مدیر منابع انسانی شرکت پالایش نفت تبریز در گفت وگو با «مشعل» تشریح کرد:

به کارگیری راهبردهای هوشمندانه برای ماندگاری نیروی انسانی

سمیه راهپیما   منابع انسانی به عنوان رکنی مهم و تاثیرگذار در پیشبرد اهداف یک سازمان، همواره مدیران را بر آن داشته است تا به این حوزه، توجه بیشتری نشان دهند و با ایجاد فضای مطلوب کار برای کارکنان، زمینه بهتری را به منظور رشد و شکوفایی خلاقیت ها و ایده های شان که در نهایت منجر به بهره وری بیشتر خواهد شد، فراهم سازند. هر تصمیمی که در سازمان ها گرفته می شود، تاثیر مستقیم آن بر منابع انسانی خواهد بود؛ از این رو توجه به تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها در این حوزه اهمیت بسیاری دارد. در بخش های تولیدی همچون پالایشگاه ها نیز این مهم صدق می کند، به این معنا که نیروی انسانی و کارآمدی آن می تواند بر زنجیره تولید و محصول نهایی آن تاثیر مستقیم بگذارد و این واحد تولیدی را سرشار از منفعت و یا عکس آن، متضرر سازد. از این رو واحدی به همین نام دایر شده تا ضمن بهره برداری مطلوب از نیروی انسانی، چرخ های اقتصاد نیز در مسیر کسب منافع کشور روان بچرخد. غلامرضا تندرو، مدیر منابع انسانی پالایشگاه تبریز در خصوص نیروی انسانی، اهمیت آن و فعالیت های انجام شده در این حوزه، مواردی را مطرح کرده که در ادامه می خوانید.

  منابع انسانی یکی از کلیدی ترین مدیریت ها در هر سازمان به شمار می رود. برای رفاه حال کارکنان چه خدماتی در نظر گرفته شده است؟

برای ارائه خدمات منابع انسانی، نمی توان سطحی در نظر گرفت؛ اما می توان گفت این حوزه به لحاظ کمی و کیفی، فضای زیادی برای کار دارد. ما هم تلاش می کنیم برای این نیروی تحول آفرین و مهم که در کنار فعالیت های تولیدی که در پالایشگاه تبریز انجام می هند، خدمات حداکثری را به آنها ارائه دهیم.

در دو سال گذ شته، اقدام های خوبی برای رفاه کارکنان انجام شده و سعی کرده ایم از تلاش مدیران پیشین نیز به عنوان سکویی آماده برای این منظور استفاده کنیم که هم زحمات آنها بی نتیجه نماند و هم گامی برای بهتر شدن شرایط کار و رفاه کارکنان برداشته شده باشد.

 یکی از شاخه های فعالیتی منابع انسانی، مربوط به جذب نیرو است. دراین زمینه چه اقداماتی از سوی این مدیریت صورت گرفته است؟

قراردادهای کاری افرادی که در پالایشگاه فعالیت می کنند، به چند بخش رسمی، مستقیم، پیمانکاری و روزمزد تقسیم می شود. در دو سال گذشته 60 نفر از افراد روز مزد، به پیمانکاری و قرارداد مستقیم تبدیل وضعیت شده اند.

150 نفر دیگر هم که در زمره ایثارگران هستند، در مرحله تبدیل وضعیت از پیمانکاری به قرارداد مستقیم قرار دارند.

پالایشگاه تبریز به این دلیل که خصوصی است،جذب نیرو به صورت رسمی ندارد و تنها می تواند قرارداد مستقیم داشته باشد.

 با توجه به بازنگری نمودار سازمانی این شرکت، چه تغییراتی در این زمینه ایجاد شده است؟

 هم اکنون کسانی در پالایشگاه هستند که طی 5 سال آینده بازنشسته خواهند شد و این به معنای کمبود نیرو در آن زمان است. برای رفع این مشکل، هیأت مدیره پالایشگاه تبریز مصوبه ای برای جذب 211 نفر صادر کرده که 141 نفر آنها از طریق آزمون و از دانشگاه تبریز جذب خواهند شد.

روند مصاحبه کاری این افراد، طی چهار ماه آینده انجام می شود، ضمن آنکه در حال برنامه ریزی برای جذب مجدد نیرو از طریق برگزاری آزمون هستیم تا به صورت مستقیم و پیمانکاری بر اساس آیین نامه جذب شوند.

 آیا طبقه بندی مشاغل که برای رفاه حال کارکنان مطرح شده بود، دراین پالایشگاه اجرایی شده است؟

از مرداد سال 1400 طرح طبقه بندی مشاغل در این پالایشگاه اجرا شده و در پی آن، عدالت در دریافتی کارکنان قرارداد مستقیم و پیمانکاری بهبود یافته وبیش از50 درصد به دریافتی آنها افزوده شده که رضایتمندی کارکنان را به همراه داشته است.

 افزون بر موارد اخیر، درحوزه ارائه تسهیلات رفاهی و ورزشی به کارکنان، چه اقدام هایی انجام شده است؟

در دوران کرونا ارائه تسهیلات رفاهی به کارکنان به دلیل شرایط آن زمان کاهش و گاه متوقف شده بود؛ اما پس از گذر از این دوران و باحمایت مدیریت ارشد شرکت پالایش نفت تبریز، خدمات دهی روالی عادی به خود گرفت و هم اکنون نزدیک به 80 درصد کارکنان از تسهیلات رفاهی و ورزشی استفاده می کنند.

مجتمع های رفاهی سرعین و انزلی، مجموعه هایی هستند که کارکنان پالایشگاه تبریز می توانند به همراه خانواده از این اماکن استفاده کنند. برخی از کارکنان تقاضای استفاده از خدمات مجتمع رفاهی محمود آباد و زائر سرای مشهد را دارند که برای پاسخ گویی به این درخواست کارکنان، با شرکت ملی نفت برای استفاده از فضاهای یاد شده تهاتر شده است.

با تهاتر انجام شده، توانسته ایم100سهمیه برای کارکنان پالایشگاه تبریز به منظور استفاده از مجتمع تفریحی محمود آباد اختصاص دهیم و مجوز 80 سهمیه دیگر را هم در فصل پاییز گرفته ایم. برای زائر سرای مشهد هم 25 سهمیه اختصاص یافته است. در مقابل؛ کارکنان شرکت ملی نفت هم می توانند از امکانات پالایشگاه (در سرعین و بندر انزلی) استفاده کنند.

 در زمینه ارائه تسهیلات ورزشی چطور؟

در خصوص ارائه تسهیلات ورزشی نیز تلاش کرده ایم شرایطی را برای استفاده کارکنان از امکانات ورزشی فراهم کنیم.

به همین منظور پیرو تعامل انجام شده با پتروشیمی تبریز، چهار نوبت از استخر پتروشیمی تبریز به کارکنان پالایشگاه تبریز اختصاص یافته که دو نوبت آن مخصوص خانم هاست.

با هشت استخر دیگر نیز قرارداد بسته ایم و کارت های 10جلسه ای با کمترین هزینه برای کارکنان در نظر گرفته شده است. همچنین کلاس های آموزش شنا برای فرزندان کارکنان در استخرهای مجزا در نظر گرفته ایم و در این زمینه با چند استخر قرارداد داریم.

هم اکنون 240 نفر برای شرکت در کلاس های شنا ثبت نام کرده اند. برای فرزندان زیر 15سال کارکنان نیز مدرسه فوتبال دایر است که 120 نفر آنها مشغول به فعالیت در این رشته هستند.

افزون براین موارد، برنامه های ورزشی ژیمناستیک و تنیس سالنی هم در تابستان و مناسبت های مختلف سال مانند دهه فجر اجرا می شود.

 در دوران کرونا، جذب نیروی کارآموز درشرکت های پالایشی بسیارمحدود شده بود؛ اما پالایشگاه تبریز در این زمینه محدودیتی نداشت. لطفا در این زمینه توضیح دهید؟

در آن دوران که هیچ ارگان و شرکتی کارآموز پذیرش نمی کرد؛ پالایشگاه تبریز برای ارائه دوره های آموزشی این کار ار انجام می داد. برای این منظور، سالن «مدل روم» تجهیز و واحدهایی برای آموزش به کار آموزان، شبیه سازی شد. با این توضیح که آموزش به کارآموزان، محدود به فصل تابستان می شود.

 برای آموزش کارکنان قراردادی و پیمانکاری چه برنامه هایی انجام می شود؟

 برای نیروهای تازه استخدام هم دوره های آموزشی برگزارمی شود تا کارمحیط های عملیاتی را فراگیرند. نیروهای قرارداد مستقیم و پیمانکار هم با توجه به تقویم آموزشی، دوره آموزشی لازم را برای فعالیت در بخش های مختلف پالایشگاه طی می کنند.

 آموزش اشکال مختلف دارد و از آنجا که اعتقاد بر تغییر شکل آموزش داریم، فعالیت هایی هم در این حوزه انجام شده است. برای مثال وقتی کاربر رایانه خود را فعال می کند، چند اسلاید آموزشی روی مانتیور او ظاهر خواهد شد و از این طریق برخی موارد آموزشی به او ارائه می شود. آموزش ایستا نیست و شکل پویایی دارد و در نشست 5 تا 10 دقیقه به نکات آموزشی اختصاص دارد.

 چه برنامه هایی برای ماندگاری نیروهای خود در دستور کار دارید؟

در کنار جذب نیروی انسانی، ماندگاری آنها نیز بسیار اهمیت دارد. نیرویی که بدون تجربه و سابقه کار وارد پالایشگاه می شود، پس از مدت ها کار کردن، مهارت هایی را کسب می کند که به واسطه آن می تواند جذب شرکت های دیگر شود؛ از این رو باید به نوعی برای نگهداشت و ماندگاری برنامه ریزی کرد و تعلق سازمانی را افزایش داد. در این مسیر افزون بر ارائه خدمات رفاهی و ورزشی، تلاش شده است با فعالیت های جانبی مثل قدردانی از کارکنان و اهدای لوح یابود به آنها در مناسبت های مختلف، حس ماندگاری آنها درسازمان تقویت شود.

 در پایان اگر صحبتی باقی مانده، بفرمایید؟

مدیریت منابع انسانی بسیار اهمیت دارد؛ چرا که اصلی ترین سرمایه یک سازمان به شمار می روند. اگر فردی بخوبی آموزش نبیند، در فرایند کار خود دچار مشکل می شود. اگر نیروی خوبی را جذب و روی مباحث دانشی و بینشی آنها کار شود، ماندگاری افراد در سازمان بیشتر خواهد شد. پالایشگاه تبریز آرمان رسیدن به رده چهارم آسیا را در زمینه پترو پالایش شدن دارد و این مستلزم راهبردی صحیح و هوشمندانه در منابع انسانی و پایش منظم آن است.

در بازنگری نمودار سازمان نیز، مدیریت دانش و نظام پیشنهادها را ساختارمند کرده ایم و هم اکنون زیر نظر منابع انسانی و آموزش قرار دارد. در این زمینه هر یک از کارکنان که پیشنهادهای خلاقانه و ارزنده ای داشته باشند، آن را درسامانه نظام پیشنهادها ثبت می کند و این پیشنهادهای خلاقانه پس از بررسی،در صورت عملیاتی بودن، در فرایند تولید یا بهبود فضای کار، مورد استفاده قرار می گیرند.

به طورحتم، باید فضای بهتری برای صاحبان فکر و اندیشه ایجاد شود تا ایده های بهتر و کاربردی تر نمود پیدا کند.