ایجاد امید و انگیزه در میان کارکنان

رئیس مرکز انتقال نفت ایده لو بر اهمیت ایجاد انگیزه و امید در کارکنان صنعت نفت تاکید می کند و با اشاره به نادیده گرفتن مولفه مدیریت تعالی سازمانی در این صنعت عریض و طویل معتقد است: باید هرچه سریع تر به فکر بالابردن سطح انگیزه، ارتقای بهره وری و بازدهی نیروی کار بود. مرکز ایده لو هم به نوبه خود با کمبودهایی دست وپنجه نرم می کند. در این میان، مسائل و مشکلات ناشی از تورم و گرانی ها هم بر این کمبودها دامن زده و دیگر رمقی برای کارکنان باقی نمانده است. مگر می شود «با این هزینه ها» از پس مخارج سرسام آور زندگی امروزی برآمد. با یک نگاه گذرا در بین چهره های خسته و رنجور کارکنان، کاملا این مسأله ملموس و محرز می شود که دیگر انگیزه ای برای کار وجود ندارد و مدیران ما باید برای تقویت روحیه کارکنان تدابیر لازم را بیندیشند. صبوری منش می افزاید: دسترسی به آب سالم و کافی که در واقع جزء بدیهی ترین نیازهای اولیه هر محیط کاری است، کمبود آن در مرکز انتقال ایده لو بشدت احساس می شود. متاسفانه دوری این مرکز به شهر زنجان و به موازات آن، نبود دسترسی به برخی امکانات شهری، شرایطی را فراهم کرد که در برهه ای از زمان، بالغ بر 90 درصد کارکنان، متقاضی انتقال از این مرکز شوند. به همین دلیل، ترتیبی اتخاذ شد تا منازل سازمانی به شهر زنجان انتقال یابد تا حجم متقاضیان قدری کاهش پیدا کند که خدا رو شکر نتیجه بخش هم بود.

       بهره مندی از سیستم های نوین مدیریتی

او از مولفه مدیریت تعالی سازمانی صحبت کرده و برای تحقق این مهم، با تاکید بر ضرورت بهره مندی از سیستم های نوین مدیریتی در حوزه ها و بخش های مختلف صنعت نفت و گاز کشور بیان می کند: نباید نسبت به استفاده از شیوه ها و روش های نوین مدیریتی غافل بود؛ چرا که این نوع ساختارهای مدیریتی، امکان بهسازی و پیشرفت سازمان را به دنبال خواهد داشت. اکنون دنیا در تصرف دستیابی به سیستم های تعالی سازمانی است، بویژه روزآمد کردن آن است که باید این مهم نیز به طور جدی پیگیری شود. موضوع مورد اشاره بعدی، بحث تحقیق و توسعه است. امروزه بزرگترین صنایع دنیا، موفقیتشان را مدیون نوآوری و بهره مندی از فناوری های جدید هستند که در سایه گسترش واحدهای تحقیق و توسعه رقم می خورد. ما ناگزیر هستیم تا در زمینه تحقیق و توسعه بیشتر کار کنیم و وقت بگذاریم تا بتوانیم از نتایج آن به نحو مطلوب و اثربخشی در بخش های مختلف صنعت استفاده کنیم. جدا از این مباحث، نمونه عینی آن، این است که حدود 92 کیلومتر خطوط لوله در حوزه استحفاظی مرکز ایده لو واقع شده که کل این مسیر ازسوی دو خط بان پایش و رصد می شود که در حال حاضر، این روش های پیمایش و ارزیابی در دنیا منسوخ شده است و از طریق سیستم های پهپادی و به صورت آنلاین انجام می شود که متاسفانه ما از این مدل سیستم های نظارتی محروم هستیم.رئیس مرکز انتقال نفت ایده لو با بیان اینکه به روزرسانی سیستم های کنترل از راه دور نه تنها انگیزه و بهره وری کارکنان را بالا برده؛ بلکه مخاطرات ناشی از برخی فرایندهای کاری در صنعت نفت را هم کاهش می دهد، اظهار می کند: زیرساخت های مدیریتی را باید احیا کرد و از ارتباطات نوین بهره جست. با آنکه اینترنت لازمه هر فعالیتی است؛ اما در بهره مندی از آن با محدودیت مواجهیم. موضوع بعدی شایسته سالاری است. متاسفانه در بازه زمانی 5 تا 10 سال آینده، صنعت نفت بشدت از داشتن نیروی کار مجرب و کارآزموده خالی خواهد شد. نفرات جایگزین آموزش های لازم را برای تصدی پست های مدیریتی ندیده اند و بالتبع از دانش و مهارت های فنی لازم برخودار نخواهند بود. این مسأله در درازمدت بشدت آسیب زاست و باید برای آن راهی اندیشید. اکنون زمان و شرایط با سابق فرق کرده، مانند همان تغییراتی که بر نوع پوشش ها و فرهنگ جامعه حاکم شده است. در واقع حل کردن چالش ها نه تنها زمان بر که انرژی بر هم است و اگر بسرعت حل وفصل نشود، قطعا سیستم متزلزل خواهد شد.

        نقش بی بدیل حراست

قدر مسلم آنکه، مقوله امنیت و حفظ و حراست از هرگونه تهدید و آسیب در صنعت عظیم و بزرگی چون نفت، مرهون تلاش های مجدانه نیروهای حراستی است که با اقتدار و هوشمندی نسبت به شناسایی تهدیدها، فرصت ها و آسیب های احتمالی گام برداشته و این موضوع به نوبه خود می تواند در تامین امنیت پایدار، بویژه در مسیر تعالی سازمان مثمرثمر واقع شود. اهمیت مجموعه ارزشمندی چون حراست، زمانی بیشتر نمایان می شود که پروژه های صنعت نفت باید مطابق با یکسری ملاحظات امنیتی و حفاظتی اجرایی شود. بر این اساس، نقش حراست در تعالی سازمان هم نمود دارد و طبیعی است که این حوزه هم مانند دیگر بخش های صنعت باید مورد توجه و اهتمام مدیران باشد. در واقع کارکنان واحدهای حراست شرکت خطوط لوله و مخابرات با وجود تمامی کم و کاستی ها، همواره برای حفاظت و صیانت از تاسیسات صنعت نفت، از جان خود مایه گذاشته اند. در این میان مرتضی حیدری، رئیس حراست مرکز انتقال نفت ایده لوست که چالش موجود در بخش حراست مرکز را در یک کلام خلاصه می کند؛ کمبود نیروی انسانی و از آرزویی سخن می گوید که دستیابی به آن چندان دور نیست؛ بازنگری در برخی قوانین حاکم بر حوزه خطوط لوله و تغییرات اجمالی در قوانین مربوط به حوزه نگهداشت. او ادامه می دهد: در گذشته غالب نگاه ها پیرامون حراست، امنیتی بود و متناسب با هر تعداد نیروی کار فعال در دیگر بخش ها، در حوزه حراست هم به همان میزان نیروی شاغل وجود داشت؛ اما اکنون شرایط با سابق فرق کرده است. نیروی کار بخش حراست 13 نفر بود که هم اکنون این تعداد به 5 نفر کاهش پیدا کرده. از طرفی با وجود مشکلات اقتصادی و تورم ناشی از آن، روند مهاجرت ها معکوس و به دنبال آن ارزش زمین در روستاها و اطراف آن بالا رفته و این مسأله موضوع تسهیل اراضی و دسترسی به حوزه های استحفاظی را با مشکل روبه رو کرده که طبیعتا برای برون رفت از این چالش ها، باید نیروی انسانی به میزان کافی وجود داشته باشد.حیدری، بازنگری در قوانین مربوط به حوزه خطوط لوله و نوسازی برخی قوانین حوزه نگهداشت را از راهکارهایی بر می شمارد که در رفع چالش های این مسیر راهگشاست.

       اکسپوزسازی در ایده لو

مرکز انتقال نفت ایده لو چند سالی است که در کنار تمامی وظایف محوله، درگیر عملیات اکسپوزسازی یا همان روکار کردن لوله هاست؛ اگر چه این نوع از عملیات جزء پرشمار عملیات سخت و طاقت فرسا در مجموعه خطوط لوله و مخابرات به شمار می آید؛ اما از جهات مختلف حایز اهمیت است. بهرام بهاروند، رئیس واحد مهندسی ساختمان شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه شمالغرب که مسؤولیت مستقیم اجرای عملیات اکسپوزسازی در مرکز انتقال نفت ایده لو را به عهده دارد، درباره این عملیات توضیحاتی ارائه می کند.او در ابتدای اظهارات خود، در باره مزایای این طرح می گوید: در واقع عملیات اکسپوزسازی یا همان نمایان کردن لوله های انتقال نفت خام و فراورده های نفتی که در دل خاک مدفون هستند، چون در درازمدت ممکن است با انواع و اقسام آسیب های محیطی مواجه شوند یا بر اثر رطوبت موجود در خاک دچار فرسودگی و خوردگی شوند، برای تسهیل در نظارت و پایش آنها این عملیات صورت می گیرد.

بهاروند صیانت از محیط زیست، پایش مستمر خطوط، شناسایی نشتی های احتمالی و اصلاح، تعمیرات و نوسازی خطوط لوله را از بارزترین مزیت های اجرای این دست از عملیات می داند و یادآور می شود: این پروژه از سال 1401 با هزینه کردی بالغ بر 5 میلیارد و 700 میلیون ریال کلید خورد و هم اکنون با پیشرفت بیش از 60 درصدی روبه روست که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، کمتر از دو ماه آینده، کار به اتمام خواهد رسید.

اینجا مرکز انتقال نفت ایده لو است و دریافت و ارسال نفت خام و انواع فراورده های نفتی استان های شمالغرب کشور به همت کارکنان این مرکز استمرار دارد. عقربه های ساعت، حوالی بعدازظهر را نشان می دهد. پس از کمی استراحت و صرف ناهار، برای بازدید از دیگر مراکز تحت مدیریت شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه شمالغرب راهی می شویم. پای در رکاب جاده می گذاریم تا به مرکز انتقال نفت ابهر برسیم.

کارکنان توانمند و نجیب صنعت نفت ! بیش از هر زمان دیگری قدردان تان هستیم.

ادامه دارد....