خوش قول ترین وزارتخانه

وزیر نفت گفت: خوش قول ترین وزارتخانه درعمل به مسئولیت اجتماعی در سفرهای استانی به گواه استانداران کشور، وزارت نفت است.

وزیر نفت با بیان اینکه بیمارستان نفت مربوط به خود وزارت نفت است و با مشخص شدن پیمانکار و تزریق ۹۴ میلیارد تومان بودجه، ساخت آن تکمیل می شود، ادامه داد: تأمین نیروی انسانی هم انجام خواهد شد و مجوز آن را می دهیم، همچنین با هماهنگی ، مردم منطقه نیز می توانند از آن استفاده کنند.

اوجی با اشاره به موضوع اختصاص قیر رایگان بر اساس قانون بودجه گفت: در بودجه امسال ۱۹ هزار میلیارد تومان قیر رایگان به دستگاه های مختلف داده خواهد شد و در گچساران نیز می توانند از این قیر استفاده کنند، زیرا وزارت نفت مازاد بر این قیر ندارد.

وی در واکنش به برخی گفته ها درباره استفاده از نیروی غیربومی در پتروشیمی گچساران، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت را مأمور کرد که این موضوع را بررسی و تعداد افراد بومی و غیربومی در این پتروشیمی را مشخص کند.

 هدف گذاری برای توسعه صنایع تکمیلی در گچساران

وزیر نفت با اشاره به موضوع آموزش فنی وحرفه ای نزدیک به ۵۰۰ نفر ازجوانان این شهرستان با بودجه وزارت نفت گفت: نیاز نیروی انسانی مناطق نفت خیز جنوب را از همین نیروها تأمین خواهیم کرد.

اوجی به اختصاص سه سوله کارآفرینی به مبلغ ۶۰ میلیارد تومان در این شهرستان اشاره کرد و افزود: با این اقدام کمک خوبی به اشتغال زایی به ویژه برای زنان سرپرست خانوار انجام خواهد شد.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه هر سرمایه گذاری که در حوزه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی سرمایه گذاری کند، دستش را به گرمی می فشاریم، ادامه داد: با توجه به پتروشیمی های این منطقه، صنایع تکمیلی قابلیت رشد دارند.

اوجی گفت: صنایع تکمیلی پتروشیمی سرمایه کمی می خواهد، دانش فنی آن در کشور وجود دارد، بازگشت سرمایه ۵۰ تا ۶۰ درصدی ایجاد می کند و با توجه به اصول اقتصاد مقاومتی ارزآوری و اشتغال زایی بالایی را به همراه خواهد داشت.

 عبور از چالش ها

وزیر نفت با اشاره به اینکه دولت سیزدهم هم زمان با روی کار آمدن و از شهریورماه ۱۴۰۰ با مسائل و مشکلات مختلفی روبه رو بود، اظهار کرد: به لطف خدا این مشکلات را پشت سر گذاشتیم.

اوجی ادامه داد: این چالش ها در صنعت نفت و گاز نیز وجود داشت، برای نمونه با آغاز به کار وزارت نفت دولت سیزدهم با ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی ذخیره شده روی آب روبه رو بودیم.

وزیر نفت با بیان اینکه در فرآیند برداشت گاز، میعانات گازی هم تولید می شود، گفت: از آنجا که در آستانه زمستان قرار داشتیم، توجه به کاهش این ذخیره سازی الزامی بود، زیرا یکی از دلایلی که زمستان ۱۳۹۹ برای نخستین بار خاموشی داشتیم آن بود که تولید گاز به دلیل میعانات گازی که همراه گازتولید می شد، کاهش یافته بود.

اوجی با تأکید بر اینکه ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی بیش از ۳۰ تا ۴۰ نفتکش روی آب را اشغال کرده بود، افزود: ۴۶۰ میلیون دلار هزینه اجاره این نفتکش ها بود. وی تصریح کرد: از سوی دیگر آمار صادرات نفت ما بسیار پایین بود و حتی در مکاتبات وزیر وقت نفت تأکید شده بود همین ۵۰۰ هزار بشکه صادرات نفت به دلیل تحریم صادرات و محدودیت برای نفت سنگین ایران، در ماه های آینده کاهش می یابد. وزیر نفت چالش دیگر در آن زمان را ناترازی روزانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب گاز دانست و گفت: این ناترازی به دلیل مصرف بالا در بخش های مختلف و ثابت ماندن تولید گاز ایجاد شده بود.

اوجی چالش بعدی را کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی دولت در سال ۱۴۰۰ برشمرد و ادامه داد: دولت سیزدهم باید ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان از اقساطی را که از دولت گذشته باقی مانده بود، پرداخت می کرد.

وی با اشاره به اینکه در ماه های نخست آغاز به کار دولت سیزدهم، حمله سایبری دشمن به بیش از چهار هزار جایگاه عرضه سوخت ایران رخ داد و هم زمان همه جایگاه های عرضه را در سراسر کشور از کار انداخت، افزود: اگر مدیریت به موقع و درست انجام نمی شد، می توانست چالش و ضربه مهلکی به کشور ایجاد کند.

 جبران کسری ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی دولت با افزایش صادرات نفت

وزیر نفت با تأکید بر اینکه از همه این چالش ها به لطف پروردگار و اقدام های جهادی در این حوزه عبور کردیم، گفت: امروز حتی یک بشکه میعانات گازی روی آب نداریم، همه نفتکش ها که به عنوان محل ذخیره سازی استفاده می شد، وارد چرخه حمل ونقل نفت خام، میعانات گازی و فرآورده های نفتی شده اند، همچنین هزینه ای که سالانه ۴۸۰ میلیون دلار بابت اجاره نفتکش ها پرداخت می شد، دیگر پرداخت نمی شود.

اوجی ادامه داد:   به گفته رئیس جمهوری در سال ۱۴۰۰ با درآمدهای نفت همان سال، ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری را جبران کردیم.

به گفته وی، افزون بر این اقدام ها، پروژه های بزرگی که در صنعت نفت به صورت نیمه کاره باقی مانده بود نیز در این دولت به بهره برداری رسید که از جمله آن می توان به پالایشگاه طرح توسعه فاز ۱۴ میدان گازی مشترک پارس جنوبی اشاره کرد که پس از تعللی ۱۲ ساله، پارسال عملیاتی شد و ظرفیت پالایش روزانه گاز کشور را ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش داد.

وزیر نفت تأکید کرد: در ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱، فاز دوم پالایشگاه آبادان به بهره برداری رسید و این در حالی بود که پیشرفت این پروژه در آغاز دولت سیزدهم ۶۰ درصد بوده است. با بهره برداری این فاز پالایشگاه آبادان، ۲۱۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید فرآورده های نفتی کشور افزوده شد که گامی مهم در زمینه جلوگیری از خام فروشی به شمار می آید.

اوجی با اشاره به پروژه جمع آوری گازهای مشعل گفت: آثار مثبت محیط زیستی این پروژه بسیار زیاد است، از سوزاندن ثروت ملی هم جلوگیری می کند.

 نه سروانم، نه ژنرال؛ فقط سرباز وطنم

وزیر نفت در واکنش به برخی اظهارات هم تأکید کرد: من نه سروانم، نه ژنرال بلکه فقط سرباز وطن هستم و به این سربازی هم افتخار می کنم.

 

امام جمعه شهرستان گچساران: اجرای طرح های عام المنفعه و توجه به فقر زدایی

سید امین الله حجازی، امام جمعه شهرستان گچساران نیز در نشست شورای اداری گچساران با اشاره به تولید بیش از یک چهارم نفت خام کشور از استان کهگیلویه و بویراحمد اذعان کرد: انتظار می رود با توجه به نقش این استان در اقتصاد کشور به روند اجرای پروژه های عام المنفعه به ویژه در بحث حل مشکلات بیکاری جوانان، فقرزدایی، استفاده از نیروی بومی، توجه به امور فرهنگی و عبادی در شرکت های تابع نفت در استان، توسعه شبکه بهداشت و درمان و سرمایش مصلای گچساران توجه بیشتری شود.

 

نماینده گچساران:

 اوجی وزیری چارچوب مدار  و  متعهد است

پیش از سخنان وزیر نفت دراین نشست، سیدناصر حسینی پور، نماینده گچساران در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به بدهی هایی که از دولت گذشته به دولت سیزدهم به ارث رسیده است، گفت: بعضی از این بدهی ها شامل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق قرضه، بیش از ۵ هزار میلیارد تومان بدهی به صندوق توسعه ملی و ۷۵ هزار میلیارد تومان بدهی به نظام بانکی است که در مجموع این دولت ماهانه ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان اقساط این بدهی ها را پرداخت کرده است. وی ادامه داد: وزارت نفت به عنوان موتور اصلی اقتصاد کشور طی دو سال اخیر با وجود تحریم های خارجی و بدهی های سنگین به جا مانده از دولت گذشته توانسته به خوبی از پس مشکلات اساسی کشور همچون ناترازی ۲۵۰ میلیون مترمکعبی گاز برآید. نماینده گچساران در مجلس با بیان اینکه روزانه از چاه های نفت موجود در گچساران و شهرستان های اطراف آن بیش از ۵۷۶ هزار بشکه نفت خلق ثروت می شود، افزود: این شهرستان از مشکلات زیادی همچون نرخ بالای بیکاری و نبود امکانات زیربنایی رنج می برد که با توجه به عنایت دولت مردمی سیزدهم در امر اجرای پروژه های مسئولیت اجتماعی، انتظار داریم در این زمینه تلاش بیشتری در این شهرستان شود.

 

نماینده بویراحمد و دنا:

 توسعه مخزن گازی مختار در اشتغال پایدارنقش مهمی دارد

مهدی روشنفکر، نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی نیز تأکید کرد که طرح توسعه مخزن گازی مختار در اشتغال پایدار استان کهگیلویه و بویراحمد نقش مهمی دارد. وی گفت: راه اندازی میدان گازی مختار از مطالبات و خواسته های به حق مردم از مجموعه وزارت نفت بود که خوشبختانه امروز پس از گذشت ۱۱ سال، شاهد به ثمر نشستن آن هستیم. روشنفکرتصریح کرد: ابرپروژه حفاری و توسعه مخازن گاز مختار از آن دست پروژه هایی است که پهنه و گستره آن در استان های مختلف است، ولی کلنگ زنی آن در یاسوج، این شهر شهیدپرور انجام می شود. امیدوارم که در سال های بعد، بهره برداری از این پروژه تفاوت های زیادی را در چرخه صنعت این استان به وجود آورد. نکته قابل توجه اینکه اجرای طرح مختار، نقشی مهم در اشتغال پایدار و توسعه صنایع تولیدی دارد.

 

 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد:

 بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد ریال به پروژه پتروشیمی گچساران تزریق می شود

سیدعلی احمدزاده، استاندار کهگیلویه و بویراحمد درمراسم بهره برداری رسمی از مجتمع پتروشیمی گچساران اعلام کرد که طی دو سال اخیربیش از ۱۲۰ هزار میلیارد ریال به پروژه گچساران تزریق شده است. او با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی این طرح پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم کمتر از ۶۰ درصد بود، اظهار کرد: در دو سال اخیر بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد ریال به این پروژه تزریق شد. وی افزود: هدف از ساخت طرح پتروشیمی گچساران، تأمین خوراک مجتمع های واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب، همچنین پتروشیمی های ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون است. استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: آب پتروشیمی گچساران با لوله ۲۸ اینچی و به میزان یک هزار ۷۶۰ مترمکعب در ساعت و به طول ۲۷ کیلومتر تأمین شد. احمدزاده اظهار کرد: ۵۳ هزار و ۹۰۰ مترمکعب در ساعت سوخت مورد نیاز از خط لوله سراسری گاز و ۵۰ مگاوات برق مورد نیاز این طرح از سوی شرکت برق منطقه ای خوزستان تأمین شد.

 

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران:

اشتغال بیش از ۲ هزار نفر با اجرای عملیات ذخیره سازی میدان گازی مختار

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درحاشیه آیین آغاز عملیات اجرایی مرحله نخست طرح ذخیره سازی میدان گازی مختار که به صورت ویدیوکنفرانس با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، جواد اوجی، وزیر نفت و جمعی از مسئولان استانی و کشوری در جریان سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، اعلام کرد که با اجرای عملیات طرح ذخیره سازی میدان گازی مختار برای بیش از ۲ هزار نفر اشتغال زایی می شود.

او گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده این طرح در دو مرحله اجرا می شود که پس از عملیات حفر چاه ارزیابی، کسب داده های مورد نیاز، تهیه طرح جامع توسعه و اسناد مناقصه توسعه در مرحله نخست، در نیمه دوم ۱۴۰۳ با انتخاب پیمانکار، وارد مرحله توسعه میدان می شویم.

وی افزود: اگرچه وجود گاز در مخزن مختار با حفر نخستین چاه اکتشافی در سال ۱۳۶۹ اثبات شد، دستیابی به ارقام و احجام دقیق، مستلزم انجام حفاری مجدد و برداشت داده های روزآمد است، از این رو حفاری چاه ارزیابی با هزینه ۲۰ میلیون یورو و مدت ۱۵ ماه در دستور کار قرار گرفت تا براساس نتایج حاصله، زمینه برای تدوین ام دی پی و سرانجام توسعه میدان مهیا شود. معاون وزیر نفت در امور گاز مدت اجرای عملیات توسعه مخزن مختار را سه سال و بودجه مورد نیاز را حدود ۴۲۰ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: با توسعه این میدان، می توان روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب از این مخزن برداشت و به شبکه سراسری گاز تزریق کرد.

چگنی با بیان اینکه پیش بینی ما این است که تا سال ۱۴۰۶ این طرح تکمیل می شود، ادامه داد: مخزن مختار از میدان های هیدروکربوری توسعه نیافته کشور است که به لحاظ نزدیکی به مراکز پرجمعیت و خطوط لوله گاز، میدانی ایده آل برای ذخیره سازی است.

وی با اشاره به اینکه پس از تکمیل دوره پنج ساله تولید از میدان مختار، امکان بهره برداری از آن به عنوان یک مخزن ذخیره سازی گاز فراهم می شود، بیان کرد: در این مرحله سالانه ظرفیتی حدود ۱.۲۵ میلیارد مترمکعب در مخزن ایجاد می شود تا در هشت ماه گرم سال روزانه ۵ میلیون مترمکعب در مخزن ذخیره و در ماه های سرد سال نیز روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب از آن برداشت کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، ایجاد اشتغال برای متخصصان و جوانان مستعد کهگیلویه و بویراحمد را از دیگر برکات این طرح برشمرد و تصریح کرد: در مرحله حفر چاه ارزیابی و اقدام های مطالعاتی ۲۰۰، ۲۵۰ نفر و در فاز توسعه ای (شامل حفاری و احداث چاه توسعه ای، خطوط لوله، پالایشگاه و تاسیسات تزریق گاز) حدود ۲ هزار نفر در این میدان مشغول به کار می شوند، ضمن آنکه پس از بهره برداری نیز برای ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر به شکل دائم و پایدار شغل ایجاد می شود.

چگنی با بیان اینکه در مرحله توسعه مخزن، ۸ تا ۱۰ حلقه چاه حفاری می شود، یادآور شد: متعاقب این اقدام ها، تأسیسات پالایشگاهی و تزریق گاز و واحد نم زدایی آن احداث می شود تا گاز مخزن به خطوط لوله سراسری گاز تزریق شود و به این ترتیب، کمک شایان توجهی در بحث جبران ناترازی گاز خواهد داشت.