عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

عملکرد وزارت نفت در زمینه افزایش برداشت گاز قابل دفاع است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: عملکرد وزارت نفت و دولت سیزدهم در زمینه افزایش برداشت گاز قابل دفاع است و معتقدم کارهای خوبی در مدت زمان روی کار آمدن این دولت در زمینه برداشت گاز انجام شده است.

جعفر قادری با اشاره به آغاز تولید گاز در فاز ۱۱ پارس جنوبی اظهار کرد: این اقدام های وزارت نفت و دولت سیزدهم همسو با افزایش بهره برداری از گاز انجام شده که می تواند به ما در افزایش صادرات گاز، رفع ناترازی و ذخیره سازی گاز کمک شایانی کند.

وی افزود: این اقدام دولت کمک می کند در ماه هایی، بویژه در زمستان که اوج مصرف گاز داریم و با بیشترین حجم مصرف هم روبه رو هستیم، کسری گاز نداشته باشیم و در تابستان هم این ظرفیت جدید به ما امکان می دهد با قطعی برق روبه رو نشویم و واحدهای پتروشیمی کشور در مقاطع مختلف در زمینه مصرف گاز بتوانند انرژی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: عملکرد وزارت نفت و دولت سیزدهم در زمینه افزایش برداشت گاز، عملکرد قابل دفاعی است و معتقدم کارهای خوبی در مدت زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم در زمینه برداشت گاز انجام شده است. اینکه ما بتوانیم از میدان های مشترک بهره برداری بیشتری داشته باشیم، سبب می شود از دیگر رقبایمان در این حوزه جلو بیفتیم.

 

 

    نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:

عملکرد مطلوب وزارت نفت در توسعه زیر ساخت ها

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نفت دولت سیزدهم در بحث توسعه زیرساخت های حوزه نفت و گاز، افزایش تولید و فروش نفت، همچنین وصول مطالبات موفقیت های خوبی کسب کرده است.

مهرداد گودرزوند چگینی، با تقدیر از اقدام های شایسته وزارت نفت در دولت سیزدهم اظهار کرد: وزارت نفت در دولت سیزدهم در بحث توسعه زیرساخت های حوزه نفت و گاز، افزایش تولید و فروش نفت، همچنین وصول مطالبات موفقیت های خوبی کسب کرده است.

وی افزود: همان طور که مجلس شورای اسلامی در حوزه نظارتی خود از وزیران سؤال می کند، یا حتی موضوع استیضاح نیز مطرح می شود، اما موفقیت های وزیر را نیز نادیده نمی گیرد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: معتقدم شخص وزیر نفت تاکنون فعالیت های شایسته ای برای توسعه صنعت نفت و گاز کشور داشته است.

گودرزوند چگینی اظهار کرد: وزارت نفت با اقدام های خود ثابت کرد می توانیم در خنثی سازی تحریم ها موفق باشیم که این مسئله اتفاقی بسیار مهم و ستودنی است.

 

بر اساس مصوبه هیأت وزیران

دولت سیزدهم اجرای طرح های بدون مجوز محیط زیستی را ممنوع کرد

بر اساس مصوبه هیأت وزیران، اجرای هر نوع طرح یا پروژه مشمول ارزیابی بدون مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع شد. بر اساس این مصوبه به منظور تعیین تکلیف طرح های تملک دارایی های سرمایه ای و طرح های صنعت نفت مشمول ارزیابی اثرات محیط زیستی و فاقد مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست و دارای پیشرفت فیزیکی منتهی به سال ۱۴۰۱، کارگروهی متشکل از سازمان حفاظت محیط زیست (مسؤول)، وزارت کشور، معاونت اجرایی رئیس جمهوری، سازمان برنامه و بودجه کشور، معاونت حقوقی رئیس جمهوری و دستگاه مجری تشکیل می شود و این کارگروه موظف است حداکثر ظرف ۶ ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه طرح های مربوط را تعیین تکلیف کند.

تشکیل کارگروه مذکور، رافع مسؤولیت های قانونی سازمان حفاظت محیط زیست و دستگاه های مجری نیست.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

دیپلماسی دولت سبب افزایش صادرات نفت شد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: دیپلماسی مؤثر دولت به افزایش صادرات نفت منجر شده است.

منصور شکراللهی افزایش صادرات نفت را نشان دهنده موفقیت دولت و وزارت نفت در بخش دیپلماسی انرژی دانست و اظهار کرد: بهره برداری از فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی از موفقیت های بزرگ دولت سیزدهم است.

وی با بیان اینکه مجموعه وزارت نفت نشان داده متخصصان ایرانی می توانند با وجود تحریم ها خوب کار کنند و موفق باشند، افزود: خوشبختانه ظرفیت های بالایی در حوزه نفت داریم و تاکنون قراردادهای خوبی با کشورهای مختلف به امضا رسیده و بهره گرفتن از این ظرفیت ها آغاز شده و آینده وزارت نفت روشن است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: اکنون از یک سو تولید نفت و فروش آن افزایش یافته و از سوی دیگر مطالبات را به بهترین نحو دریافت می کنیم.

شکراللهی اظهار کرد: همه این دستاوردها با دیپلماسی موفق دولت و توانمندی های وزیر نفت حاصل شده است.

 

 

تثبیت قیمت نفت در ادامه کاهش های داوطلبانه اوپک پلاس

قیمت جهانی نفت خام به دنبال انتظارها درباره تمدید عرضه بعضی از تولیدکنندگان عمده اوپک پلاس تثبیت شد.

قیمت نفت در بحبوحه انتظارات مبنی بر اینکه تولیدکنندگان عمده عضو ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیر اوپک (اوپک پلاس) عرضه را محدود نگه خواهند داشت، در معاملات روز دوشنبه (۱۳ شهریورماه) ثابت بود، در حالی که امیدها به بانک مرکزی ایالات متحده برای ثابت ماندن نرخ بهره برای جلوگیری از تضعیف اقتصاد آمریکا افزایش یافت.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در معاملات بازار آی سی ای لندن برای تحویل در ماه نوامبر در ساعت ۸ صبح روز دوشنبه با ۱۶ سنت افزایش به ۸۸ دلار و ۷۱ سنت به ازای هر بشکه رسید.

قیمت نفت خام شاخص دبلیوتی آی آمریکا در معاملات بازار بورس نیویورک (نایمکس) برای تحویل در ماه اکتبر با ۱۸ سنت افزایش ۸۵ دلار و ۷۳ سنت برای هر بشکه داد و ستد شد.

هر دو شاخص نفتی در معاملات هفته گذشته پس از دو هفته کاهش به بالاترین حد خود در بیش از نیم سال گذشته رسیدند.

سوگاندا ساچدوا، معاون اجرایی و استراتژیست ارشد شرکت آسم اینوستمنت آدوایزرز (Acme Investment Advisors) در این باره گفت: قیمت نفت خام تا حد زیادی ناشی از پیش بینی کاهش بیشتر عرضه از سوی کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت از جمله روسیه و عربستان سعودی بوده است.

وی افزود: با این حال، افزایش مداوم تولید نفت آمریکا می تواند افزایش قابل توجه قیمت های نفت را محدود کند.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه روز پنجشنبه هفته گذشته (نهم شهریورماه) اعلام کرده بود روسیه با شریکان خود در اوپک پلاس روی پارامترهای ادامه کاهش عرضه نفت به توافق رسیده است.