وزیر نفت خبر داد:

مجوز رایگان برای تجهیزات جایگاه سوخت در سیستان و بلوچستان

وزیر نفت گفت: وزارت نفت برای تجهیزات جایگاه سوخت در هیچ جای کشور به جز سیستان و بلوچستان مجوز رایگان نداده است.

جواد اوجی در حاشیه نشست کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از دغدغه های دولت رفع مشکلات مربوط به سیستان و بلوچستان و توسعه این استان است که در اولویت کار دولت قرار دارد.

وی افزود: در بودجه سال ۱۴۰۲ هزار میلیارد تومان از منابع شرکت ملی نفت ایران و شرکت های تابع برای حفاری چاه های ژرف در نظر گرفته ایم و باید به مناطقی مانند سیستان و بلوچستان کمک کرد، اعتبارهای تکمیل گازرسانی در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان نیز در تبصره یک بودجه ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است.

وزیر نفت تصریح کرد: وزارت نفت برای تجهیزات جایگاه عرضه سوخت در هیچ جای کشور به جز سیستان و بلوچستان، مجوز رایگان نداده است.

اوجی گفت: توزیع نفت سفید در سیستان و بلوچستان نسبت به پارسال از ۱۳ هزار تن به ۱۵ هزار تن رسیده ایم و جایگاه سیار عرضه سوخت را در این استان فعال کردیم.

 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

میانگین ارزش هر تن  محصول پتروشیمی ایران باید به حداقل ۵ هزار دلار برسد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه همه فعالان صنعت پتروشیمی باید همه توانمندیشان را برای تکمیل زنجیره ارزش آن به میدان بیاورند، گفت: میانگین قیمت محصولات پتروشیمی باید به حداقل 5000 دلار به ازای هر تن برسانیم. مرتضی شاهمیرزایی در همایش ارتقای فروش اعتباری محصولات در شرکت های پتروشیمی پلیمری با اشاره به اینکه فروش اعتباری پیش از این تکلیف شده بود، تصریح کرد: عملکرد شرکت های تولیدی پتروشیمی برای عرضه ۲۵ درصد محصولات به صورت اعتباری از سوی مدیریت صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به طور منظم گزارش داده می شود و در شاخص های عملکردی مجتمع های تولیدی لحاظ خواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در کنار همه واحدهای تولیدی صنعت پتروشیمی به ویژه واحدهایی که تکمیل کننده زنجیره ارزش هستند، خواهد بود، افزود: هدف ما تکمیل زنجیره ارزش است. همه فعالان این صنعت باید همه توانمندیشان را به میدان بیاورند تا حلقه های مفقوده جورچین صنعت پتروشیمی را تکمیل کنیم.

شاهمیرزایی به ابلاغ ۲۱ محصول راهبردی همسو با تکمیل زنجیره ارزش به هلدینگ های پتروشیمی اشاره کرد و گفت: هلدینگ ها باید به سرعت این طرح ها را در هیئت مدیره ها تصویب و برای اجرا برنامه ریزی کنند. وی به سند جامع کاتالیست صنعت نفت اشاره و اظهار کرد: همه ظرفیت های کاتالیستی کشور برای حل مسئله کاتالیست صنعت پتروشیمی و بومی سازی آن تا پایان دولت سیزدهم بسیج شده اند. توانمندان در حوزه دانش فنی و کالا و تجهیزات هم می توانند از ظرفیت خود در توسعه صنعت استفاده کنند.

 

 مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تأکید کرد:

  به کارگیری کل ظرفیت توزیع سوخت کشور برای تأمین سوخت زمستانی

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اشاره به بسیج امکانات و ظرفیت های زنجیره تأمین سوخت کشور برای تأمین سوخت زمستانی گفت: مصرف سوخت مایع تحویلی به نیروگاه های کشور امسال ۲۰ درصد افزایش یافته است.

علی اکبر نژادعلی در گفت وگو با خبرنگار شانا در تشریح روند سوخت رسانی به صنایع، نیروگاه ها و روستاهای سخت گذر در زمستان امسال اظهار کرد: با توجه به شرایط امسال و ناترازی در حوزه تولید و مصرف فرآورده و لزوم تأمین سوخت موردنیاز بخش نیروگاهی، کل خطوط لوله انتقال فرآورده کشور به بنزین اختصاص یافته و از ظرفیت مخزن دارهای ریلی و ناوگان نفتکش، برای تأمین سوخت نیروگاهی استفاده می شود.

وی با اشاره به رشد بی رویه مصرف گاز در کشور افزود: هر اندازه این عدد افزایش یابد، سوخت مایع بیشتری باید تحویل نیروگاه های کشور شود و این موضوع، حجم عملیات شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را با توجه به افزایش خیره کننده مصرف بنزین در کشور پیچیده تر می کند.  مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از برگزاری نشست های روزانه و هفتگی پیوسته به منظور هماهنگی بیشتر درون سازمانی و برون سازمانی با وزارتخانه ها، سازمان ها و شرکت های مختلف از جمله وزارت نیرو، سازمان برق حرارتی، راه آهن و دیگر دستگاه های ذی ربط خبر داد و گفت: افزون بر این نشست ها، با تشکیل کاگروه بحران در داخل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، در دو نشست روزانه صبحگاهی و عصرگاهی روند سوخت رسانی به همه بخش ها را به دقت رصد و پایش لحظه ای می کنیم.

نژادعلی از بسیج همگانی زنجیره توزیع فرآورده از جمله ناوگان حمل ونقل فرآورده خبر داد و گفت: برداشت، تأمین و توزیع سوخت از مبادی جنوبی کشور به صورت شبانه روزی در حال انجام است و امید داریم سوخت زمستانی سال ۱۴۰۱ به بهترین شکل ممکن و با کمترین چالش تأمین شود که مانند دوره های پیش به خاموشی برخورد نکنیم. وی همچنین از افزایش ۱۰ درصدی تحویل سوخت مایع به نیروگاه های کشور در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با پارسال (۱۴۰۰) خبر داد و گفت: ذخایر انبارهای ما در حوزه سوخت مایع از ابتدای سال مناسب بوده و ذخیره سازی مناسب و تحویل مستمر سوخت در نیروگاه های کشور، از ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی بیان کرد: در مجموع تحویل سوخت مایع مصرفی در نیروگاه های کشور، در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته که حدود ۱۰ درصد از این مقدار مربوط به استفاده از ذخایر و بقیه مربوط به سوخت مایع ارسالی به نیروگاه ها با توجه به افزایش مصرف گاز در بخش خانگی کشور بوده است.

 

گاز در یک قدمی چابهار

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به رسیدن گاز به چابهار تا دهه فجر گفت: با احداث این خط لوله، توسعه در سواحل مکران با شتاب بیشتری دنبال خواهد شد. رضا نوشادی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون طرح های مختلفی در مهندسی و توسعه گاز ایران به منظور تقویت شبکه گاز و پایداری آن به بهره برداری رسیده است، افزود: خط لوله گازی به تربت حیدریه به بهره برداری رسید که اتصال خراسان جنوبی به شبکه گاز در این منطقه را تقویت کرده است. وی ادامه داد: تعدادی از توربین طرح ها به عنوان پشتیبان در اختیار پالایشگاه های گاز و شرکت انتقال گاز قرار گرفته است تا مشکلی برای تأمین گاز در زمستان پیش نیاید. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با تأکید بر اینکه برخی تأسیسات تقویت فشار نیز در مرحله راه اندازی است، گفت: تا پایان زمستان سه ایستگاه تقویت فشار شهیدان هلیسایی، شهید شیروانی و ایستگاه نورآباد راه اندازی می شود. اکنون دو توربین ایستگاه پل کله در منطقه اصفهان که روی خط لوله نهم سراسری قرار دارد راه اندازی شده و توربین سوم نیز در مرحله آزمایشی قرار دارد. نوشادی با اشاره به اینکه امسال بیش از ۵۰ درصد از طرح های این شرکت مربوط به استان سیستان و بلوچستان است، اظهار کرد: در ابتدای سال خط لوله زاهدان به زابل به طول ۲۱۰ کیلومتر به بهره برداری رسید، همچنین خط لوله ایرانشهر به خاش نیز به بهره برداری رسید. اکنون نیز آزمایش های نهایی روی خط لوله ایرانشهر تا چابهار به عنوان بزرگ ترین پروژه به طول ۲۹۰ کیلومتر در حال انجام است و امیدواریم تا دهه فجر افتتاح رسمی شود. وی با بیان اینکه با اتصال چابهار به شبکه گاز، توسعه در سواحل مکران شتاب خواهد گرفت، تأکید کرد: واحدهای پتروشیمی، نیروگاهی و پالایشگاهی در چابهار به شبکه گاز متصل خواهند شد. این خط لوله در قطعه نخست شامل ۱۰ قسمت است. کارها در ۶ قسمت نهایی شده و ۴ قسمت باقی مانده نیز در آزمایش های نهایی قرار دارد. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، یکی از مشکلات انجام پروژه های گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان را کمبود آب دانست و گفت: برای آزمایش خطوط لوله گاز به آب نیاز است که بخشی از آن از محل بارش های تابستان تأمین می شود، اما امسال بارش ها محدود بود. اغلب چاه هایی که برای تأمین آب حفر شد نیز، خشک بود و این موارد بهره برداری از خط لوله ایرانشهر به چابهار را به تأخیر انداخت.

 

با همکاری وزارت نفت

کنفرانس ملی دیپلماسی و چالش‎های فرامرزی محیط زیستی برگزار می شود

مرکز مطالعات سیاسی و بین‎المللی وزارت امور خارجه با همکاری شماری از دستگاه های اجرایی و تخصصی از جمله وزارت نفت نخستین کنفرانس ملی دیپلماسی و چالش‎های فرامرزی محیط زیستی را برگزار می کند. مرکز مطالعات سیاسی و بین‎المللی وزارت امور خارجه با همکاری شماری از دستگاه های اجرایی و تخصصی از جمله وزارت نفت، نخستین کنفرانس ملی دیپلماسی و چالش‎های فرامرزی محیط زیستی را ۲۰ دی ماه ۱۴۰۱ در محل این مرکز برگزار می کند. این رویداد با مشارکت مقام ها، کارشناسان، پژوهشگران، استادان و دانشجویان دستگاه‎های دولتی و مراکز مختلف علمی، پژوهشی و دانشگاهی سراسر کشور در چهار موضوع محوری شامل «دیپلماسی و تغییرات آب و هوایی»، «دیپلماسی و طوفان‎های گرد و غبار»، «دیپلماسی و رودخانه‎های مرزی» و «دیپلماسی و آلودگی‎های دریایی »و در قالب چهار نشست تخصصی راهکارهای توسعه دیپلماسی زیست‎محیطی جمهوری اسلامی ایران را بررسی و تحلیل خواهد کرد. از همه علاقه‎مندان برای حضور در این کنفرانس دعوت می شود با مراجعه به نشانی اینترنتی https://www.ipis.ir/portal/newsview/704127 در رویداد یادشده ثبت نام کنند، به شرکت‎کنندگان در این رویداد گواهینامه حضور ارائه خواهد شد.

 

 تکمیل تعمیرات اساسی کارخانه  گاز و گاز مایع ۱۰۰۰

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب از تکمیل تعمیرات اساسی کارخانه گاز و گاز مایع ۱۰۰۰ و ایمن سازی منطقه تفکیک پازنان یک خبر داد. غلامرضا نورانی در این باره اظهار کرد: تعمیرات اساسی کارخانه گاز و گاز مایع ۱۰۰۰ آغاجاری که هشتم آبان ماه ۱۴۰۱ آغاز شده بود، با تلاش شبانه روزی کارکنان سختکوش مدیریت تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین آلات فرآیندی، شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری و دیگر مدیریت ها و اداره های ذی ربط در کمتر از دو ماه و با انجام ۴۴۱۰ نفر -روز فعالیت کارکنان این شرکت، در سوم دی ماه ۱۴۰۱ به اتمام رسید.  وی افزود: با توجه به اقدام های انجام شده و پس از انجام مراحل پیش راه اندازی، کارخانه یادشده در پنجم دی ماه امسال در مدار عملیاتی قرار گرفت. مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با بیان اینکه در خلال تعمیرات اساسی کارخانه گاز و گاز مایع ۱۰۰۰، فعالیت های بسیار زیاد و متنوعی انجام شد، گفت: از جمله این فعالیت ها می توان به بخارزنی، بازرسی و تعمیر و گاه شن پاشی و رنگ آمیزی ۳۷ عدد مخزن فرآیندی، تعمیرات اساسی برج متان زدا و دو برج نفتا شامل بازرسی از سینی ها و تعویض قطعات معیوب، باز، تخلیه و پر کردن مجدد برج های نم زدای کارخانه با غربال های مولکولی جدید، ضخامت سنجی ۸۵۶ نقطه از خطوط و مخازن فرآیندی، تعمیر و تنظیم و نصب مجدد ۲۱ عدد شیر ایمنی اشاره کرد. نورانی ادامه داد: همچنین تعویض فیلترهای مصرفی کارخانه، تعمیرات اساسی و آزمایش فشار هیدرواستاتیک چهار عدد کوره فرآیندی و مرمت و تعمیرات اساسی ۱۰ عدد مبدل حرارتی زمینی و ۲۸ عدد مبدل حرارتی هوایی از دیگر اقدام های انجام شده است. وی افزود: همچنین با استفاده از فرصت به دست آمده ناشی از توقف کارخانه گاز و گاز مایع ۱۰۰۰، به تعمیرات اساسی و ایمن سازی تأسیسات منطقه تفکیک پازنان ۱ که در بالادست کارخانه یادشده قرار دارند، اقدام شد.  مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب عنوان کرد: فعالیت های انجام شده در این تأسیسات شامل بخارزنی و تمیزکاری مخازن، بررسی و مرمت شیرآلات و ضخامت سنجی و ایمن سازی خطوط لوله در منطقه تفکیک پازنان ۱ و شیرخانه ها بوده است.  نورانی ادامه داد: اهم فعالیت های انجام شده در منطقه تفکیک پازنان ۱ شامل خاک برداری، لتف برداری، شن پاشی، ضخامت سنجی، ارزیابی، ترمیم، تعویض نقاط معیوب، رنگ آمیزی مجدد و دفن خطوط لوله ۲۴ اینچ گاز خوراک، ۲۶ اینچ گاز برگشتی و خطوط مایعات و گاز سوخت ارسالی حدفاصل منطقه تفکیک و کارخانه گاز و گازمایع ۱۰۰۰ بوده است. با تکمیل تعمیرات اساسی و راه اندازی منطقه تفکیک پازنان ۱ و کارخانه گاز و گاز مایع ۱۰۰۰ تولید حدود ۱۰ میلیون مترمکعب در روز گاز از مخزن پازنان امکان پذیر شده که در آغاز فصل زمستان، افزون بر تأمین قسمتی از سوخت مورد نیاز کشور، بخشی از خوراک پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس نیز تأمین می شود.