شرکت مهندسی و توسعه گاز در خور نام «ایران» فعالیت می کند

 بر فراز  قله افتخار

 مشعل      شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران امروز در قله ای قرار گرفته که در حوزه اجرای پروژه ها راه حل هایی ویژه در دستور کار دارد و پروژه های غیرمتعارف صنعت گاز را با بهره گیری از ظرفیت شرکت های داخلی به بهره برداری می رساند. این شرکت در این مسیر، با حمایت همه جانبه از شرکت های توانمند داخلی، تجهیزات ایرانی را در پروژه های بزرگ به کار گرفته و ریسک های آن را نیز پذیرفته است. در ادامه گام های شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در اجرای پروژه های کلان، طولانی ترین حفاری افقی جهان از زیر آب با قطر 30 اینچ در حال اجراست. بر پایه گزارش ها، در قالب این طرح، عبور خط 6 اینچ مورد نیاز برای انتقال اطلاعات و پدافند عامل به طول 3 هزار متر با موفقیت کامل اجرا شده است و با تکمیل این پروژه یک نصاب قابل افتخار در دنیا ثبت می شود. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، یکشنبه (29 مردادماه) در بازدید اصحاب رسانه از تاسیسات تقویت فشار گاز شهید رفیعی راد (آرادان) به تشریح فعالیت های این شرکت پرداخت.

رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت:«صنعت گاز ایران، بزرگ ترین مجموعه شبکه تولید، پالایش، انتقال و توزیع جهان را در اختیار دارد؛ این  صنعت در بی نظیرترین و قوی ترین رژیم های تحریم دنیا قرار دارد؛ با این حال تولید گاز از 400 میلیون مترمکعب در سال 1389 به یک میلیارد مترمکعب در روز رسیده است.»

 خودکفایی در آلیاژ X70

نوشادی با بیان اینکه هم اکنون 65 شرکت در کشور شیرآلات صنعتی تولید می کنند، اعلام کرد: در خط لوله انتقال گاز 56 اینچ نهم سراسری که عملیات اجرایی اهواز تا کوهدشت آن به طول 400 کیلومتر آغاز شده است، از آلیاژ X70 بهره گرفته ایم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه تست این لوله با موفقیت انجام شده و هم اکنون در حال حمل به کارگاه برای نصب است، ادامه داد: خوشبختانه در تولید آلیاژ X70 به خودکفایی رسیده ایم؛ درحالی که یک دهه قبل تنها X52 تولید می کردیم. بر این اساس هم اکنون با مصرف 30 درصد فولاد کمتر همان کیفیت لوله را تولید می کنیم. وی با اشاره به اجرای تاسیسات تقویت فشار گاز آرادان گفت: در این تاسیسات، تجهیزاتی که قرار است حساس ترین و پیچیده ترین بخش تاسیسات نفت و گاز را کنترل کند، داخلی سازی کرده ایم. خوشحالیم که شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در میان شرکت های توسعه ای در صنعت نفت برای استفاده از این سیستم ها در داخل کشور پیشتاز است. این فرایند را با یک شرکت آغاز کردیم و هم اکنون سه شرکت داخلی این تجهیزات حساس کنترلی را تولید می کنند.  نوشادی یادآور شد: به طور متوسط برای احداث تاسیسات تقویت فشار گاز حدود 60 تا 100میلیون یورو (بستگی به ظرفیت ایستگاه) اعتبار نیاز است.

 افزایش پایداری شبکه شمال و شمال شرق

نوشادی تاکید کرد: با بهره برداری از تاسیسات تقویت فشار گاز شهید رفیعی (آرادان) حجم انتقال گاز 10 میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد. این تاسیسات با آرایش 1+2 همسو با سیاست وزارت نفت در تقویت خطوط شمال و شمال شرق طراحی شده است. به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، 90 درصد کالای این پروژه از جمله کمپرسور، ظروف تحت فشار برق و شیرآلات از سوی شرکت های داخلی ساخته شده است. همچنین برای نخستین بار از سیستم کنترل ایرانی بهره گرفته ایم. نوشادی اعلام کرد: مبلغ قرارداد این تاسیسات 40 میلیون یورو و 4 هزار و 100 میلیارد ریال است.

 آغاز فعالیت برون مرزی شرکت مهندسی

نوشادی با اشاره به صدور خدمات فنی- مهندسی از سوی ایران گفت: در حوزه اصلاح اساسنامه محدودیتی نداریم و نقشه راه صدور خدمات فنی و مهندسی به تصویب شورای مدیران شرکت گاز رسیده است. وی با بیان اینکه در یکی از کشورها، طراحی یک پروژه را انجام داده ایم و شرح کار نیز تهیه شده و در حوزه مالی نیز توافق کرده ایم. وی تاکید کرد: صدور خدمات و فنی و مهندسی به حمایت سطح عالی سیاست گذاران کشور نیاز دارد. انتظار داریم مورد حمایت قرار بگیریم تا بتوانیم این برنامه را محقق کنیم. امیدواریم این حمایت و هدایت را بتوانیم از ارکان مربوطه دریافت کنیم و فعالیت هایمان را انجام دهیم.

 زنجیره تامین، هنر یک مدیر صنعتی

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه زنجیره تامین، هنر یک مدیر صنعتی است، تاکید کرد: در شرایطی که ایران با تحریم روبه رو است، بهره گیری از یک زنجیره تامین که در راه اندازی هر پروژه ما را با مشکل مواجه نکند، هنر یک مدیر پروژه است. نوشادی با بیان اینکه این زنجیره ما را مستقل و بی نیاز کرده است، ادامه داد: اولویت های ما بسیار فراتر از این موارد است و دو شرکت داخلی کشور تاکنون نزدیک به 150 توربین ساخته اند.

 بهره برداری از 5 تاسیسات تقویت فشار گاز

نوشادی اظهار کرد: در سه ماه گذشته پنج ایستگاه تقویت فشار گاز از جنوب کشور تا مرکز و غرب وارد مدار شده است. امیدوارم بتوانیم در خور نام و جایگاه مهندسی، توسعه و ایران ظاهر شویم.

به گفته نوشادی، ساخت تاسیسات تقویت فشار گاز آرادان بدون تاخیر در جریان است و براساس برنامه تعریف شده وارد مدار می شود. پیمانکار این پروژه، سال گذشته پروژه ای را زودتر از موعد به بهره برداری رساند.

 تحقق آرزوی دیرینه معماران شبکه انتقال گاز

نوشادی با بیان اینکه این پیمانکار بخش خصوصی برای تکمیل رینگ شرقی کشور در فرایندی رقابتی انتخاب و در حال فعالیت است، افزود: با بهره برداری از این پروژه و اتصال استان سیستان و بلوچستان به استان خراسان جنوبی، یکی از آرزویی های دیرینه معماران شبکه انتقال گاز کشور محقق می شود. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران یادآور شد: اجرای رینگ شرقی کشور، 15 بهمن ماه سال گذشته در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار گرفت و شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به عنوان یک مجموعه حرفه ای مدیریت پروژه در کشور، فرایند رقابتی را برای انتخاب پیمانکار کلید زد.

نوشادی ادامه داد: بلافاصله پهبادهای نقشه برداری در استان های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی به پرواز درآمده و مدارک مهندسی پایه تهیه شد.  به گفته وی، در روزهای پایانی سال 1401، پیمانکار این پروژه مشخص شد و هم اکنون با 62 درصد پیشرفت در دست اجراست.  مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه این پروژه در حوزه های امنیتی، تخصصی و منطقه جغرافیایی مشابه پروژه ایرانشهر-چابهار است، تاکید کرد: پروژه ایرانشهر- چابهار در مدت سه سال انجام شد؛ درحالی که تقویت رینگ شرقی کشور در 18 ماه اجرایی می شود.

 هیات مدیره چابک و جسور

نوشادی با اشاره به تغییر نرخ ارز و حمایت از پیمانکاران گفت: قراردادهایمان به صورت ارزی- ریالی امضا می شود و بسیار منعطف و سریع هستیم و مشکلی در این حوزه نداریم.

نوشادی ادامه داد: بلافاصله زمانی که نرخ ارز دچار نوسان زیاد می شود، شیوه های اجرای پروژه را تغییر می دهیم. اعضای هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران دانا، چابک و جسور هستند.   مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اظهار کرد: درصورت تاخیر سازمان برنامه و بودجه در اعلام نرخ تعدیل ناشی از تورم، به صورت خودکار به این قضیه ورود کرده و مبلغی به عنوان علی الحساب نرخ تورم به پیمانکاران اختصاص می یابد و پس از اعلام رسمی سازمان برنامه، مبالغ نهایی تسویه می شود.

 جسارت قبول ریسک

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران یادآور شد: بخشی از برنامه های این شرکت در حوزه خودکفایی و بهره گیری از ظرفیت داخل زمستان سال گذشته محقق شد. وی تصریح کرد: شرکت مهندسی با اعتماد به شرکت های داخلی، ریسک استفاده از کالاها، اقلام و تجهیزات را در شبکه و تاسیسات پذیرفت و با این جسارت و تدبیر، مسیر داخلی سازی بسیاری از این موارد را طی کرده ایم.مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ادامه داد: با این جسارت، امروز شاهد استفاده از کارت ها، سی پی یوها و بسیاری از کالاهای ساخت داخل در تاسیسات تقویت فشار گاز و شبکه انتقال گاز هستیم.  نوشادی با بیان اینکه لازم است خودکفا شویم و در ادامه نیز باید مسیر تجاری سازی طی کنیم، اظهار کرد: با توجه به بلوغ و تکاملی که در شبکه انتقال گاز کشور در حال اتفاق است حتما باید فرصت های کاری خارج از مرزها را برای نظام پیمانکاری، مهندسان مشاور و سازندگان فراهم کنیم. وی تاکید کرد: باید قابلیت و توانمندی های خود را افزایش دهیم تا نیاز دیگر کشورها آنان را به تعامل وادار کند.مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران یادآور شد: سرپا نگهداشتن شبکه انتقال گاز کشور با این تعداد توربین به منزله روی هوا بودن 320 هواپیماست که هیچ وقت قرار نیست به آشیانه بازگردند و باید 24 ساعته در طول سال کار کنند.