حکمت های فاطمی؛ سعادتمند حقیقی

از تعقیبات نماز عصر که ازحضرت فاطمه(س) نقل شده است:

اَللّهُمَّ لا تَجعَل مُصیبَتی فی دینی وَ لا تَجعَلِ الدُّنیا اَکبَرَ هَمّی وَ لا مَبلَغَ عِلمی؛ خداوندا! مصیبت مرا در دینم قرار مده، و «دنیا» را بزرگ ترین همّ و غم من و نهایت علم و هدف دانشم قرار مده. (بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۱۹۲)

شرح حدیث:

مصیبت حادثه تلخ و ناگواری است که به انسان می رسد. گاهی این مصیبت و آسیب و ضربه مادی است و گاهی معنوی و اخلاقی، گاهی جسمی است و گاهی روحی و دینی.

این که کسی از نظر دین آسیب و آفت ببیند و لطمه ای به دینش وارد شود، بزرگ ترین مصیبت است و این که همه همت و تلاش انسان و نهایت دانش و علم انسان در «دنیا» خلاصه شود نیز، نشانه خسارت معنوی است.  نه هستی در دنیا خلاصه می شود و نه معیار سود و زیان فقط مادیات است. کسی که زندگی مادی و رفاه و معیشت او تأمین باشد، ولی دین و اخلاق او ضربه بخورد، در واقع زیانکار و خسران زده است. ما به کسی که عزیزی را از دست می دهد، تسلیت می گوییم، ولی آن که آسیب دینی می خورد، بیشتر شایسته تسلیت گویی است. ما از کسی که فعال و تلاشگر است، تقدیر می کنیم، ولی آن که همتش بالاتر و فکر و فعالیتش برای تأمین سعادت اخروی است، سزاوارتر است تا از او تقدیر شود.

 

 میلاد حضرت زهرا (س) و روز مادر

حقوق «مادر» در رساله حقوق امام سجاد (ع)

مادر، یکی از زیباترین مخلوقات زندگی آدمی است که از کودکی تا پیری به بودنش نیاز است. در دوران کودکی مراقبت های اوست که حیات را به انسان می بخشد و در دوران پیری، دعایش. دعای مادر، می تواند باز کننده گره های کور زندگی انسان باشد.

در این مجال حقوق مادر را از منظر امام سجاد(ع) بررسی می کنیم:

وَ اَمَّا حَقُّ اُمِّکَ فَاَنْ تَعْلَمَ اَنَّهَا حَمَلَتْکَ حَیْثُ لَا یَحْتَمِلُ اَحَدٌ اَحَداً؛ و اما حق مادرت این است که بدانی او آنگاه که هیچ کس حمل کسی را بر دوش خود نمی پذیرفت، تو را بر دوش خود کشید.

دانستن حق و حقوق دیگران اولین مرحله برای ادای حقوق است. کسی که معرفت و آگاهی به حقوق دیگران نداشته باشد، قدمی برای احقاق آن بر نمی دارد. پس قدم اول این است که حقوق حقیقی دیگران به درستی شناخته شود. بهترین منبع هم برای شناخت این حقوق، سازنده انسان و نظام خلقت است. اوست که عالم را خلق کرده است و به درستی می داند که چه چیز درست است و چه چیز نادرست. چه چیز افراط است و چه چیز تفریط. اگر انسان از یک منبع معصوم این آگاهی و معرفت را کسب نکند، ممکن است به دام افراط و تفریط بیفتد و از حد تعادل خارج شود.

آگاهی هایی که انسان باید از مادربه آن دست یابد

امام سجاد (ع) در این فراز اشاره به آگاهی هایی می دهند که انسان باید در مقابل مادرخویش به آن دست یابد. یگانه کسی که او را بر دوش کشید، سختی های جسم و روح او را به خود خرید و در وجود خویش جای داد، مادر بود.

وَ اَعْطَتْکَ مِنْ ثَمَرَةِ قَلْبِهَا مَا لَا یُعْطِی اَحَدٌ اَحَداً «و از میوۀ دلش به تو داد آن هنگام که کسی به تو چیزی از خویش نمی داد.»

تغذیه کودک از شیره جان مادر است. کودک در دورانی که در رحم مادر مهمان است، برای تامین نیازهای جسمی خود به اکسیژن و مواد غذایی و پادتن های ضد بیماری و دفع مواد زائد نیاز دارد که همه این موارد از طریق جسم مادر انجام می گیرد. همین موارد سختی های بسیاری را برای جسم مادر به همراه دارد و آنچه همه اینها را بر مادر آسان می کند، به دنیا آمدن فرزند سالم و صالح است. مواد مورد نیاز جنین، از داخل عضوی که متصل به رحم مادر است و از طریق طنابی با جنین در ارتباط است، به جسم کودک منتقل می شود. در این مدت 9 ماهه یا کمتر، مادر ناگزیر است بسیاری از خواسته های غذایی خود را به کنار نهد و آن چیزی را بخورد که نیاز کودک است.

وَ وَقَتْکَ بِجَمِیعِ جَوَارِحِهَا؛ و با تمام اعضایش از تو مراقبت کرد.

سختی هایی که مادر برای رشد جسمی و تربیت روانی کودک می کشد، صرفاً به دوران جنینی کودک محدود نمی شود. سختی های رشد او و تربیتش قصه ادامه داری است که تا دوران نوجوانی به گونه ای و پس از آن به گونه ای دیگر ادامه دارد. مادر اولین کسی است که برای رشد کودک و توان روانی او از جسم و روان خویش مایه می گذارد. این صرف جسم و روان، به گونه ای وقف تمام وجود خویش برای این اموری است که نام برده شد. بعد از این فراز، امام سجاد (ع) به بیان نمونه هایی از این موارد می پردازند:

وَ لَمْ تُبَالِ اَنْ تَجُوعَ وَ تُطْعِمَکَ؛ او باکی نداشت که خود گرسنه بماند، ولی تو را غذا بدهد.

وَ تَعْطَشَ وَ تَسْقِیَکَ؛ و نیز خود تشنه بماند، ولی تو را سیراب کند.

وَ تَعْرَى وَ تَکْسُوَکَ؛ خود چیزی برای پوشش نداشته باشد، ولی تو را بپوشان.

وَ تَضْحَى وَ تُظِلَّکَ؛ خود در آفتاب بماند، ولی تو را در سایه نگه دارد.

وَ تَهْجُرَ النَّوْمَ لِاَجْلِکَ؛ او به خاطر تو بی خوابی کشید.

وَ وَقَتْکَ الْحَرَّ وَ الْبَرْدَ؛ و تو را از گرما و سرما محافظت کرد.

لِتَکُونَ لَهَا؛ تا تو برای او باشی.

همه زحمات مادر برای آن است که تو برای او باشی، تو حاصل زحمات او تا بار محبت خویش را بر دوش تو بگذارد و تو نیز به او محبت کنی. بعد از آگاهی به زحمات مادر، تنها حقی که امام سجاد (علیه السلام) بدان اشاره می کنند این است که برای مادرت باشی. تو نیز باید خود را وقف او کنی. دورانی که او به تو نیاز دارد، خواهد رسید و ناتوانی او را به مانند نوزادی خویش در او خواهی دید. آن زمان است که تو باید خود را وقف او کنی و در راه سلامت جسمی و روانی از هیچ امری دریغ نکنی. آن افرادی که خانه های خود را از وجود سالمندان بی برکت می کنند و مادر و پدر خویش را به آسایشگاه های سالمندان می برند، همان افرادی هستند که حقوق ایشان را ضایع کرده اند و آنگاه که والدین به ایشان نیاز داشتند، آنها را رها کرده و به امور خویش رسیده اند.

سالمندان مایه برکت زندگی هستند، دعای خیر ایشان است که کارهای بسیار سخت را برای فرزندانشان ساده می کنند و گره های کور زندگی را به راحتی با دستان رنجور خویش باز می کنند. از پیامبر خدا (ص) در این باره نقل شده که فرمودند: «رَغِمَ أَنْفُ رَجُلٍ أَدْرَکَ أَبَوَیْهِ عِنْدَ الْکِبَرِ فَلَمْ یُدْخِلَاهُ الْجَنَّة؛ خوار بادا (و خاک بر بینی) آن کس که پدر و مادرش نزد او پیر شوند و او را به بهشت نبرند.»

در روایتی در مورد دعای والدین از امام علی (ع) اینگونه نقل شده است که فرمودند: «أربَعةٌ لا تُرَدُّ لَهُم دَعوَةٌ: الإمامُ العادلُ لرعیَّتِهِ و الوالدُ البارُّ لولدِهِ و الولدُ البارُّ لوالدِهِ و المظلومُ؛ دعاى چهار گروه رد نمى شود: (اول) دعای پیشواى دادگر در حق ملتش. (دوم) دعای پدر صالح در حق فرزندش. (سوم) دعای فرزند صالح در حق پدرش و (چهارم) دعای ستمدیده»

فَاِنَّکَ لَا تُطِیقُ شُکْرَهَا اِلَّا بِعَوْنِ اللَّهِ وَ تَوْفِیقِهِ؛ از این رو توان سپاس گزاری از او را نداری جز با کمک گرفتن و توفیق خواستن از خدا.

در نهایت همه این مطالبی که گذشت، امام سجاد (ع) بیان می دارند که تو، توان قدردانی تمام آن زحمات را نداری مگر آنکه از خدای متعال یاری بجویی و او توفیق آن را به تو دهد. مادر در راه رشد جسمی و معنوی تو، تمام وجود و جوانی خویش را صرف کرد و تو توان این کار و همت آن را نداری. مادر حاضر است برای فرزندش جان خویش را مصرف کند. پس بهترین کار این است که از خدای متعال توفیق این کار را طلب کنی و از او بخواهی تو را قدردان نعمت آنها قرار دهد.

 

عطر ماندگار: از بیانات رهبر معظم انقلاب

حضرت زهرا(س) تجسم عالی ترین مفاهیم انسانی و اسلامی در مورد زن

این زندگی کوتاه هیجده ساله یا اندکی بیشترِ این بزرگوار یک چنین ماجرایی دارد که ماجرای مهمی است. آن حضرت تجسم عالی ترین مفاهیم انسانی و اسلامی در مورد زن است که به اینها باید توجه کرد؛ درس فاطمه زهرا بیشتر این موارد است. برخی از مفاهیم اسلامی مفاهیم اختصاصی است، مثل مادری، همسری، کدبانویی، تربیت فرزند؛ در همه اینها اوج قله تصور، حضرت فاطمه زهرا (س) است. در عرصه تربیت فرزند، در عرصه همکاری با شوهر، در عرصه های مشترک و در آن چیزهایی که بین زن و مرد مشترک است، مثل بندگی خدا -وظایف بزرگ مثل بندگی خدا- وضعیت فاطمه زهرا (س) یک وضعیت فوق العاده اعجاب انگیز و مهم است. امام حسن مجتبی (ع) می گوید شب جمعه تا صبح مادرم بیدار بود، عبادت می کرد، هر وقت صدای او را شنیدم، دیدم برای دیگران دارد دعا می کند؛ صبح گفتم مادر! برای دیگران دعا کردی، برای خودت دعا نکردی؛ فرمود پسرم! اَلجارَ ثُمَّ الدَّار؛(۱) این درس است. در قضیه [نزول سوره ی] هل اَتی [آمده است که] «اِنَّما نُطعِمُکُم لِوَجهِ الله»؛(۲) من این را به عنوان یک درس برای امت اسلامی، برای جامعه ی اسلامی، برای جمهوری اسلامی تلقی می کنم که کار با اخلاص انجام بگیرد. حسن بصری که از زهّاد ثمانیه معروف است و زاویه هم دارد با اهل بیت، می گوید که «ما کان فی هذه الامّة اعبد من فاطمه کانت تقوم حتی تورم قدماها». (۳) معنای این تعبیر «ما کان اعبد من فاطمه» این نیست که شبیه او و به اندازه او تعدادی وجود داشتند؛ نه، در تعبیرات عربی معنایش این است که هیچ کس در امت، مانند او نبود از لحاظ عبادت. این را حسن بصری می گوید؛ حسن بصری دوران فاطمه زهرا را درک نکرده، اما اینکه این طور قاطع این حرف را می زند نشان می دهد این جزو مسلمات و متواتراتی بوده است که در آن زمان وجود داشته. اینکه وظیفه عبادت، بعد وظیفه امر به معروف و مجاهدت، یعنی حضور در آن میدان عجیبی که بنا بود سرنوشت امت اسلام در آن میدان تعیین بشود و آن حضور طوفانی عجیب فاطمه زهرا با آن خطبه های عجیب. نقشه ی جامع هویت زن در منطق اسلام این است؛ مادر خوب، همسر خوب، مجاهد فی سبیل الله، در عین حال کدبانو، مدیر خانه، و در عین حال عابد و بنده خدای متعال. و در نهایت، فاطمه زهرا (س) نشان داد که زن می تواند به رتبه عالی عصمت برسد که اینها خصوصیات این بزرگوار است.

 15/۱۱/1399

 

9 دی، برگ زرین اقتدار جمهوری اسلامی در برابر فتنه ها

مهدی علی مددی، رئیس شورای عالی فرهنگی وزارت نفت با صدور پیامی حماسه نهم دی ماه را برگ زرینی از دفتر اقتدار جمهوری اسلامی در برابر فتنه ها و تجلی بصیرت، زمان شناسی، عزتمندی و بیداری آحاد ملت شریف ایران اسلامی خواند.

 

 متن پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حماسه نهم دی ماه برگ زرینی از دفتر اقتدار جمهوری اسلامی در برابر فتنه ها را ورق زد و تجلی بصیرت، زمان شناسی، عزتمندی و بیداری آحاد ملت شریف ایران اسلامی و میثاق امت با ولایت بود.

 تقارن این روز بزرگ با سالگرد شهادت پرچم دار بصیرت؛ شهید حاج قاسم سلیمانی و حضور معنادار، باشکوه و یکپارچه مردم ایران در تشییع پیکر این شهید عزیز و در ادامه تجدید میثاق ملت غیور ایران با شهدا و امام شهدا در مراسم تشییع پیکر پاک ۴۰۰ شهید گمنام در سراسر کشور نشانگر زنده بودن انقلاب اسلامی و رشد روحیه بصیرت و ولایتمداری در جامعه است.

امروز نیز دشمن با بهره گیری از تکنولوژی روز و با به راه انداختن یک جنگ ترکیبی تمام عیار توطئه چینی می کند، اما به فضل الهی و با هوشیاری و بیداری ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران اسلامی، این نقشه های شوم همچون گذشته نقش بر آب خواهد شد.

 اینجانب فرارسیدن سالروز حماسه پرشکوه ۹ دی، روز اقتدار، بصیرت و ولایت مداری بی بدیل مردم ایران اسلامی را به همکاران خدوم صنعت نفت و آحاد ملت شریف ایران تبریک و تهنیت عرض می کنم و با آرزوی توفیق و سلامتی برای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، امیدوارم مجموعه بزرگ صنعت نفت بیش از گذشته با پیروی از فرامین رهبر فرزانه در مسیر اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گام بردارد.

 

همایش جهاد تبیین برگزار شد

با حضور بسیجیان ستاد وزارت نفت و چهار شركت اصلی، همایش جهاد تبیین با موضوعات جنگ شناختی، تحولات منطقه و بین الملل، مسائل اقتصادی کشور و بررسی اغتشاشات اخیر با حضور اساتید برجسته کشوری برای کارمندان بسیجی ستاد وزارت نفت وچهار شرکت اصلی صنعت نفت برگزار شد.

 این همایش با پیگیری شورای عالی فرهنگی وزارت نفت و با همکاری پایگاه بسیج حضرت ولیعصر(عج) شرکت ملی نفت ایران 11 دی ماه درسالن شهید بهشتی وزارت نفت برگزار شد.

علی قاسمی؛ کارشناس مسائل اقتصادی با موضوع بررسی مسائل اقتصادی کشور، محمد لسانی؛ کارشناس ارشد رسانه و فضای مجازی با موضوع جنگ شناختی، سعدالله زارعی؛ استاد دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس مسائل بین الملل با موضوع تحولات منطقه و بین الملل و وحدتی؛ مشاور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با موضوع بررسی وقایع اخیر کشور، از سخنرانان این همایش بودند.

در این همایش، قاسمی با ارائه آمار و اطلاعات جامع در ارتباط با وضعیت معیشت، اقتصاد را از مهم ترین ابعاد امنیت کشور خواند و افزود: نمودار اقتصادی كشور با فاصله گرفتن ازسطح استاندارد و نرمال معیشت، به سمت محرومیت و اعتراضات مردمی كشیده خواهد شد اقتصاددان ها می بایست در این زمینه هوشیار باشند.

لسانی، کارشناس ارشد رسانه و فضای مجازی نیز با تبیین ابعاد مختلف جنگ شناختی، به تبیین رویکرد دشمنان در استفاده از بستر شبکه های اجتماعی مختلف برای نشر اخبار نادرست و تحت تاثیر قرار دادن افکار عموم جامعه بویژه جوانان پرداخت.

وی با بیان مستنداتی از نقش شبکه های اجتماعی در ایجاد وقایع اخیر پرده برداشته و به خانواده ها توصیه کرد برای پیشگیری از انحراف جوانان در فضای مجازی سواد رسانه را مورد توجه قرار دهند.

وحدتی، مشاور دبیر مجمع تشخیص نظام نیز با بیان توجه به ابعاد مختلف اغتشاشات اخیر بر ضرورت برنامه ریزی جلسات وكارگاه های آموزشی برای تمام كاركنان صنعت نفت با موضوع آگاهی بخشی از اقدام ها و خرابكاری های پیشرفته دشمن، تاکید کرد.