
در نشست خبری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران مطرح شد:
21 تن کاتالیست ایرانی در پالایشگاه های فراسرزمینی
مشعل در آستانه هفته دولت و به میزبانی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، نشستی با حضور جلیل سالاری، مدیرعامل این شرکت، ارسلان رحیمی، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، فرهاد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران برگزار شد. در این نشست، جلیل سالاری ضمن ارائه گزارشی مبسوط از حوزه کاری خود، به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد که مشروح آن را در گزارش پیش رو می خوانید.
حضور در پالایشگاه های فراسرزمینی، صدور کاتالیست و خدمات رسانی در حوزه های فنی به این پالایشگاه ها، یکی از راهبردهای کلان شرکت ملی پخش فراورده های نفتی است که جلیل سالاری درنشست خبری با خبرنگاران به آن پرداخت. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران،گفت: این شرکت نخستین مجموعه از چهار شرکت اصلی وزارت نفت است که توانسته به پالایشگاه های فراسرزمینی و صدور خدمات فنی و مهندسی ورود کند و اکنون 1.6 میلیون قطعه کالای ایرانی به یکی از پالایشگاه های ونزوئلا صادر کرده است. جلیل سالاری با بیان اینکه نخستین کاتالیست تولید کشور در حوزه بهینه سازی را به ونزوئلا صادر کرده ایم و این نشان از توانمندی و دانش فنی مهندسان داخل کشور دارد، افزود: در نتیجه همکاری پژوهشگاه صنعت نفت و یک شرکت دانش بنیان ایرانی، نخستین کاتالیست تولید بنزین به عنوان نمونه به این کشور صادرشده است و در آینده نزدیک نیز ۲۱ تن کاتالیست صادر خواهد شد. وی همچنین با بیان این که نخستین کمپرسور ساخت داخل نیز آماده رونمایی است تا در یک کشور خارجی به بهره برداری برسد، تصریح کرد: تیم های فنی- تخصصی در حوزه های مختلف از جمله پیگرانی، خطوط لوله و مخابرات، مکانیک، برق و اچ اس ای و ... نیز در حال بررسی و ارزیابی شرایط برای حضور در بازارهای بین المللی هستند.
توجه به صدورخدمات فنی – مهندسی در دولت سیزدهم
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران با اشاره به صدور خدمات فنی و مهندسی در دولت سیزدهم استفاده از توانمندی و استفاده از نیروهای انسانی و عمل نکردن تعهدهای دولت قبل گفت: در آغاز به کار دولت سیزدهم، تعهدهای انجام نشده زیادی از دولت قبل در شرکت ملی پالایش و پخش بر زمین مانده بود. وی تصریح کرد: آن زمان روزانه 8 میلیون لیتر بنزین به شرکت های خارجی فروخته شد که پول برخی از آنها وصول نشد؛ در مواردی نیز هم پول به خزانه کشور واریز شد، اما به تعهدها عمل نشد و این باعث ناترازی شد.
انتقال 144 میلیارد لیتر فراورده نفتی در سال گذشته
سالاری در بخش دیگری از صحبت های خود به توسعه در مجموعه های خطوط لوله و مخابرات و انبارهای نفت اشاره کرد و افزود: ذخیره سازی به تناسب رشد در کشور یک تکلیف به شمار می رود و ظرفیت ذخیره سازی متناسب با نیازهای کشور است. اکنون به ظرفیت برخی نیروگاه ها افزوده شده است و در سال 6 تا 7 بار مخازن را پر می کنیم و باید ظرفیت 45 روزه را برای آنها پیش بینی کرد. او با بیان اینکه به منظور افزایش ذخایر راهبردی سوخت درکشور باید مخازنی ایجاد و به تناسب مصرف، خطوط جدید نیز احداث شود، گفت: سال گذشته ۱۴۴ میلیارد لیتر فراورده نفتی درکشور منتقل شد که ۶۰ درصد آن به دلیل توسعه نیافتن زیرساخت ها به وسیله نفتکش جابه جا شد. به گفته وی، در بخش ریلی این حجم جا به جایی سوخت ۳۳ درصد بوده که این مقدار با توجه به مصرف ۶۰ تا ۷۰ لیتر گازوئیل در هر ۱۰۰ کیلومتر برای جابه جایی فراورده نفتی، باتوجه به اختلاف قیمت در انتقال فراورده به وسیله نفتکش، عدد بسیار بزرگی است و برای رفع این مشکل به ایجاد تنوع در جابه جایی نیاز داریم. سالاری ادامه داد: هم اکنون نزدیک به 5 میلیارد لیتر فرآورده نفتی در نیروگاه های کشور ذخیره و 85 تا 90 درصد مخازن فعال در بخش نیروگاهی ازگازوئیل پر شده است. وی با اشاره به میزان مصرف بنزین در مناطق مختلف کشور گفت: مصرف این فرآورده نفتی در شمال غرب کشور، نزدیک به ۱۰ میلیون لیتر آن هم در شرایطی که تولید روزانه پالایشگاه تبریز در این محدوده جغرافیایی، حدود ۳.۸ میلیون لیتر است. سالاری گفت: مصرف بنزین روزانه در استان تهران نیز به طور میانگین ۲۱ میلیون لیتر است که عددی بزرگ و معادل با مصرف این فراورده در سه استان کشور است، همچنین حجم مصرف بنزین تهران و منطقه شمال کشور در مجموع بیش از روزانه 40 میلیون لیتر است. به گفته وی، مصرف بنزین در شمال شرق کشور نیز روزانه میلیون لیتر، در استان مرکزی ۱۷ میلیون لیتر در روز، در غرب کشور روزانه 9 میلیون لیتر، در جنوب غرب ۶ میلیون لیتر در روز و در جنوب کشور نیز حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز ثبت شده است.
ضرورت توجه به بهینه سازی مصرف سوخت
سالاری با اشاره به بهینه سازی مصرف سوخت گفت: هم اکنون میانگین مصرف روزانه بنزین به 115 میلیون لیتر رسیده است که عمده منابع تولیدی آن در جنوب کشور قرار دارد؛ از این رو با توجه به این بعد مسافت باید راهکارهایی در نظر گرفته شود که در عرضه آن باچالش رو به رو نشویم. توجه ویژه به بهینه سازی مصرف سوخت می تواند به رفع این مشکل کمک زیادی کند.
وی تصریح کرد: از جمله اقدام های انجام شده در حوزه بهینه سازی مصرف سوخت، تعریف اجرای خطوط لوله جدید بود که در حال پیگیری برای اجرایی شدن است، ضمن آنکه مطالعات مهندسی آن تمام شده است و اکنون در فرآیند فاز اجرایی قرار دارند. سالاری ادامه داد: باید میزان مصرف سوخت خودروهای سبک و سنگین را کاهش دهیم، ضمن آنکه برای اجرایی شدن آن با تمام شرکت های خودروساز سبک و سنگین نشست های متعددی برگزار شده است. با نوسازی ناوگان حمل و نقل درکشور می توان مصرف روزانه 63 میلیون لیتر گازوییل در کشور را کاهش داد.
سوخت سوزی 58 میلیارد دلاری
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران با اشاره به مصرف روزانه 180 تا 200 میلیون لیتر سوخت مایع درکشور گفت: نزدیک به 58 میلیارد دلار سوخت سوزی در حمل و نقل کشور داریم که با صرفه جویی 10 تا 20 درصدی سوخت می توانیم منابع آزاد را صادر کنیم و تحقق این امر نیازمند ایجاد زیرساخت های مناسب است. به گفته او، در بند «ر» قانون بودجه سال ۱۴۰۲ تکلیف شده است۴۰ درصد سود پالایشی صرف اجرای طرح های کیفی سازی شود وشرکت های پالایشی درمجامع این رقم را پیش بینی کرده اند، ضمن آنکه طرح های پالایشی برای این شرکت تعریف شده است. سالاری با بیان این که یکی از مهم ترین مباحث بند «ر» کیفی سازی نفت کوره است و در حوزه دانش فنی آن دچار مشکل هستیم، تصریح کرد:برای رفع این مشکل واجرایی شدن آن،شرکت های فعال در این حوزه شناسایی و طرح های جدید به صورت پایلوت تعریف شده است. وی ادامه داد: با شرکت های دانش بنیان قرارداد امضا شده و به زودی از دو طرح پایلوت در این زمینه درهفته دولت رونمایی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در ادامه با اشاره به ورود 20 درصدی شرکت ها بر اساس اصل 44 قانون اساسی کشور گفت: با توجه به تکالیف شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران درخواست داده ایم تا برخی طرح ها از اصل ۴۴ و فهرست واگذاری خارج شوند.
صدور 4 میلیون قطعه کارت سوخت
سالاری گفت: در زمان آغاز به کارم در مجموعه شرکت ملی پخش فراورده های نفتی تنها 9 هزار قطعه کارت سوخت وجود داشت، اما اکنون این رقم به سالانه حدود ۲.۵ میلیون قطعه رسیده؛ این در حالی است که سالانه ۱.۵میلیون خودروی جدید به ناوگان حمل و نقل کشورافزوده می شود. او با بیان اینکه در دولت سیزدهم ۴میلیون قطعه کارت سوخت صادر شده است، افزود: با غربالگری کارت هوشمند سوخت می خواهیم خودروهای غیرفعال را شناسایی کنیم و کارت هوشمند با حجم سهمیه موردنیاز به افراد اختصاص دهیم، البته کارت آزاد ویژه شرایط اضطرار نیز همچنان در جایگاه ها موجوداست.
تامین سوخت در اربعین
سالاری درباره تمهیدات تامین و توزیع سوخت اربعین نیز گفت: هماهنگی ها با ستاد اربعین انجام و سوخت موردنیاز خودروهای ناوگان سنگین و کارت های هوشمند بر مبنای پیمایش پیش بینی شده است. وی گفت: امیدواریم بتوانیم در این مدت ضمن تمرکز بر خودروهای عمومی در مبادی ورودی، سوخت مورد نیاز را پیش بینی کنیم که پیش بینی جایگاه های سیار در مناطق کرمانشاه، مهران، ایلام، چذابه و شلمچه از جمله آنهاست.
انتقال 131 میلیارد لیتر سیال نفتی با خط لوله
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران نیز در این نشست خبری با بیان اینکه انتقال مواد نفتی از خطوط لوله به لحاظ اقتصادی و زیست محیطی اهمیت فراوان دارد، افزود: ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله در سراسر کشور گسترده شده است تا سالانه رقمی افزون بر۱۳۱ میلیارد لیتر مواد نفتی را به مبادی مصرف انتقال دهد.
ارسلان رحیمی به هزینه های انتقال از شبکه جاده ای و شبکه خطوط لوله اشاره کرد و افزود: هزینه های انتقال از شبکه جاده ای در مقایسه با خطوط لوله، نزدیک به 9.5 تا ۱۰ برابر است؛ امروز هزینه انتقال مواد نفتی از طریق شبکه خطوط هر تن -کیلومتر ۷۹۰ ریال است و این هزینه با نفتكش هاي جاده پيما 7 هزار و 380 ریال است. مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران همچنین به قاچاق سوخت اشاره و تصریح کرد: بخشی از قاچاق سوخت به انشعاب های غیر مجاز مربوط می شود و متاسفانه افراد سودجو خود را در معرض خطرحوادث ناشی از این برداشت ها قرار می دهند.
وی با بیان این که به منظور کنترل این انشعابات غیرمجاز با استفاده از شبکه فیبر نوری همکاری با دانشگاه شریف آغاز و در قالب پایلوت عملیاتی شده است، تصریح کرد: این مهم در مرحله امضای قرار داد است، ضمن این که دو تفاهمنامه دیگر با همین دانشگاه در زمینه انشعاب یاب و نشت یاب امضا شده است. رحیمی با بیان اینکه طی دو سال گذشته بیش از ۹۰ درصد از برداشت های غیر مجاز قبل از برداشت، کشف شده اند، افزود: هرچند آمار سرقت ها و انشعابات غیر مجاز افزایش یافته، اما آمار برداشت ها به شدت کاهش پیدا کرده است.
صدور خدمات فنی- مهندسی در شرایط تحریم
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران نیز با حضور در این نشست خبری به صدور خدمات فنی - مهندسی واحد FCC پالایشگاه ال پالیتو پرداخت و گفت: خوشبختانه توان و تخصص مهندسان کشور بالاست و در شرایط تحریم، افزون بر همکاری با پالایشگاه های فراسرزمینی، بسیاری از پروژه های پالایشی مهم کشور که بزرگترین آن مربوط به طرح تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان می شود، به طور کامل از سوی متخصصان ایرانی اجرا شده است. فرهاد احمدی خبر داد: در آینده نزدیک نیزنخستین کمپرسور ایرانی که به استاندارد کشورهای آمریکایی برابری می کند، در پالایشگاه فراسرزمینی استفاده خواهد شد. به گفته او، برای توسعه دانش فنی و تجهیزات و استفاده از توان ساخت داخل، رسالتی تعریف شده است و امروز بیش از ۲ میلیون قطعه و کالا را صادر کرده ایم. افزون بر تأمین نیاز داخل، صدور دانش فنی– خدمات و کالا را هم به خارج از کشور داریم.
شفاف سازی استفاده از کارت های سوخت
مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی نیز با اشاره به اقدام های صورت گرفته طی دو سال گذشته در این شرکت گفت: در حوزه سیاست های غیر قیمتی برای مدیریت مصرف سوخت در کشور اقدام های موثری طی انجام شده که مصداق آن ساماندهی کارت سوخت جایگاه داران است. علی اکبر نژادعلی ادامه داد: در طرح ساماندهی کارت سوخت جایگاه داران هم اکنون بیش از ۵۰ درصد از توزیع سوخت کشور از طریق کارت های سوخت شخصی و با نرخ اول انجام می شود، بیش از ۲۵ درصد نرخ دوم با استفاده از کارت سوخت شخصی بوده و حدود ۳۰ درصد نیز از طریق کارت سوخت جایگاه داران انجام می شود. به گفته او، استفاده از کارت سوخت آزاد اضطراری جایگاه ها به واسطه تک نرخ بودن بنزین، به صورت یک فرهنگ درآمده بود که با اجرای این طرح به سمت استفاده از کارت سوخت شخصی برای شفاف سازی در این حوزه حرکت کردیم و امیدواریم تا پایان شهریورماه امسال به نتیجه مطلوب دست یابیم.