به گفته وی، تاسیسات تقویت فشار گاز ارسنجان با ظرفیت انتقال روزانه 110 میلیون مترمکعب وظیفه انتقال گاز روی خطوط سراسری 4 و 8 را به عهده دارد. این تاسیسات با توجه به شرایط جغرافیایی با تاسیسات بعدی و قبلی خود و همچنین مصارف عمده صنایع تولیدی بزرگ و نیروگاه و مصارف استان همجوار (کرمان) نقش مهمی در انتقال گاز و تنظیم فشار مطلوب مورد نیاز را دارد.

رئیس تاسیسات تقویت فشار گاز ارسنجان تاکید می کند: با بهره گیری از ظرفیت شرکت های داخلی اقدام به تعمیر، اصلاح قطعات و تجهیزات می کنیم و در بسیاری از حوزه به طور 100 درصدی خودکفا شده ایم.

 دوری از مراکز درمانی

عباس مهرابی که سال 83 از طریق آزمون ورودی استخدام شده و تا سال 89 در ایستگاه تقویت فشار نورآباد مشغول خدمت بوده است، می گوید: پس از آن به ایستگاه ارسنجان منتقل شدم و هم اکنون سرپرست نوبتکاران شیفت هستم. به گفته سرپرست نوبتکاران شیفت تاسیسات تقویت فشار گاز ارسنجان، کار کردن در ایستگاه های تقویت فشار گاز به دلیل بعد مسافت و فاصله تا شهرها همواره با مشکلات و سختی هایی همراه بوده که می توان به صرف وقت نسبتا زیاد و خستگی مسیر برای حضور در ایستگاه، نبود مرکز درمانی در صورت وقوع بیماری و حادثه، خطرات گاز، استرس و آلودگی صوتی اشاره کرد.  وی ادامه می دهد: با توجه به شرایط کاری، چند مورد از مراسم ازدواج نزدیکان و چندین مورد از مناسبت ها از جمله عید نوروز را از دست داده و کنار خانواده نبوده ام. مهرابی یادآور می شود: بدترین خاطره ام مربوط به تصادف کارکنان ایستگاه خاوران است که دو نفر از همکارانمان را از دست دادیم.

به گفته وی، همدلی و هم افزایی در محیط کار و حمایت مسئولان می تواند به افزایش اعتماد به نفس کارکنان و غلبه بر استرس کمک کند.

دهقانیان تاکید می کند: شیرین ترین خاطرات برای فردی که در بخش تعمیرات فعالیت می کند، رفع اشکال از دستگاه ها و به مدار بازگشتن توربوکمپرسور است. از سوی دیگر، خاطره تلخ نیز مربوط به اورهال و حادثه و معلول شدن یکی از همکارانم می شود.

 مهندس ارشد ابزار دقیق تاسیسات تقویت فشار گاز ارسنجان می گوید: به دلیل عدم اجرای برخی قوانین در سال های گذشته، سطح دستمزدها پایین است. مسئولان و قانون گذاران باید درک واقعی از سختی کار در صنایع نفت و گاز داشته باشند و قوانین مصوب در این حیطه اجرایی بشود.

 تلخی از دست دادن همکاران در پی وقوع حادثه

امین اسکندری که سال 87 در آزمون استخدامی قبول و پس از مصاحبه و گزینش در اسفندماه 88 در مرکز آموزش اصفهان شروع به گذراندن دوره های آموزش بدو استخدام شرکت انتقال گاز ایران کرده است، می گوید: پس از آن به مدت یکسال در تاسیسات آباده و دو سال در تاسیسات خنج و 9 سال در تاسیسات ارسنجان مشغول به کار بوده ام. هم اکنون با سمت سرپرست نوبت کاران بهره برداری، وظیفه پایش و کنترل تاسیسات و هماهنگی با دیسپچینگ را برعهده دارد.

به گفته وی، شب کاری، استرس و نگرانی از  ایجاد خلل در بهره برداری صحیح از تاسیسات خصوصا در هنگام پیک مصرف گاز سخت ترین قسمت کار است.

اسکندری ادامه می دهد: با تسلط بر نحوه عملکرد تجهیزات و دستگاه ها، دریافت آموزش های لازم، استفاده از تجربیات همکاران، مطالعه کتاب های مربوطه و... استرس کار را مدیریت می کنیم.

وی یادآور می شود: راه اندازی تاسیسات ارسنجان 8 از بهترین خاطرات و تصادف و فوت دو تن ازهمکاران تاسیسات خاوران در حین رفتن به محل کار از بدترین آنهاست.

مستهلک شدن تدریجی فیزیک و روان کارکنان

مهدی فلاحی که سال 86 با سمت سرپرست نوبتکاران بهره برداری در منطقه 5 عملیات انتقال گاز ایران استخدام شده است، می گوید: پس از سال ها فعالیت در عملیات راه اندازی و بهره برداری ایستگاه های مختلف منطقه 5 و 10 از سال 94 باسمت رییس بهره برداری تاسیسات تقویت فشار گاز ارسنجان مشغول به خدمت هستم.    به گفته وی، اصولا کار در عملیات صنایع نفت و گاز به ویژه در ایستگاه های تقویت فشار گاز با توجه به پایش مستمر سلامت تجهیزات و پارامترهای بهره برداری ماشین آلات، در سرویس بودن آنها برای برآورده کردن نیازهای فلو و فشار مناسب توام با ایمنی و سلامت تجهیزات و نفرات آن هم در شرایط تحریم و... سختی های خاص خود را به همراه دارد.

فلاحی با اشاره به تاثیر استرس بر جسم و روح کارکنان می گوید: سختی های کار اشاره شده و سالیان متمادی داشتن برنامه نوبتکاری و کم خوابی و به هم ریختگی ساعت فیزیولوژی بدن منجر به مستهلک شدن تدریجی فیزیکی و روانی می شود. تاثیر این موضوع در بلند مدت خود را نشان می دهد.

وی ادامه می دهد: در تاسیسات تقویت فشار گاز با توجه به پراکندگی و دوربودن از امکانات شهری و فعالیت حدود 17 ساعت (کار و زمان رفت و آمد به محل کار) عملا برای کنترل و مدیریت استرس و داشتن کارمندانی سالم از هر دو جنبه فیزیکی و روحی باید امکانات ورزشی و برنامه های سرگرمی و تفریحی برای کارکنان و خانواده ها فراهم کرد.

رییس بهره برداری تاسیسات تقویت فشار گاز ارسنجان یادآور می شود: در 10 سال اول کاری ام به دلیل شرایط اقماری معمولا عیدهای نوروز و لحظه سال تحویل سرکار و شیفت بودم. مراسمات مذهبی نظیر عاشورا و تاسوعا و اعیاد مذهبی بسیاری هم دور از خانواده سپری کرده ام. برای همکاران شیفت و نفراتی که اقماری هستند بودن در کنار خانواده در مواقع خاص و مناسبت ها گاها آرزویی است که عمق  حسرت و سختی  آن را می توان در موی سپید و چروک های صورت خیلی ها دید.

فلاحی تصریح می کند:  انتظار داریم مسئولان نگاهی ویژه به تاسیسات و نفرات عملیاتی درجهت نگهداشت و حفظ انگیزه پرسنل داشته باشند. فعالیت ایستگاه های انتقال گاز و همکاران خط لوله در میان مردم شناخته شده نیستند. ان شاالله شرکت به سمتی حرکت کند که زحمت همکاران به هموطنان شناسانده شود و تا حد زیادی این به چشم آمدن باعث بالا رفتن انگیزه همکاران می شود.