تلاش مهندسان ایرانی به بار نشست

جـــــان  تـازه  در کالبد  پالایشگاه آبادان

مشعل     بخش نخست گام دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان ۲۹ اسفند سال گذشته همزمان با سالروز ملی شدن صنعت نفت با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری؛ جواد اوجی، وزیر نفت؛ جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی و شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مقام های کشوری و استانی خوزستان به بهره برداری رسید. پالایشگاه 110 ساله ای که با از مدار خارج کردن برج های تقطیر قدیمی آن هم به همت و تلاش مضاعف مهندسان ایرانی، روح تازه ای گرفت. این پالایشگاه که عنوان بزرگترین پالایشگاه غرب آسیا و جهان را یدک می کشد، هرچند جای کار بسیاری دارد؛ اما هم اکنون با نوسازی و ارتقای کیفی محصولات تولیدی و تثبیت ظرفیت پالایشی آن در مرز 360 هزار بشکه، نه تنها روح و جان تازه ای بر پیکره نحیف آن حاکم شده است؛ بلکه این موفقیت های چشمگیر در این روزهای تحریمی ستودنی است.

طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، چهار گام دارد که گام دوم آن از سال ۹۶ با امضای قراردادی با مشارکت کنسرسیومی متشکل از یک شرکت ایرانی و یک شرکت خارجی وارد مرحله عملیاتی شد که در بخش دوم نیز کیفیت محصولات تولیدی افزوده خواهد شد. ۱.۵ درصد از فراورده های نفتی تولیدی در این پروژه گاز مایع، ۲۲ درصد نفت سفید و سوخت جت، ۲۱ درصد بنزین و ۲۴ درصد گازوییل خواهد بود و با اجرایی شدن کامل این طرح، مقدار نفت کوره تولیدی در پالایشگاه آبادان به اندازه قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت. سرمایه گذاری برای اجرای گام دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، ۲.۶ میلیارد یوروست که یک میلیارد یورو از این رقم در بخش نخست پروژه سرمایه گذاری شده و نزدیک به ۱.۶ میلیارد یورو نیز به بخش دوم پروژه اختصاص خواهد یافت.

      رکوردی در کارهای جهادی

سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری در آیین بهره برداری از بخش نخست گام دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با بیان اینکه تکمیل و راه اندازی فاز ۲ پالایشگاه آبادان، رکوردی در کارهای جهادی است، گفت: امروز ما در پتروپالایشگاه آبادان شاهد جلوه ارزشمندی از «ما می خواهیم، ما می دانیم و ما می توانیم» ملت ایران هستیم.وی اظهار کرد: بهره برداری از فاز دوم پالایشگاه آبادان در روزی انجام می شود که ملت ایران در این روز انگلیسی ها را از صنعت نفت ایران اخراج کردند تا با دست توانای متخصصان و کارگران خودشان این صنعت را اداره کنند. انگلیسی ها و آمریکایی ها به غلط تصور می کنند که فقط آنها توانایی انجام کارهای مهم و پیچیده را دارند و این تصور را در رفتارشان نسبت به دیگر ملت ها اعمال و آنها را تحقیر می کنند؛ اما امروز ما در پتروپالایشگاه آبادان شاهد جلوه ارزشمندی از «ما می خواهیم، ما می دانیم و ما می توانیم» ملت ایران هستیم.رئیس جمهوری با بیان اینکه امروز در پالایشگاه آبادان شاهد بخشی هستیم که بیش از ۱۰۰ سال از آغاز فعالیت آن می گذرد و توأمان بخشی را مشاهده می کنیم که ۱۰۰ درصد آن به دست توانای متخصصان و کارگران ایرانی احداث شده است، گفت: امروز در کنار پالایشگاه نامدار آبادان، در واقع یک پالایشگاه آبادان دیگر آغاز به کار کرده است.

رئیسی تصریح کرد: حدود ۳۴ درصد از این پروژه که اتفاقا سخت ترین و مهم ترین بخش راه اندازی پالایشگاه بود، در یک سال گذشته و با همت و کار جهادی مدیران، متخصصان و کارگران غیور ایرانی اجرا شده که یک رکورد در کارهای جهادی است و ان شاءالله کار با همین رویه ادامه خواهد یافت.وی با بیان اینکه با راه اندازی فاز دوم پالایشگاه آبادان در مسیر تحقق جلوگیری از خام فروشی به عنوان یکی از اهداف کشور و مطالبات جدی رهبر انقلاب گام بلندی برداشته می شود، بیان کرد: با بهره برداری از پتروپالایشگاه آبادان ظرفیت تولید بنزین کشور ۴ میلیون لیتر و ظرفیت تولید گازوییل هم ۵ میلیون لیتر در روز افزایش می یابد. همچنین خوراک مورد نیاز پتروشیمی های آبادان و بندر امام هم تأمین می شود.رئیس جمهوری در ادامه از وزیر نفت و مجموعه تحت مدیریت وی خواست تا برای افزایش ظرفیت های شغلی در پالایشگاه نفت آبادان با توسعه فازهای ۲ و ۳ تلاش کنند، گفت: بیش از ۱۰۰ پیمانکار و مشاور در پتروپالایشگاه آبادان مشغول به کار بودند که باید از ظرفیت آنها در دیگر طرح های پتروپالایشگاهی استفاده کرد.

 تحقق شعار ما می توانیم

رئیسی همچنین با بیان اینکه افتتاح طرح پتروپالایشگاهی آبادان برای مردم پیام امیدواری به همراه دارد، تأکید کرد: افتتاح این طرح به کسانی که روزگاری صنعت نفت کشورمان را ترک کردند و مدام می گفتند ایران در اداره و توسعه صنعت نفت خود دچار وقفه می شود، پیام مهم «ما می توانیم» را مخابره کرده است.

وی با بیان اینکه در حوزه خدمت رسانی به مردم خوزستان عقب ماندگی هایی وجود دارد، اظهار کرد: جوانان خوزستانی با توجه به ظرفیت های قابل توجهی که در این استان وجود دارد، در زمینه اشتغال نباید دغدغه و نگرانی داشته باشند. با راه اندازی پتروپالایشگاه آبادان برای ۷ هزار نفر به صورت مستقیم و برای ۱۵ هزار نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.رئیس جمهوری همچنین با بیان اینکه امروز در پتروپالایشگاه آبادان با افتتاح بخش های جدید شاهد جلوگیری از خام فروشی و افزایش تولید دانش بنیان و فناوری پایه هستیم که اشتغال قابل توجهی نیز ایجاد می کند، ادامه داد: با راه اندازی فاز ۲ این پتروپالایشگاه، ظرفیت تولید و پالایش نفت کشور روزانه ۲۱۰ هزار بشکه افزایش می یابد.

 خودکفایی در ساخت پالایشگاه ها

جواد اوجی، وزیر نفت همچنین در این آیین با بیان اینکه ایران در ساخت پالایشگاه های نفتی و گازی خودکفا شده است، از بهره برداری ۳۱ طرح نیمه تمام به ارزش ۱۲ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

وی گفت: رئیس جمهوری با وجود کسالت و مشغله بسیار اصرار داشتند که در گشایش این مگاپروژه و پتروپالایشگاه ۲۲۰ هزار بشکه ای، در روز ملی شدن صنعت نفت حضور یابند.وی افزود: یکی از پروژه های نیمه تمام و ملی که ابتدای این دولت حدود ۶۴ درصد پیشرفت داشت، در اولویت کار وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی قرار گرفت و در مدت یک سال و نیم ۳۶ درصد باقیمانده آن تکمیل شد.