ابراهیم رئیسی ضمن قدردانی از وزیر و کارکنان صنعت نفت، نماینده مقام معظم رهبری در استان و همه مسئولان در شهرستان گچساران و استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تشکر اصلی را باید از کارکنان پتروشیمی گچساران کرد که نمونه و نمودی از کار، تلاش و فعالیت و هنرمندی هستند.

 کار جهادی در سد چمشیر وپتروشیمی گچساران

بخش دیگری از سفر دو روزه رئیس جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد، سد چمشیر و افتتاح این طرح بود.

 وی سد چمشیر و پتروشیمی گچساران را پروژه هایی عنوان کرد که در آنها کار به صورت جهادی انجام شده است و تأکید کرد: اگر این پروژه ها به صورت عادی پیگیری می شد، امروز به بهره برداری نمی رسید.

رئیسی در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان که با حضور فعالان اقتصادی برگزار شد، حضور با معنا و شکوهمند مردم این خطه در استقبال از دولت مردان را مسئولیت آور خواند و دولت را مکلف کرد که باتلاش مضاعف و بهره گیری از ظرفیت های عظیم منطقه، در جهت حل مشکلات و رفاه حال مردم تلاش مضاعف کنند.

وی افزود: در استان کهگیلویه و بویراحمد به برکت انقلاب و نظام اسلامی کارهای بسیاری انجام شده که انصاف حکم می کند از زحمات انجام شده قدردانی شود، اما کاستی هایی نیز وجود دارد که باید با تلاش بی وقفه برای رفع آنها گام برداشت.

رئیسی با اشاره به برخی بهانه تراشی های گذشته که نتیجه بخش نبودن کارها را به نبود اعتبارها مربوط می کردند، اظهار کرد: بالاترین سهم در به سامان رسیدن کارها، سهم مدیریت است و چه بسیار که اعتبارها بوده، اما به دلیل نبود مدیریت، کاری صورت نگرفته است و از آن سو کارهایی با حداقل اعتبار به سامان رسیده است.

 از اقدام به رفع ناترازی ها تا میدان دادن به بخش خصوصی

رئیسی با اشاره به ناترازی ها در عرصه های آب، برق و گاز افزود: کمبود نزولات آسمانی با مدیریت صحیح منابع تا حد زیادی قابل مدیریت است، همچنین دولت برای جبران ناترازی ها در زمینه انرژی، برای ایجاد ۳۵ هزار مگاوات برق جدید برنامه ریزی و اقدام کرده که تاکنون ۷ هزار مگاوات آن عملیاتی شده و در عرصه گاز نیز اقدام های خوبی برای رفع ناترازی ها در دست انجام است.

وی با تأکید بر اهمیت میدان دادن به بخش خصوصی تصریح کرد: در این نشست اعلام شد که بخش خصوصی آمادگی ورود به عرصه ساخت پتروپالایشگاه در استان را دارد، این موضوع باید با جدیت و فوریت از سوی بخش های دولتی دنبال شود و حتی یک روز نباید در این امر تأخیر وجود داشته باشد. دولت باید به بخش خصوصی میدان داده و خود در عرصه هدایت، حمایت و نظارت به شکلی اثربخش از فعالیت های آن پشتیبانی کند.

رئیس جمهوری موفقیت های حاصل شده درعرصه جمع آوری گازهای مشعل را بسیار خوشحال کننده توصیف و اظهار کرد: تا پیش از این دولت ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در این زمینه فعال بودند که در این دولت تعداد آنها به ۵۰۰ شرکت افزایش یافته است. اقدام های در حال انجام در این زمینه باید مورد حمایت قرار گیرد تا خسارت هایی که از ناحیه سوزاندن گاز در مشعل ها چه به لحاظ ایجاد آلودگی و چه به لحاظ سوزاندن منابع انرژی، به کشور وارد می شود، هرچه زودتر متوقف شود.

رئیسی با بیان اینکه منابع در کشور فراوان بوده و مردم نیز نشان داده اند هرجا لازم باشد، پای کار هستند، خطاب به مدیران تأکید کرد: دیگر زمانی برای از دست دادن نداریم. همه باید به شکل جهادی و تحولی تلاش کنیم و ظرفیت ها و استعدادهای کشور را همسو با رفع مشکلات و ارتقای رفاه عمومی به کار گیریم.

 تکلیفی برای وزارت نفت

رئیس جمهوری وجود ذخایر و میدان های نفتی در استان کهگیلویه و بویراحمد را از جمله ظرفیت های عظیم این استان برای توسعه دانست و گفت: وزارت نفت موظف شده است که بخشی از درآمد حاصل از استخراج میدان های نفتی این استان در قالب مسئولیت اجتماعی را به رفع مشکلات و نیازهای مردم آن از جمله تولید و اشتغال اختصاص دهد.

رئیسی در ادامه برنامه های روز دوم سفراستانی دولت مردمی به استان کهگیلویه و بویراحمد، دراجتماع پرشور مردم شهرستان بهمئی گفت: در این باره وزارت نفت موظف شده است بخشی از درآمد حاصل از استخراج میدان های نفتی این استان در قالب مسئولیت اجتماعی به رفع مشکلات و نیازهای مردم آن از جمله تولید و اشتغال تخصیص یابد.

رئیسی از مسئولان خواست آن دسته از مشکلات و مسائل منطقه را که سریع تر قابل حل وفصل است، در اولویت قرار دهند و مسائلی مثل احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه را که زمان بر خواهد بود، در اولویت های بعدی خود ببینند.

 

خبر خوش وزیر نفت در افتتاحیه پروژه های نفتی در استان کهگیلویه و بویراحمد:

۱۵ میلیارد دلار طرح نیمه تمام در سال ۱۴۰۲به بهره برداری می رسد

وزیر نفت در سفر استانی رئیس جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد، اخبار خوشی برای مردم این استان و کشور داشت.

جواد اوجی در سفر به این استان که با افتتاح رسمی چند طرح از جمله مجتمع پتروشیمی گچساران همراه بود، به عزم دولت سیزدهم برای تکمیل پروژه های نیمه تمام اشاره و تصریح کرد: برای بهره برداری از ۶۸ پروژه نیمه تمام به ارزش ۱۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ برنامه ریزی شده است و با راه اندازی آنها روزانه ۱۳۰ هزار بشکه نفت و ۴۰ میلیون مترمکعب گاز به تولید کشور افزوده می شود. وی تأکید کرد: پروژه های فاز دوم پتروپالایشگاه آبادان، پالایشگاه طرح توسعه فاز ۱۴ میدان مشترک گازی پارس جنوبی و پروژه های جمع آوری گازهای مشعل از جمله پروژه هایی هستند که درماه های اخیر به بهره برداری رسیده اند و اکنون شاهد راه اندازی سومین الفین کشور پس ازچند سال هستیم.

وی با بیان اینکه گازهای همراه میدان های نفتی در جنوب کشور در پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس فرآورش و اتان تولیدی به پتروشیمی گچساران ارسال می شود، با یادآوری فرآیند طولانی ساخت پتروشیمی گچساران طی ۱۷ سال گذشته گفت: در دو سال اخیر با تسریع این پروژه، توانستیم بار دیگر زنجیره ارزش پتروشیمی کشور را توسعه دهیم.

وی تأکید کرد: ان شاءالله درسال مهار تورم و رشد تولید، هر ماه یک پروژه بزرگ صنعت نفت آماده افتتاح خواهد شد.

 وزیر نفت سهم شهرستان گچساران از اعتبارات سفر دوم استانی رییس جمهوری را ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه های مختلف عمرانی، آبرسانی و فرهنگی و ...عنوان و اظهار کرد: در سفر نخست نیز ۲۲۰ میلیارد تومان برای شهرستان گچساران در قالب ۱۱۳ پروژه اختصاص یافته بود.

 بهره برداری از ۵ پتروشیمی دیگر تا پایان امسال

اوجی با بیان اینکه پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از دو دهه بلاتکلیفی به زودی آماده افتتاح رسمی با حضور رئیس جمهوری خواهد بود، ادامه داد: تا پایان امسال پنج طرح پتروشیمی دیگر در کشور به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به اینکه در سفر نخست ریاست جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان پروژه مسئولیت اجتماعی به وزارت نفت واگذار شد، تصریح کرد: این رقم در سفر دوم ریاست جمهوری به این استان به بیش از ۲ هزار و ۵۰ میلیارد تومان رسیده است و وزارت نفت در این حوزه تلاش کرده است خوش قول باشد و طبق برنامه این پروژه ها را جلو ببرد.

وی با اشاره به حجم ۹۲میلیارد بشکه ای نفت درجای میدان های نفتی واقع دراستان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان توان تولید روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه نفت را دارد و وزارت نفت در دو سال گذشته ۲.۶ میلیارد دلار پروژه نفتی و گازی در این استان طراحی کرده است.

 بهره برداری ازپتروشیمی دهدشت تا پایان 1402

وزیر نفت به بهره برداری از گازرسانی به ۳۷ روستای استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره و اظهار کرد: طرح گازرسانی به ۷۸ روستای دیگر این استان نیز آغاز شد.

اوجی اظهارکرد: براساس برنامه ریزی انجام شده، پتروشیمی دهدشت که خوراک آن از پتروشیمی گچساران تأمین خواهد شد نیز تا پایان سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی با تأکید بر اشتغال کارگران شاغل در پتروشیمی گچساران در سایر طرح های پایین دستی این پتروشیمی گفت: در این پروژه بیش از ۳ هزار نفر اشتغال دارند که قرار است در فاز دوم این پروژه و توسعه میدان های نفتی و گازی موجود در این استان به کارشان ادامه دهند.

 اجرای ۲.۶ میلیارد دلار پروژه نفتی

وزیر نفت در نشست شورای اداری گچساران نیزحضور یافت و از روند اجرای طرح ها و سرمایه گذاری های انجام شده در این استان سخن گفت.

جواد اوجی در این نشست اظهار کرد: در مجموع حدود ۲.۶ میلیارد دلار پروژه بالادست و پایین دست صنعت نفت اعم از توسعه میدان های گلخاری و بی بی حکیمه برای تولید ۳۰ هزار بشکه نفت در روز، پتروشیمی های پایین دستی پلی اتیلن، توسعه میدان مختار برای ذخیره سازی گاز و ساخت پتروپالایشگاه ۱۱۰ هزار بشکه ای در ۳ فاز با تخصیص خوراک در استان کهگیلویه و بویراحمد اجرا خواهد شد. وی همچنین با اشاره به بهره برداری از پروژه پتروشیمی گچساران در جریان سفر استانی رئیس جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد افزود: پروژه پتروشیمی گچساران پس از این که دو دهه معطل مانده بود، به بهره برداری رسید. اوجی با بیان این که این طرح با اقدام های جهادی چند ماه گذشته به بهره برداری رسیده است، از تولید محصول اتیلن در این مجتمع تا دو ماه آینده خبرداد.

وی با بیان اینکه گازهای همراه نفت در میدان های استان کهگیلویه و بویراحمد جمع آوری و درپالایشگاه بیدبلند فرآورش می شود، گفت: اتان جمع آوری شده به مجتمع پتروشیمی گچساران تزریق وبه اتیلن تبدیل می شود؛ درادامه نیز در پایین دست مجتمع های پتروشیمی گچساران و دهدشت، پلی اتیلن سنگین و سبک تولید خواهد شد. وزیر نفت تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد، تنها استان کشور است که زنجیره ارزش از جمع آوری گازهای همراه، ارسال به پالایشگاه، تزریق به مجتمع پتروشیمی و تبدیل آن به محصول نهایی را داراست و در تلاشیم دو واحد تولید پلی اتیلن نیز تا پایان این دولت در آن به بهره برداری برسد. اوجی با اشاره به اینکه پروژه پتروشیمی گچساران برای نزدیک به سه هزار نفر اشتغال ایجاد کرده بود،افزود: در بخش پایین دست آن نیز بیش از یک هزار نفر را فعال می کند و درآمد خوبی دارد. وی به آغاز عملیات اجرایی میدان گازی مختار به منظور ذخیره سازی گاز با اعتبار ۴۵۰ میلیون دلار اشاره و تصریح کرد: برای ساخت پتروشیمی دهدشت حدود ۴۰۰ میلیون دلار و پایین دست پتروشیمی گچساران نیز ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خواهد شد.

 اختصاص 3 هزار میلیارد تومان اعتبار

وزیر نفت از دیگر پروژه های صنعت نفت درجریان سفر استانی رئیس جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد را آغاز گازرسانی به 78 روستا دانست و گفت: پروژه گازرسانی به ۳۷ روستا نیز در این سفر به بهره برداری رسید.

اوجی با تأکید بر اینکه مردم میزبان تأسیسات نفت و گاز باید از درآمدهای آن به واسطه مزاحمت های ایجادشده، بهره مند شوند، افزود: در سفرهای استانی رئیس جمهوری به ویژه به استان های نفت خیر و گازخیز، مبالغ خوبی برای مسئولیت اجتماعی طی ۲۲ ماه گذشته اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه در سفر نخست رئیس جمهوری به استان کهگیلویه و بویر احمد ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه های عام المنفعه اختصاص یافت، گفت: در این سفر(دومین سفر) ۲ هزار و ۵۰ میلیارد تومان به استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داده شد. وزیر نفت سهم شهرستان گچساران از اعتبارات سفر دوم را ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه های عمرانی، آبرسانی و فرهنگی و ... دانست و ادامه داد: در سفر نخست نیز ۲۲۰ میلیارد تومان برای شهرستان گچساران در قالب ۱۱۳ پروژه اختصاص یافت.

اوجی تأکید کرد: افزون بر این اعتبارها، به پیشنهاد امام جمعه و نماینده گچساران در مجلس شورای اسلامی، هدیه دولت به مردم این شهرستان ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر است که زیر نظر کارگروه سه نفره شامل فرماندار، نماینده مجلس و امام جمعه برای پروژه های عام المنفعه منظور خواهد شد،۴۰میلیارد تومان نیز برای دانشگاه و مصلای شهرستان پرداخت می شود.