مدیرعامل شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس همکاری با شرکت های دانش بنیان را تشریح کرد:

حرکت بر لبه دانش

سمیه راهپیما     بخش های مختلف صنعت نفت، همسو باشعار«مهار تورم،رشد تولید»،تلاشی مجدادنه را آغاز کرده اند تا در مسیر تحقق این شعار، گام های موثری برداشته شود. بی تردید یکی از راه ها برای کوتاه سازی مسیر و زمان، بهره گیری از شرکت های دانش بنیان، به عنوان یکی از ظرفیت های بالقوه موجود در کشور است که بسیاری از آنها در تعامل با بخش های مختلف از جمله صنعت نفت، فعال شده اند. ازمیان شرکت های پالایشی که همکاری و تعاملی سازنده با شرکت های دانش بنیان دارند، شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس است که توانسته در توسعه توانمندی داخلی، ساخت تجهیزات و ایجاد انگیزه در میان کارکنان موثر عمل کند. برای جویا شدن از روند این اقدامات، با علیرضا جعفرپور، مدیرعامل شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

 با توجه به شعار امسال به نام «مهار تورم، رشد تولید» شرکت های دانش بنیان می توانند نقشی بسزا در این زمینه داشته باشند و کشور را از واردات قطعات بی نیاز کنند. پالایشگاه ستاره خلیج فارس در این زمینه چه گام هایی برداشته است؟

از بیست وهفتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، زمان زیادی نمی گذرد. در این نمایشگاه برای اینکه با شرکت های دانش بنیان، تعامل و ارتباط بیشتری داشته باشیم، فعالیت های مختلفی انجام شد تا این ارتباط سازنده، قوی تر شکل بگیرد. به همین دلیل، نیازهای فناورانه پالایشگاه را به صورت کتابچه و CD در اختیار شرکت های توانمند قرار دادیم تا از این طریق، بتوانیم با همکاری شرکت های دانش بنیان، تجهیزات مورد نیاز پالایشگاه را با دانش ایرانی بومی سازی کنیم. امیدواریم شرکت های دانش بنیان داخلی که اکنون رشد و توسعه پیدا کرده اند و روی لبه دانش صنعت و فناوری حرکت می کنند، بتوانند گره های این صنعت را باز کنند.

به دلیل تحریم، نیاز داریم که روی پای خود بایستیم. بنابراین شرکت های ایرانی، دانشجویان و نخبگان کشور باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند و ایران را در مسیر سازندگی بیشتر، بدون اتکا به کشورهای بیگانه قرار دهند.

  چه برنامه هایی برای افزایش ظرفیت پالایشگاه دارید؟

پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بزرگترین پالایشگاه کشور است و ظرفیت تولید آن، در زمان طراحی 360 هزار بشکه در روز پیش بینی شده بود که اکنون و با توجه به افزایش ظرفیت های داده شده، به حدود 460 هزار بشکه در روز رسیده است و در آینده نزدیک، با توجه به طرح های آماده بهره برداری، این میزان به 480 هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

  لطفا در زمینه طرح های توسعه پالایشگاه بفرمایید که از سال گذشته تاکنون، چه اقداماتی در این خصوص انجام شده است؟

طرح تصفیه گازوییل از سال های گذشته، راه اندازی و تکمیل نشده بود؛ اما با اقدامات صورت گرفته در سال 1401 این واحد آماده بهره برداری است و اکنون منتظر افتتاح رسمی آن هستیم. از این رو بخش زیادی از تولید دیزل پالایشگاه ستاره خلیج فارس، به یورو 5 تبدیل خواهد شد؛با این توضیح که اکنون حدود 15درصد گازوییل کشور از طریق این پالایشگاه تامین می شود. این گازوییل، با استانداردهای بین المللی فاصله زیادی ندارد و مقدار گوگرد آن حدود 1200 الی 1300 ppm است که قصد داریم این میزان را به زیر 50 ppm برسانیم؛ البته بخشی از آن به صورت گازوییل معمولی باقی خواهد ماند.

طرح توسعه ای دیگر، احداث واحد اکتان هگزان جدید است که در آن، بخشی از نفتای میانی، به ریفورمیت (کاتالیست اصلاحی) تبدیل می شود و با این روش، به مقدار بنزین پالایشگاه افزوده خواهد شد.

طرح دیگر نیز به استحصال هیدروژن های مازاد باز می گردد. اکنون مقداری هیدروژن مازاد در واحدهای بنزین سازی تولید می شود و بیشتر پالایشگاه ها در واحدهای پایین دستی، از هیدروژن مازاد استفاده می کنند. در این پالایشگاه نیز این هیدروژن مازاد، به آمونیاک و کودهای شیمیایی تبدیل خواهد شد که با این حساب، سالانه حدود 500 هزار تن انواع کود شیمیایی تولید خواهیم کرد.

اکنون مطالعات هر دو طرح شروع شده و در حال انجام است و امیدواریم بزودی قراردادهای ساخت این دو واحد شروع شود.

  در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی بفرمایید که در این زمینه چه گام هایی از سوی پالایشگاه ستاره خلیج فارس برداشته شده است؟

پالایشگاه ستاره خلیج فارس، یکی از پالایشگاه های جوان در کشور به شمار می رود که سال 1385 فعالیت خود را آغاز کرد، از این رو می توان گفت که فناوری های روز دنیا در مبدل های حرارتی این پالایشگاه استفاده شده است و تمام گازهای تولیدی آن، بازیابی و به چرخه تولید باز گردانده می شود.  یکی از دغدغه ها در این پالایشگاه، جمع آوری گازهای فلر است که بخش زیادی از انرژی پالایشگاه را به خود اختصاص داده و جزو ضایعات غیر مجاز به شمار می رود. از این رو به دلیل استهلاک بالای بوستر کمپرسورها، گازهای قابل کندانس را به مایعات نفتی تبدیل و جذب فراورده خواهیم کرد. با این روش تا حد امکان از ارسال گازهای ارزشمندی که می تواند به فراورده در سوخت پالایشگاه تبدیل شود، جلوگیری خواهد شد.

  هر واحد صنعتی که در مناطق مختلف فعالیت می کنند، علاوه بر تولید محصولات، وظیفه رسیدگی به جوامع محلی پیرامونی خود را در قالب مسؤولیت اجتماعی دارند، در این زمینه از سوی پالایشگاه ستاره خلیج فارس چه اقداماتی صورت گرفته است؟

 این پالایشگاه، از سال 1397 ساخت بیمارستانی را در قالب توسعه زیرساخت های پزشکی بندرعباس شروع کرد؛ اما طی این سال ها تنها 30 تا 35 درصد پیشرفت داشته است که یکی از دلایل این تاخیر, فعالیت همزمان تکمیل سیستم های مکانیکال و الکتریکال مانند لوله کشی های فاضلاب، آب، لوله کشی های آتش نشانی، اف اند جی، لوله کشی گازهای طبی، برق کشی ها، دیوارها و... است. برای رفع این مشکل، توانستیم از جمع عمومی پالایشگاه مبلغ 300 میلیارد تومان بودجه جذب کنیم و در مناقصه هم یکی از بهترین پیمانکاران را انتخاب کردیم و برای تکمیل بخش های ابنیه، برقی و صنعتی این میزان را به 400 میلیارد تومان رساندیم.  این بیمارستان در بهمن سال آینده، به بهره برداری خواهد رسید. بجز این هزینه ها تجیهزات بزرگ مانند دیزل ژنراتور، سیستم های یو پی اس، تابلوهای برقی، موتورخانه، چیلرها، هواسازها و آسانسورهای متعدد را جداگانه خریداری و برای نصب در اختیار پیمانکار قرار خواهیم داد و در مجموع می توان گفت که همسو با اهداف مسؤولیت اجتماعی، طی حدود دو سال نزدیک به یکهزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده ایم.

این طرح بیمارستانی در مساحتی حدود 27 هزار متر مربع زیر بنا در هفت طبقه و 265 تختخواب احداث خواهد شد، همچنین در آن، بخش های تخصصی و فوق تخصصی، 10 اتاق عمل، انواع سی تی اسکن، انواع جراحی های تخصصی، کلینیک مغز و اعصاب، کلینیک ریه و... در نظر گرفته شده است.

این بیمارستان همچنین به تخت های تخصصی مراقبت های ویژه مانند تخت های آی سی یو، سی سی یو، پست سی سی یو و بخش عفونی کامل مجهز است که این بخش، در مقابل بیماری های عفونی خطرناک مانند بحران کرونا خیلی کمک کننده بوده و 5 اتاق عمل مجزا هم برای آن در نظر گرفته شده است. به بیان کلی تر این بیمارستان، از نظر تکنولوژی، مطابق با استانداردهای روز دنیا طراحی شده است.

  ماندگاری کارکنان یکی از مباحث مهم در هر صنعتی به شمار می رود. برای ایجاد انگیزه میان کارکنان چه خدماتی در اختیار آنها قرار داده اید؟

از سال گذشته بسته های مختلفی به امکانات رفاهی کارکنان اضافه کرده ایم که موجب رضایتمندی آنها شده است. اکنون یکی از دغدغه های این کارکنان، نداشتن مسکن است که در این زمینه نیز با استانداری و اداره کل راه، مسکن و شهرسازی رایزنی کرده ایم و قول های مساعدی هم داده شده تا در پهنه ای نزدیک به شهر بندرعباس، زمینی برای ساخت مسکن کارکنان به پالایشگاه اختصاص یابد. همچنین مدیریت دانش را در پالایشگاه مستقر کرده ایم و با آخرین استانداردهای موجود توانسته ایم 23 نوع فعالیت دانشی را شناسایی کنیم؛ فعالیت هایی مانند شناسایی انواع دانش، چاپ مقاله، چاپ کتاب، ثبت و پیاده سازی تجارب و همچنین برگزاری کلاس های آموزشی و انتقال تجربیات. با مجوزهایی که از هیأت مدیره گرفته شده برای هر یک از این رفتارهای دانشی، امتیازاتی به همکاران اختصاص خواهیم داد.

همچنین طرح طبقه بندی مشاغل را پیاده سازی کرده ایم که با این طرح، یکسان سازی حقوق ها اتفاق خواهد افتاد. این طرح به تایید وزارت کار و هیأت مدیره پالایشگاه رسیده و با وجود بار مالی که برای شرکت ایجاد کرده، امیدواریم بهار امسال، فعالیت های کامپیوتری آن انجام و احکام همکاران صادر شود.

  اگر سخن ناگفته ای مانده، بفرمایید.

کارکنان باید از نظر فکری و مالی اقناع شوند. برای تحقق این امر، در حوزه منابع انسانی چند طرح خوب دیده شده که یکی از آنها، جانشین پروری است که بر این اساس، افرادی که مسؤولیت پذیر هستند، انتخاب خواهند شد.

به همین منظور، به رؤسای بخش های مختلف پالایشگاه ستاره خلیج فارس ادارات گفته شده است که نفرات برتر مجموعه های خود را شناسایی و معرفی کنند و امیدواریم در مسیری حرکت کنیم که نیروهای سازمانی، به بالندگی برسند.