استرس همیشگی در فرایند عملیات

محمد مصلحی می گوید: از سال 91 در شرکت مناطق نفت خیز جنوب فعالیت خود را آغاز کرده و سال 94 در واحد تعمیرات برق تاسیسات تقویت فشار گاز آباده مشغول به کار شده ام.

 کارشناس تعمیرات برق تاسیسات تقویت فشار گاز آباده تاکید می کند: حساسیت ایستگاه ها، وابستگی و تاثیر ایستگاه ها برروی هم در فرآیند انتقال گاز، استرس و نگرانی از احتمال اتفاقات و مشکلات در فرآیند انتقال گاز جزء جدانشدنی از فرایند عملیات انتقال است.  وی می گوید: استرس بر سلامت جسمی و روحی تاثیر مخربی دارد و اثر آن در طب صنعتی سالانه مشهود است.  مصلحی یادآور می شود: همراهی و همکاری کارکنان در بخش های مختلف عملیاتی و اداری باعث مدیریت زمان، انجام بهتر و به موقع کارها، مدیریت و کاهش استرس و هیجان در کارها می شود.  وی می گوید: گذر از زمستان های سخت با تلاش و همراهی همکاران، رفع اشکال از تجهیزات و کمک به پایداری انتقال گاز از خاطرات شیرین کار در این صنعت است.  به گفته مصلحی، یادگیری، کسب دانش و تجربه، تامین انرژی برای خانه ها و واحدهای تولیدی از مزایای کار در صنعت گاز به شمار می آید. کارشناس تعمیرات برق تاسیسات تقویت فشار گاز آباده می گوید: امید به آینده، همراهی و همکاری بهتر و بیشتر سازمان با کارکنان صنعت گاز باعث کاهش خستگی و ایجاد روحیه می شود. از مدیران صنعت گاز انتظار داریم در بهبود شرایط اقتصادی، حمایت از کارکنان و کاهش مشکلات، همکاری بیشتری انجام دهند.

 اختلال در خواب و افزایش ضربان قلب

مهدی شریفی از سال 88 به استخدام شرکت انتقال گاز ایران در آمده و در سمت سرپرست نوبتکاران تاسیسات تقویت فشار گاز آباده در حال فعالیت است.

 به گفته وی، شرایط آب و هوایی در زمستان های سرد و کار در شیفت شب از جمله دشواری های کاری کارکنان صنعت گاز به شمار می آید.  از سوی دیگر استرس کار و شرایط عملیاتی باعث اختلال در خواب و افزایش ضربان قلب شده است. تلاش می کنیم با فعالیت های ورزشی برخی از این شرایط را مدیریت کنیم.   شریفی ادامه می دهد: با توجه به شرایط عملیاتی و شیفت های کاری از خانواده دور هستیم که این شرایط باعث ناراحتی و بار فکری زیاد برای خود و خانواده شده است.  در بسیاری از تعطیلات عید نوروز شیفت بوده ام و نتوانسته ام در کنار خانواده باشم. به گفته سرپرست نوبتکاران تاسیسات تقویت فشار گاز آباده، پیشرفت و موفقیت در محیط کار و زندگی شخصی برای خود و همکاران از خاطرات خوب و شیرین و انتقالی تعدادی از همکاران به تاسیسات دیگر و جدایی از آنها نیز از خاطرات بد به شمار می آید.  بهره بردن از اعتبار سازمان و مزایای حقوقی و معنوی آن، امکان ارتقا و رشد، امنیت شغلی بالا و جایگاه اجتماعی از مزایای کار درصنعت گاز است.   شریفی تاکید می کند: به امید روزی که شرکت انتقال گاز ایران بتواند علاوه بر تامین نیازهای داخلی، با صادرات خدمات مهندسی به سایر کشورها موجبات شکوفایی اقتصادی برای کشور عزیزمان را فراهم کند.

 غایب در مراسم و مهمانی ها

یاسر حسینی، نوبتکار ارشد تاسیسات تقویت فشار گاز آباده با بیان اینکه کار در تاسیسات تقویت فشار گاز با خطرات و سختی های بسیاری همراه است، می گوید: با توجه به ماهیت کار، تصمیمات و اقدامات فرایندی در انجام امور بهره برداری و نظارت بر کارهای تعمیراتی می تواند باعث بروز حوادث جبران ناپذیری برای فرد، دیگران و سیستم انتقال گاز شود. وی ادامه می دهد: بی خوابی و کار در شیفت های شبانه به سختی های کار نیز می افزاید. به گفته حسینی، باتوجه به مسئولیت های کاری و تصمیم گیری در انجام کارهای با پتانسیل خطر و در مواردی اقدام فوری، استرس زیادی بر افراد وارد می شود که بهره بردار نیز از این قاعده مستثنی نیست. مسلما این استرس ها بر جسم و روح و روان فرد تاثیر گذار بوده و در همه جوانب زندگی افراد نمود پیدا می کند. نوبتکار ارشد تاسیسات تقویت فشار گاز آباده می گوید: مطالعه و تسلط بر انجام امور، ایجاد روابط صمیمی بین همکاران، رفع مشکلات کاری و ارج نهادن به کارکنان در سازمان، خواب مناسب و انجام فعالیت ورزشی می تواند به کنترل استرس کمک کند. وی با اشاره به شرایط عملیاتی و چالش های دوری از خانواده می گوید: با توجه به فعالیت شیفتی، بارها اتفاق می افتد که در برخی زمان ها و شرایط خاص در کنار خانواده و فرزندان حضور نداشته ایم و این موضوع بار فکری زیادی بر شخص و خانواده وارد می کند. بارها پیش آمده در مناسبت هایی مانند تعطیلات سال نو، شب یلدا، جشن تولد و عروسی عزیزان نیز به دلیل شرایط عملیاتی و شیفت غایب بوده ایم. حسینی ادامه می دهد: به هرحال شرایط کاری اینگونه رقم خورده و سعی می کنیم اوقات بیشتری را در زمان های خارج از کار با خانواده، فرزندان و دوستان سپری کنیم و اوقات خوشی را رقم بزنیم.  نوبتکار ارشد تاسیسات تقویت فشار گاز آباده یادآور می شود: قبولی برای کار در این صنعت و روزهای اول مواجهه با کار جزء خاطرات خوب خدمت بوده و ازدست دادن همکاران منطقه در پی حوادث جز بدترین خاطرات است. وی تاکید می کند: کار در محیطی که متناسب با تحصیلات، شان و علاقه باشد، بسیار حائز اهمیت است و صنعت گاز از این جمله کارهاست. از معایب آن هم می توان به خطرهای زیاد، انجام بعضی امور تکراری و روزمرگی اشاره کرد.

  نقش تاسیسات تقویت فشار در تامین گاز واحدهای تولیدی

مهرزاد بذرگر که از سال 77 در منطقه 5 عملیات انتقال گاز ایران مشغول به کار شده، می گوید: سال ها در عملیات بهره برداری تاسیسات تقویت فشار و دیسپچینگ فعالیت داشته ام و از سال 89 همزمان با راه اندازی تاسیسات ارسنجان 4 در سمت رئیس این تاسیسات توفیق خدمت در صنعت گاز را داشته ام.