ده پیام عاشورا

محرم برای ما «فروردین جان» و عاشورا برای ما «بهار ایمان» است؛ هرجا که شیعه ای زندگی می کند، در این ایام با عطر عاشورا معطر و دلش بیقرار کربلا می شود و با حضور در مجالس حسینی و دسته های عزاداری و حسینیه ها و با سوگواری و عرض ادب به ساحت حضرت اباعبدالله (ع) جانی تازه می گیرد و با اهل بیت عصمت و سالار شهیدان و شهدای کربلا پیوند می خورد.

مکتب عاشورا، دانشگاه عزت و حماسه و ایمان است و ما هم افتخار می کنیم که در این مدرسه عشق و ایثار، ثبت نام کنیم و درس های آن را بیاموزیم و در زندگی به کار ببندیم.

عاشورای حسینی برای ما درس ها و پیام های بسیار دارد. ده پیام از این قیام را مرور می کنیم:

 1. عزت و سربلندی مسلمان، در سایه جهاد و شهادت و مبارزه در راه حق و عدالت است. مرگ شرافتمندانه در این راه، «حیات ابدی» و زندگی با خواری و خفت، تن دادن به زبونی و ذلت «مرگ تدریجی» است.

 2. تکلیف یک مسلمان متعهد، دفاع از ارزش های دینی، دعوت به پاکی و نیکی، «امر به معروف ونهی ازمنکر»، اصلاح جامعه و مبارزه با مفاسد و منکرات و انحرافات است واگر این فریضه ترک شود، بدان مسلط می شوند و سقوط جامعه حتمی است. قیام کربلا برای عمل به همین تکلیف بود.

 3. شهادت طلبی، سلاحی است که هر امتی به آن مسلح شود، شکست ناپذیر می شود. خون بر شمشیر پیروز است و شهیدان راه خدا زندگان همیشه تاریخ و سرمایه های الهام بخش جوامع هستند. پس برای عزت یک جامعه، باید «فرهنگ شهادت طلبی» را ترویج کرد.

 4. فلسفه قیام کربلا، احیای دین و ترویج نماز وگسترش معنویات ومبارزه با منکرات است. پیروان اباعبدالله (ع) با ایمان و عمل و تقوا و جهاد خویش، نشان می دهند که این فلسفه را شناخته و آن را پذیرفته اند و در راه آن تلاش می کنند.

 5. برای یک مسلمان، بالاتر از هر چیز، عمل به وظیفه و انجام تکلیف است، هرچه باشد و هرجا باشد، چه با فتح نظامی، چه با شهادت، چه با ماندن، چه با رفتن، چه با فریاد، چه با سکوت، قیام برای خدا شکست ندارد و هرکه به «وظیفه » عمل کند، پیروز است، هرچند در ظاهر شکست بخورد.

 6. مدعیان مسلمانی بسیارند. اما در صحنه امتحان است که مؤمنان صادق و مدعیان دروغین و منافق شناخته می شوند. آنان که در جبهه نبرد حق و باطل، به هر بهانه ای امام حق را یاری نکنند و خود را کنار بکشند و به گوشه عافیت و راحت بخزند، مردود شدگان این امتحانند، هرچند سابقه درخشان ایمانی و انقلابی داشته باشند.

 7. اگر چهره های شاخص و افراد نافذ و مورد توجه جامعه «خواص امت» در لحظه های حساس به وظیفه خود عمل نکنند، جامعه را به ذلت و حیرت وافکار را به انحراف واسلام و تشیع را به انزوا می کشانند. «رسالت خواص»، بسی سنگین است و تکلیف آگاهان، بسی خطیر و حساس!

8. شیعیان حسین (ع) و پیروان فرهنگ عاشورا، هرگز با دشمنان اسلام و مسلمین سازنش نمی کنند و عزت و سربلندی خود را به زندگی حقیرانه و بردگی ستمکاران و جباران نمی فروشند. جان می دهند، ولی دین و ایمان و شرافت را از دست نمی دهند.

 9. عزاداری برای امام حسین (ع) و شهدای کربلا و اهل بیت مظلوم، نشانه همدلی و همراهی و همگامی با حماسه آفرینان عاشوراست.

 زنده نگه داشتن عاشورا، رمز بقای این حماسه جاوید است و سلاح اشک، فریاد مظلومیت بر ضد ظالمان است.

 10. آنان که به حکومت ظالمان و فاسدان تن بدهند و در برابر فساد و ظلم و بدعت و تحریف، سکوت و سازش کنند و جان خود را بیش از دین و عزت و شرف، دوست بدارند، ذلت دنیوی و عذاب اخروی و خشم خدا و نفرین خلق خدا را برای خود می خرند.

 شعار عاشوراییان «هیهات منالذله» است و مدالشان عزت و آزادگی.

خدایا!... ما را در شناخت درس ها و پیام های قیام عاشورا و عمل به وظیفه، موفق بدار.

افتخار همدلی با اهل بیت (علیهم السلام) و همراهی با قرآن و عترت را از ما مگیر.

ما را به زیارت و شفاعت امام حسین (ع) برسان.

سلام برحسین (ع) و یارانش،

درود بر دوستان و پیروان و عزادارانش.

 

حکمت های حسینی  معیار دوست خوب چیست؟

 امام حسین (علیه السلام) فرمودند: مَن اَحَبَّک نَهاکَ وَ مَن اَبغَضک اَغراکَ؛ هر کس تو را دوست بدارد (از بدی ها) تو را نهی می کند و هر که دشمنت باشد (به بدی ها) تشویق می کند (موسوعة کلمات الامام الحسین، ص ۷۴۳).

 شرح حدیث

دوست خوب، مثل آینه است، خوب و بد را آن گونه که هست، نشان می دهد. بی غرض و بی کینه است. نه بزرگ نمایی می کند، نه عیوب تو را از تو می پوشاند.

دوست نسبت به دوست باید «نیک خواه» باشد.

معنای نیک خواهی این است که اگر رفتار بدی در تو ببیند، دوستانه گوشزد می کند و تو را از انجام آن نهی می کند. اگر با دوستان بد نشست و برخاست کنی، تذکر می دهد. اگر غذای فاسد بخوری، تو را باز می دارد. اگر در سراشیبی سقوط قرار داشته باشی، هشدار می دهد و مانع سقوط تو می شود.

اینها نشانه محبت واقعی و دوست شایسته است.

ولی اگر کسی بدخواه تر باشد، تو را به بدی ها تشویق می کند و در راه غلط، چشم اندازی زیبا نشانت می دهد تا به هلاکت برسی.

معتادان، می کوشند دوستان خود را هم به اعتیاد بکشند.

خلافکاران، همراهان خود را هم به خلاف سوق می دهند.

گناهکاران، سعی می کنند دیگران را هم همرنگ و همراه خود کنند.

اینها نشانه آن است که خیرخواه تو نیستند و به مصلحت تو نمی اندیشند.

باید آغوشی باز برای پذیرش انتقادهای خیرخواهانه و مشفقانه دوستان دلسوز داشته باشیم و گوشی شنوا برای شنیدن هشدارها و نهی های آنان و چشمی تیزبین برای دیدن عیوب خویش و لغزشگاه های مقابل.

راستی، معیار دوست خوب چیست؟

 

عطر ماندگار:  از بیانات رهبر معظم انقلاب

حادثه عظیم عاشورا

ایام محرم [ایام مهمی] است. محرم فقط دهه عاشورا نیست؛ یک حادثه عظیم در ایام محرم در تاریخ اتفاق افتاده که این حادثه تمام شدنی نیست. نه به معنای اینکه نظایر آن و اشباه آن استمرار پیدا می کند، آن به جای خود محفوظ، که بحث دیگری است، اما خود این حادثه مثل خورشیدی است که غروب ندارد. یک وقت حادثه عظیمی اتفاق می افتد، امروز اتفاق می افتد و فردا از بین می رود؛ [مثل ] این حادثه نیست. این حادثه مثل خورشید بی غروبی است که همواره بوده تا امروز، بعد از این هم خواهد بود. یک تصویر و ترسیم جاندار و باحقیقتی است از مبارزه نور و ظلمت، جنگ حق و باطل، جنگ شرافت با لئامت و دنائت؛ البته اوجش روز عاشورا بود، لکن مقدمات آن روزهای اوایل محرم، قبل از عاشورا فراهم شد، بعد از عاشورا، مثل یک چنین روزهایی، حادثه عاشورا با رهبری زینب کبرا و امام سجاد (علیهماالسلام) تکمیل شد. بنابراین ایام، ایام بسیار مهمی است.

 (28/07/1395)