در گفت وگوی اختصاصی «مشعل» با مدیرعامل پالایشگاه تبریز مطرح شد:

13هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای توسعه

سمیه راهپیما پالایشگاه تبریز در زمره نخستین پالایشگاه های کشور است که در سال 1392 با خرید 50 درصد از سهام پتروشیمی توانست عنوان پتروپالایشی شدن را از آن خود کند و طرح های متعددی همچون افزایش ظرفیت، توجه با مباحث زیست محیطی، مبادلات تجاری، استفاده از توان مهندسان داخلی و شرکت های دانش بنیان را پیش ببرد. غلامرضا باقری دیزج، مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز در گفت وگو با خبرنگار «مشعل» فعالیت ها و پروژه های توسعه ای این پالایشگاه را تشریح کرده است که در ادامه می خوانید.

   پالایشگاه تبریز چه طرح های توسعه ای را در دست اجرا دارد؟

طی 5- 6 سال گذشته کارهای مهمی انجام شده و در حال پیگیری هستیم. با توجه به قیمت روز پروژه هایی که بعد از سال 1392 راه اندازی شده اند، تا به امروز 13 هزار میلیارد تومان (به نرخ روز) و دو هزار میلیارد تومان طرح دیگر تا هفته دولت در دست افتتاح داریم که شامل محورهای ارتقای کیفی فرآورده ها و طرح های زیست محیطی می شود.  اکنون در پالایشگاه روزانه سه میلیون لیتر گازوئیل یورو 5 تولید می شود، این میزان تا هفته دولت به بیش از 5 میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت، ضمن آنکه برخی طرح های زیست محیطی مانند واحد گوگردسازی جدید و تصفیه گازهای انتهایی واحد گوگرد معروف به TGT و پروژه PSA علاوه بر تحقق اهداف طرح های زیست محیطی، مسئله آلایندگی هوای پالایشگاه تبریز را برطرف می کند و باعث افزایش فرآورده های با کیفیت بالا مانند یورو5 می شود.

  یکی از طرح های در دست اجرای پالایشگاه، طرح جامع است، در این زمینه بیشتر توضیح می دهید؟

یکی از پروژه های طرح جامع پالایشگاه، کاهش نفت کوره است که در فاز اجرا قرار دارد. پالایشگاه ها نفت کوره را با الگوهای مختلف استخراج می کنند و پالایشگاه تبریز الگوی مختص به خود را دارد، طراحی مقدماتی آن انجام و مجوزهای مورد نیاز آن نیز از شرکت های معتبر خریداری شده است. پروژه نفت کوره شامل 16 واحد عملیاتی می شود و تقریبا معادل تعداد واحدهای پالایشگاه موجود است. هفت واحد تحت لیسانس و 9 واحد نیز از سوی شرکت های داخلی انجام شده و 8.5 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طی دو سال گذشته بیش از 13 میلیون یورو برای این پروژه سرمایه گذاری شده است.  ارزش این پروژه یک میلیارد و 700 میلیون دلار است و در طول یک سال گذشته وقت و جدیت بسیار زیادی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش و وزارت نفت در زمینه تسهیل امور و کاهش موانع صورت گرفته است. طرح کاهش نفت کوره نیازمند هماهنگی هایی با سازمان حفاظت محیط زیست کشور و بنگاه های اقتصادی برای تامین فاینانس و اخذ مجوزهای زیست محیطی است، زیرا پالایشگاه در شعاع ممنوعه از نظر سازمان محیط زیست قرار دارد. تامین چهار فاینانس این پروژه از سوی شرکت های چینی و یک خط آن نیز از سوی کشورهای اروپایی انجام می شود. مناقصه آن در حال برگزاری است و حداکثر تا هفته دوم مرداد ماه امسال پیمانکار برنده طرح عظیم این منطقه مشخص می شود و با دعوت از مسئولان بلند پایه وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران و مسئولین استان ها آیین کلنگ زنی انجام می شود.

  برای تامین خوراک واحدهای پایین دستی چه اقدام هایی از سوی پالایشگاه تبریز صورت گرفته است؟

از دیگر کارهای اساسی انجام شده، تامین خوراک واحد پایین دستی است که با مجوزهای دولت، بخشی از گاز مایع اضافه در کشور به برخی واحدهای پایین دستی با همکاری شرکت های پتروشیمی ارسال می شود. این واحدها گاز مایع را جایگزین بنزین کرده اند، به عنوان خوراک تحویل می دهیم.

  عمر پالایشگاه تبریز به بیش از 40 سال می رسد و نیازمند نوسازی برخی واحدهاست، چه برنامه ای در این زمینه دارید؟

در تعمیرات اساسی که طی بازه زمانی مشخصی صورت می گیرد، نوسازی واحدها را در دستور کار داریم. مصداق این امر عظیم ترین تعمیرات طی دو ماه گذشته است که چندین پروژه در دل آن قرار داشت. یکی از آنها نوسازی واحد گاز مایع است که هزینه بالایی را داشت و برای کاهش هزینه با اتکا به توانمندی شرکت های دانش بنیان توانستیم تعویض تجهیزات داخلی آنها و نصب تجهیزات مدرن ظرفیت دستگاه را تا 25 درصد افزایش دهیم.

   برای نوسازی برخی واحدهای پالایشگاهی چه همکاری هایی با شرکت های دانش بنیان داشته اید؟

به دنبال نوسازی پالایشگاه هستیم و 95 درصد قطعات و تجهیزات با همکاری شرکت های دانش بنیان بومی سازی شده اند، ضمن آنکه توانسته ایم 50 درصد تجهیزات مورد نیاز خود را از شرکت های منطقه تبریز تهیه کنیم. تمام طرح ها به قوت خود باقی است و با اجازه فروش فرآورده های ویژه توانسته ایم تامین نقدینگی کنیم و صنعت پایین دستی را رونق دهیم. تمام کارها و طرح ها نیز با هماهنگی دولت جهت قطع نشدن جریان انرژی دنبال می شود.