشور در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است. در بخش ظرفیت فراورشی گاز نیز با راه اندازی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب به این ظرفیت افزوده شد.

وی به تولید ۷ تا ۱۰ میلیون مترمکعبی گاز از سکوی فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: این تولید تا پیش از فصل سرما به ۱۵ میلیون مترمکعب و در آینده با افزایش تعداد چاه ها در فاز تولید به ۵۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید. این در حالی است که ایران تحت شدیدترین تحریم های تاریخ قرار دارد و رقیب ما در آن سوی میدان پارس جنوبی، بدون هیچ گونه محدودیتی مشغول تولید است؛ اما جالب است بدانید که به لطف خداوند و تلاش کارکنان صنعت نفت، تولید گاز ایران هم اکنون از قطر در این میدان بیشتر است.

 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبرداد:

ایجاد 150 میلیارد دلار فرصت سرمایه گذاری در 10 سال آینده

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: حدود ۱۵۰ میلیارد دلار فرصت سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران برای ۱۰ سال آینده در حال فراهم شدن است. مرتضی شاهمیرزایی در آیین امضای تفاهمنامه تأمین دانش فنی و اجرای طرح پتروالفین فن آوران با کنسرسیوم چینی اظهار کرد: امضای این تفاهمنامه با شرکت های زیرمجموعه تاپیکو آغاز توسعه همکاری های آتی صنعت پتروشیمی ایران با شرکت های چینی خواهد بود. وی با اشاره به اینکه حدود ۱۵۰ میلیارد دلار فرصت سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران برای ۱۰ سال آینده در حال فراهم شدن است، افزود: کشورهای همسایه و همسو می توانند برای سرمایه گذاری، توسعه فناوری ها و انتقال دانش فنی با ایران همکاری داشته باشند. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به تاریخچه دیرینه همکاری های ایران و چین اشاره کرد و گفت: دولت و شرکت های چینی را بابت اینکه تحت تأثیر کشورهای یکجانبه گرای بین المللی قرار نگرفتند، تحسین می کنم. شاهمیرزایی ادامه داد: شرکت های چینی می توانند در طرح های توسعه ای صنعت پتروشیمی ایران در هاب های ماهشهر، عسلویه، جاسک و مکران همکاری های مثمرثمری داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه سیاست شرکت ملی صنایع پتروشیمی بومی سازی تمام دانش های فنی، کاتالیست ها و تجهیزات این صنعت است، تصریح کرد: تفاهمنامه امروز نیز همسو با این سیاست با هدف سرعت بخشی به توسعه صنعت و تکمیل زنجیره ارزش انجام شده است.

براساس این گزارش، تفاهمنامه سه جانبه تأمین دانش فنی و اجرای طرح پتروالفین فن آوران ۱۳ شهریورماه امسال با حضور مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی میان نوید شهیدی نیا، سرپرست پتروالفین فن آوران و کنسرسیوم چینی امضا شد.

این تفاهمنامه همکاری با کنسرسیوم چینی به صورت EPC+F برای طرح پتروالفین فن آوران که شامل چهار واحد بزرگ متانول، الفین، پلی پروپیلن (PP) و پلی اتیلن سنگین (HDPE) است، منعقد شد.

 

رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز:

طرح های دانش بنیان متعددی با رویکردهای وزارت نفت اجرا شده است

رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز وزارت نفت گفت: وزارت نفت دولت سیزدهم با رویکردهای تحول آفرین، طرح های دانش بنیان فراوانی را اجرایی کرده است که از جمله آنها می توان به طرح احیای چاه های کم بازده و بسته و طرح های محیط زیستی، همچنین قراردادهای هوش مصنوعی در گاز، پمپ سه فازی و توربوکمپرسور و ده ها قرارداد بار اول اشاره کرد.

محمداسماعیل کفایتی گفت: دانش بنیان شدن صنعت نفت، موضوع بسیار مهمی است که ثمرات فراوانی را در بالادستی و میان دستی و پایین دستی از جمله افزایش ضریب برداشت و صیانتی از مخازن و هوشمندسازی و ارتقای بهره وری چاه های نفتی، کاهش خوردگی، کاهش هدررفت نفت و گاز و هزینه های انتقال و خوردگی و جمع آوری گازهای همراه و جلوگیری از فلرینگ، همچنین تکمیل زنجیره ارزش و تحول دیجیتال و پایداری اقتصاد نفتی و از همه مهم تر بهینه شدن مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق و فروش لایسنس و صدور خدمات فنی و مهندسی به همراه خواهد داشت.

وی افزود: دولت سیزدهم و وزارت نفت با رویکردهای تحول آفرین، طرح های دانش بنیان فراوانی را اجرایی کرد که از جمله آنها می توان به طرح احیای چاه های کم بازده و بسته و طرح های زیست محیطی، همچنین قراردادهای هوش مصنوعی در گاز، پمپ سه فازی و توربوکمپرسور و ده ها قرارداد بار اول اشاره کرد.

رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز گفت: در بسیاری از حوزه های نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش هم طرح های دانش بنیانی در مرحله مقدماتی و شکل گیری است که در آینده نزدیک و میان مدت به نتایج فراوانی منجر خواهد شد که حاصل آن جنبش فناوری و نوآوری و صدور بیش از پیش محصولات و خدمات دانش بنیان فنی و مهندسی و نوآوری در عرصه نفت خواهد بود.

 

بهره برداری از پروژه ۱۰۰ درصد ایرانی استحصال بوتان درپالایشگاه دوم پارس جنوبی

 پروژه تمام ایرانی استحصال بوتان در پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی در کمترین زمان ممکن در دولت سیزدهم با درآمد ارزی ۱۰۰ میلیون دلاری به بهره برداری رسید. این پروژه در جریان سفر اخیر مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز به عسلویه و بازدید از مجتمع گاز پارس جنوبی که با هدف ارتقای سطح آمادگی و افزایش هماهنگی واحدهای عملیاتی و ستاد برای تولید پایدار گاز در زمستان انجام شد، به عنوان یکی از پروژه های مهم استحصال میعانات گازی کشور در پالایشگاه دوم این مجتمع گازی به بهره برداری رسید.

 تغییر نگاه به اجرای پروژه ها با تکیه بر دانش مهندسان ایرانی

احمد باهوش، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی در این باره توضیح داد: در طراحی اولیه پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی، تدبیری برای استحصال جداگانه دو ماده پروپان و بوتان در این پالایشگاه اندیشیده نشده بود و صنایع پتروشیمی از ۱۰۰ درصد خوراک بوتان تولیدشده از سوی این پالایشگاه بهره مند نمی شدند. وی ادامه داد: با تأکید مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران بر بهینه سازی تولید و ارتقای کمّی و کیفی حجم استحصال میعانات و فراورده های گازی در پالایشگاه های گازی، مهندسان پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی با امکان سنجی، طراحی، تأمین متریال و اجرای موفقیت آمیز این پروژه تمام ایرانی، توانستند کل بوتان تولیدی پالایشگاه دوم را به صنایع پتروشیمی مربوطه ارسال کنند.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی تأکید کرد: پیش از این، رویکرد اصلی در این پروژه ها، به کارگیری مشاور و مجری خارجی بود؛ اما باور مدیران صنعت گاز به دانش و توان مهندسان و متخصصان ایرانی، این دستاورد را برای کشور رقم زد.

 آورده ۱۰۰ میلیون دلاری

حسین باغبان، مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی نیز درباره فرایند اجرای این پروژه گفت: مطابق برنامه ریزی اولیه، قرار بود پروژه طی مدت دو سال به سرانجام برسد؛ اما با تلاش مجموعه همکاران ما در پالایشگاه، بازه زمانی پروژه از مرحله مطالعه تا اجرا، به یک سال کاهش یافت. وی درباره منافع اجرای این پروژه برای کشور تصریح کرد: افزون بر دستاوردهای مادی پروژه، مانند اینکه از هدررفت سالانه ۱۶۸ هزار تن بوتان جلوگیری کرده و حدود ۱۰۰ میلیون دلار در سال درآمد ارزی را نصیب کشور خواهد کرد، تقویت روحیه خودباوری و اتکا به توان مهندسان و متخصصان ایرانی دستاورد به مراتب ارزشمندتری برای کشور است.  مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی در پایان یادآور شد: در فرایند مطالعات و اجرای پروژه، ابتکاراتی از سوی مهندسان پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی انجام شد که افزایش سرعت اجرای پروژه و در عین حال کاهش هزینه ها را به همراه داشت. این درحالی است که مشاور خارجی پیش از اجرای پروژه، تنها برای مرحله مطالعاتی درخواست ۷۰ هزار دلاری کرده بود؛ اما پالایشگاه دوم با رد این پیشنهاد، کل فرایند مطالعه تا اجرای پروژه را با دانش و تخصص مهندسان ایرانی پیش برد.

 

 

مشاور وزیر نفت در امور بانوان و خانواده منصوب شد

وزیر نفت، مریم مقدسی را به عنوان مشاور خود در امور بانوان و خانواده منصوب کرد.

در حکم جواد اوجی آمده است:

«با عنایت به تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند سرکار عالی به موجب این حکم به عنوان مشاور وزیر در امور بانوان و خانواده منصوب می شوید.

امید است با اتکال به الطاف خداوند متعال موفق و مؤید باشید.»