پالایشگاه اصفهان

راه اندازی معاونت هوش مصنوعی

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان از راه اندازی معاونت هوش مصنوعی در این هلدینگ خبر داد.

محسن قدیری در نشست هم اندیشی رؤسای روابط عمومی شرکت های صنعت پالایش و پخش کشور گفت: با فعالیت مناسب این معاونت و قرار گرفتن آن در فرایندهای هلدینگ، بهره وری ما ۱۰ برابر افزایش خواهد داشت. وی با بیان اینکه با وجود هوش مصنوعی دیگر نیازی به افراد متخصص نداریم، تصریح کرد: بیش از یکهزار تخصص در هوش مصنوعی تعریف شده و ما فقط دیتا را برای این هوش تعریف می کنیم و خروجی های تخصصی را دریافت خواهیم کرد. مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان با اشاره به اینکه در بحث روابط عمومی نیز هوش مصنوعی کاربرد زیادی در زمینه تولید محتوا دارد، اضافه کرد: ما از تکنولوژی هوش مصنوعی عقب هستیم و باید این موضوع جبران شود. همه شرکت های معتبر دنیا به هوش مصنوعی تجهیز شده اند و ما نباید از این فناوری عقب بمانیم.

قدیری با تأکید بر اینکه با استفاده از ظرفیت نخبگان و جوانان در هلدینگ پتروپالایش اصفهان، موفق به تحقق همه اهدافمان شدیم، گفت: همه پروژه ها در این شرکت پالایشی با SPI بالای ۹۸ درصد در حال انجام است و راهبرد در پالایشگاه اصفهان تغییر کرده است. ما دیگر وابسته به نفت نیستیم و برای رسیدن به پتروپالایش در حال حرکت هستیم.وی با بیان اینکه بارها پیکربندی هلدینگ پتروپالایش اصفهان را تغییر دادیم، افزود: در نظر داریم تا سال ۱۴۰۵ از پالایشگاه به پتروپالایش تبدیل شویم.مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان با تأکید بر اینکه تحریم ها محدودیتی برای ما ایجاد نخواهد کرد، گفت: شرکت راهبر ترابر انرژی در آینده بزرگ ترین شرکت حمل ونقل ایران خواهد شد و تاکنون ۲۰۰ تانکر برای این شرکت خریداری شده و تمام اقدام های آن با شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی هماهنگ می شود.

برنامه ریزی برای کاهش هزینه ها

قدیری با اشاره به برنامه ویژه برای کاهش هزینه ها در هلدینگ پتروپالایش اصفهان بیان کرد: ما ابتدا راهبرد جسورانه را انتخاب و به دنبال آن پروژه های برنامه محور را تعریف و سرانجام ساختار هلدینگ را ایجاد کردیم.وی با بیان اینکه باید ارتباط سازمان ها با استفاده از هوش مصنوعی پاسخ داده شود، گفت: شبکه های اجتماعی، حاصل هوش مصنوعی است و باید ارتباط سازمان ها با استفاده از هوش مصنوعی پاسخ داده شود. ما هم اکنون در برخی بخش ها مانند تدارکات کالا و بازاریابی و فروش از هوش مصنوعی استفاده می کنیم.مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان افزود: هم اکنون در حال پیاده سازی روش ای آرپی با الگوبرداری از اس ای پی آلمان هستیم؛ ۹ ماژول امسال استفاده می شود و خروجی این برنامه به هوش مصنوعی وصل خواهد شد.

 

 

برگزاری آزمون بازرسی محموله های نفتی  و مخازن سوخت نفتکش ها

   آزمون بازرسي محموله های نفتی و مخازن سوخت نفتكش ها (كشتی) از سوی اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت، در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.

برای شرکت در این آزمون که پیرو اطلاع رسانی قبلی در تارنمای اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی جمعه 23 تیرماه برگزارشد، 415 نفراز متخصصان و فارغ التحصیلان کشوری در رشته های مهندسی نفت، مهندسی مخازن، فنی مهندسی وعلوم پايه و ساير رشته های مرتبط با آزمون بازرسی محموله ها و مخازن سوخت نفتكش ها (كشتی) ثبت نام کرده بودند.

اين آزمون طبق جدول زمانبندی ارائه شده، در دو بخش پرسش های چهار گزینه ای و تشریحی برگزار شد.

بازرسان شخص ثالث محموله های نفتی كشتی ها، به نمایندگی از ذی نفعان، مسؤولیت اندازه گيری احجام و اوزان، همچنین ارزيابی كمی و كيفی محموله ها را در مبادی صادراتی و وارداتی نفت خام و فراورده های نفتی و گازی به عهده دارند.

 

    شرکت نفت مناطق مرکزی ایران

حمایت از شرکت های دانش بنیان برای افزایش و نگهداشت تولید نفت

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در بازدید از پروژه طرح توسعه میدان نفتی دانان گفت: شرکت نفت مناطق مرکزی آمادگی همکاری و حمایت از شرکت های دانش بنیان داخلی و دانشگاه ها را به منظور افزایش و نگهداشت تولید دارد.

مهدی حیدری و هیأت همراه با همراهی محمود نصیری، سرپرست شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب، از روند پیشرفت فاز دوم طرح نگهداشت و افزایش تولید میدان نفتی دانان که شامل ۱۱ حلقه چاه جدید و واحد نمک زدایی است، بازدید کرد.

وی ضمن بررسی آخرین وضع چاه ها، نصب تأسیسات سرچاهی، وضعیت واحد نمک زدایی و تحویل نهایی پروژه میدان نفتی دانان به نفت مرکزی ایران گفت: با برنامه ریزی دقیق و تسریع در فعالیت های اجرایی و انجام کارهای باقیمانده، انتظار می رود دیگر چاه های پروژه نیز در کمترین زمان ممکن به تولید برسد و افزایش تولید برنامه ریزی شده محقق شود.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران همچنین بر حمایت از شرکت های دانش بنیان تأکید کرد و گفت: نفت مرکزی آمادگی همکاری و حمایت از شرکت های دانش بنیان داخلی و دانشگاه ها را به منظور افزایش و نگهداشت تولید دارد.

حیدری در ادامه از زحمات و تلاش های صادقانه و فداکاری کارکنان مناطق عملیاتی که در این فصل از سال در دمای ۵۰ درجه سانتی گراد مشغول خدمت رسانی به هموطنان هستند، تشکر و قدردانی کرد.

 

    شرکت نفت و گاز اروندان

افزایش ۲۰ هزار بشکه ای برداشت نفت  از میدان های غرب کارون

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: با جابه جایی بعضی خطوط جریانی نفت چاه ها در میدان آزادگان جنوبی، برای رفع مشکل عقب راندن نفت از سوی چاه های پرفشار به سمت چاه های کم فشار، از ابتدای امسال تولید نفت در غرب کارون ۲۰ هزار بشکه افزایش داشته است.

در نشستی با حضور عبدالله عذاری اهوازی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان؛ ابوذر شریفی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت و با حضور جمعی از مدیران و رؤسای هر دو شرکت، آخرین وضع تولید در میدان های غرب کارون و آزادگان جنوبی در دفتر هماهنگی این شرکت در اهواز به بحث و گفت وگو گذاشته شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در این نشست با اشاره به اینکه عزم و اهتمام جدی ما حل مشکلات و چالش های تولید است، گفت: برگزاری این گونه نشست های هم اندیشی، هم افزایی هر دو شرکت را افزایش می دهد و شاهد پیشبرد بهتر امور خواهیم بود.

عذاری اهوازی افزود: هدف از برگزاری این نشست، بررسی و کار کارشناسی دقیق به منظور حل مشکلات و چالش های افزایش تولید از تأسیسات کارخانه فراورشی غرب کارون و ارتقای ظرفیت تولیدی آن با توجه به تحویل گیری چاه های نو است.

وی با اشاره به ابتکارها و اقدام های خوب همکاران خود در این شرکت به منظور افزایش تولید ادامه داد: ما توانستیم با جابه جایی بعضی خطوط جریانی نفت چاه ها در میدان آزادگان جنوبی، برای رفع مشکل عقب راندن نفت از طریق چاه های پرفشار به سمت چاه های کم فشار، از ابتدای امسال شاهد رشد ۲۰ هزار بشکه ای تولید نفت در غرب کارون باشیم.

 

     شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب

تأیید صلاحیت آزمایشگاه های بزرگ ترین شرکت تولیدکننده نفت ایران

فرایند ارزیابی صلاحیت آزمایشگاه ها مطابق با استاندارد بین المللی ایزو و آی ای سی (ISO/IEC۱۷۰۲۵) برای نخستین بار در آزمایشگاه های شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، به عنوان بزرگ ترین شرکت تولیدکننده نفت ایران انجام شد.

علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در اختتامیه نشست ارزیابی صلاحیت آزمایشگاه های شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بر اساس استانداردهای بین المللی اظهار کرد: با ورود شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عرصه بین المللی، سازمان به صورت داوطلبانه از هرگونه نظارت و بازرسی استقبال می کند تا در مسیر کسب اعتبار، پیشرفت و اعتلای صنعت نفت در محیط های بین المللی موفق باشد.

در ادامه این نشست، شاهین پرچه خواری، سرپرست معاونت مدیر فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، به تلاش های مجموعه مطالعات شیمیایی و آزمایشگاه های کنترل کیفیت در دو سال اخیر اشاره کرد و افزود: عاملیت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عنوان قطب تولید انرژی کشور، این ضرورت را ایجاب می کرد تا با دریافت استانداردهای بین المللی، بتوانیم کیفیت محصولات تولیدی خود را که شامل نفت خام، گاز و میعانات گازی است، مطابق استاندارد بازارهای جهانی ارتقا دهیم.در پایان این نشست، محمدرضا آبیار، رئیس مهندسی ساختار و بهره وری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نیز تصریح کرد: استقرار و صدور گواهینامه استاندارد تخصصی ویژه یادشده با استفاده از توان درون سازمانی و صرف حداقل هزینه انجام شد.

 

    صندوق بازنشستگی صنعت نفت

سرمایه گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری در پتروپالایشگاه دهلران

 رئیس هیأت رئیسه صندوق بازنشستگی صنعت نفت گفت: این صندوق در زنجیره ارزش پتروپالایشگاه دهلران، در مجموع حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری می کند. عبدالحسین بیات در پنجاه ودومین نشست شورای عالی پروژه های صندوق بازنشستگی صنعت نفت با تأکید بر اینکه یکی از طرح های مورد توجه شورای عالی پروژه ها در طول یک سال گذشته، روند رشد و پیشرفت پتروپالایشگاه دهلران بوده است، اظهار کرد: هم اکنون این واحد از پیشرفت فیزیکی بالای ۸۳ درصد برخوردار است.وی افزود: گازهای همراه نفت تولیدشده در حوزه نفتی دزفول شمالی، شامل میدان های دهلران، آذر، پایدار، پایدار غرب، چشمه خوش و بنگستان بعد از تقویت فشار در این واحد پالایشی تبدیل به ارزش افزوده و محصولات پایین دستی می شوند. در مجموع ۲۴۰ میلیون فوت مکعب گاز جمع آوری شده از میدان های یادشده به سمت واحد ان جی ال ۳۱۰۰ پتروپالایشگاه دهلران تزریق می شود.رئیس هیأت رئیسه صندوق بازنشستگی صنعت نفت تصریح کرد: تا به امروز تنها راه از بین بردن گازهای همراه نفت خام، سوزاندن بود و سوزاندن این گازها جز آلودگی محیط زیست عملا فایده دیگری برای کشور نداشت؛ اما با بهره برداری از پتروپالایشگاه دهلران نزدیک به ۲۴۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز به ۴۰ هزار بشکه محصول ترکیبات سنگین هیدروکربوری یا سیتوپلاس تبدیل می شود و مقرر است+ c2 تولیدی در این کارخانه گاز و گاز مایع در واحد الفین پتروشیمی دهلران، به محصول باارزش اتیلن تبدیل شود.بیات ادامه داد: محصول تولیدی دیگر این شرکت، تولید۱۵۳ میلیون استاندارد فوت مکعب گاز متان است که بخشی از این گاز در داخل واحد ان جی ال ۳۱۰۰ مصرف و مازاد آن به شبکه سراسری گاز کشور (آی گت) تزریق می شود. همچنین تولید میعانات گازی با حجم روزانه ۸۵۰ بشکه و تولید روزانه حدود ۴۰۰ تن گوگرد از دیگر محصولات جانبی این واحد است.وی افزود: نزدیک به ۶۰۰ هزار تن اتیلن تولیدی در پتروشیمی دهلران در واحدهای پایین دستی واحد الفین به پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن سبک خطی و پروپیلن تبدیل می شود. واحدهای پایین دستی الفین دهلران به صورت ای پی سی EPC از سوی شرکت EIED که از شرکت های گروه اقتصادی صندوق هاست، در حال اجراست.رئیس هیأت رئیسه صندوق بازنشستگی صنعت نفت گفت: در مجموع در این زنجیره از مرحله اخذ خوراک در ان جی ال ۳۱۰۰ تا واحدهای الفین و پلی الفین در پتروشیمی دهلران حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری صورت خواهد گرفت که به یکی از منابع پایدار برای پشتوانه اقتصادی صندوق ها بدل خواهد شد.

 

    شرکت بهره برداری نفت

 و گاز گچساران برگزاری ویژه برنامه  حجاب و عفاف

مدیر خدمات شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: ویژه برنامه حجاب و عفاف از سوی امور فرهنگی و هنری این شرکت با استقبال گسترده مردم برگزار شد.ابوالحسن غلامی، فعالیت های فرهنگی و هنری را گامی موثر در راستای اعتلای فرهنگ جامعه دانست و اظهار کرد: اقدامات فرهنگی و هنری با هدف ترویج فرهنگ دینی در حوزه حجاب و عفاف از جمله فعالیت های لازم و ضروری بویژه در دوران کنونی است.وی افزود: شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران از دیرباز تاکنون، بانی خدمات ماندگار و موثر فرهنگی و هنری بوده که اوج آن را می توان در پیروزی نهایی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس دید.مدیرخدمات شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران تاکید کرد: این شرکت خود را متعهد به اجرایی کردن این اصل مهم و بنیادین می داند.غلامی با اشاره به برگزاری ویژه برنامه عفاف و حجاب در شرکت نفت و گاز گچساران عنوان کرد: این برنامه با محوریت امور فرهنگی و هنری شرکت نفت گچساران و همکاری اعضای کانون و عترت قرآن این شرکت برگزار شد که طی آن با اهدای چادر و بسته های فرهنگی از دختران نوجوانی که خواهان فرهنگ حجاب و عفاف بودند، قدردانی شد.

 

   مجتمع گاز پارس جنوبی

ضرورت پیشبرد و ارتقای برنامه های محیط زیستی منطقه ویژه پارس

رئیس امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی، بر ضرورت پیشبرد و ارتقای برنامه های محیط زیستی منطقه ویژه انرژی پارس از سوی همه شرکت های این منطقه تأکید کرد.

محمد مسعودنیا درباره سی وچهارمین نشست هم اندیشی مدیریت محیط زیست منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس که به میزبانی واحد حفاظت محیط زیست مجتمع گاز پارس جنوبی برگزار شد، گفت: این نشست با حضور نمایندگان اداره کل اچ اس ای وزارت نفت، پژوهشگاه صنعت نفت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت نفت و گاز پارس، مسؤولان و کارشناسان محیط زیست سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی و شرکت های پتروشیمی مستقر در منطقه به منظور هم اندیشی، رفع مشکلات و چالش های مرتبط با محیط زیست منطقه پارس جنوبی برگزار شد.

وی تصریح کرد: در این نشست با ذکر ضرورت برگزاری این نشست ها برای پیشبرد، ارتقا و هماهنگی برنامه های محیط زیست منطقه، اقدام های انجام شده برای عوارض سبز و ماده ۲۷ قانون مصوب دولت در سال ۱۴۰۰ مبنی بر اینکه واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی که استانداردها و حدود مجاز محیط زیست را رعایت نمی کنند، مشمول پرداخت عواض آلایندگی بر اساس معیارهایی مانند شدت، مدت، نوع و مکان آلایندگی با نرخ ۰.۵، ۱ و ۱.۵ درصد می شوند، از سوی اداره کل اچ اس ای وزارت نفت ارائه شد.رئیس امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی تأکید کرد: یکی از موارد مهم و کلیدی در این نشست، ارائه گزارش پژوهشگاه صنعت نفت درباره پیشرفت پروژه طراحی شبکه پایش کیفیت خاک و آب زیرزمینی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بود.به گفته مسعودنیا، این طرح به منظور استاندارد خاک برای پایش انواع آلودگی های خاک و آب زیرزمینی تعریف شده و در حال اجراست که نقاط پایش در هر یک از شرکت ها، تعیین شده و ضمن بررسی های اولیه زمین شناسی و مطالعات آب های زیرزمینی، ادامه پروژه در ماه های آینده اجرا و پیگیری می شود.وی با ابراز امیدواری از روند برگزاری این نشست ها اعلام کرد: برگزاری نشست های هم اندیشی، گامی برای حفظ و توسعه محیط زیست در سطح شرکت های فعال در منطقه بوده و امید است نتایج این نسست ها، سبب شناخت و همکاری بیشتر صنایع و شرکت ها در رفع چالش ها و مشکلات محیط زیستی شود.