گفت وگو با رئیس هیات شنا، شیرجه و واترپلو شرکت ملی نفت ایران (بخش دوم )

انتخاب بهترین ها برای قهرمانی

مشعل    جلال چاوشی فر، رئیس هیات شنا، شیرجه و واترپلو شرکت ملی نفت ایران با حضور در تحریریه هفته نامه «مشعل» درباره یکی از موفق ترین تیم های ورزشی شرکت ملی نفت ایران یعنی تیم شنای نفت تهران و برنامه های حمایتی وزارت نفت برای توسعه ورزش نفت برای کارکنان و خانواده های آنان با هدف افزایش سلامت و شناخت استعدادهای ورزشی صحبت کرد. چاوشی فر تاکید می کند با توجه به وقفه ای که در آموزش و استعدادیابی در رشته شنا در دوره کرونا وجود داشت، تمام تلاش خود را خواهد کرد تا هرچه سریع تر بهترین استعدادها را شناسایی و آنها را برای حضور در لیگ شنا آماده کند. در شماره قبل هفته نامه مشعل بخش اول گفت و گو با چاوشی فر منشر شد و در این شماره نظر خوانندگان عزیر را به بخش دوم آن جلب می کنیم . 

با توجه به قانون جذب فرزندان کارکنان در تیم های ورزشی، تیم های شنای نفت تا چه اندازه نیازمند شناگران خارج از نفت برای رسیدن به استانداردهای لیگ برتر هستند؟

در دوره کرونا به دلیل حذف المپیادهای ورزشی، در زمینه شناسايي و جذب استعدادها  تا حدودي عقب ماندیم؛ این در حالی است که در مجموع استعدادهای بسیاری در رشته های مختلف شنا، شيرجه و واترپلو در حوزه نفت وجود دارد؛ به این معنا که بدنه اصلی تیم های ما که شامل 90 درصد از نیاز تیم برای قرار گرفتن روی سکوهاست، از سوی فرزندان شرکتی تامین می شود.

در این دوره توقف، سن قهرمانان ورزشی ما در حوزه ورزش بالا رفته و به همین دلیل در دوره جدید نتوانستیم برای حضور تیم در لیگ برتر از فرزندان شرکتی به حد مطلوب و كافي استفاده کنیم؛ درنتیجه نیاز به ورزشکاران خارج از مجموعه صنعت نفت بیشتر احساس می شود. با توجه به حمایت هایی که از نظر سخت افزاری، نرم افزاری و بودجه ای که از سوی اداره كل ورزش وزارت نفت و امور ورزش و تربيت بدنی شركت ملي نفت صورت می گیرد، می توانیم این نوید را بدهیم که در آينده نزدیک به طور حتم  فرزند شرکتی ملی پوش در رشته شنا خواهیم داشت.

در دوران شیوع کرونا استخرها  تعطیل شده بود؛ از این رو آموزشی نیز در این حوزه وجود نداشت تا بتوانیم استعدادیابی کنیم، اما خوشبختانه استخرهای ما در حال حاضر در شرایط خوبی قرار دارند و می توانیم دوباره شاهد روزهای درخشان در حوزه ورزش شنا در تیم های نفتی باشیم.

  با توجه به اهمیت توسعه ورزش شنا، در زمینه توسعه فضای ورزشی مورد نیاز در این حوزه چه برنامه هایی را دنبال می کنید؟

در سرفصل های بودجه ای اداره کل ورزش و شورای مرکزی وزارت نفت و امور ورزش و تربيت بدني شركت ملي نفت چند مساله مورد توجه قرار گرفته است که از آن جمله می توان به بودجه ورزش همگانی، ورزش قهرمانی و بودجه زیرساخت های ورزشی اشاره کرد.

زمانی که بحث زیرساخت پیش می آید، موضوع بودجه اجاره اماکن ورزشی نیز مورد توجه قرار می گیرد. خوشبختانه بودجه های بسیار خوبی به منظور توسعه و گسترش ورزش در این زمینه مورد توجه قرار گرفته  است و از آنجا که در همه نقاط کشور امکانات شرکتی نداریم، اجاره اماکن ورزشی به عنوان سرفصل بودجه ای در نظر گرفته شده است تا هر جا که خانواده های کارکنان حضور دارند، فضای مناسب ورزشی تامین شود.

در مناطق عملياتي و غيرعملياتی امکانات ورزشی مناسب شرکتی فراهم شده، اما در آن مناطقي که فضای ورزشی شرکتی وجود ندارد، با هدف حمایت از سلامت کارکنان و خانواده های آنان فضای ورزشی در قالب اجاره اماكن  ورزشی تامین می شود.

 یکی از مهم ترین کارهایی که در این زمینه صورت می گیرد، نظرسنجی از کارکنان است تا براساس آن، اولویت ورزشی همكاران و خانواده آنها شناسایی و تامین شود. خوشبختانه نگاه حمایتی قابل توجه مدیریتی در وزارت نفت به ورزش وجود دارد. در واقع در این بخش نگاه هزینه ای به ورزش وجود ندارد و ديدگاه، سرمایه گذاری برای سلامت کارکنان و خانواده هایشان است.

 برای حضور در فصل جدید لیگ شنا و حفظ جایگاه خود در لیگ چه برنامه هایی را دنبال می کنید؟

از همان روزی که مسابقات لیگ در سال گذشته به پایان رسید، فعالیت خود را برای شناسایی بهترین ها در سه رشته شنا، شيرجه و واترپلو را آغاز کرده ایم. تیم های شنای نفت در سراسر کشور رصد شده اند تا بتوانیم استعدادهای مناسب را شناسايي کنیم. در کنار آن، کسانی که خارج از مجموعه نفت فعالیت می کنند نیز بررسی می شوند. مسابقاتی که در سطح کشور برگزار می شود، از سوی مربی و سرمربی تیم شنای نفت رصد می شوند تا ببینیم چه استعدادهای جدیدی به مجموعه ورزش ملی ما اضافه شده و کدام یک از آنها می تواند در آینده درخشان باشد.

 بعد از شناسایی این ورزشکاران، سراغ مربیان آنها رفته و با ایجاد تعامل با مربیان و والدین ورزشکاران، همچنین  کسب رضایت از آنها، این استعدادها را به سمت تیم های حرفه ای خود و عقد قرارداد هدایت می کنیم.

 تا چه اندازه در جذب این استعدادها برای پیوستن به تیم نفت موفق عمل کرده اید؟

چنین کاری بسیار سخت است، چراکه رقیبان ما نیز بیکار ننشسته اند و همان طور که ما به دنبال شناسایی استعدادهای برتر و جذب آنها به تیم خود هستیم، تیم های رقیب نیز همین روش را دنبال می کنند؛ به همین دلیل به راحتی نمی توان هر ورزشکاری را به راحتی پای میز مذاکره نشاند.

تمام تلاش خود را می کنیم که نظر فرزندان شرکتی را جلب کنیم تا به تیم نفت بپیوندند. البته نباید این را فراموش کرد که ما یک تیم دولتی هستیم و الزامات قانونی برما حاکم است و همانند تیم های خصوصی دستمان برای هزینه کردن باز نیست و پیشنهادهای محدودی با توجه به قوانین بالادستی ارائه می دهیم. با توجه به حمایت های اداره كل ورزش وزارت نفت و امور ورزش شركت ملي نفت ايران، سعی کرده ایم با دست بالا وارد تعاملات ورزش قهرمانی شویم و خوشبختانه با اعتباری که در ورزش های آبی در کشور داشته ایم تا امروز توانسته ایم موفق باشیم و امیدوارم این روند همچنان ادامه پیدا کند.

 فکر می کنید بیشترین استعدادهای شنا در رشته های مختلف در کدام شهرها حضور دارند؟

در ورزش شنا، چند شهر هستند که می توان گفت بیشتر از شهرهای دیگر خروجی استعدادهای برتر و ملی پوش دارند که یکی از آنها مشهد است.درسال های قبل نیز خوزستان را می توانستیم به عنوان مهد شنا بدانیم اما چند سالی است که مشهد چنین جایگاهی را به دست آورده است.

 بعد از مشهد، می توان به اصفهان اشاره کرد که 3 ملی پوش مطرح ما از این استان هستند. کرمانشاه و تهران که شامل البرز هم می شود، ازجمله این شهرها هستند. نکته مهم این است که شهرهایی که بیشترین جمعیت خانواده های نفتی را دارند، باید مورد توجه قرار گیرند که از آن جمله می توان به خوزستان، بوشهر یا خراسان رضوی اشاره کرد. البته این را هم باید بگویم که از میان فرزندان نفتی که به عنوان استعداد شناسایی کرده ایم، می توان به شهرهایی چون زنجان، اراک، هرمزگان و شیراز اشاره کرد.

 در شیرجه نیز بیشترین استعدادها مربوط به تهران است و در رشته واترپلو بیشترین استعدادهای فرزندان شرکتی از خوزستان هستند؛ به گونه ای که بدنه اصلی تیم واترپلو، فرزندان نفتی این استان هستند. تاکید می کنم که برای شناسایی و آموزش استعدادها در ورزش شنا، یک نگاه کاملا ملی داشته و اصلا به دنبال نگاه با محدودیت شهرهای خاص نیستیم.

 در پایان این گفت وگو درباره شکل گیری مدرسه شیرجه در تهران توضیح می دهید.

با توجه به استقبال کارکنان و خانواده های آنان از ورزش شنا، به اندازه کافی دوره های آموزشی و تمرینی برگزار می شود، اما در حوزه شیرجه و واترپلو، اطلاع رسانی برگزاری مدرسه شيرجه و واترپلو داشته ایم تا براساس آن کسانی که تمایل به فعالیت در این دو رشته دارند، در یک آزمون شرکت کنند و بعد از موفقیت در آن  مورد حمایت و آموزش فنی قرار گیرند که بتوانند وارد تیم قهرمانی ما شوند. در شیرجه استقبال از مدرسه شيرجه خوب بوده است ولی در واترپلو از آنجا كه یک ورزش بسیار سنگین و پربرخورد است، پیدا کردن استعداد فرزند شركتی در این رشته تا حدودی محدود است.