مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران تاکید کرد:

ضرورت خروج خودروهای فرسوده از چرخه حرکت

مشعل     بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به مدت 4 روز از 27 تا 30 اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد. در این رویداد مهم، افزون بر شرکت های تولیدکننده دولتی و خصوصی،200شرکت خارجی نیز از 13کشور دنیا حضور یافتند تا آخرین یافته ها و دستاوردهای خود را در این عرصه رقابتی به نمایش بگذارند. طی 4 روز برگزاری نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، در هر یک از این حوزه ها، نشست های خبری متعددی برگزار شد و مدیران و مسؤولان صنعت نفت، پاسخگوی پرسش های اصحاب رسانه بودند.

شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، به عنوان یکی از ارکان اصلی صنعت نفت از جمله شرکت هایی بود که طی روزهای برگزاری نمایشگاه 27، تلاش کرد تا فعالیت های خود را از طرق مختلف (عکس اسلاید، فیلم، توضیح کارشناسان و ...) به مخاطبان فنی و غیر و فنی  گزارش دهد. این بخش از بدنه عظیم صنعت نفت، در سومین روز برگزاری این رویداد ملی و فراملی، نشست خبری را با حضور جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران به عنوان سکاندار و سیاستگذار اصلی این مجموعه برگزار کرد و سالاری نیز با حضور در جمع اصحاب رسانه، به تشریح آخرین اخبار و عملکردهای این حوزه پرداخت.

 کنترل مصرف سوخت با سیاست های غیرقیمتی

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران در این نشست، از بهینه سازی به عنوان سوخت پنجم یادکرد و گفت: با توجه به شدت مصرف انرژی در کشور، به ویژه در بخش حمل ونقل، لازم است سیاست های غیرقیمتی به منظور کنترل مصرف در این بخش از جمله اجرای قانون تبصره ۱۳ در اولویت قرار گیرد و هرچه زودتر خودروهای فرسوده از ناوگان حمل ونقل کشور خارج شود. جلیل سالاری بابیان اینکه نگاه در مجموعه تولید و توزیع فراورده در کشور، حرکت از سوخت محوری به سمت سودمحوری است، افزود: با حرکت به سمت سودمحوری و با استفاده از توانمندی دانش بنیان ها، به سمت ایجاد ارزش افزوده در تولید فراورده داخلی حرکت خواهیم کرد. به گفته او، شدت مصرف انرژی در ایران در مقایسه با میانگین جهانی، چهار برابر است و یکی از نقاط پرمصرف که نیازمند اجرای سیاست های مدیریت بهینه مصرف است، صنایع اصلی و فرعی از جمله فولاد، سیمان، گچ، آجر و دیگر صنایع انرژی بر است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران با اشاره به فعالیت سامانه هوشمند سوخت از سال 1386تاکنون اظهار کرد: سالانه ۱.۱میلیون خودرو به ناوگان حمل ونقل سوخت کشور اضافه می شود و امروز حدود ۲۳میلیون خودرو در این ناوگان تردد می کند که مصارف آنها با استاندارد جهانی متفاوت است.

سالاری بابیان اینکه ۲۳درصد خودروها سنی بالای۲۰سال دارند و پارسال ۴.۹میلیون قطعه کارت سوخت صادر شد، تصریح کرد: از تبصره ۱۳غافل شده ایم و شاهد توقف روند خروج خودروهای فرسوده از ناوگان کشور هستیم.

رونمایی از کاتالیست ایرانی

در حاشیه این نشست خبری، از کاتالیست ایرانی واحد RFCC پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند رونمایی شد.  کیفیت کاتالیست ایرانی بومی سازی شده واحد RFCC، باکاتالیست های اروپایی برابری می کند و خوشبختانه ریسک استفاده نخستین بار از این کاتالیست در واحدهای تولیدی پالایشگاه امام خمینی(ره) نتایج خوبی به همراه داشته است. عملیات بارگیری و به کارگیری کاتالیست ایرانی، به عنوان یک کار مشترک تیمی بین شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند و شرکت تولیدکننده شیمیایی بهداش اجرایی شده و شرکت شیمیایی بهداش به عنوان تولیدکننده این کاتالیست، در همه مراحل بارگیری تا به کارگیری، همراه پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند بوده است.