متخصص ارتوپدی به مدت هفت روز در ماه و متخصص رشته های سونوگرافی، پوست، اعصاب و روان و اورولوژی نیز دو روز در ماه در بیمارستان حضور دارندکه با توجه به شرایط خاص منطقه، نیاز به حضور بیشتر این متخصصان احساس می شود؛ البته پیگیری جهت افزایش بیشتر این خدمات در دست انجام است.

همچنین با توجه به عملیاتی بودن منطقه و به جهت بالا بردن کیفیت خدمات تخصصی اورژانسی در حال پیگیری جهت اخذ مجوز و استفاده از خدمات متخصصان طب اورژانس در بیمارستان هستیم.

   برای ماندگاری پزشکان متخصص چه اقدام هایی مورد توجه قرار گرفته است؟

دو عامل در این موضوع تأثیرگذار است؛ نخست، حقوق و دستمزد و دوم، ایجاد امکانات و تسهیلات رفاهی در مورد حقوق و دستمزد که تابع حقوق و مقررات نفت است.

با توجه به اینکه شرایط پرداخت در جزیره منطبق با نظام خصوصی و تعرفه ای بخش خصوصی لحاظ می شود، پیش بینی های لازم همگام با رشد تورم و تعدیل در پرداخت های مذکور انگیزه های مناسب شغلی را می تواند فراهم کند. در مورد امکانات رفاهی نیز با توجه به سطح بالای تحصیل متخصصان می بایست امکانات متناسب با حداقل تسهیلاتی که برای کارکنان ارشد سایر شرکت های نفتی و شرکت مادر منطقه در نظر گرفته می شود، برای این عزیزان نیز فراهم شود.

   در اداره بیمارستان با چه سختی ها و مشکلاتی روبه رو هستید؟

دسترسی نداشتن به مراکز درمانی معین، دوری مسافت، شرایط جغرافیایی و آب و هوایی (تقریباً 3/1 سال بنا به دلایل مختلف تردد دریایی صورت نمی گیرد) که اینها خود عامل استرس و فشار روحی و روانی برای کارکنان است.

نبود توازن امکانات نفتی بین خود شرکت ها، به طوری که شرکت مادر از امکانات کامل تری برخوردار است و دسترسی به این امکانات برای این بیمارستان به راحتی امکانپذیر نیست و نیازمند هماهنگی های زیادی است.

کارکردن در هر دو وجه اقماری و اسکان در جزیره ویژگی های خاص خود را دارد. در حالت اسکان، محدودیت های جزیره و در اقماری بودن دوری از خانواده و فعالیت های اجتماعی و در دراز مدت تحلیل روحی و روانی و به تبع آن بیماری های جسمی که منشا اجتماعی دارد.

  برای تسهیل در اعزام بیماران چه برنامه هایی در دستور کار دارید؟

اعزام بیماران اورژانسی طبق دستورالعمل پس از اخذ پذیرش از ستاد هدایت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و همراه با اسکورت طبی به وسیله هلیکوپتر یا کشتی ناجی صورت می گیرد. با توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی، موضوع اعزام همواره از مشکلات و شکایات بومیان و کارکنان بوده است.

پس از اعلام نیاز بیمارستان، بالگرد از طرف شرکت فلات قاره مهیا می شود. اسکورت طبی با بالگرد، یکی از خدمت های منحصر به فرد این بیمارستان است که کارکنان اسکورت، آموزش های لازم را در این زمینه دیده اند؛ شرایطی که در جاهای دیگر وجود ندارد. پیگیری ها جهت استفاده از بالگرد 115 نیز در حال انجام است. همچنین نیاز به اورژانس دریایی و مشخصات فنی و پزشکی این قایق ها تهیه و به مقام های ذی ربط جهت پیگیری ارائه شده است.

    بیماری های رایج در این زمینه چیست؟

با توجه به شرایط خاص جزیره، مشکلات رایج علاوه بر موارد معمول و رایج مثل مشکلات گوارش و تنفسی، بیماری های قلبی و عروقی، تروماها و مسائل روحی و روانی (افسردگی) است.

  افزون بر مواردی که به آن اشاره شد، چه خدمات دیگری جهت رفاه حال و سلامت کارکنان در دستور کار دارید؟

مراقبت های درمانی از شاغلین زن از جمله ماموگرافی و پاپ اسمیر با همکاری پزشک خانواده، توسعه خدمات سلامت روان و افزایش حضور روان شناس بالینی جهت پوشش همزمان خانواده کارکنان اقماری با مشارکت سایر مناطق و نیز نظارت بر سلامت روان و فرسودگی شغلی کارکنان اقماری و پیگیری مشکلات کارکنان اقماری طبق برنامه مشترک با امور مددکاری شرکت ها، استخراج شاخص های سلامت/ عملکردی و برنامه عملیاتی مشترک با امور ورزش و تغذیه شرکت ها با هدف معرفی شاغلین نیازمند مراقبت، اجرا و توصیه های لازم در بیماران با ریسک فاکتور یا بیماری مزمن غیرواگیر، طبخ موادغذایی در آشپزخانه شرکت ها(کاهش مصرفی چربی و نمک) تنوع در منوهای غذایی و تعادل در میزان کالری مصرفی و ارتباط میزان مصرف غذا با نتایج معاینات دوره ای، آموزش طبخ به خانواده همه شاغلین مبتلا به بیماری مزمن غیرواگیر، انجام معاینات پیمانکاران مستقر در منطقه با اخذ مجوز مرکز تخصصی طب کار که درحال انجام است و بهبود مدیریت بهداشتی آب و مواد غذایی در سطح منطقه از برنامه های در دستور کار است.

همچنین توجه به سلامت تغذیه و روان بیماران کلیوی و دیالیزی موجود در جزیره نیز که از قبل شروع شده بود به صورت مستمر ادامه پیدا خواهد کرد.

   به چند نمونه از خدمات به بومیان منطقه در همسویی با مسئولیت اجتماعی اشاره کردید. چه خدمات دیگری در این زمینه به ساکنان جزیره خارگ داده می شود؟

 مراجعان که دچار مشکل هستند، به مددکاری معرفی و پس از مشاوره در صورت نیاز جهت ارائه خدمات لازم با هماهنگی به مرکز جامع سلامت شهری معرفی می شود. برای این کار صندوق خیریه ای در بیمارستان بنا شده که کارکنان ماهانه مبلغی به آن پرداخت می کنند تا به بیمارانی که مشکل هزینه دارند کمک شود، ولی به طور کلی کلیه خدماتی که به کارکنان نفت ارائه می شود، به طور همسان و حتی در مواردی بیشتر از تعهدات به آنان ارائه می شود.

   ایام کرونا بیمارستان نفت خارگ چه خدماتی ارائه داده و اکنون چه شرایطی دارد؟

 با شروع کرونا کمیته بحران با همکاری شرکت های نفتی، بخشداری و بیمارستان شکل گرفت که هدایت آن را ریاست بیمارستان صنعت نفت به عهده داشت. پروتکل های بهداشتی اعلام و نظارت های بهداشتی انجام و سلامت افراد در بدو ورود به جزیره خارگ پایش و تب سنجی انجام می شد؛ به طوری که در هشت ماه همه گیری کرونا مورد مثبت در جزیره خارگ گزارش نشد. با گسترش بیماری در سطح کشور و به دلیل حضور افراد از اقصی نقاط کشور پس از هشت ماه، کرونا در سطح جزیره گزارش و مکانی برای بیماران کرونایی و مشکوک در نظر گرفته شد که دوران قرنطینه خود را در آن سپری کنند و تحت مراقبت های بهداشتی همزمان باشند. همچنین در سال 1400 حدود 160 مورد کرونا در بخش بستری شدند که تعدادی از آنها پس از درمان مرخص و بیماران نیازمند به امکانات درمانی بیشتر از راه دریایی به بوشهر انتقال داده شدند. واکسیناسیون کارکنان با مشارکت مرکز جامع سلامت در جزیره خارگ و بیمارستان انجام شد.

در حال حاضر نیز کمیته بحران بیمارستان تشکیل و داروهای موردنیاز بررسی و تهیه شده است و از همکاران خود خواسته ایم تا آماده باشند تا در صورت نیاز تریاژ تنفسی و لاین سفید و خاکستری دوباره فعال و راه اندازی شود.

   در پایان اگر موضوعی هست که از این طریق می خواهید اطلاع رسانی کنید، بیان بفرمایید؟

 با توجه به شرایط تحریم، مشکلات عدیده ناشی از آن گریبانگیر دولت سیزدهم است که خوشبختانه با وجود همه محدودیت ها، نگرش مسئولان عالی رتبه درباره مردم جزیره و بیمارستان نگرشی مثبت بوده و در زمینه خرید تجهیزات پزشکی مثل دستگاه سی تی اسکن، تجهیزات آزمایشگاهی، یونیت دندانپزشکی و... اقدام های مفیدی صورت گرفته است که جای قدردانی دارد.