شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران

استفاده حداکثری از دانش بنیان ها در صنعت انتقال نفت

سرپرست پژوهش و فناوری شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران از امضای دو تفاهمنامه همکاری علمی و فناوری این شرکت با شرکت های دانش بنیان به منظور بومی سازی، ساخت و اجرای سیستم های نشت یاب خطوط لوله نفت کشور در یک سال گذشته خبر داد.

علیرضا رضایی گفت: با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۱ به نام «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» و در اجرای منویات مقام معظم رهبری برای استفاده حداکثری از توانمندی و ظرفیت های علمی و فنی شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری، نشست های پرشماری در سطوح مدیریتی و کارشناسی این شرکت با شرکت های دانش بنیان برگزار شد که پس از بررسی و جمع بندی نهایی، دو تفاهمنامه همکاری علمی و فنی با شرکت های دانش بنیان منعقد شد.

وی افزود: بومی سازی، ساخت و بازرسی داخلی خطوط لوله انتقال نفت با استفاده از پیگ هوشمند و پروژه بومی سازی، ساخت و اجرای سیستم نشت یاب و انشعاب یاب خطوط لوله، پروژه هایی هستند که به منظور اجرای آنها با شرکت های دانش بنیان تفاهمنامه همکاری امضا شد.

رضایی، جمع آوری و تدوین مجموعه نیازهای فناورانه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و درج در کتابچه مجموعه نیازهای فناورانه شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی را از دیگر اقدام های انجام شده در یک سال گذشته برشمرد و یادآور شد: سال ۱۴۰۱ با هدف دانش بنیان کردن مجموعه فعالیت های شرکت و احصای چالش های فنی و عملیاتی، همچنین دستیابی به تولید داخل اقلام راهبردی، ابتدا با استعلام از مدیریت ها، مناطق عملیاتی و واحدهای فنی نسبت به جمع آوری نیازهای پژوهشی و فناورانه مورد نیاز اقدام و پس از بررسی کارشناسی، طبقه بندی و گزینش نهایی این نیازها، شناسنامه مربوط به هرکدام تهیه و در نهایت در کتابچه مجموعه نیازهای فناورانه شرکت ملی پالایش و پخش ثبت شد.

وی ادامه داد: پس از برگزاری نشست های پرشمار در سطح شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، همچنین مدیریت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت و پس از  تکمیل پرسشنامه های مربوطه از سوی مدیران و نخبگان صنعتی، سند راهبردی توسعه فناوری های شرکت ملی پالایش و پخش تهیه و به استناد ابلاغ مصوبه هیأت مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران تصویب و ابلاغ شده است. سرپرست پژوهش و فناوری شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به استفاده از ظرفیت کارگروه ساخت بار اول اشاره و اظهار کرد: پارسال همچنین پیگیری های لازم برای استفاده از ظرفیت کارگروه ساخت بار اول به منظور دریافت مجوز اجرای پروژه های ساخت بار اول بومی سازی و ساخت روتور GGT توربین Sulzer S7 و بومی سازی تجهیز پیگ هوشمند برای بازرسی خطوط لوله انجام شد.

 

   شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب

 امضای تفاهمنامه همکاری با دانشگاه آزاد گچساران

شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران، دانشگاه آزاد اسلامی گچساران و پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با هدف توسعه سطح همکاری های علمی و فناوری تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

غلامرضا کمالی، مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: به منظور دستیابی به اهداف مندرج در سند چشم انداز، برنامه ششم توسعه کشور وگام دوم انقلاب اسلامی، همچنین با توجه به ظرفیت علمی استان کهگیلویه و بویراحمد، تعامل، اشتراک و بهره مندی از ظرفیت های دانشی استان بیش از پیش ضرورت دارد؛ از این رو با نگاه استفاده حداکثری از ظرفیت بومی و علمی استان تفاهمنامه حاضر میان پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران و شرکت بهره برداری نفت و گچساران امضا می شود.

وی افزود: این تفاهمنامه شامل همکاری در همه زمینه های آموزشی، پژوهشی، فناوری، خدماتی و دانشجویی خواهد بود. بررسی، طراحی و اجرای دوره های کارگاهی تخصصی برای بالا بردن مهارت و تخصص افراد بومی، استفاده از تجهیزات و امکانات علمی و آموزشی، همکاری در زمینه تهیه و تبادل اطلاعات علمی، تحقیقاتی و مشاوره ای مورد نیاز، فرصت مطالعاتی اعضای هیأت علمی در منطقه عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، اجرای طرح پژوهانه برای انجام هدفمند تحقیقات با محوریت ارتقای نوآوری و ابتکار در تأمین نیازهای تحقیقاتی صنعت نفت، همچنین واگذاری چالش های اولویت دار و نیازهای شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران به دانشگاه گچساران و دیگر واحدهای دانشگاهی و فناور استان کهگیلویه و بویراحمد که دارای توانمندی درزمینه های مورد نظر باشند، بخش های مهم و اهداف این تفاهمنامه به شمار می روند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران تصریح کرد: همکاری با شرکت های دانش بنیان و بهره گیری از تجربه ها و ظرفیت علمی استان برای حل چالش های این شرکت از درگاه راه حل های فناورانه، بدون شک از اهداف تعیین شده مدیریت کنونی است.

در ادامه محمد گلستان باغ، رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به تحول حوزه پژوهش در پیگیری مشکل ها و چالش های سازمان گفت: در مدت یک سال گروه جوان پژوهش و فناوری توانست حدود ۲ هزارمیلیارد تومان پروژه پژوهشی و بار اول با اشتغال بیش از یکهزار نفر را کارسازی کند.

وی گفت: هشت قرارداد تولید بار اول در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با ارزش مجموع حدود ۶۰۰ میلیارد تومان امضا شده که رقم برآورد شده از صرفه جویی ارزی این پروژه ها حدود ۱۲ میلیون یورو است.گلستان باغ با اشاره به اینکه در حوزه قراردادهای پژوهشی ۳۳ قرارداد جاری با ۱۶ مرکز تحقیقاتی مجزا امضا شده و ۲۶ پروژه نیز در مرحله امضای قرارداد است، تصریح کرد: از ابتدای حضور تاکنون بیش از ۲۴۰ پیشنهاد پژوهشی و بار اول را از مراکز دانشگاهی و دانش بنیان کشور دریافت کرده و بیش از ۷۰ نیاز پژوهشی نیز از مجموعه مدیریت های مناطق نفت خیز جنوب گرفته ایم.

وی اظهار کرد: چهار قرارداد فرصت مطالعاتی برای نخستین بار از سوی اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و ۱۰ تفاهمنامه با مراکز علمی، دانشگاهی و دانش بنیان امضا شده است.

 

شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران

آماده سازی موکب شهدای کهگیلویه و بویراحمد برای پذیرایی از زائران

موکب دائمی شهدای کهگیلویه و بویراحمد در مرز شلمچه، با امکانات کامل برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی(ع) در حال آماده شدن است.

غلامرضا کمالی، مدیرعامل این شرکت گفت: خوشحالیم که موفق شدیم وعده ای را که به مردم خوب و نجیب استان کهگیلویه و بویراحمد داده بودیم، به سرانجام برسانیم.

وی با بیان اینکه موکب استان کهگیلویه و بویراحمد فقط یک زمین خالی بود که هر سال به صورت موقت برپا می شد، افزود: با توجه به پیگیری های استاندار، برنامه ریزی برای ساخت ساختمان موکب این استان در دستور کار شرکت نفت و گاز گچساران قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران اظهار کرد: با وجود گرمای طاقت فرسای جنوب، با انجام کار به صورت شبانه روزی هم اکنون بیش از ۶۰ درصد کار با پیشرفت خوبی مراحل پایانی خود را طی می کند و بزودی ساختمان موکب شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد تقدیم مردم خوب استان خواهد شد.

 

شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری

راه اندازی فاز نخست جاده امیدیه – جایزان

فاز نخست جاده امیدیه به جایزان به طول ۸.۵ کیلومتر از سوی شرکت نفت و گاز آغاجاری پس از 16 سال وقفه در اجرا به بهره برداری رسید.

جواد تقی زاده، مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری در آیین بهره برداری از این طرح ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی گفت: همسو با مسؤولیت های اجتماعی، فاز نخست پروژه جاده امیدیه به جایزان که عملیات اجرایی آن از ۱۶سال پیش تاکنون راکد مانده بود، با تأکید دولت سیزدهم بر انجام پروژه های نیمه تمام در زمان مشخص، از سوی شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری، به طول ۸.۵ کیلومتر شامل اجرای روکش آسفالت، ایمن سازی، نصب علائم راهنمایی، گاردریل و خط کشی جاده با اعتباری بیش از ۴۵۰ میلیارد ریال تکمیل شد و به بهره برداری رسید.

وی افزود: فاز دوم این طرح نیز طبق برنامه زمان بندی با هزینه ای بیش از ۶۳۰ میلیارد ریال در حال انجام است که عملیات اجرایی آن تا پایان سال انجام خواهد شد.

حجت الله دهدشتی، معاون استاندار خوزستان نیز در این آیین، ضمن تسلیت ایام اربعین سیدالشهدا(ع) و تبریک هفته دولت اظهار کرد: کار بزرگی که در دولت سیزدهم به عنوان یک ابرپروژه در حال انجام است، امیدآفرینی است و رویکرد همه دولتمردان در زمینه اجرای فرمایش رهبر انقلاب اسلامی که فرمودند:« نزدیک قله ایم، خستگی و ناامیدی ممنوع» در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در زمینه اجرای مصوبه های سفر ریاست جمهوری، با پیگیری های مستمر نماینده مردم در مجلس و مسؤولان بخش های مختلف شهرستان، کارهای خوبی در حوزه مسؤولیت های اجتماعی در حال تحقق است که امیدواریم این پروژه ها بزودی به مرحله نهایی برسد و مردم این شهرستان و مناطق همجوار از این خدمات بهره مند شوند.

 

  مدیریت عمران مناطق نفت خیز

توسعه صادرات با ۴ خطه کردن مسیر خرمشهر- اهواز

عملیات اجرایی 4 خطه کردن مسیر خرمشهر به اهواز با هدف توسعه مسیرهای صادراتی، تقویت پدافند غیرعامل و کاهش مصرف سوخت در قالب اجرای مسؤولیت اجتماعی صنعت نفت در حال اجراست.عملیات اجرایی 4 خطه کردن این مسیر به طول ۴۰ کیلومتر و عرض ۱۲.۲ متر با اعتباری بیش از ۳ هزار میلیارد ریال اجرا می شود.

مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی همسو با ایفای مسؤولیت اجتماعی به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران، 4 خطه کردن جاده خرمشهر _اهواز را که یکی از مسیرهای صادرات به مرز شلمچه و از مسیرهای پرترافیک استان خوزستان به شمار می رود و سال ۱۴۰۱ ابلاغ شده، به عهده دارد.با توجه به فعالیت شرکت های متعدد در مسیر خرمشهر به اهواز و تردد روزانه بیش از 150 هزار دستگاه وسیله نقلیه از این مسیر، 4 خطه کردن این محور از اولویت هایی است که در دستور کار مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز کشور با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان قرار دارد.4 بانده کردن جاده خرمشهر - اهواز افزون بر تقویت مسائل مربوط به پدافند غیرعامل در منطقه، تردد کاروان راهیان نور و زوار اربعین حسینی به سمت مرز شلمچه را نیز تسهیل می کند.

تکمیل این پروژه نیز در رشد و توسعه روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته در طول مسیر اهمیت بسزایی دارد. کاهش مصرف سوخت و آلایندگی به مقدار ۳۰ درصد، کاهش زمان سفر و ایمنی از دیگر مزایای اجرای این طرح است.شکوفایی اقتصادی منطقه، تسهیل در تردد یک میلیون و ۸۳۰ هزار نفر از شهروندان، همچنین کاهش تصادفات جاده ای به میزان۶۰ درصد، از دیگر مزیت های 4بانده کردن مسیر خرمشهر - اهواز است.

 

  شرکت بهره برداری نفت و گاز اروندان

بهره برداری ازمدرسه ۴ کلاسه شهید سلیمانی در خرمشهر

مدرسه 4 کلاسه شهید قاسم سلیمانی در کوی آریای شهرستان خرمشهر از سوی شرکت نفت و گاز اروندان به بهره برداری رسید.عبدالله عذاری اهوازی، مدیرعامل این شرکت در آیین گشایش مدرسه ۴ کلاسه شهید قاسم سلیمانی که با حضور جمعی از مسؤولان استانی برگزار شد، گفت: این مدرسه در ادامه اقدام های این شرکت در حوزه مسؤولیت های اجتماعی به همت پایگاه بسیج در قالب طرح سازندگی و محرومیت زدایی احداث و به نام سردار شهید قاسم سلیمانی نامگذاری شده است.

وی افزود: شرکت نفت و گاز اروندان همسو با وظایف ذاتی خود در امر تولید نفت تلاش کرده که در زمینه مسؤولیت های اجتماعی به مناطق و شهرهای پیرامونی تأسیسات نفتی در غرب کارون خدمات ارزنده ارائه دهد.

عذاری اهوازی تصریح کرد: این شرکت احداث، مرمت و تعمیر مدارس با اولویت ساخت فضاهای آموزشی را در دستور کار خود قرار داده است. مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با اشاره به تلاش های انجام شده در ساخت وتکمیل مدرسه4 کلاسه شهید سلیمانی در کوی آریای خرمشهر از همه کارکنان وبسیجیان جهادگر این شرکت، همچنین مسؤولان دست درکار شهرستان خرمشهر قدردانی کرد.