مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران با تاکید بر سیاست های بهینه سازی مصرف سوخت، اظهار کرد: هم اکنون به طور میانگین روزانه ۱۱۲میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود که روند افزایشی آن از شتاب بالایی برخوردار است و باید به سیاست های بهینه سازی در این بخش، توجهی ویژه شود.
وی در بخشی دیگر با اشاره به ارزان بودن سوخت هواپیما در قیاس با هزینه های تولید، حمل و توزیع آن گفت: هم اکنون بهای هر لیتر سوخت تحویلی به هواپیما،600تومان است که در مقایسه با هزینه هایی همچون تولید، انتقال و توزیع آن بسیار ناچیز است.
سالاری همچنین درباره تفاوت قیمت سوخت با کشورهای همسایه نیز اظهار کرد: اختلاف بسیار بالای قیمت در قیاس با کشورهای همسایه موجب افزایش روزافزون قاچاق سوخت در کشور است، از این رو تلاش می کنیم با به کارگیری طرح های جدید و سیاست های غیرقیمتی، این موضوع را مدیریت و عرضه خارج از شبکه سوخت را مهار کنیم.
صرفه جویی روزانه ۱۶میلیون لیتر سوخت
سالاری در ادامه صحبت های خود، با اشاره به فعالیت یک میلیون خودرو در حوزه حمل ونقل سنگین کشور اشاره کرد: از این تعداد خودروی فعال در بخش حمل ونقل سنگین کشور، ۶۸ درصد، عمری بیش از20سال دارند که با خروج آنها و مدیریت صرفه جویی، روزانه در مصرف ۷تا ۱۰میلیون لیتر نفتگاز دراین بخش صرفه جویی خواهد شد.
به گفته وی، اگر استانداردها در همه بخش های خودرویی رعایت شود، روزانه در مصرف۱۶میلیون لیتر سوخت صرفه جویی خواهد شد و در صورت محقق نشدن این مهم، با احتساب هزینه های انبارداری، کارمزد و حمل و نقل، هزینه هنگفتی به کشور تحمیل می شود.
ضرورت مدیریت مصرف در بخش نیروگاهی
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران در ادامه، با اشاره به اینکه متأسفانه امروز بیشتر ظرفیت شبکه خطوط انتقال کشور، درگیر انتقال سوخت خودروهاست، افزود: تامین سوخت نیروگاهی، مقوله دیگری است که شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران از طریق مجموعه های خود(شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران) انجام می دهد.
وی با بیان اینکه سال1400رشد10درصدی مصرف سوخت در این حوزه را شاهد بودیم، تصریح کرد: اگر در این حوزه، مدیریت مصرف بهینه اتفاق نیفتد، این عدد باز هم افزایش می یابد.
سالاری افزود: سال گذشته به طور میانگین روزانه ۲۶۵میلیون لیتر سوخت در بخش نیروگاهی کشور مصرف شد که عدد بسیار بزرگی است.
افزایش انتقال خطوط انتقال به 21 هزار کیلومتر
تنوع سازی ناوگان حمل ونقل فراورده، افزایش خطوط انتقال از ۱۶ هزار کیلومتر به ۲۱ هزار کیلومتر، نصب دوربین پلاک خوان در نیروگاه ها، اتصال نیروگاه ها به شبکه خطوط لوله انتقال و تخصیص سوخت براساس پیمایش، از برنامه های این شرکت برای توسعه زیرساخت ها در صنایع پالایش و به کارگیری سیاست های غیرقیمتی در کنترل مصرف سوخت در کشور است، این بخش دیگری از صحبت های مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران بود.
سالاری تاکید کرد: در کنار به کارگیری این سیاست ها، ضروری است که نهادهای تأثیرگذار نیز با اجرای تکالیفی همچون خروج خودروهای فرسوده از ناوگان حمل ونقل و افزایش بهره وری نیروگاه ها، نقش خود را در مدیریت بهینه مصرف سوخت کشور ایفا کنند.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی، یکی از مسائل تشدیدکننده قاچاق، صدور بارنامه های صوری است که عملاً سهمیه پایه می گیرند که البته این موضوع با سامانه ایجاد شده، کنترل خواهد شد.
صرفه جویی در مصرف سوخت لوازم خانگی
سالاری همچنین با تأکید بر لزوم بهینه سازی مصرف سوخت در بخش ساختمان گفت: در حوزه راندمان لوازم خانگی نیز در صورت اجرای برنامه ریزی که امسال در قانون بودجه پیش بینی شده، در مصرف یک میلیارد مترمکعب سوخت در این بخش صرفه جویی خواهد شد.
او ادامه داد: در حوزه مدیریت مصرف، استفاده از شرکت های دانش بنیان و بومی سازی تجهیزات، باید جدی گرفته شود تا بتوانیم در این بخش، ارزش افزوده ایجاد کنیم.
کاهش 20 درصدی نفت کوره پالا یشگاه شازند
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران بابیان اینکه قانون بودجه کشور مبتنی بر اختصاص ۴۰ درصد از عواید سودهای پالایشی به اجرای طرح های بهینه سازی است، تاکید کرد: در صورت اجرایی شدن این طرح ها، از تولید روزانه ۶۴ میلیون لیتر نفت کوره در واحدهای پالایشی جلوگیری خواهد شد که عدد بسیار قابل توجهی است.
وی تصریح کرد: این طرح در پالایشگاه شازند اجرایی شده و میزان نفت کوره تولیدی با مشارکت شرکت های دانش بنیان از ۲۸ درصد به ۸ درصد کاهش یافته است.
اتصال ناوگان حمل سوخت جاده ای به طرح کهاب
سالاری در ادامه به ناوگان حمل سوخت جاده ای که یکی از جوان ترین ناوگان ها و مجهز به سیستم کهاب است، اشاره و تصریح کرد: میزان مصرف سوخت در این ناوگان در حد استانداردهای رایج دنیاست.
وی با بیان اینکه براساس ماده12در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی،منابع درآمدی حاصل از بهینه سازی مصرف سوخت می تواند صرف اجرای پروژه ها شود، اظهار کرد: الگوهای متعددی در این بخش داریم و در حال برنامه ریزی و اجرا در تمام بخش ها هستیم.
استفاده از دانش بنیان ها در پروژه های برون مرزی
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در بخش دیگری از صحبت های خود، به پروژه های برون مرزی این شرکت پرداخت و افزود: شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان،اقدام هایی در خصوص حضور آنها در پروژه های برون مرزی انجام داده است.
وی تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان ظرفیت های بالایی دارند و از آنها در اجرای طرح های مختلف استفاده می شود؛ فرایندهای جلوگیری از خام فروشی و تبدیل به فراورده برای عرضه، یکی از برنامه های راهبردی است که شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی بر آن تاکید دارد و شرکت های دانش بنیان در این مسیر می توانند پرنقش ظاهر شوند.
وی همچنین با اشاره به اهمیت طرح ها و برنامه های برون مرزی در حوزه پالایش و پخش تصریح کرد: انتظار می رود با عملیاتی شدن این برنامه ها و طی این مسیر، تفاهم نامه های انجام شده به انعقاد قرارداد بینجامد.
سالاری همچنین با بیان اینکه اجرای چند مسیر شبکه خط لوله نیز از برنامه های این مجموعه است، اظهار کرد: در مسیر عملیاتی شدن آنها چالش هایی مانند تاخیر در تامین کالا و تجهیزات از سوی شرکت های خارجی وجود دارد که موجب زمانبر شدن اجرای طرح ها و برنامه ها می شود.
مدیریت مصرف همراه با تنوع محصول
سالاری درباره شرایط تراز تولید و مصرف فراورده در کشور نیز گفت: در این بخش، مدیریت لازم را انجام داده ایم و در مورد بنزین توانسته ایم با سوآپ فراورده، شرایط را مدیریت کنیم و تنها در شرایط خاص، این وضعیت، ناتراز می شود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران با اشاره به شرایط کشور برای حضور در بازار فراورده های نفتی تأکید کرد: در حوزه فراورده های اصلی کشور، به دلیل اینکه اولویت نخست، تامین مصارف داخلی است، فضای رقابتی و حضور بازار امکانپذیر نیست، بنابراین نیاز به مدیریت مصرف و تنوع سازی است تا زمینه عرضه محصول در بازار اتفاق بیفتد.
به گفته او،در حوزه بهینه سازی و کیفی سازی فراورده که بخش مهم آن کاهش نفت کوره است، گفت: طرح های جامعی در پالایشگاه ها در حال اجراست که با مدیران پالایشگاه ها جلساتی برگزار شده و این طرح ها پیگیری می شوند.
وی تصریح کرد: بنا بر تکلیف قانونی، از محل کاهش ۵ درصد تخفیف در خوراک پالایشگاه ها، اعمال حاکمیت خواهیم کرد که شرکت های پالایشی به اجرای این طرح ها ملزم شوند. همچنین مشاوران و ناظرانی انتخاب کرده ایم که بر روند اجرا نظارت کنند و به تناسب پیشرفت پروژه ها، درباره قانون تخفیف خوراک آنها، تصمیم گیری می شود.
نهایی شدن تأمین زمین و مجوزهای زیست محیطی پالایشگاه شهید سلیمانی
سالاری درباره آخرین وضع تفاهمنامه های امضاشده در حوزه ایجاد خطوط لوله جدید تابش و پارس نیز گفت: خط لوله تابش، قطب مصرف در شمال کشور است و به لحاظ پدافند غیرعامل و حجم مصرف کشور در شمال، این طرح برنامه ریزی شده تا توسعه بازار شرق نیز اتفاق بیفتد. اسناد این پروژه ها بارگذاری شده و خط لوله پارس نیز در قالب فرایند ای پی سی اجرا خواهد شد. فرایند طراحی بنیادی و مطالعات مسیریابی انجام شده و در حال حرکت به سمت فرایند اجرایی شدن است و همه پیمانکاران می توانند این اسناد را از سامانه طراحی شده دریافت کنند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران درباره آخرین وضعیت طرح احداث پالایشگاه شهید سلیمانی گفت: یکی از مباحث اصلی در اجرای این پروژه،اخذ مجوز شورای پول و اعتبار بود.