فراز و نشیب های چهار دهه فعالیت خستگی ناپذیر

عبــور  از گردنه های  سخت

 مشعل     امروز در حالی وارد چهل وچهارمین بهارانقلاب اسلامی شده ایم که رویدادهای متعدد و متنوعی درصنعت نفت کشور رقم خورده است؛ صنعتی که زیربنایش تولید است وخلق ثروت برای آبادانی کشور. دراین صنعت بنیادین، مجموعه هایی درتلاشند تا چرخ های این صنعت، روان بچرخد وشرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران نیز از آن جمله است. این شرکت با گذشت بیش ازچهاردهه ازعمرانقلاب اسلامی درحوزه مسئولیتی خود یعنی تامین انواع فرآورده و ارسال آنها به مبادی و مجاری مصرف، دستاوردهای قابل توجهی را رقم زده است. آنچه ازنظرتان می گذرد، مروری است برمهم ترین دستاوردهای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران که با تلاش خستگی ناپذیر کارکنان زحمتکش و غیور آن به بار نشسته است.

برنامه ریزی برای ذخیره سازی فرآورده های نفتی عادی و ویژه درمخازن تعبیه شده مناطق سی وهفت گانه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و انتقال آنها به مبادی مصرف درجای جای کشور به منظورمصرف درحوزه های مختلف ازجمله حمل ونقل(هوایی، دریایی و خشکی)، صنایع و ... بخش عظیمی از فعالیت هایی است که این شرکت به عنوان یکی از زیربخش های اصلی وزارت نفت عهده دار آن است.تامین و عرضه انواع فرآورده نفتی، اصلی ترین مسئولیت شرکت ملی پخش فرآوره های نفتی ایران است و این شرکت به منظور روان سازی فعالیت هایی که تنها در«عبارت تامین و عرضه فرآورده های نفتی» خلاصه می شود، زمینه های لازم را فراهم کرده و پیرو آن نیز اقدام های متعددی انجام داده؛ اقدام هایی که زیربنای تحولی بزرگ شده است.

 سامانه هوشمند سوخت

سامانه هوشمند سوخت، یکی از مهم ترین و در عین حال مگاپروژه ای است که با هدف سامان دادن به مصرف متعارف بنزین در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران فعالیت می کند. این سامانه هم اکنون با بیش از ۲۷ میلیون مشترک، اطلاعات سوخت گیری وسایل نقلیه را در بیش از ۴ هزار باب جایگاه عرضه فرآورده های نفتی از تمام نقاط کشور به صورت مکانیزه جمع آوری و به منظور پردازش و تهیه گزارش های تحلیلی و آماری به مرکز داده منتقل می کند. در این سامانه بیش از یک هزار و ۱۰۰ دفتر خدمات پشتیبانی کارت هوشمند سوخت، وظیفه خدمت رسانی به مشترکین را به عهده دارند.پرداخت الکترونیک قیمت سوخت، از فواید ارزشمند سامانه هوشمند سوخت است که پیاده سازی آن سبب اجرایی شدن مصوبه کارگروه تحولات اقتصادی، کاهش حجم نقدینگی در جایگاه ها، افزایش امنیت، اجرایی شدن سامانه های پرداخت الکترونیکی و اتوماسیون مالی در تمام مجاری عرضه، کنترل دقیق و سریع مقادیر فروش و گردش سریع پول و کاهش استهلاک اسکناس و ارتقای سلامت شده است. اجرای سامانه هوشمند سوخت، کنترل رشد مصرف فرآورده های نفتی و کاهش مصرف بنزین و نفت گاز را در کشور در پی داشته است، به نحوی که طبق برآوردهای آماری تاکنون میلیاردها دلار از بابت کاهش واردات بنزین و نفت گاز در کشور صرفه جویی ارزی شده است.بر این اساس، اجرای طرح سامانه هوشمند سوخت به منظور ارتقای ایمنی و روزآمد کردن تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری این سامانه از مرکز دیتا تا جایگاه های عرضه سوخت نیز در دستور کار شرکت پخش فرآورده های نفتی دارد تا بر اساس آن، نسل جدید سامانه هوشمند سوخت جایگزین شود. با توجه به اظهارات متولیان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، تجهیزات کنونی سامانه هوشمند سوخت کشور مربوط به ۱۶ سال گذشته است و در عمل دیگر تولید نمی شود و با اجرایی شدن این طرح، خدمت رسانی به مردم تسهیل خواهد شد.

 توسعه سی ان جی

با تغییر کنش بازار مصرف، همچنین نوسازی و بازسازی نشدن تأسیسات پالایشگاهی در سال های گذشته، این موضوع محرز شد که ظرفیت کنونی پالایش نفت خام و میعانات گازی معادل ۲.۲ میلیون بشکه از عهده شیب تند مصرف بر نخواهد آمد. شاهد این مدعا برآوردی از الگوی مصرف بنزین است که جهشی قابل توجه را در مصرف بنزین نشان می دهد و در سال ۱۴۰۵ به ۱۱۷ میلیون لیتر در روز، در سال ۱۴۱۰ به ۱۳۴ میلیون لیتر در روز و در افق سال ۱۴۲۰ به بیش از ۱۵۳ میلیون لیتر در روز خواهد رسید؛ از این رو مدیریت بهینه مصرف سوخت برای جلوگیری از بحران احتمالی در صدر برنامه های اجرایی قرار گرفت؛ توسعه فرصت مغفول مانده در سبد سوخت خودروها از کانال سی ان جی، از جمله راهبردهایی است که تمرکز بالایی به آن معطوف شده است تا از یک سو با دسترس قرار دادن یک سوخت پاک و ارزان، توان اقتصادی خانوارها را در نظر بگیرد و از سوی دیگر با کاهش مصرف بنزین بتواند شرایط تثبیت شده صادرات را نیز نگه دارد. در این زمینه از ابتدای سال گذشته ۸۴ هزار خودرو بنزینی به دوگانه سوز تبدیل شد، همچنین فارغ از فعالیت های انجام شده در بخش تبدیل کارگاهی، یک قرارداد با گروه صنعتی ایران خودرو به منظور تولید ۴۵ هزار خودرو دوگانه سوز اعم از تاکسی و وانت نیز در آذرماه پارسال امضا شد تا ضمن مدیریت مصرف بنزین، صرفه جویی ارزی قابل توجهی را رقم بزند.